Конспект уроку
з історії України
для 7-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. «Руська правда». Суспільний устрій. Влада князя.
Мета: визначити суспільну роль різних верст населення Київської держави, проаналізувати історичне значення кодифікації звичаєвого права (укладення «Руської правди»), охарактеризувати господарське життя населення Русі в Х-ХІ ст., правове становище різних верств; розвивати увагу пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом; формувати інтерес до вивчення теми.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
пояснювати суспільну роль різних верств населення Київської держави (Русі-України);
-
проаналізувати історичне значення кодифікації звичаєвого права (укладення «Руської правди»);
-
охарактеризувати господарське та суспільне життя населення Русі в Х–ХІ ст., правове становище різних верств.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники,
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Історичний диктант.
-
До лику святих було прилучено… (Бориса та Гліба)
-
Святополк отримав прізвисько… (Окаянний)
-
Протягом 1019 – 1036 рр. Ярослав Мудрий ділив руські землі з … (Мстиславом)
-
За Ярослава було зведено парадний в’їзд до міста - … (Золоті ворота)
-
Найвеличнішою спорудою Києва часів Ярослава став… (собор Святої Софії)
-
Церковне ім’я Ярослава (Георгій або Юрій)
-
Головний собор Києва прикрашали … (мозаїки та фрески)
-
За Ярослава було укладено збірник законів, що отримав назву… («Правда Ярослава»)
-
Першим київським митрополитом став … (Іларіон)
-
Печерський монастир було закладено … (1051 р.)
-
Шлюби представників правлячих династій історики називають… (міждинастичними)
-
Дочка Ярослава, що стала правителькою Французького королівства… (Анна)
-
Робота в парах.
-
Прочитайте уривки з історичних джерел. Укажіть ті, у яких ідеться про великого київського князя Ярослава Мудрого. Назвіть, про які саме події в них йдеться.
-
«І зібрав він писців багатьох, і перекладали вони з грецької на слов’янську мову і Письмо Святе, і списали багато книг… Сей великий князь засіяв книжними словами серця віруючих людей…» +
-
«І звелів він поскидати кумирів – тих порубати, а других вогню віддати. Перуна ж звелів він прив’язати коневі до хвоста і волочити з гори по Боричевському узвозу на ручай…»
-
«Заложив він город – великий Київ, а в города сього ворота Золоті. Заложив він також церкву святої Софії, премудрості Божої, а потім церкву на Золотих воротах, кам’яну…» +
-
«Охрестився ж він у церкві святої Софії. І є церква та в городі Корсуні, стоїть вона на високому місці посеред города, де ото чинять торг корсуняни… Коли ж охрестили його в Корсуні, то передали йому віру християнську…»
-
«Прийшов князь у Переяславець. І послав до греків послів, говорячи: «Хочу йти на вас»… І пішов до Царгорода, розорюючи міста. І дали йому данину… І повернувся він у Переяславець…»
-
«Потім же вложив Бог князю в серце добрий намір: поставив він русина Іларіона митрополитом Русі у святій Софії, зібравши єпископів…» +
-
«…Побачивши, що церкву завершено, він помолився Богу, говорячи: «Оце даю церкві цій, святій Богородиці, від маєтності своєї десяту частину». Якщо це одмінить хто, - хай буде проклятий…»
-
Хронологічні задачі.
-
Розв’яжіть хронологічні задачі.
-
Рік, у якому за розпорядженням князя Ярослава митрополитом «Київським та всія Русі» став русич Іларіон (1051) + рік, у якому князь Ярослав Мудрий остаточно розгромив печенігів (1036) – рік, із якого князь Ярослав почав боротися із своїм братом Святополком за київський стіл (1015) – кількість гектарів, які обіймав Київ за правління Ярослава (70) + кількість статей, із яких складалася «Правда Ярослава» (18) – перша цифра року, у якому відбулася Лиственська битва (1024) = 1019 рік
-
Яка подія сталася у 1019 році? (битва Ярослава зі Святополком на р. Альті)
-
Рік будівництва Софійського собору в Києві (1037) – рік переможної битви під Любечем (1018) + рік спорудження Києво-Печерського монастиря (1051) + третя цифра року, у який князь Ярослав здобув перемогу на р. Альті (1019) – кількість років правління Ярослава Мудрого на чолі Русі-України (35) = 1036 рік
-
Яка подія сталася у 1036 році? (Остаточний розгром печенігів військами Ярослава)
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Робота з візуальними джерелами.
-
Розгляньте ілюстрації.
-
За одягом визначте, представників яких суспільних груп Русі-України зображено.
-
Поміркуйте, чим відрізнялося життя представників різних верств населення.
-
Висловте припущення, які історичні джерела допомогли реконструювати тогочасте вбрання.
-
Сьогодні ми поговоримо про суспільне та господарське життя різних верств населення у Київській державі та проаналізуємо значення «Руської правди».
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота зі схемою.
Суспільна піраміда
-
Чому, на вашу думку, таку схему називають суспільною?
-
Хто займає її верхівку?
-
Яку роль у суспільстві належала князям? Яка дружинникам?
-
Чи завжди духівництво належало до привілейованих верств населення? Чому?
-
Коментоване читання (с. 69 – 71 підручника).
-
Зачитайте характеристику кожної з верств населення Русі-України.
-
Визначте значення кожної з них.
-
Порівняйте становище представників різних верств населення.
-
Робота в малих групах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 72 – 73.
1-ша група - складіть словничок термінів, що стосуються буденного життя в містах і селах.
2-га група – складіть план розповіді про буденне життя міщан та селян.
3-тя група – складіть 4-5 запитань до тексту підручника.
4-та група – запишіть кілька іменників, прикметників та дієслів, що характеризують життя у містах і селах.
-
У 9 – 10 ст. руські землі називали «містом фортець». («країною градів»)
-
На основі дитинця утворювалися власне міста. (городищ)
-
Фортеця складається з чотирьох частин. (трьох)
-
Перша частина фортеці – поділ. (дитинець)
-
Сторони або кінці – це передмістя, що знаходилося за межами фортеці.
-
Більшість тогочасного населення проживала у містах. (у селах)
-
Робота з історичним джерелом (с. 73 підручника).
-
Прочитайте уривок з літопису.
-
На що нарікають дружинники князя?
-
Чому князь так легко погоджується розв’язати цю проблему?
-
Як історики визначають згадані в джерелі стосунки між князем та його підлеглими?
-
На які факти буденного життя князівського оточення звернули увагу?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 73 – 76.
-
Запишіть короткі тези до тексту.
-
Заповніть таблицю, вписавши відповідні літери.
Відповідність між галузями господарства Русі та продукцією
|
Сільське господарство
|
Ремесла
|
Рільни-
цтво
|
Город-ництво
|
Тварин-
ництво
|
Сільськогос-
подарські промисли
|
Метало-
обробне ремесло
|
Художнє литво
|
Гончарство
|
|
|
|
|
|
|
|
А Браслети, колти, перстні
Б Велика рогата худоба, свині, вівці, кози
В Ячмінь, овес, пшениця, жито
Г Знаряддя праці, ремісничі інструменти, зброя, предмети, хатнього начиння: від малесеньких ґудзиків до церковних дзвонів
Д Капуста, ріпа, огірки, гарбузи
Е Мисливство, рибальство, бджільництво
Є Посуд, кахлі
Ж Часник, морква, буряк, цибуля
З Яблуні, груші, сливи, вишні
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Практична робота.
Охарактеризувати – на основі витягів з відомих правових пам’яток доби («Руська правда» Ярослава Мудрого, «Правда Ярославичів», «Статут» Володимира Мономаха) – правове становище різних верств населення Русі-України.
-
Підсумки уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 10 підручника.