Урок "Розв'язування задач з теми "Рівняння теплового балансу""

Про матеріал
Урок розв'язування задач з теми "Рівняння теплового балансу" з використанням табличного редактора Excel
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}ВАБ123

Номер слайду 2

ПИТОМА ТЕПЛОЄМНІСТЬ РЕЧОВИНИ — це

Номер слайду 3

ВНУТРІШНЯ ЕНЕРГІЯ – ЦЕ Суму кінетичної енергії хаотичного руху й потенціальної енергії взаємодії частинок (атомів і молекул), з яких складається тіло, називають внутрішньою енергією

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Формула, яка описує процес нагрівання (охолодження)

Номер слайду 6

КІЛЬКІСТЬ ТЕПЛОТИ – ЦЕ Кількість теплоти – це зміна внутрішньої енергії тіла внаслідок теплопередачі

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Розв’язуваннязадач

Номер слайду 12

задача

Перегляд файлу

Рівняння теплового балансу

Урок розв’язування задач

Усе людське пізнання –

це не що інше,

як постійна постановка і

розв’язування все нових задач.

Е. Ільєнков

 

Мета: з’ясувати зміст рівняння теплового балансу, навчити учнів складати рівняння теплового балансу для найпростіших теплових процесів та розв’язувати його, формувати математичну та інформаційно-комунікаційну компетентності; виховувати ціннісне ставлення до фізичних знань; розвивати логічне мислення, пам’ять та увагу

Основні поняття: внутрішня енергія, кількість теплоти, тепловий баланс.

Обладнання: калориметр, термометр, мензурка, дві посудини з водою різної температури, таблиця питомих теплоємностей речовин; ноутбук, телевізор, комп’ютер, презентація MS PowerPoint.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

І. Розминка

Аналіз і обговорення епіграфу до уроку.[Слайд №1]

Оберіть, будь ласка, ту картку, яка на даний момент відповідає вашому настрою. Червона картка означає тривожний стан, жовта — спокійний і рівний, а картка зеленого кольору – гармонійний, комфортний стан.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «Морський бій».

Учень першого ряду називає комірку, наприклад А1(рис. 1), учитель відкриває відповідний слайд (рис. 1а-1з), на якому зазначене запитання, на яке необхідно дати відповідь. Потім черга переходить до учня другого ряду і алгоритм гри повторюється.                      Рис. 1

Рис. 1а                                    Рис. 1б                                    Рис. 1в

Рис. 1г                                    Рис. 1д                                    Рис. 1е

                 

 Рис. 1є                                    Рис. 1ж                                    Рис. 1з

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети

Усі явища в природі відбуваються згідно закону збереження енергії. Цей закон справджується і для теплових процесів. Математичний вираз закону збереження енергії в процесі теплопередачі є рівняння теплового балансу.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Уявіть систему тіл, яка не одержує і не віддає енергію (таку систему називають ізольованою), а зменшення або збільшення внутрішньої енергії тіл системи відбувається лише внаслідок теплопередачі між тілами цієї системи. У такому випадку на підставі закону збереження енергії можна стверджувати: скільки теплоти віддадуть одні тіла системи, стільки ж теплоти одержать інші тіла цієї системи[4]. Ця умова називається тепловим балансом. Математичний вираз, яким записується умова теплового балансу, називається рівнянням теплового балансу[2].

 

V. Осмислення об’єктивних зв’язків.

Клас поділяється на групи. Кожна група виконує завдання, потім презентує виконане завдання перед усім класом.

Група №1.

Учням роздається умова задачі. Учні розвʼязують задачу із застосуванням ноутбуків або стаціонарних компʼютерів графічним методом з використанням редактора електронних таблиць Excel[1]. Результат виводиться за допомогою ноутбука на екран телевізора.

Задача. Змішали 39 кг води за 20°С і 21 кг гарячої води при 60°С. Визначити температуру суміші.

Розвʼязування.

Рівняння теплового балансу може мати вигляд такого простого твердження: "Під час теплообміну у замкнутій ізольованій системі сумарна кількість теплоти, відданої одними тілами, завжди дорівнює (за модулем) сумарній кількості теплоти, отриманої іншими". В задачі визначаємо два теплових процеси:

  1. Q1=cвm1(t-t1) – кількість теплоти, яку отримує вода під час нагрівання від  20 °С до t.
  2. Q2=cвm2(t2-t) – кількість теплоти, яку віддає вода під час охолодження від 60 °С до t.

Рівняння теплового балансу має вигляд: Q1= Q2.

Складання таблиці необхідно розпочати із внесення сталих величин та  температур, які задані умовою задачі.

У третьому стовпчику вводимо температуру від 20 до 40°С з кроком 1°С. В останніх двох стовпцях вводимо формули для Q1 та Q2. Фрагмент таблиці зображено на рис.2.

 


Рис. 2 Фрагмент розвʼязку задачі.

Складена таблиця дає можливість побудувати графіки залежності кількості теплоти відданих та отриманих тілами в ізольованій системі (рис. 3).

Рис. 3.  Графіки залежності кількості теплоти відданих та отриманих тілами в ізольованій системі.

Бачимо, що два графіки перетнулися у точці, що відповідає рівноважній температурі. Отже, вода охолодиться до температури 34 °С.

Відповідь: 34 °С.

Група №2.

Розрахункова задача

Металеву кулю масою 900 г, нагріту до 155 °С, опустили в посудину з 3 л води, температура якої була 10 °С. У результаті теплообміну встановилася температура 15 °С. З якого металу виготовлена куля? Нагріванням посудини знехтувати[3].

            c1-?                              Пошук математичної моделі, розв’язання

m1=900г=0,9кг              Визначимо кількість теплових процесів внаслідок

t1=155°С                     теплообміну:

V=3л=0,003м3               1) охолодження металевої кулі: (1).

t2=10°С                           Процес із виділенням теплоти.

t=15°С                        2) нагрівання води: , де . Отже,

c2=4200 Дж/(кг·°С)        (2). Процес із поглинанням теплоти.

ρ=1000 кг/м3                  Складемо рівняння теплового балансу: (3).

                                        Підставимо (1), (2) в (3): .

Із останнього виразу: .

Обчислимо: .

За таблицею визначаємо, що таку питому теплоємність має сталь.

Відповідь: сталь.

Група №3.

Експериментальна задача

Експериментально перевірити виконання рівняння теплового балансу. Обчислити і порівняти кількості теплоти, яку отримує холодна вода та віддає гаряча вода.

Обладнання: калориметр, термометр, мензурка, дві посудин из водою різної температури, таблиця питомих теплоємностей речовин.

 

Перед проведенням експерименту, учні повинні пройти інструктаж з безпеки життєдіяльності.

Хід експерименту

  1. за допомогою мензурки виміряти об’єм та визначити масу холодної води, яку після цього перелити в калориметр;
  2. виміряти термометром початкову температуру холодної води;
  3. виміряти об’єм та визначити масу гарячої води, налитої вчителем у мензурку;
  4. виміряти термометром температуру гарячої води безпосередньо перед змішуванням із холодною водою і перелити гарячу воду в калориметр;
  5. виміряти температуру суміші після встановлення теплової рівноваги;
  6. обчислити кількість теплоти, яку отримала холодна і віддала гаряча вода;
  7. порівняти кількості теплотиі вказати основні причини можливих розбіжностей отриманих значень.

Група №4.

В алюмінієвий калориметр (мал. 3) вилили воду з вимірювального циліндра (мал. 1) і виміряли її температуру (мал. 2). Воду з мензурки (мал. 5), яку попередньо підігріли (мал. 6), теж вилили в калориметр. Термометр зафіксував температуру теплової рівноваги.  (мал. 4). Визначте: 1) яку кількість теплоти віддала гаряча вода? 2) яку кількість теплоти одержали калориметр і холодна вода? Порівняйте отримані кількості теплоти і зробіть висновки. Чи можна в даному досліді нехтувати теплоємністю калориметра?                    Рис. 4

VI. Рефлексія

Учитель пропонує учням кожної групи узагальнити набуті знання методом «Прес». Діти один за одним будують і проголошують заключне положення до заняття за схемою:

  1. Я вважаю, що…
  2. …Тому, що…
  3. …Наприклад…
  4. Отже, таким чином…

VII. Підсумки уроку

Оберіть, будь ласка, ту картку, яка на даний момент відповідає вашому настрою. Червона картка означає тривожний стан, жовта — спокійний і рівний, а картка зеленого кольору – гармонійний, комфортний стан.

Учитель з коментарями виставляє учням оцінки. Робить висновки щодо поставленої мети та завдань уроку.

VIIІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 12 підручника [4].
  2. Виконати вправу 12 (задачі №2,3)[4].
  3. Експериментальне завдання (стор. 39)[4].

 

Використана література:

  1. Антікуз Є. В. Розв'язання  графічних завдань з фізики за допомогою табличного редактора MS Excel// Фізика в школах України, 2007. – №8(84). – С. 25-27
  2. Лук’янова С. Кількість теплоти. Рівняння теплового балансу // Шкільний світ, 2009. - №11(383). – с. 4,5
  3. Татарчук Н.В. Фізика. 8 клас: Навч. посібник. – Х.: країна мрій, 2002. – 168 с.
  4. Фізика : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [В.Г.Бар’яхтар, Ф.Я.Божинова, С.О.Довгий, О.О.Кірюхіна]; за ред. В.Г.Бар’яхтара, С.О.Довгого. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – 240 с. : іл.,фот.

 

 

 

zip
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
14 вересня 2023
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку