Тема. Розв’язування задач із фізики, хімії, математики та інших дисциплін засобами табличного процесора з використанням інтерпретації даних у вигляді діаграм.
Мета: ознайомити учнів із можливостями табличного процесора для розв’язування задач із фізики, хімії, математики та інших дисциплін. Формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти. Забезпечити диференційований підхід. Установити зв'язки між засвоєними та новими знаннями. Формувати групи компетентностей: соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, соціально-трудову, уміння вчитися.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Програмне забезпечення: табличний процесор.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Сьогодні на уроці ми з вами навчимось розв’язувати задачі із фізики, хімії, математики та інших дисциплін засобами табличного процесора з використанням інтерпретації даних у вигляді діаграм.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
IV. Вивчення нового матеріалу
Розглянемо можливості MS Excel для розв’язування задач із різних галузей. Пригадайте з уроків математики, як графічно розв’язати систему рівнянь. За допомогою табличного процесора можна розв’язувати системи рівнянь графічним способом. Розглянемо приклад. Розв’яжемо систему рівнянь
Для цього нам потрібно побудувати графік кожного рівняння, на їх перетині отримаємо розв’язок.
Перетворимо рівняння у вигляд, зручний для побудови графіків: y = (5 – 3x) : 2; y = 2x – 8 і виконаємо такі дії.
У стовпець А вводимо значення аргументів функцій (x).
У стовпцях В і С обчислюємо значення кожної функції відповідно.
Виділяємо діапазон зі значеннями у-ків.
Переходимо до стрічки ВСТАВЛЕННЯ, до групи Діаграми.
Вибираємо тип діаграми — Точкова.
Для правильної та зрозумілої побудови графіка переходимо до контекстного меню діаграми.
Вибираємо команду Вибрати дані й у вікні, що відкриється, виділяємо ряд і для нього вибираємо команду Редагувати.
Заповнюємо поля для кожного ряду.
Як бачимо, графіки перетинаються у точці (3; –2).
Отже, розв’язком є x = 3; y = –2.
Якщо виділити діаграму, з’являється можливість перейти до додаткової стрічки ЗНАРЯДДЯ ДЛЯ ДІАГРАМ — Конструктор. Першою групою команд є Додати елемент діаграми. Якщо на діаграмі не вистачає ліній сітки, користуються саме цією групою. Також можна налаштувати вигляд діаграм за запропонованими зразками.
Табличний процесор доцільно використовувати й при розв’язуванні задач з фізики. Розглянемо приклад задачі з такою умовою: кульку штовхнули по похилому жолобу вгору із швидкістю 6 м/с. Прискорення кульки дорівнює 0,5 . Визначити миттєву швидкість кульки через 8с та 16с після початку руху.
В перший стовпчик таблиці заносяться відомі нам в задачі умови, а в стовпчик, що визначає швидкість додаємо формулу для обчислення швидкості
(в нашому випадку B2-B3*D3), заповнюємо значення t із кроком 1, діапазон від 1 до 16. Переходимо на вкладку Вставлення обираємо тип діаграми Точковий і будуємо графік.
З графіка можна побачити, на якій секунді кулька почне рухатись донизу (на 8 хвилині – вгору, на починаючи з 13 секунди кулька рухається до низу).
V. Фізкультхвилинка
VІ. Усвідомлення набутих знань та формування вмінь і навичок
Інтерпретування даних у вигляді діаграм. Вибір типу та побудова діаграм. Зображення рядів даних.
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.
Завдання 1. Розв’язати систему рівнянь
3х+2у=5
Алгоритм роботи
y = (5 – 3x) : 2; .
Завдання . Проаналізувати як змінюється напруга U в залежності від часу t.
Час змінюється на проміжку від 0 до 0,03, з кроком 0,001.
Алгоритм роботи
Релаксація
VII. Підведення підсумків уроку
VIII. Домашнє завдання