Тема. Урок розвитку мовлення. Порівняння «Історія одного кохання» Еріка Вольфа Сігала з драмою Вільяма Шекспіра «Ромео і Джульєтта».
Цілі: навчальна: допомогти учням усвідомити ідейний зміст та проблематику твору, розкрити актуальність проблем порушених автором; прослідкувати шлях головних героїв;
розвивальна: розвивати навички виразного читання, компаративного аналізу художнього тексту, вміння висловлювати свої думки, розвиток критичного та аналітичного мислення;
виховна: виховувати почуття доброго ставлення до людей, здатність до сильних і щирих почуттів.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Методи та прийоми: ілюстрації, робочі індивідуальні картки, роздатковий матеріал, вправа «Кола Вена», ребуси, вправа «Мікрофон».
Обладнання: художні тексти творів «Історія одного кохання», «Ромео і Джульєтта», презентація, ілюстрації до творів, роздатковий матеріал.
Хід заняття
Кохання – це коли не треба говорити «пробач»
Е.В.Сігал
І. Організаційний момент.
Слово вчителя. У світовій історії та літературі є величезна кількість розповідей про кохання, яке зуміло подолати різні перешкоди. Кохання, через яке розгорялися війни. Кохання, яке пройшло через безліч негараздів. Але лише деякі з цих міфів чи реальних розповідей передаються з покоління в покоління.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про найвідоміші з них. А також розглянемо і спробуємо вирішити таке проблемне питання: «Найкращі романи зазвичай не закінчуються щасливо, а найбільші любовні історії – це перш за все трагедії».
ІІ. Оголошення теми і мети заняття.
Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Отже, на уроці ми будемо говорити про кохання. Щоб краще зрозуміти це почуття, нам необхідно звернутись до творчості чудового американського письменника Еріка Сігела, твори якого стали відомими бестселерами. А також пригадати не менш трагічний і захопливий твір «Ромео і Джульєтта» Вільяма Шекспіра.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Робота з ілюстраціями
Завдання: переглянути світлини і сказати чи відомі дітям ці люди.
Завдання: з’єднати фото та імена цих людей.
Слово вчителя. Не менш трагічними були долі героїв в українській літературі. Проте найчастіше наші письменники про таке кохання розповідали дуже правдиво. Можливо, тому що основу сюжету цих творів становило саме життя.
Історії кохання в українській літературі.
Бесіда. Обговорюємо прочитане.
– Яке враження на вас справили ці історії?
– Які складнощі життя долали закохані? Чим вони пожертвували заради любові?
– Як ви гадаєте, кохання зробило їх сильними чи слабкими і вразливими?
А зараз давайте повернемося до нашого проблемного питання. «Найкращі романи зазвичай не закінчуються щасливо. А найбільші любовні історії – це перш за все трагедії».
Як ви розумієте ці слова?
Чи справді кохання - це трагедія?
VІ. Робота над темою уроку.
Трагедія Вільяма Шекспіра "Ромео і Джульєтта" та повість Ернеста Сігала "Історія одного кохання" є відомими творами, що розповідають про сильне кохання між двома героями та про перешкоди, що стають на їхньому шляху.
Вправа «Кола Вена»
Слово вчителя. Одна з основних схожостей між цими творами полягає в тому, що кохання між головними героями є забороненим і викликає суперечності в суспільстві. У "Ромео і Джульєтті" їхнє кохання є однією з причин конфлікту між двома родами, який призводить до трагічного фіналу. У "Історії одного кохання" кохання головних героїв зустрічає сильний опір з боку батьків, які хочуть, щоб їхні діти займалися більш серйозними справами.
Однак, є також і суттєві різниці між цими творами. "Ромео і Джульєтта" є більш традиційним трагічним твором, де протистояння двох родів призводить до руйнування їхнього кохання. "Історія одного кохання" більш сучасна за формою та стилем, а також відображає більш широкий спектр проблем, пов'язаних зі сучасними міжособистісними відносинами.
2. Завдання для учнів класу. Виконати завдання на картках.
V. Узагальнення вивченого на уроці.
Вправа «Ребуси».
Робота із епіграфом уроку.
Слово вчителя. Кажуть, Сігел написав книгу «Історія одного кохання» на спір. І оскільки писав не заради творчості, а заради суперечки, написав її швидко. Написав на спір, а вийшов шедевр. Це історія про просту пару, чия любов була настільки справжньою, що він заради неї пішов на конфлікт з сім’єю, а вона заради нього відмовилася від своєї мрії побачити Париж. Так, вона померла, так і не побачивши Париж, про який мріяла, скільки себе пам’ятала, але чи це найцінніше в житті?
Як ви розумієте епіграф нашого уроку: «Кохання – це коли не треба говорити «пробач»?
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя. А підсумувати наш урок хочеться поезією Володимира Сосюри:
Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
лиш приходить подібне кохання.
В день такий розцвітає весна на землі
І земля убирається зрання…
Дише тихо і легко в синяву вона,
простягає до зір свої руки…
В день такий на землі розцвітає весна
і тремтить од солодкої муки…
То що ж, на вашу думку, означає кохати ?
Чи склалося б життя наших головних героїв інакше?
Чому тема кохання залишається однією з найпопулярніших і найважливіших у літературі та мистецтві?
Якби у вас була можливість змінити фінал творів? Яким би він був?
Слово вчителя. Обидва твори є надзвичайно важливими і відомими у світовій літературі як втілення справжнього кохання, яке зазнає випробувань і перешкод, але встоїть у боротьбі за своє місце в житті.
Обидва твори показують, як сильна і незвичайна любов може перемагати соціальні бар'єри та перешкоди, але також наголошують на трагічних наслідках, які можуть виникнути від забороненого кохання. В обох випадках герої вирішують обрати кохання, навіть якщо це означає втрату інших аспектів свого життя або навіть життя самого себе.
Як і будь-які книги, ці твори навчають нас цінувати своє життя, ловити в ньому кожну мить, кожну секунду проживати із задоволенням та з користю. Бо інакше, може бути занадто пізно щось сказати, зробити, запропонувати…
VІІ. Домашнє завдання.