Урок "Розвиток і ріст тварин"

Про матеріал
Комбінований урок з використанням презентації за підручником Л.І. Остапченко
Перегляд файлу

УРОК  БІОЛОГІЇ,  7 КЛАС

ТЕМА: РОЗВИТОК ТВАРИН

ЦІЛІ УРОКУ:

Дидактична: сформувати поняття про онтогенез, періоди розвитку тварин та особливості їх перебігу.

Розвивальна: розвивати уміння порівнювати біологічні процеси живих організмів, робити висновки та узагальнення; сприяти розвитку сприйняття, уваги, пам’яті та логічного мислення учнів; формувати самоосвітні, пізнавальні та комунікативні компетентності

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до тварин

ТИП УРОКУ: комбінований + презентація.

ПЛАН УРОКУ

 І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми уроку і очікування від уроку.

ІІІ. Перевірка і оцінка засвоєних раніше знань

IV. Актуалізація опорних знань учнів

V. Мотивація навчальної діяльності

VІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

VІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація учнями  знань.

VІІІ. Домашнє завдання

IХ. Підсумок уроку. Рефлексія. Аналіз роботи учнів

 

 ХІД УРОКУ

 І. Організаційний момент

 Привітання

 Добрий день!

 У добрий час!

 Щиро я вітати вас!

 З радістю стрічаю,

Успіхів  бажаю!

***

Час урок нам розпочати

 І старанно працювати.

 Все, що знаємо, пригадаємо

 І нове запам'ятаємо.

А роботи у нас багато, а щоб її усю здолати, ви на уроці маєте бути:

 У важні

 Р озумні

 О рганізовані

 К мітливі

 

ІІ. Оголошення теми уроку і очікування від уроку.

Отже:

 Земноводні й риби, звірі і комахи,

 Безумовно, також плазуни і птахи

 Про збереження і збільшення роду свого дбають,

 І до того ж характерний тип розвитку мають.

 Тож, працюймо  дружно і старанно, діти,

 Сьогодні одну з проблеми цих ми маєм дослідити.

- Хто здогадався про що сьогодні піде мова?  Який процес життєдіяльності тварин, що є логічним продовженням вивченого на минулому уроці ми з вами сьогодні маємо розглянути?

(Розвиток  тварин)

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Вправа «Мікрофон»

Закінчіть речення: «Від сьогоднішнього уроку я очікую…» ; «На сьогоднішньому уроці я хочу…»

 (Очікувані результати фіксуються)

  Дізнатися, як розвиваються тварин.

  Поглибити свої знання про  розвиток тварин. 

 Показати свої знання про тварин.

  Виховувати в собі бережливе ставлення до природи, тварин тощо

 

ІІІ. Перевірка і оцінка засвоєних раніше знань.

 - Як вам вже відомо, розвиткові організмів передує процес їх розмноження. Давайте згадаємо основні поняття, типи і особливості процесів розмноження у тварин. А зробимо ми це у вигляді невеличкої самостійної роботи.

Самостійна  робота за темою “ Розмноження тварин”

І варіант

1. Яке явище є результатом статевого розмноження:

 а) утворення бруньки;        б) утворення спори ;

 в) утворення зиготи;            г) регенерація.

2. Де у тваринному організмі формуються сперматозоїди?

 а) у бруньці;              б) у ікрі;

 в) у сім’яниках;         г) у яєчниках.

3. Статеві клітини називаються :

 а) гормони;         б) ферменти;

 в) гамети;             г) зигота.

4. Вегетативне розмноження властиве тваринам, у яких добре виражена здатність до:

 а) реставрації;          б) рекультивації;

 в) ехолокації;            г) регенерації.

5. З підвищенням рівня організації тварин здатність до регенерації:

 а) збільшується;            б) зменшується;             в) не змінюється.

6. Організми, у тілі яких розвиваються чоловічі і жіночі статеві залози:

 а) роздільностатеві;             б) гермафродити;

 в) партеногенетичні;            г) однодомні.

7. Явище розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини?

 а) партеногенез;              б) поліембріонія;

 в) ембріогенез;                г) метаморфоз.

8. Скільки сперматозоїдів зливається з яйцеклітиною при заплідненні:

 а) 1;          б) 2;            в) 3;            г) 4.

9. Суть явища партеногенезу:

 а) утворення статевих клітин;

 б) відокремлення від організму кількох фрагментів;

 в) розвиток кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини;

 г) розвитку нового організму з незаплідненої яйцеклітини.

10. Зовнішнє запліднення характерне для:

 а) комах;                     б) кісткових риб;

 в) рептилій;                г) ссавців.

11. Молочко риб – це:

 а) чоловічі статеві залози;            б) чоловічі статеві клітини;

 в) жіночі статеві залози;                г) жіночі статеві клітини.

12. Процеси життєдіяльності в організмі тварин:

 а) регулюються нервовою системою;                б) регулюються ендокринною системою;

 в) обидві відповіді правильні;                              г) обидві відповіді неправильні.

 

ІІ варіант

1. Процес злиття гамет з утворенням зиготи:

 а) спороутворення;             б) запилення;

 в) запліднення;                     г) брунькування.

 2. Статеві клітини називаються :

 а) гормони;             б) ферменти;

 в) гамети;                 г) зигота.

3. Де у тваринному організмі формуються яйцеклітини?

 а) у бруньці;                     б) у ікрі;

 в) у сім’яниках;                г) у яєчниках.

4. Як називаються організми, які утворюють лише один вид статевих клітин:

 а) однодомні;                           б) гермафродити;

 в) партеногенетичні;              г) роздільностатеві.

5. Вегетативне розмноження властиве тваринам, у яких добре виражена здатність до:

 а) ехолокації;                 б) регенерації;

 в) реставрації;                г) рекультивації.

6. З підвищенням рівня організації тварин здатність до регенерації:

 а) збільшується;             б) зменшується;              в) не змінюється.

7. Скільки сперматозоїдів зливається з яйцеклітиною при заплідненні:

 а) 1;             б) 2;               в) 3;                г) 4.

 8. Явище розвитку нового організму з незаплідненої яйцеклітини?

 а) партеногенез;                б) ембріогенез;

 в) гаметогенез;                   г) метаморфоз.

 9. Суть явища поліембріонії:

 а) утворення статевих клітин;

 б) відокремлення від організму кількох фрагментів;

 в) розвиток кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини;

 г) розвитку нового організму з незаплідненої яйцеклітини.

10. Внутрішнє запліднення характерне для:

 а) двостулкових молюсків;               б) амфібій;

 в) хрящових риб;                                 г) дощових червів.

11. Ікринки риб – це:

 а) чоловічі статеві залози;                б) чоловічі статеві клітини;

 в) жіночі статеві залози;                   г) жіночі статеві клітини.

12. Процеси життєдіяльності в організмі тварин:

 а) регулюються нервовою системою;                 б) регулюються ендокринною системою;

 в) обидві відповіді неправильні;                           г) обидві відповіді правильні.

 Взаємоперевірка . Фіксація результатів

І варіант

№ питання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Відповідь

в

в

в

г

б

б

б

а

г

б

б

в

 

ІІ варіант

№ питання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Відповідь

в

в

г

г

б

б

а

а

в

в

в

г

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів

- Продовжуємо роботу і швиденько відповідаємо на запитання.

Інтерактивна вправа «Мозкова атака» (бліц-опитування)

1. Статеві клітини – це…(Гамети)

2. Жіноча статева клітина….(Яйцеклітина)

3. Чоловіча статева клітина….(Сперматозоїд)

4 Організми, у тілі яких розвиваються лише чоловічі або жіночі статеві залози...(Роздільностатеві)

5. Організм, здатний виробляти й жіночі, і чоловічі статеві клітини…(Гермафродити)

6. Розвиток із незаплідненої яйцеклітини….(Партеногенез)

7. Процес злиття гамет називають…( Запліднення)

8. Результатом запліднення є утворення…(Зиготи)

Питання для бесіди

1. Які особливості будови притаманні чоловічим статевим клітинам?

2. Які особливості будови притаманні жіночим статевим клітинам?

3. Які переваги має статеве розмноження порівняно з нестатевим?

 

V. Мотивація навчальної діяльності

 Створення проблемної ситуації   

- А тепер відгадайте загадку :

Росту черв’яком, живлюсь листком, потім засинаю, себе обмотаю, не їм, не дивлюся, від усіх ховаюся, але теплою весною я знов оживаю і, як пташка літаю.(Метелик)

- Яке відношення має ця загадка до теми нашого уроку? (У ній описано процес розвитку метелика)

VІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

- Давайте пригадаємо, що це за процес – розвиток організму.

Розвиток - це якісні зміни, які послідовно відбуваються в організмі та його окремих частинах упродовж життя, тобто з моменту утворення зиготи і до природної смерті. Цей процес позначають терміном «онтогенез» або «індивідуальний розвиток організму». У процесі онтогенезу виділяють  зародковий (ембріональний)  і післязародковий (постембріональний) періоди.

1) Зародковий період індивідуального розвитку  — це час від утворення зиготи до народження або виходу з яєчних оболонок. У процесі зародкового розвитку тварин виділяють кілька послідовних етапів:

  • Поділ заплідненої яйцеклітини або (доповнення учнів) зиготи, наслідком якого є формування багатоклітинного одношарового зародка.
  • Перетворення одношарового зародка у двошаровий. Зовнішній шар клітин носить назву зовнішнього листка, або ектодерми (гр. ectos - зовні, derma - шкіра), внутрішній шар - внутрішнього листка, або ентодерми (гр. entos - всередині). Порожнина всередині називається гастроцелем, або первинною кишкою, а вхід у кишку називається бластопором, або первинним ротом, його краї зближуються, утворюючи верхню і нижню губи. У первинноротих (до них відноситься більшість типів безхребетних) бластопор перетворюється у (остаточний) рот, у вторинноротих (голкошкірі і хордові) із нього формується анальний отвір, або він заростає, а рот утворюється на протилежному кінці тіла. На цьому етапі завершується ембріональний розвиток у кишковопорожнинних.
  • Формування третього зародкового листкамезодерми, яка розміщена між енто- й ектодермою (у більшості багатоклітинних тварин).

Зародкові листки дають початок тканинам і органам ембріонів, що розвиваються. З ектодерми формуються епітелій шкіри і шкірні залози, нервова система, зовнішні зябра амфібій тощо. Похідними ентодерми є хорда, кишечник, травні залози, плавальний міхур риб, легені тощо. Клітини мезодерми розвиваються в м’язову і сполучну (зокрема, кісткову та хрящову) тканини, канали органів виділення, кровоносну і, частково, статеву системи.

2) Зародковий період завершується народженням тварини або виходом її із зародкових оболонок. Розрізняють такі способи відтворення потомства у тварин: яйценародження, яйцеживородіння і живородіння.

-  Давайте з’ясуємо в чому їх різниця. А для цього попрацюємо у групах над заповненням таблиці, яку ви бачите на екрані, використовуючи текст підручника та здобуті раніше знання і життєвий досвід. Перша  група розглядає процес яйценародження і т. д.

Робота в групах з текстом і малюнками. Заповнення таблиці (слайд№7).

Перевірка результатів роботи у групах (слайд№8).

- Отже, у той чи інший спосіб живий організм з’явився на світ. Яка його подальша доля? Пригадаймо, яким може бути післязародковий (постембріональний) розвиток тварин?

3) Постембріональний розвиток тварин може бути прямим або супроводжуватися перетворенням — метаморфозом (від грец. metamórphosis — перетворення) — глибоке перетворення будови організму або окремих його органів)

-  Пропоную попрацювати у парах і пригадати особливості прямого і непрямого розвитку тварин спираючись на таблицю, яку ви бачите на екрані. Усно.

Робота в парах з текстом і малюнками. Заповнення таблиці (слайд№10).

 

Перевірка результатів роботи у парах (слайди№11 - 18).

- Які біологічні функції непрямого розвитку?

- живильна;

- раціональне використання ресурсів;

- розселювальна функція;

- забезпечення зараження хазяїв.

5) - Паралельно з розвитком  відбувається  ріст організму. Згадаймо, що таке ріст?

Ріст — це збільшення розмірів і маси особини за рахунок збільшення кількості клітин або їх розтягування.

- Які бувають типи росту  організмів? Який з них властивий рослинам? А тваринам?

Розрізняють обмежений і необмежений типи росту. За обмеженого типу ріст припиняється після досягнення певного віку (більшість ссавців, комах, птахів). У разі необмеженого типу росту особини ростуть упродовж усього життя (молюски, риби).

- Пригадайте, як змінюється інтенсивність росту у рослин наших помірних широт із зміною сезонів?

 Так, у рослин помірних широт ріст у зимовий час припиняється, а весною поновлюється. Отже, процесу росту властива періодичність. Подібне спостерігаємо у тварин. Наприклад, членистоногі ростуть під час линяння, коли старі покриви скинули, а нові ще не затверділи.  Тому розрізняють безперервний і періодичний ріст. Період тимчасового фізіологічного спокою в розвитку називається діапаузою. Діапауза характеризується різким зниженням інтенсивності обміну речовин у клітинах. Вона властива комахам, багатьом хребетним. У деяких ссавців північних широт діапауза відбувається в зимовий час (ведмеді, соні, байбаки) і називається гібернацією (сплячкою). Діапауза комах може тривати від декількох годин до декількох років.

- От і ми з вами зробимо коротеньку паузу у роботі.

Релаксація

(Звучить тиха, спокійна мелодія із звуками лісу) (слайд№20,21)

Сіли зручно,  закрили очі. Уявили себе у весняному лісі, що пробуджується від довгого зимового заціпеніння. Навколо розпускаються квіти і бруньки на деревах . Над ними літають і гудуть комахи. І лине над лісом багатоголосий пташиний спів А ось метелик торкнувся вашої щоки… Чи відчули ви його дотик?

 

VІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація учнями  знань. - А тепер знову до роботи.

- Вставте у речення пропущені слова (слайд№22):

1) Індивідуальний розвиток організму - це ….

2) Період розвитку від утворення зиготи до народження називають ….

3) Цей період характеризується перетворенням одноклітинної зиготи на …  ….

4) Розрізняють такі способи відтворення потомства у тварин: …, … і ….

5) Післязародковий розвиток тварин може бути … або супроводжуватися перетворенням — ….

6) … - це процес  збільшення розмірів і маси особини.

7) У залежності від тривалості ріст буває … і ….

 ─ Заповніть пропуски у схемах розвитку тварин (слайд№23):

 

- Позначте, до яких груп за типом розвитку належать зображені тварини (слайд№24):

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника §40.

Поміркувати над запитаннями після §.

IХ. Підсумок уроку. Рефлексія. Аналіз роботи учнів

Вправа « Вільний мікрофон»

 – Чи справдились ваші очікування?

 – Що нового довідались на уроці?

 – Яка інформація була несподіваною?

Метод незакінченого речення

Я запам’ятав…

Я зрозумів…

Я навчився…

 - Я вдячна вам за плідну працю на уроці! Ви – молодці!

 

 

 

 

docx
Додано
1 травня 2019
Переглядів
5626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку