Урок "Згоряння палива. Розрахунок кількості теплоти внаслідок згоряння палива"

Про матеріал

Викликати в учнів інтерес до вивчення фізики, міфології через сучасні соціальні мережі, заохочувати співробітництво дітей не тільки у віртуальній реальності, а і у груповій діяльності.

Перегляд файлу

D:\Учитель року 2018\титул\Слайд3.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Згоряння палива. Розрахунок кількості теплоти внаслідок згоряння палива

Мета уроку:

Навчальна. Сформувати поняття про енергію палива; забезпечити розуміння фізичного змісту питомої теплоти палива; увести формулу кількості теплоти, що виділяється в процесі повного згоряння палива; відпрацювати навички розв’язання задач.

Розвивальна. Ключові компетентності, а саме:

  •                   «Спілкування державною мовою» через розвиток навичок усно й письмово тлумачити фізичні поняття, факти, явища, закони, теорії; представляти текстову інформацію в іншому вигляді;
  •         «Математичну компетентність» через усвідомлення важливості математичного апарату для опису та розв’язання фізичних проблем і задач;
  •         «Основні компетентності у природничих науках і технологіях» через використовувати знання з фізики для вирішення завдань, пов’язаних із реальними об’єктами природи і техніки;
  •         «Інформаційно-цифрову компетентність» через  здатність визначати можливі джерела інформації, відбирати необхідну інформацію, оцінювати, аналізувати, перекодовувати інформацію;
  •         «Уміння навчатись упродовж життя» через застосовування набутих знань для оволодіння новими, для їх систематизації та узагальнення:
  •     «Соціальну та громадянську компетентність» через вміння активно працювати в групах, розподіляти ролі, оцінювати вклад власний та інших, приймати виважені рішення, які сприятимуть розв’язанню досліджуваної проблеми чи завдання.

Виховна. Викликати в учнів інтерес до вивчення фізики, міфології через сучасні соціальні мережі, заохочувати співробітництво дітей не тільки у віртуальній реальності, а і у груповій діяльності.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Вид уроку: проектування та розробка сторінки соцмережі.

Інтеграція з інформатикою, міжпредметні зв’язки з хімією, зарубіжною літературою (міфологія),

Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, обладнання для досліду.

 

План уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП (1 хв)

Діти об’єднані в 4 груп по 6 осіб.

- Доброго дня, діти!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ (7 хв)

Ви всі такі допитливі та розумні, і мені хотілось би більше про вас дізнатись, проте, нажаль, у нас обмаль часу. А як ви знайомитесь, спілкуєтесь з друзям? Так, сьогодні 80% вашого спілкування відбувається у соцмережах. Цей термін був введений у 1954 році соціологом Джеймсом Барнсом, ще навіть до появи інтернету. Людина - істота соціальна, і спілкуватися вона почала ще до того як навчилася розмовляти. А як же спілкувалися первісні люди? Що можна назвати першою соціальною мережею? Якщо опустити деякі моменти, то можна сказати що першою соціальною мережею були вогнища, які розпалювали в давнину, щоб зігрітися, поспілкуватися та повідомити про небезпеку. А що? Є дві людини - ось вам вершини мережі, а багаття - канал зв'язку.

А звідки вогонь з’явився на землі? Так, добре….

А ось погляньте на це. (перегляд відео про Прометея).

Хто це? Тож, хто вже здогадався про що буде йти сьогодні мова? Так, про вогонь. Але як це можна сказати іншими словами…

Відкрийте свої робочі зошити та запишіть «Класна робота. Тема уроку: Згоряння палива. Розрахунок кількості теплоти внаслідок згоряння палива»

А форматом уроку у нас буде звичний для вас спосіб спілкування – сторінка Прометея у соц. мережі, який відповідно до давньогрецької міфології, подарував людям вогонь. Сьогодні ми з вами допоможемо цьому поважному та літньому титану, створимо проект сторінки та наповнимо її контентом. Працюємо ми групами, які ви добровільно сформували напередодні уроку. Відкрийте теку на вашому робочому столі, файл №1. Запишіть на цьому аркуші імена та прізвища адміністратора та учасників вашої групи. Працюючи у групах не забуваємо про правила, а саме: (на слайді)

Який же матеріал ми там розмістимо? Як ви вважаєте, які питання ми сьогодні повинні опрацювати?  Яка інформація буде цікава відвідувачам наших сторінок?

Групи озвучують свої очікування від уроку. Запишіть на аркушику (файл 2) та розмістіть на проекті сторінки. Свій «лайк» я поставлю … групам, які найточніше висловили свої очікування.

Вогонь – це що? Який він на смак? Який на дотик? Який він за кольором?

З чим у вас асоціюється процес згоряння палива?  Так, згоряння палива супроводжується теплом, світлом, кольором…. Але це лише наше сприйняття. На сторінці має місце наукова, достовірна інформація. Без чого не можливо горіння? Так без кисню.

IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (13 хв)

У 3 файлі ви маєте аркуш на якому треба розмісти елементи хімічної реакції взаємодії метану та кисню за формулою:

СН4+2О2  2О+СО2+Q

 Групи розміщують елементи на аркуші, аркуш на сторінці та  отримують «лайки».

Добре, а що ми вже знаємо та можемо викласти на сторінці? Навіщо нам потрібен вогонь, тепло? Діти відповідають.

А що саме приніс Прометей? Які види палива існують?

Відкрите файл №4. Зараз вам потрібно буде знайти «фейк», а саме у кожному з рядків знайти зайве слово, викреслити його, а слова, що залишились об’єднати за певною ознакою, яку вказати в «коментах». Якщо є проблеми використайте гіперпосилання на стор. 75

  1. Кам’яне вугілля, торф, дрова, нафта  -  тверде паливо
  2. Сухе пальне, дизельне пальне, гас, бензин – рідке паливо
  3. Природний газ, нафта, пропан, бутан – газоподібне паливо
  4. Нафта, торф, бензин, дрова -  природні речовини
  5. Гас, природний газ, порох, етиловий спирт – одержані людиною

 

Дякую, бачу ви гарно орієнтуєтеся у потоках інформації і швидко знаходите фейки. За найточніші коменти отримують «лайки».

Поки ви шукали «фейки» на сторінку прийшло повідомлення (файл 5):

  •                   Скільки вогню ти доніс до Землі?
  •                   Як знайти кількість теплоти, що отримуємо при згорянні палива?
  •                   Від чого  вона залежить?

Учні відповідають. Дякую. Проте, це лише гіпотези. Як, спираючись на матеріал на нашій сторінці, довести, що залежить від маси речовини?

А для доведення однієї з гіпотез я пропоную «переглянути» живий відео-дослід. Капітанів команд, я запрошую взяти участь у нашому імпровізованому «ютуб-каналі». Що це?  Сухе пальне. Від якого з шматочків отримаємо більше тепла? Давайте перевіримо. Паливо згоряє. Діти вимірюють температуру.

Поки воно горить – переглянемо на слайді перевірку другої гіпотези.

Дякую. Який висновок ми можемо зробити? Кількість теплоти  залежить від виду палива та його маси.

Q=__m

Кількість теплоти – одинця вимірювання? Маса?

А як у формулу ввести вид палива?( q) Де ми його беремо? Ці значення вже обчислені дослідним шляхом і знаходяться  у таблиці №6, стор. 230

1 МДж = 1*106 Дж = 1000000 Дж

Коефіцієнт q – питома теплота згоряння палива. Що вона вказує? У яких одинцях вимірюється?

А зараз зі сторінки 75 підручника я пропоную «перепостити» у робочі зошити формули, підписавши фізичні величин та одинці вимірювання. Я, з вашого дозволу, теж візьму участь у оздоблені ваших сторінок.

Фізхвилинка. Працюючи за комп’ютером – треба відпочивати. (2 хв)

  • Подивіться праворуч, подивіться ліворуч, подивіться вгору, подивіться донизу…
  • Подивіться на щось біле, подивіться на щось темне,
  • Подивіться на щось приємне, подивіться на щось красиве
  • Торкніться чогось червоного, торкніться чогось теплого,
  • Закрийте очі – уявіть собі вогнище
  • Відкрийте очі
  • Зігрійте свої долоні

Приніс Прометей вогонь. Паливо згоряє. Навіщо? Куди воно витрачається? Які процеси відбуваються при отриманні тілом, речовиною певної кількості теплоти?

Ваша задача зібрати наступну таблицю та розмістити її на сторінці.

Нагрівання/охолодження

 

Плавлення/кристалізація

 

Пароутворення/конденсація

 

Група, що виконала 1 – отримує «лайки».

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ (16 хв)

Як пов’язано нагрівання, плавлення, пароутворення та сьогоднішня наша тема?

Розв’язання задач. (у зошиті, на дошці та на аркуші та група, яка записує на дошці) (Додаються)

За розв’язання – «Лайки».

 

І група (№ завдання – кількість лайків за правильне розв’язання)

1. Яка кількість теплоти виділилася при повному згоранні 200 г бензину?

2. Скільки теплоти виділиться при повному згорянні 5 л дизельного палива?

3. Яка кількість теплоти виділиться при повному згорянні 30 кг палива кам’яного вугілля? Скільки води можна нагріти від 15 °С до 55 °С цією кількістю теплоти?

 

ІІ група (№ завдання – кількість лайків за правильне розв’язання)

1. Яка кількість теплоти виділилася при повному згоранні 300 г дизельного палива?

2. Скільки теплоти виділиться при повному згорянні 4 л спирту?

3. Яка кількість теплоти виділиться при повному згорянні 40 кг палива антрациту? Скільки води можна нагріти від 20 °С до 70 °С цією кількістю теплоти?

 

ІІІ група (№ завдання – кількість лайків за правильне розв’язання)

1. Яка кількість теплоти виділилася при повному згоранні 400 г гасу?

2. Скільки теплоти виділиться при повному згорянні 6 л дизельного палива?

3. Яка кількість теплоти виділиться при повному згорянні 25 кг палива торфу? Скільки води можна нагріти від 15 °С до 65 °С цією кількістю теплоти?

 

ІV група (№ завдання – кількість лайків за правильне розв’язання)

1. Яка кількість теплоти виділилася при повному згоранні 300 г бензину?

2. Скільки теплоти виділиться при повному згорянні 5 л спирту?

3. Яка кількість теплоти виділиться при повному згорянні 30 кг палива дрова сухі? Скільки води можна нагріти від 20 °С до 60 °С цією кількістю теплоти?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ (2 хв)

За яким хештегом можна знайти вашу сторінку?

Допишіть один, або декілька хештегів…

Крім того, кожній команді я дала один супер-лайк, який ви, можете поставити тільки іншій групі. Оберіть найкращу, на вашу думку сторінку. А ваш вчитель фізики обов’язково врахує отриманні результати при виставлені оцінок за тему.

VІ. Домашнє завдання (2 хв)

Додому запишіть: опрацювати  п. 15. Вправа 15 (3, 4) *15(6) – переформулюйте питання такИм чином, щоб воно звучало, як фейкова новина, а на додаткову оцінку для нашої сторінки підготуйте повідомлення про історію приборкання вогню.

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ (2 хв)

  • А мені б хотілося отримати інформацію за таким хештегами:

#менезацікавило

#менезігрівало

#меневразило

#менезапалило

 

Вже декілька тисяч років

Прометей запалює серця.

Я хочу, щоб із нашого уроку

Запам’яталась вам порада ця:

 

У кожного в сердечку іскра пломеніє,

Що запалив величний Прометей –

Підтримуйте ж її, або вона зотліє.

Живіть Людиною серед людей!

 

Тепла, світла вам!

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 15. Теплота згоряння палива. Коефіцієнт корисної дії нагрівника
Додано
9 липня 2018
Переглядів
3041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку