Рівняння теплового балансу
Урок розв’язування задач
Усе людське пізнання –
це не що інше,
як постійна постановка і
розв’язування все нових задач.
Е. Ільєнков
Мета: з’ясувати зміст рівняння теплового балансу, навчити учнів складати рівняння теплового балансу для найпростіших теплових процесів та розв’язувати його, формувати математичну та інформаційно-комунікаційну компетентності; виховувати ціннісне ставлення до фізичних знань; розвивати логічне мислення, пам’ять та увагу
Основні поняття: внутрішня енергія, кількість теплоти, тепловий баланс.
Обладнання: калориметр, термометр, мензурка, дві посудини з водою різної температури, таблиця питомих теплоємностей речовин; ноутбук, телевізор, комп’ютер, презентація MS PowerPoint.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Розминка
Аналіз і обговорення епіграфу до уроку.[Слайд №1]
Оберіть, будь ласка, ту картку, яка на даний момент відповідає вашому настрою. Червона картка означає тривожний стан, жовта — спокійний і рівний, а картка зеленого кольору – гармонійний, комфортний стан.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Морський бій».
Учень першого ряду називає комірку, наприклад А1(рис. 1), учитель відкриває відповідний слайд (рис. 1а-1з), на якому зазначене запитання, на яке необхідно дати відповідь. Потім черга переходить до учня другого ряду і алгоритм гри повторюється. Рис. 1
Рис. 1а Рис. 1б Рис. 1в
Рис. 1г Рис. 1д Рис. 1е
Рис. 1є Рис. 1ж Рис. 1з
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети
Усі явища в природі відбуваються згідно закону збереження енергії. Цей закон справджується і для теплових процесів. Математичний вираз закону збереження енергії в процесі теплопередачі є рівняння теплового балансу.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Уявіть систему тіл, яка не одержує і не віддає енергію (таку систему називають ізольованою), а зменшення або збільшення внутрішньої енергії тіл системи відбувається лише внаслідок теплопередачі між тілами цієї системи. У такому випадку на підставі закону збереження енергії можна стверджувати: скільки теплоти віддадуть одні тіла системи, стільки ж теплоти одержать інші тіла цієї системи[4]. Ця умова називається тепловим балансом. Математичний вираз, яким записується умова теплового балансу, називається рівнянням теплового балансу[2].
V. Осмислення об’єктивних зв’язків.
Клас поділяється на групи. Кожна група виконує завдання, потім презентує виконане завдання перед усім класом.
Група №1.
Учням роздається умова задачі. Учні розвʼязують задачу із застосуванням ноутбуків або стаціонарних компʼютерів графічним методом з використанням редактора електронних таблиць Excel[1]. Результат виводиться за допомогою ноутбука на екран телевізора.
Задача. Змішали 39 кг води за 20°С і 21 кг гарячої води при 60°С. Визначити температуру суміші.
Розвʼязування.
Рівняння теплового балансу може мати вигляд такого простого твердження: "Під час теплообміну у замкнутій ізольованій системі сумарна кількість теплоти, відданої одними тілами, завжди дорівнює (за модулем) сумарній кількості теплоти, отриманої іншими". В задачі визначаємо два теплових процеси:
Рівняння теплового балансу має вигляд: Q1= Q2.
Складання таблиці необхідно розпочати із внесення сталих величин та температур, які задані умовою задачі.
У третьому стовпчику вводимо температуру від 20 до 40°С з кроком 1°С. В останніх двох стовпцях вводимо формули для Q1 та Q2. Фрагмент таблиці зображено на рис.2.
Рис. 2 Фрагмент розвʼязку задачі.
Складена таблиця дає можливість побудувати графіки залежності кількості теплоти відданих та отриманих тілами в ізольованій системі (рис. 3).
Рис. 3. Графіки залежності кількості теплоти відданих та отриманих тілами в ізольованій системі.
Бачимо, що два графіки перетнулися у точці, що відповідає рівноважній температурі. Отже, вода охолодиться до температури 34 °С.
Відповідь: 34 °С.
Група №2.
Розрахункова задача
Металеву кулю масою 900 г, нагріту до 155 °С, опустили в посудину з 3 л води, температура якої була 10 °С. У результаті теплообміну встановилася температура 15 °С. З якого металу виготовлена куля? Нагріванням посудини знехтувати[3].
c1-? Пошук математичної моделі, розв’язання
m1=900г=0,9кг Визначимо кількість теплових процесів внаслідок
t1=155°С теплообміну:
V=3л=0,003м3 1) охолодження металевої кулі: (1).
t2=10°С Процес із виділенням теплоти.
t=15°С 2) нагрівання води: , де . Отже,
c2=4200 Дж/(кг·°С) (2). Процес із поглинанням теплоти.
ρ=1000 кг/м3 Складемо рівняння теплового балансу: (3).
Підставимо (1), (2) в (3): .
Із останнього виразу: .
Обчислимо: .
За таблицею визначаємо, що таку питому теплоємність має сталь.
Відповідь: сталь.
Група №3.
Експериментальна задача
Експериментально перевірити виконання рівняння теплового балансу. Обчислити і порівняти кількості теплоти, яку отримує холодна вода та віддає гаряча вода.
Обладнання: калориметр, термометр, мензурка, дві посудин из водою різної температури, таблиця питомих теплоємностей речовин.
Перед проведенням експерименту, учні повинні пройти інструктаж з безпеки життєдіяльності.
Хід експерименту
Група №4.
В алюмінієвий калориметр (мал. 3) вилили воду з вимірювального циліндра (мал. 1) і виміряли її температуру (мал. 2). Воду з мензурки (мал. 5), яку попередньо підігріли (мал. 6), теж вилили в калориметр. Термометр зафіксував температуру теплової рівноваги. (мал. 4). Визначте: 1) яку кількість теплоти віддала гаряча вода? 2) яку кількість теплоти одержали калориметр і холодна вода? Порівняйте отримані кількості теплоти і зробіть висновки. Чи можна в даному досліді нехтувати теплоємністю калориметра? Рис. 4
VI. Рефлексія
Учитель пропонує учням кожної групи узагальнити набуті знання методом «Прес». Діти один за одним будують і проголошують заключне положення до заняття за схемою:
VII. Підсумки уроку
Оберіть, будь ласка, ту картку, яка на даний момент відповідає вашому настрою. Червона картка означає тривожний стан, жовта — спокійний і рівний, а картка зеленого кольору – гармонійний, комфортний стан.
Учитель з коментарями виставляє учням оцінки. Робить висновки щодо поставленої мети та завдань уроку.
VIIІ. Домашнє завдання
Використана література: