Матеріал уроку сприяє формуванню знань про найпоширеніші спадкові захворювання людей; визначити особливості успадкування та вірогідність прояву захворювання в нащадків; зясувати вплив на нащадків шкідливих звичок батьків;
Тема:Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.. Захист міні-проектів
Мета: навчальна: сприяти формуванню знання про найпоширеніші спадкові захворювання людей; визначити особливості успадкування та вірогідність прояву захворювання в нащадків; зясувати вплив на нащадків шкідливих звичок батьків;
розвивальна: розвивати розуміння необхідності медико- генетичного консультування ; образне та логічне мислення, удосконалювати навички самостійного навчання; розширити межі наукового світогляду школярів;
виховна: сприяти вихованню доброзичливого, ввічливого, тактовного учня;формувати любов до біології як науки., та відповідальне ставлення до до власного здоров’я та здоров’я майбутніх дітей.
Обладнання: підручник, таблиці або слайди із зображенням різних варіантів успадкування різних ознак у людини фото людей із спадковими вадами, презентації , роздаткові картки
Базові поняття і терміни: генетика людини, родоводи, спадкові хвороби, медико-генетичне консультування,
Основні форми і методи роботи: фронтальна, індивідуальна, групова робота, робота з підручником, розповідь, бесіда, демонстрація
Тип уроку: комбінований
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
називає:
- методи генетичних досліджень;
- спадкові захворювання людини;
пояснює:
- значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу;
застосовує знання для:
- оцінки спадкових ознак у родині і планування родини;
висловлює судження:
- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики у сучасній генетиці;
- вплив на потомство шкідливих звичок (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин).
Хід уроку
І. Організаційний етап ( 2 хв)
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
Добрuй день ! Діти перевірте , чи ви все приготували для роботи на уроці ; зошит , ручку і підручник. Тема цікава і досить складна , тому потребує максимальної уваги і вашої активної роботи на уроці. Тема уроку «Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування».
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв)
Вона тісно пов’язана з попередньо вивченим матеріалом «Мутації» Давайте перевіримо , як ви його засвоїли .
1 Дайте відповіді на запитання :
1.Що таке мутації?
Мутація( латин – mutation) – зміна ) – це зміна ознаки , що зумовлена зміною спадкових структур , перебудовою генетичного апарату
2. Яка найбільш поширена класифікація мутацій?
Однією з найбільш поширених класифікацій мутацій є їх розподіл за рівнем організації спадкового матеріалу
3. ЇЇ види ?
Зміна одного гена – генна мутація,
Заміна ділянки хромосоми – хромосомна мутація
Зміна всього хромосомного набору – геномна мутація
4. Яке значення має мутаційна мінливість для живих організмів?
Позитивне значення:
-забезпечує появу нових сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів; -забезпечує появу кращих ознак і властивостей, корисних як для людей так і для самих живих організмів;
Негативне значення:
-мутації спричиняють незворотні зміни, які можуть бути летальними або шкідливими для живих організмів;
-мутації є причиною багатьох спадкових захворювань;
Добре. А відповідь на питання № 8 з позначкою зірочка , тобто ускладнене , п. 34 треба було записати в зошит . Всі справились з цією роботою ? В кого така відповідь ? Може є , що додати до сказаного Кариною?
Ні. Молодці.
2 Пригадаємо визначення деяких біологічних термінів по темі 5 «Закономірності успадкування ознак»
Я швидко зачитую питання, а ви відповідаєте Будьте уважні .
І так Бліц- опитування
Алель, який проявляється у фенотипі гетерозиготного організму -Домінантний
Окрема ділянка ДНК , яка відповідає за утворення однієї або кількох ознак організму - Ген
Система зовнішніх і внутрішніх ознак організму, що сформувалися в результаті реалізації спадкової інформації в конкретних умовах середовища – Фенотип
Алель , який не проявляється у фенотипі гетерозиготного організму - рецесивний
Гени , що розташовані в одній хромосомі .- Група зчеплення
Кількість груп зчеплення в організмі людини – 23 а хромосом – 46
Один із варіантів прояву гена - Алель
Система генів організму - Генотип
Молодці . Ви добре впоралися з виконанням домашнього завдання і бліц опитуванням
ІІІ Мотивація навчальної діяльності ( 30 хв.)
Тема уроку , «Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування»
Під час уроку ми з вами ознайомимося з особливостями генетики людини, з найбільш поширеними спадковими хворобами, розкриємо значення медико – генетичного консультування, поглибимо наші знання про вплив на потомство шкідливих звичок і ще впевнимося проте , що треба відповідально ставитися до свого здоров’я
Чим більше людина пізнає себе, тим більше виникає питань.
Будь- ласка , запишіть у зошит число , класна робота і тему уроку . Відкриємо п 35
Сьогодні ми працюємо за таким планом:
1.Генні захворювання
4. Генетичне консультування .
Також запишемо у зошит.
III. Пояснення матеріалу.
Усі ми мріємо , щоб наші діти були здоровим та щасливими , щоб отримали від нас батьків, лише хороші якості. А бабусі говорять головне , щоб була здоровою А чи так це насправді? За даними ВООЗ рівень нашого здоров’я залежить від спадковості на 20 . За правдою життя є сімї щасливі , і не щасливі . З точки зору генетики це ті сім’ї , де є діти зі спадковими хворобами. Інформація про спадковість знаходиться у ядрі клітин організму , Уявимо собі , що ядро це будинок , де живе спадковість ,а хромосоми є цеглинки будинку і зроблені вони з ДНК , яка зберігає і передає програму розвитку і функціонування живих організмів На жаль , цеглинки хромосом можуть бути з дефектами , як і житті , робота ідеально відлагодженого організму дає збої . Як людина з різними настроями І цим займається наука генетика.
Згадаємо , що таке генетика і що є її основою ( слайд)
Генетика – наука про спадковість і мінливість організмів та організацію спадкового матеріалу.
ЇЇ основою є- хромосомна теорія спадковості
Ознайомтеся з початком п 35 і дайте відповідь на запитання : що вивчає генетика? Хто знайшов Зачитайте
.
А яке завдання цієї науки ? Прочитайте і запишіть у зошит.
Які причини цих хвороб ?
Є припущення , що вони з’явилися , як наслідок науково- технічного прогресу?
Проте палеонтологічні знахідки свідчать про те, що такі захворювання існували завжди.
Багато доказів дає мистецтво. У Каїрському музеї є скульптура, зроблена 2,5 тис років до н.е.: у чоловіка короткі кінцівки (хондродистрофія).
А на картині Михайла Врубеля « Портрет сина» художник зобразив дитину, яка народилась із заячою губою. ( слайд)
Ця родина з індійського Хидерабада унікальна: 9 з 11 її членів страждають карликовістю. Глава сім'ї, 52-річний Рам Рай Чаухан, — теж карлик. Члени родини страждають ахондроплазией — генетичним відхиленням, при якому розвивається карликовість з укорочуванням кінцівок. Вважаючи старші покоління, в сім'ї був 21 чоловік, 18 з яких були карликами.
Ми сьогодні повторювали вивчений матеріал про мутації . Саме вони і зумовлюють генетичні порушення в людей - Спадкові хвороби .
І відповідно видам мутації є спадкові хвороби-геномні ,хромосомні та генні захворювання. ( слайд)
Ознайомтеся з другою частиною п 35 Геномні і хромосомні захворювання .
Ви отримали теми проектів по біології , а саме по темі «Спадковість» . .Звісно за браком часу всі не зможете їх представити , сьогодні до вашої уваги тільки два , всі матимуть змогу захистити свої проекти на інших уроках.
Проект про вивчення хромосомних хвороб готувала Чуб Маргарита
Будь – ласка Ріта , тобі слово слово А ви під час її виступу у зошит записуєте назви хвороб
Дякую Ріта
А тепер поговоримо про генні захворювання
Прочитайте і З таблиці на стр. 142 назвіть приклади цих захворювань і відомості про них
Про хворобу гемофілію, яка є прикладом зчепленого зі статтю генного захворювання , яке ще називають королівське прокляття , готував проект Носенко С. , а Ворона Лариса нам його представить Будь ласка Лариса. Дякую за гарний виступ
Добре Молодці
Кожна людина є носієм в середньому одного гена важкого генетичного захворювання, яке може бути передане нащадкам. За оцінками генетиків у кожної сімейної пари ризик народження дитини з генетичною патологією або вродженим дефектом, що виявляється відразу після народження, становить 3%.- 5 %. Начебто цифра невелика
. Але погані умови навколишнього середовища і харчування, а також постійні стреси і порушення гормонального фону здатні спровокувати генетичну помилку.
Однак існують спадкові захворювання, які не чекають і можуть проявлятися вже в наступному поколінні. До них відносять:
Ми сьогодні говоримо про спадкові хвороби і я думаю , що ви зрозуміли , що їх набагато простіше попередити , ніж вилікувати . Ознайомтеся з матеріалом 143 стр п 35 і скажіть , що яка система допомагає у своєчасному виявленні спадкових хвороб
Правильно Це створена система генетичного консультування.
На дошці записано два питання :
1.Для чого потрібне генетичне консультування
2 Як можна зменшити ризик виникнення спадкових захворювань у людини?
Знайдіть відповідь у підручнику стр 143 Знайшли , прочитайте , будь-ласка
Ви з ним згодні
. Більше про молекулярно – генетичні методи досліджень ми поговоримо на наступному уроці.
Що ж, а тепер уявимо себе лікарями генетичної консультації.
Часто з такими питаннями до них звертаються пересічні громадяни , що бережуть своє здоров’я і здоров’я дітей
Практичний блок
ПАРА 1
Запитання 1
(Прочитай Даня )
Чи може вплинути на народження дитини алкоголізм батьків ?
Дайте відповідь ( женя)
Алкоголь – дуже сильний мутаген. Він вражає хромосоми статевих клітин батьків, він легко потрапляє в кров плода через кров матері, змінюючи процеси життєдіяльності, та й сам синтез білків. Алкоголь вражає клітини плода, порушує діяльність нервової, ендокринної, серцево – судинної системи.
. Висновок – алкоголь – шкідливий для здоров’я жінок і чоловіків, бо часто народжуються розумово відсталі діти.
Запитання 2
Чи впливає інфекція при вагітності дорослих?
(прочитай єгор
Дайте відповідь
Так. До біологічних мутагенів відносяться деякі збудники, зокрема віруси.
Вірус краснухи легко проникає до клітин зародка, розмножується в клітинах плоду і призводить до тяжких аномалій в його розвитку. Характерно, що мати може перенести хворобу в легкій формі, а дитина постраждає, особливо, коли мати хворіла в перші 3 місяці вагітності.
Сильними мутагенами є вірус грипу А, хвороба Боткіна, збудники токсоплазмозу, малярії.
Висновок Тому слід уникати контакту з хворими, громадських місць. Займатися профілактичними заходами.
Добре
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу і узагальнення знань
Підведемо підсумок
1.Що вивчає генетика людини?
Спадко́ві хворо́би — захворювання, обумовлені порушеннями в процесах збереження, передачі та реалізації генетичної інформації. Ген — одиниця спадкового матеріалу В основі спадкових захворювань лежать мутації: генні, хромосомні та геномні
VІ Підбиття підсумків. Виставлення оцінок.
Домашнє завдання: Параграф 35, дати відповіді на запитання після параграфа 1-5 усно ., а 7 ( ускладнене усно) питання письмово , і захист ваших проектів
І так Бліц- опитування
Алель, який проявляється у фенотипі гетерозиготного організму -Домінантний
Окрема ділянка ДНК , яка відповідає за утворення однієї або кількох ознак організму - Ген
Система зовнішніх і внутрішніх ознак організму, що сформувалися в результаті реалізації спадкової інформації в конкретних умовах середовища – Фенотип
Алель , який не проявляється у фенотипі гетерозиготного організму – рецесивний
Гени , що розташовані в одній хромосомі .- Група зчеплення
Кількість груп зчеплення в організмі людини – 23 а хромосом – 46
Один із варіантів прояву гена - Алель
Система генів організму - Генотип