Урок математики в 5 класі
Підготувала та провела
вчитель математики БЗШ №21
Швець Людмила Василівна
Тема. Розв’язування вправ на всі дії з натуральними числами.
Мета: узагальнити і систематизувати уміння й навички учнів при розв'язуванні вправ на всі дії з натуральними числами; розвивати обчислювальні навички, логічне мислення; виховувати активність, увагу, наполегливість; збагатити знання дітей про історію українського народу, розширити знання про період козацтва в Україні.
Обладнання: презентація
Хід уроку
Вчитель: Любі діти, як ви вже напевно здогадалися сьогодні наш урок математики буде трохи незвичайним. Він має назву « Як козаки натуральні числа вчили» Протягом цих 45-ти хвилин ви повинні показати найкращі знання, щоб за допомогою розв’язків різних математичних завдань змогли поринути у минуле наших предків-козаків. Тож бажаю всім успіхів.
Вчитель зачитує листа.
« Добрий день, діти!
Про славу козацьку сьогодні згадайте,
Історію роду не забувайте.
Ми, запорізькі козаки, щиро запрошуємо вас, учнів 5-Б класу, в гості на Січ. Але, перш ніж потрапити на Січ, Вам доведеться подолати багато перешкод, відповісти на наші запитання, виконати завдання. Показати себе дужими, сміливими, розумними. Чекаємо на вас. Козаки».
Завдання 1. Є в народі прислів’я «До булави треба й голови».
Ми, козаки, хочемо знати як ви вивчили правила. Дайте відповіді на запитання:
Завдання 2. Слово «козак» знають усі, але сьогодні не всім відомо, що воно означає. Для того, щоб сказати , що означає слово козак вас просять усно обчислити і отримані числа розташувати в порядку зростання
1.746+354=1100 О
2.567-267=300 И
3.45х2=90 Р
4.50:2=25 С
5.104+46=150 И
6.188-88=100 А
7.1235х1=1235 Я
8.1234500:100=12345 К
9.540+360=900 В
10.84-14=70 Т
11.1000х0=0 Н
12.39:3=13 У
13.188+12=200 М
14.920-120=800 Й
15.12х10=120 Ш
16.80:40=2 Е
«Козак» – від татарського слова «кайзак», що значить «вільний чоловік», «неустрашимий вояк».
Завдання3. Козаки – це були вільні, відважні, озброєні люди, готові завжди оборонити свій рідний край від ворогів. А тому, що Україна дуже багатий край, то ворогів, які хотіли б її загарбати, було і є багато.
Допоможемо їм у військовій справі та визначимо скільки ядер було витрачено під час битви. Наступне завдання від козаків: (Учням роздаються завдання на картках).
Задача. Щоб перемогти ворога козаки підготували по 34 ядра для 9 гармат та по 42 ядра для 8 гармат. Після битви біля 7 гармат залишилось по 6 ядер, а біля 10- по 7. Скільки ядер було витрачено під час битви? Після цього оголошується правильна відповідь.
Розв`язання. 34×9+42×8-7×6-10×7=306+336-42-70=642-112=530. Отже, було витрачено 530 ядер.
Завдання 4. Не було в запорожців нічого дорожчого, ніж коні. Кінь завжди був помічником на полюванні, вірним товаришем у бою. Він і з біди визволить, і з кривавої битви виведе, і до студеного ручаю приведе.
Козак так зріднився з конем, що вважав його рідним братом. «Шабля й люлька – вся родина, сивий коник – то мій брат», «У козака життя з коня починається і конем завершується», – так казали запорожці.
Виконайте наступне завдання козаків: використовуючи формулу S=30t, обчисліть шлях, який подолав козак на коні за два дні, якщо першого дня t=10 год, а другого t=8 год.
S=30 * 10 =300км – першого дня
S=30 * 8=240км – другого дня
300 + 240 = 540км
Відповідь: за два дні козак подолав 540 кілометрів.
Завдання 5. Далеко ходили в походи наші козаки. Відомо, що вони побували аж в самому Парижі. Про це і зараз є згадка: аеропорт біля французької столиці називається «Орлі», на честь славного гетьмана Пилипа Орлика. Та найчастіше вирушали наші лицарі до берегів Середземного моря та Мальти. А на воді човен так само потрібен, як у степу кінь.
- Як називалися козацькі човни?
За переказами, коли був готовий перший човен, козаки запитали отамана: «Як ми його назвемо?» І отаман сказав: «Назвемо чайкою!» «Чому?» – запитали його. «Тому, що ніхто так не плаче й не горює за своїми дітьми, як чайка; ніхто так не знає моря, як вона. Чайка – наша Матінка-Україна, а ми – її діти» – відказав отаман.
Наступна задача від козаків:
Гетьман Петро Сагайдачний мав у своєму війську 17 з половиною тисяч козаків. Він збирався вирушати у морський похід на козацьких човнах „Чайках”, кожен з яких вміщує по 70 чоловік. Скільки йому потрібно було човнів?
17500:70=2500
6. Фізкультхвилинка.
Щоб роз’язувать задачі, не надіймось на удачу,
Щоб старанно працювати, треба мізкам жару дати,
А щоб мозок був активний, треба мати дух спортивний,
І для цього без зупинки, ми проводим фізхвилинку.
Два наклони, три стрибки, руки ставим у боки.
Раз, два, три, чотири, п’ять, треба пальці розім’ять.
Ось і виконали вправи, знов беремося до справи.
Завдання 7. Нам відомо, що козаки, як будь-які чоловіки любили смачно поїсти, та на Січі вони не мали жінок, тому, змушені були готувати їжу самотужки.
Козаки вирішили зварити куліш, сіль зачинена в скрині.
Тож ваша допомога їм не завадить, саме тому розв’язуємо наступну задачу:
Однією з улюблених страв козаків була юшка «гетьманська» на вогнищі
Для приготування юшки на весь курінь потрібно:
4кг сома, 6кг 500г судака, 3кг 500г пшона, 400г солі, 700г масла, 300г зелені, 600г цибулі,5 відер води (одне відро води – 10л) і спеції. Обчисліть загальну масу страви та подайте відповідь у кілограмах.
( Масою, що втратилася при варінні знехтувати)
50л =50кг
6кг500г+3кг500г+700г+300г+400г+600г+4кг+50кг=66кг
Відповідь: загальна маса страви 66 кілограм.
Завдання8. В цій скриньці лежить предмет, який кожен козак зберігав у шкіряному футлярі. Деякі невігласи припускали, що козаки носили його за халявою чобота, але це не так. Що це за предмет? (ложка).
Обчисліть найзручнішим способом:
1) 11+12+13+18+19+17
2) 22+23+24+25+26+27+28
3) (547+204)+496
4) 164+237+363+236
5) (237+118)-37
90-Л 175-О 1247- Ж 900- К 318-А
Завдання 9. Вміли козаки битися, вміли й відпочивати. Всі знають, як козаки любили співати: то веселої, то сумної, то жартівливої. Але жартували козаки найбільше, бо у товаристві запорожців понад усе цінували сміливість, кмітливість, добре серце і, звичайно ж, почуття гумору, яким було пронизане все життя Січі. Тому далі козаки хочуть перевірити яке ви маєте почуття гумору та як розв’язуєте цікаві задачі
***
Учень: Дівчина, дівчина! Можна ваш номер телефону?
- Ну запам'ятовуй, математик: вісімдесят дев'ять мільярдів сто двадцять сім мільйонів сімсот дев'яносто чотири тисячі сто п'ятдесят три.
***
Два школярі. Один говорить:
- Вже не знаю, чи вірити нашому вчителю математики... Учора він сказав, що 6+4=10, а сьогодні, що 7+3 теж =10...
***
Учителька:
—Вовочко, скажи мені мерщій, скільки буде 5 + 8.
—23.
— Ну як тобі не соромно бути таким безклепким! 5 + 8 буде 13, а не 23.
— То ви ж казали відповісти швидко, а не правильно.
****
Приходить син "нового українця" до батька і каже:
- Тату, ти мені обіцяв дати одинадцять доларів, якщо я отримаю "п'ять" із математики. Так ось, учоpа вчителька мені поставила "тpи", а сьогодні - "два". Разом буде "п'ять". Давай обіцяні бакси!
- Hема базаpу, - відповідає батько і дістає гроші. - Ось тобі один долаp, а ось ще один. Разом - одинадцять! Вчи і далі так математику, синку!
****
Батько дивиться щоденник сина:
-Так, арифметика - відмінно, поведінка - 2.
-Що тебе, шибенику, питали?
-Скільки буде п'ять разів по сім, - одказує син.
-Ну, а ти що сказав?
-Тридцять п'ять. А вчителька знову:
-Скільки буде сім раз по п'ять?
- А що, воно хіба не один чорт? - здивувався батько.
- Та й я так само відповів.
***
Вчителька пояснює дітям ділення. Написала на дошці "2:2" і запитує:
-Діти, хто знає, що це означає?
- Нічия! - підскакує з першої парти Женя.
Розв’язати цікаві задачі
1. Назвіть двоцифрове число, сума цифр якого дорівнює найменшому натуральному числу.
Відповідь. 10.
2. У тварини дві праві і дві ліві ноги, дві ноги попереду і дві ноги позаду. Скільки всього ніг у тварини?
Відповідь. 4.
3. З Кривого Рога до Дніпропетровська о 12 год дня від’їжджає автобус, а на годину пізніше з Дніпропетровська до Кривого Рога — велосипедист, який їде значно повільніше, ніж автобус. Хто з них під час зустрічі буде ближче до Дніпропетровська?
Відповідь. Обидва будуть на однаковій відстані.
4. На руках — 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках?
Відповідь. 50 пальців.
5. Сума яких трьох натуральних чисел дорівнює їх добутку?
Відповідь. 1, 2, 3, бо 1 + 2 + 3 = 1•2•3.
6. Як не виконуючи математичних дій збільшити число 66 на його половину?
Відповідь. Необхідно перевернути запис числа 66 і отримане число 99 більше від числа 66 на 33,тобто на його половину.
7. У яких двох чисел кількість цифр дорівнює кількості букв, за допомогою яких записані ці числа?
Відповідь. 100 — сто; 1 000 000 — мільйон.
8. Скільки буде сорок п’ят і сорок п’ят?
Відповідь. Вісімдесят п’ят.
9. Коли одиниця дорівнює трьомстам шістдесяти п’яти, п’ятдесяти двом і дванадцяти?
Відповідь. Коли це один рік.
10. Зазвичай місяць закінчується 30-м або 31-м числом. В якому місяці є 28-е число?
Відповідь. У всіх.
11. Якою цифрою закінчується добуток усіх натуральних чисел від 1 до 13?
Відповідь. Нулем.
12. Коли лічити від 1 до 1000 то скільки разів називається чотирицифрове число? Відповідь 1раз— 1000.
13. Скільки буде два плюс два поділить на два
Відповідь . 3 (2 + 2 : 2).
14. Що більше: сума всіх цифр чи їх добуток?
Відповідь. Сума, бо добуток дорівнює нулю.
15. Який найпростіший «прилад» полегшує рахунок?
Відповідь. Пальці.
Завдання 10. Нас сьогодні запросили на Січ
На долю козаків випала велика і тяжка місія – бути оборонцями землі рідної від «бусурмана», тобто татар і турків, відбивати у них невільників, приймати на себе перші удари нападників. Тому вони будували укріплені місця, де зберігали запаси їжі, зброї, і де пересиджували небезпечні часи навіть невійськові люди.
Багато таких укріплень – «острожків» – було за дніпровими порогами, на островах серед лози й очерету, куди не могли прорватися нападники. Згодом, тут виникла головна фортеця – Січ. Її початок поклала фортеця, зведена на острові Мала Хортиця (нині - острів байда) у 1556 році князем Дмитром Вишневецьким, оспіваним у думах Байдою, що гордо загинув у Цареграді, відкинувши пропозиції царя турецького стати його слугою.
Січ дістала свою назву від давньокиївського способу спорудження фортець шляхом засік – частоколів із загострених паль. Це було грізне бойове укріплення, його оперізували високі земляні вали, глибочезний рів та високі земляні вежі. Підступи до січі пильно охороняли дозорці.
Задача. У 1556 році на острові Мала Хортиця було засновано фортецю, що поклала початок Запорозькій Січі. Скільки років минуло з того часу?
2016-1556= 460 років
Задача. До зруйнування Січі (1775р.) Хортиця належала до володінь Запорізької Січі. Острів Хортиця є найбільшим дніпровським островом. Він нагадує собою прямокутник і має у довжину понад 12 км, що на 9км більше за його ширину. Знайдіть периметр цього острова.
12-9=3км – ширина
P=12+12+3+3=30км - довжина
Відповідь: периметр острова Хортиця 30 кілометрів
Завдання 11. Бути козаком – велика честь. А чи всіх приймали до своїх лав запорожці?
Є думка, що у запорозькі козаки приймали всіх, хто приходив на Січ і вмів перехреститися. Проте, це не так. Щоб стати справжнім козаком, слід було пройти нелегку школу навчання і суворі іспити, які витримували не всі.
Наш урок проводиться передодні 14 жовтня «Дня українського козацтва». Вже більше десяти літ 14 жовтня вважається ДНЕМ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА
Виконавши наступне завдання ви зможете дізнатися у якому саме році видав Президент України Указ про святкування «Дня Українського козацтва»
58995 – 56543 + 547 - 1000 = (1999р. 7 серпня Л. Кучма)
Підсумок уроку.
А ви, діти, молодці,
Справжні козаки і козачки,
Перешкоди подолали,
Дуже швидко рахували,
Свою спритність показали.
Тож бажаю вам щастя земного,
неба голубого,
хліба запашного.
І щоб козацькому роду – не було переводу!