Урок № ___
Біологія
9 клас
Тема: Розв’язування задач з генетики
Мета:
Освітня. Розширити знання учнів про генетичні дослідження; повторити алгоритм розв’язання типових задач на різноманітні приклади успадкування ознак у рослин, тварин та людини.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні біологічні закономірності (спадковість, мінливість) та їхнє значення для процесів життєдіяльності організмів.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до організмів та їхніх спадкових ознак.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
Самостійна робота
Виберіть правильну відповідь. (кожна правильна відповідь – 1бал)
Правильні відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
- |
- |
+ |
- |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
ІІ. Розв’язування задач.
Задача №1
У великої рогатої худоби ген комолості (безрогості) домінує над геном рога тості. Яке потомство можна отримати від схрещування:
Р: ♂АА х ♀аа; F1: 4Аа (усі комолі)
Р: ♂Аа х ♀аа; F1: 2Аа : 2аа (50% комолі, 50% рогаті)
Р: ♂Аа х ♀Аа; F1: АА : 2Аа : аа (75% комолі, 25% рогаті)
Задача №2
Фокстер’єри, гомозиготні за рецесивним алелем певного гена, сліпі від народження. Пара плідників з нормальним генотипом дала 7 цуценят, з яких 5 мали нормальний фенотип, а 2 виявилися сліпими. Встановіть генотипи батьків та їх нащадків.
Дано: |
Розв’язання |
А – норм.зір а – сліпота Р, F1 - ? |
Р: Аа х Аа |
Задача №3
У курей породи віандот трояндо подібну форму гребеня визначає домінантний алель, а просту – рецесивний. При схрещуванні курей з простою формую гребня всі нащадки її успадковують , а серед нащадків курей з трояндоподібною формою були особини з обома типами гребінів. Яке схрещування має здійснити фермер, який бажає отримати курей виключно з трояндоподібною формою гребня?
Дано: |
Розв’язання |
А – трояндоподібний гребінь а – простий гребінь аа – простий гребінь АА, Аа – трояндоподібний гребінь Р - ? |
P1: Аа х Аа G1: A, a ; A, a F1: AA, Aa, Aa, aa (75% трояндоподібний гребінь, 25% - простий гребінь)
P2: AA x aa G2: A; a F2: Aa (100% трояндоподібний гребінь)
P3:AA x Aa G3: A; A, a F3 AA, Aa (100% трояндоподібний гребінь)
|
Задача №4
У помідорів нормальна висота і червоний колір плодів – домінантні ознаки, а карликовість і жовтоплідність – рецесивні. Усі вихідні рослини - гомозиготні, гени обох ознак містяться у різних хромосомах. Визначте: а) які ознаки матимуть гібриди, що дістали в результаті запилення гомозиготних червоноплідних рослин нормальної висоти пилком жовто плідних карликових;
б) яким буде потомство від схрещування цих гібридів;
в) яке потомство буде від схрещування гібридів з карликовими жовтоплідними рослинами.
Дано:
А – нормальна висота Розв’язування
а – карликовість
В – червоний колір плодів а) Р: ААВВ аавв
а – жовтий колір плодів Г
F1 АаВв
нормальна висота, червоно плідні
(100%)
Відповідь: Усі гібриди нормальної висоти червоноплідні (дигетерозиготи).
б) Р: АаВв АаВв
Г
F1 Складаємо решітку Пеннета:
|
АВ |
Ав |
аВ |
ав |
АВ |
ААВВ |
ААВв |
АаВВ |
АаВв |
Ав |
ААВв |
Аавв |
АаВв |
Аавв |
аВ |
АаВВ |
АаВв |
ааВВ |
ааВв |
ав |
АаВв |
Аавв |
ааВв |
аавв |
Всього отримано у F2 16 гібридних рослин, з них:
в) Р: АаВв аавв
Г
F1 АаВв Аавв ааВв аавв
черв. норм. черв.карл. жовт. норм. жовт. карл.
1 : 1 : 1 : 1
25% : 25% : 25% : 25%
Відповідь: 25% – червоноплідних рослин нормальної висоти, 25% – червоно плідних карликових рослин, 25% – жовтоплідних рослин нормальної висоти, 25% – жовтоплідних карликових.
Задача №5. У малини червоний колір плодів і колюче стебло домінують над жовтим кольором плодів і гладеньким стеблом. Яке потомство буде отримане внаслідок схрещування дигетерозиготної рослини з рослиною, що має жовті плоди та гладеньке стебло.
А – червоний колір
а – жовтий колір
В – колюче стебло Р: АаВв аавв
в – гладеньке стебло
Г
F1 АаВв Аавв ааВв аавв
черв. черв. жовт. жовт. колюч. глад. колюч. глад. 25% : 25% : 25% : 25%
Відповідь: У потомстві буде таке співвідношення: 25% малини червоного кольору з колючим стеблом, 25% червоного кольору з гладеньким стеблом, 25% жовтого кольору з колючим стеблом, 25% жовтого кольору з гладеньким стеблом.
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
Обговорення та виставлення оцінок
ІV. Надання та пояснення домашнього завдання.
1