Тема уроку. Розв’язування задач. Прояв і застосування змочування і капілярності..
Мета уроку. Перевірити і поглибити знання учнів, розвивати вміння аналізувати фізичний зміст задачі . Виховувати самостійність у практичній роботі. Розкриття явища змочування і капілярності (у практичній роботі) у живій природі, техніці, сільському господарстві.
Обладнання: посудина з водою, серветка, трьохлітрова банка з кришкою, “чорний ящик.”
І. Повторення матеріалу минулого уроку і мотивація вивчення нового матеріалу:
Завдання для групи 3
b) Використовуючи таблицю коефіцієнтів поверхневого натягу рідин, заповнити таблицю, визначивши недостатні дані:
№ з/п |
σ, мН/м |
R, мм |
ρ, кг/м3 |
h, м |
1 |
40 |
0,5 |
1000 |
? |
2 |
26 |
? |
870 |
0,061 |
3 |
? |
0,15 |
800 |
0,076 |
Використовуючи психрометричну таблицю, визначити величини в кожному рядку, яких недостає:
№ з/п |
tсух, °С |
tвол, °С |
Δt, °С |
φ, % |
1 |
18 |
15 |
? |
? |
2 |
20 |
? |
? |
44 |
3 |
? |
? |
6 |
56 |
Відповіді до завдань:
Група 1.
Група 2.
Дано: Розв’язання
r=0,5мм = 0,5ּ10 -3 м =800 кг/м3
h=11мм = 1,1ּ10 –2 м
σ=22мН/м
ρ- ?
Група 3.
Відповіді до індивідуальних завдань:
Таблиця 1
№ з/п |
σ, мН/м |
R, мм |
ρ, кг/м3 |
h, м |
1 |
40 |
0,5 |
1000 |
0,00163 |
2 |
26 |
0,1 |
870 |
0,061 |
3 |
44,7 |
0,15 |
800 |
0,076 |
№ з/п |
tсух, °С |
tвол, °С |
Δt, °С |
φ, % |
1 |
18 |
15 |
3 |
73 |
2 |
20 |
13 |
7 |
44 |
3 |
24 |
18 |
6 |
56 |
с)
Явище капілярності ми розглядали раніше, розглянули і явище змочування. Для чого ми його вивчали?
Застосування явища змочування: склеювання, паяння, фарбування тіл, флотація, прання, буріння свердловин та ін. більшості з вас відомі.
Явище капілярності надзвичайно поширене в природі, побуті і техніці, сільському господарстві, причому, воно відіграє важливу роль:
ІІ. Розв’язування задач
Скласти умову до задачі.
Дано: Сі Розв’язання
h = 3.5 см 3,5 10-2 м h
ρ =1000 кг/м3 r
σ = 73 мН/м D
D -? D=
Відповідь: 0,8мм
2. Задача (дидактичні матеріали).
Яка маса краплі води при температурі 20°С, що витікає з піпетки діаметром отвору 1,2 мм, коли вважати ,що діаметр шийки краплі дорівнює діаметру отвору.
( 2,8 10-5 кг)
ІІІ. Задачі-мініатюри – тестові завдання
а) збільшиться в 2 рази
(b) збільшиться в 2,7 рази
(с) збільшиться в 3,3 рази
(д) збільшиться в 1,25 рази
4. Чому на сирому ґрунті сліди від кроків людини намокають ?
5. Знайти діаметр капілярів в серветці (експериментально).
ІV. “Брейн-ринг”
Клас ділиться на дві команди.
1.(5б.) Чи плаває залізо у воді?
(За певних умов – так. Зокрема, це можуть бути малі предмети: голка, лезо безпечної бритви, - покладені злегка на поверхню води; їх утримує на поверхні води сила поверхневого натягу. Інший випадок - це залізні предмети порожнистої форми, у яких середня густина менша за густину води: порожня консервна банка, таз, кораблі та ін.). Дем. – склянка, лезо безпечної бритви.
2. (5б.) В жарких країнах напої (а у нас молоко, здебільшого влітку) зберігають у глиняному посуді. Чому?
(Глиняний посуд має пористі стінки. Рідина, проникаючи у пори, збільшує свою поверхню, а тому інтенсивніше випаровується, на що затрачається внутрішня енергія напою і він охолоджується).
3. (5б.) Чи можна довести воду до кипіння без її нагрівання?
(Так, для цього потрібно зменшити тиск над вільною поверхнею рідини до рівня тиску насиченої пари при даній температурі).
4. (5б.) Увага! Чорний ящик. Це тіло надзвичайно широко застосовує явище капілярності для забезпечення своєї життєдіяльності.
(Якась рослина).
V. Підсумки уроку.
- подякувати за роботу
- нагадати про значення капілярності в житті людини
Д/з: