Завдяки даній розробці уроку вчителеві можна організувати цікаву роботу з розширення і уточнення знань учнів про різноманітність природи, а саме «живої і неживої природи», використати запропоновані форми і методи роботи для порівняння предметів живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними, для з'ясування, що належить до природи, а що до речей, виготовлених людиною; а також для розвитку вмінь групувати предмети за певними ознаками, для розвитку вмінь спостерігати за об'єктами природи, таким чином формуючи пізнавальну активність та творчі здібності учнів.
1
Відділ освіти та молоді Іваничівської райдержадміністрації
«Що нас оточує?.
Жива і нежива природа.»
1 клас
Підготувала:
вчитель
ЗОШ І – ІІІ ступеня
с. Стара Лішня
Вітичук Олена Василівна
Тема: Природа навколо нас. Жива і нежива природа.
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: І. Грущинська «Природознавство» 1 клас, зошит
«Природознавство», ілюстрації картин з пейзажами, вислів про
природу, малюнки із зображенням живої та неживої природи,
плакат з кросвордом, презентація «Природа. Жива і нежива
природа» в Power Point.
Хід уроку:
І. Організація класу.
1. Привітання.
Встаньте, діти всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Посміхніться ви до мене,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
- Привітали гостей, що до нас завітали.
Хочу чути, чого б ви усім побажали.
- Всім присутнім здоров’я ми зичимо й добра,
А тепер до роботи нам братись пора.
- Сьогодні на уроці багато гостей. Вони прийшли, щоб побачити, як ви
вмієте працювати на уроках природознавства, які ви слухняні. Наші предки вірили, що кожний гість посланий від Бога; гостей пригощали, радо зустрічали. І тому сьогодні для наших гостей ми подаруємо цей урок.
2. Вправа «Погода».
- Який сьогодні день: ясний, хмарний, похмурий?
- Яке небо?
- Які опади?
- Який вітер?
- Яка температура повітря?
- Що змінилось порівняно з минулим тижнем?
- Які зміни відбулись в живій та неживій природі?
3. Кросворд.
1) Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)
2) Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (Морква)
3) Сидить Марушка в семи кожушках. Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)
4) Одяг багатий, сам сліпуватий, живе без віконця, не бачить сонця. (Кріт)
5) Удень сліпа, уночі зряча, мишей ловить, а не кіт. (Сова)
6) Щоб діти не спізнились на урок, голос подає шкільний…(Дзвінок)
7) Між берегів текла, текла, мороз зміцнів – під скло лягла. (Річка)
Діти читають ключове слово ПРИРОДА
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Ми сьогодні на уроці будемо говорити про природу, що нас оточує. Живу і неживу природу.(Слайд 1).
Природа – це книга, яку потрібно прочитати і правильно зрозуміти…
Жан-Анрі Фабр (Слайд 2).
- Діти, ми знаємо чудовий вірш про природу. Давайте прочитаємо його для наших гостей і скажемо, що таке природа.
Учениця виразно читає напам’ять:
Повітря, земля і вода – це природа.
Природа – це я, і ти – це природа.
Пустелі і гори, поля і ліси,
І ми – тільки частка цієї краси.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. На уроці ви будете: (Слайд 3).
План уроку. (Слайд 4).
2. Розповідь з елементами бесіди.
- Що таке природа?
3. Гра «Я почну, а ти закінчуй»
• Сьогодні по дорозі до школи я бачив...
• Біля школи росте...
• Нашу землю вдень освітлює...
• Вночі я бачила на небі...
• Ми п'ємо...
• Риби живуть у..
• Ми дихаємо...
На дошці з'являються малюнки: пташка, їжак, квіти, гриби, сонце, місяць, зорі, камінь.
Учитель.
Як назвати одним словом все, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо? Так, навколо нас. Це і є природа. (Слайд 5)
– А на які дві групи ми можемо роз приділити ці природні тіла? (Слайд 6).
відпочивали влітку?
4. Хвилинка відпочинку.
Учитель. Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці. (Звучить музика.)
Уявіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку, схожу на м'яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувались на цій великій подушці. Мандрівка починається. Наша хмаринка повільно піднімається В синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя? Тут, високо в небі, все спокійно і тихо.
Ми наближаємось до місця вашого відпочинку... Розплющте очі. Як красиво! Розкажіть, що ви бачите. (Слайд 7).
(Тіла природи з дитячими фотографіями про літній відпочинок.)
- Як ви вже бачили, те, що оточує людину і не зроблене її руками, - природа. Сонце, небо, вітер, земля, повітря, рослини, тварини – все це природа. Людина – також частина природи.
- Назвіть живих істот.
- Назвіть рослини.
- Як ви думаєте, що у них спільного?
Отже, усе живе в природі живиться, розмножується, розвивається, росте і дихає. Мова йде про людей, тварин, рослин. Усе це і є жива природа. Виберіть те, що відноситься до живої природи. (Слайд 8).
Перевіримо…(Слайд 9).
5. Робота з підручником. (с.54-55)
Учитель читає текст, учні називають предметні малюнки у кожному ряді.
- За якою ознакою художник згрупував малюнки?
6. Продовження розповіді.
- Природа дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, повітря, будівельні матеріали. Вона є джерелом натхнення для письменників, композиторів, художників, які присвятили їй чимало художніх творів. (Вчитель звертає увагу на репродукції картин, що розміщені на дошці). Природу називають ненькою. Всі ми - діти природи.
Умовно природу поділяють, як ми вже знаємо, на живу і неживу.
Нежива природа – це Сонце, Місяць, Земля, повітря, вода, небо тощо.
Жива природа – рослини, тварини, людина, бо вони народжуються, живляться, ростуть, дихають, відмирають.
7. Продовження роботи з підручником.
а). Відповіді на запитання.
- До якої природи належать каштан, калина, соняшник, осока? Чому?
- До якої природи належать вовк, лелека, кінь, жаба, комар? Чому?
- Хлопчик, дівчинка, космонавт, лікар, шахтар – до якої природи вони належать? Чому?
8. Гра «День, ніч».
- Коли я скажу «ніч»,- ви заплющуєте очі і відпочиваєте, а коли – «день» -, розплющуєте очі і включаєтесь до роботи.
- Отже, почали! Ніч!
- Відпочили? День!
- Подивіться на картинку і назвіть те, що належить до природи.
- Знову Ніч!
- (Слайд 14). День! Що ви бачите на слайді? Чи можемо ми об’єднати ці предмети до однієї групи? Як ми їх назвемо? (Речі, створені людьми). Давайте прочитаємо ще раз. Дякую!
- А як ви думаєте, чи належать речі, створені людьми до природи? (Ні).
а). Вправа «Мікрофон»
- Продовжте перелік, розпочатий художником на малюнку.
( Діти називають те, що створене руками людини: будинки, машини, меблі, шкільне приладдя тощо)
9. Розв’язування логічних завдань « Що зайве? Чому?»
Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти:
Встали – сіли, встали – сіли,
Бачте, як розвеселили.
Стало сонце танцювати,
нас до танцю припрошати,
Нумо разом, нумо всі
Потанцюймо по росі.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті. (с.25-26)
2. Гра «Засели будиночок».
Завдання: розташувати малюнки, що кожен з вас одержав перед початком уроку, у відповідні хатинки: жива природа і нежива природа.
Спочатку вибрати об’єкти живої природи, використовуючи інтерактивний метод «Прес» за поданим кліше:
а). «Я вважаю…»
б). «…тому, що…».
3. Відгадування загадок.
До якої природи належать слова – відгадки?
дерево зігнув.
Що це?
(Вітер)
влітку загоріла,
червоні коралі
восени наділа.
( Калина)
щось тихенько гомонить.
І біжить собі, біжить,
не зупиниться на мить.
(Річка)
з гілки на гілку стрибає,
шишки, горішки збирає.
(Білка)
над рікою,
кольоровий міст горою.
(Веселка)
він згортається в клубок.
Не вгадаєте ніяк?
Підказати? Це…
(Їжак)
4. Використання людиною знань про природу в житті.
(Слайд 15). Людина – розумна частина природи, вона не може існувати без використання природних багатств.
(Слайд 16). Що допомагає пізнавати природу? (Щоденні спостереження за нею).
(Слайд 17-18). Це цікаво…
(Слайд 19). Для чого людям потрібні знання про природу?
(Слайд 20, 21, 22).А ось для чого….
VІ. Підсумок уроку.
(Слайд 23)
1. - Що таке природа?
- Що належить до неживої природи?
- Що належить до живої природи?
- Чим жива природа відрізняється від неживої?
- До якої природи належить людина?
- Що належить до предметів, створених руками людини?
- Як потрібно ставитися до природи?
- Як необхідно ставитися до речей, створених людиною?
Гра «Розгубилися слова».
Складають речення:
Бережіть природу і шануйте працю людей!
Слова розгубились. Давайте поставимо їх на місця.
Висновок: Отже, треба шанувати природу і речі, створені людиною!
- Послухайте вірш поета П. Сиченка і запам’ятайте, як саме потрібно ставитись до природи:
Вмійте природу любити.
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не рви задаром,
Гілки не втни для забави!
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
(Слайд 25). Таким чином: Природа жива і нежива;
Далека і близька;
Відома і невідома;
Завжди єдина;
В ній немає нічого лишнього і непотрібного;
В природі все має своє місце і значення.