Тема Що приховують назви осінніх місяців?
Мета Ознайомити учнів з назвами осінніх місяців, розкрити походження
назв місяців та особливості кожного осіннього періоду, закріпити
знання про прикмети осені, уміння розгадувати ребуси; учити
описувати красу і неповторність осінньої природи.
Розвивати творчу уяву, спостережливість, зацікавленість, критичне
мислення, пізнавальну активність.
Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання: ілюстрації на осінню тематику, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
У цей осінній, ранковий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись.
Вліво-вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку? Молодці!
То ж сідайте. Працювати почали.
II. Актуалізація опорних знань
1.Вправа «Синоптик»
2.Гра «Так чи ні»
III. Мотивація навчальної діяльності
1. Метод «Криголам» до вірша «Вітерець – пустунець»
Вітерець -пустунець
Між дерев гарцює.
Я візьму свій олівець,
Осінь намалюю.
Верби в жовтому вбранні
Опустили віти.
Відлітають журавлі,
Журяться за літом…
2.Гра «Шифрувальник»
Розшифруйте та прочитайте слова: падтолис, сеньвере, тежовнь
ІУ. Вивчення нового матеріалу. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні на уроці ми дізнаємось про походження назв осінніх місяців; проаналізуємо особливість кожного осіннього місяця в житті людей та тварин; словесно намалюємо красу і неповторність осінньої природи.
1.Скласти кластер до словосполучення осінні місяці.
температура дощі
школа урожай яскравість повітря
прохолода одяг ліс хмари
вересень звірі жовтень птахи
гриби
павутиння
дерева листопад заморозки
сніжок
брила земля
тиша
2. Вправа «Дослідники»
- Дослідити загадку за описом.
Хто за серпнем приходить,
Літо червоне проводить,
Бабине літо закликає,
В школу діток відправляє? (Вересень)
Чарівник прийшов у ліс,
Фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
Стали жовтими листочки. (Жовтень)
Вправо, вліво, вниз, назад —
Всюди справжній листопад.
Трішки ще — і вже зима,
От і осені нема. (Листопад)
3.Вправа «Розвідники».
- Поясніть походження назви кожного місяця, спираючись на зміст віршів.
Вересень
Теплий ранок. Верес квітне.
Серце вересень зігрів.
Небо слухає блакитне
Сміх і вереск школярів.
Доповнення вчителя з використанням презентації.
Назва вересня прийшла з Полісся. Там у цей період цвіте верес – цінна вічнозелена медоносна рослина. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте найпишніше рожево-бузкові квіти вкривають піщані пагорби, торф’яники та соснові бори саме у вересні. В давнину цей місяць був також ревуном, заревом, сівнем, бабиним літом.
Жовтень
Коли побачиш – світ навколо жовтий
Завмер у тиші золотавих снів,
То знай, що це чаклун-художник жовтень
За ніч розмалювати все зумів.
Метод «Припущення»
Доповнення вчителя з використанням презентації.
Десятий місяць року багатий не лише на добрий врожай, він має також і багато назв: «жовтень», тому що листя на деревах пожовтіло, «грязнем» його називали, адже дощі розмили дороги, а за велику кількість сірих днів місяць отримав назву «хмурень». А найчастіше звали місяць «весільником», тому що з Покрови починали справляти весілля
Листопад
Віє, віє вітровій,
Листя скубає підряд.
Шурхотить листочків рій,
Бо надворі – листопад)
Назва листопад прийшла із західноукраїнських земель. У цей час там опадає листя. А на сході України – дерева вже безлисті. Народні назви: грудкотрус, листопадець, падолист.
Фізкультхвилинка
У. Закріплення, систематизація та узагальнення знань.
1. Робота з підручником
Вчитель:
Особливістю приходу осені є те, що цій порі року притаманні три періоди: рання осінь, золота осінь, підзимок.
Роздивіться світлини на сторінці 24 і охарактеризуйте особливість кожного періоду осені.
Рання осінь – (вересень - початок жовтня) характеризується здебільшого теплою ясною погодою. Повітря добре прогрівається, воно сухе, чисте й прозоре. В другій половині, вересня майже щороку бувають приморозки на поверхні ґрунту, які шкодять пізній городині. Ночі найчастіше холодні. Поступово рослинний світ змінює свій колір, на порозі - золота осінь.
Золота осінь -поступово листя на деревах стало різнокольоровим. Зелений колір змінили фарби жовтого, червоного, помаранчевого відтінків. Лише вічнозелені дерева — хвойні — залишаються такими, як були. Радують око строкаті айстри, жоржини, хризантеми.
У жовтні температура повітря ще більше знижується, частіше бувають дощі і сильні вітри. Наприкінці жовтня спостерігається похолодання, небо вкрите низькими хмарами. Збільшення вологи в повітрі зумовлює утворення туманів. У холодні ночі іній вкриває траву, дахи будинків.
Пізня осінь (листопад) - це місяць холодних вітрів, туманів, похмурої погоди. Значно знижується температура, замерзає земля, з'являється лід на водоймищах.
2. Робота в зошитах з друкованою основою
Читання і доповнення текстів про осінні місяці.
3. Відгадування ребусів про осінь та осінні явища.
1. 2.
3. 4.
5.
4.Робота над прислів'ям «Прикмети осені»
5. Розгадування кросворду
1. Сидить дівчина в коморі,
А коса її надворі.
2. Без рук, без ніг,
А пнеться на батіг.
3. У зеленім кожушку,
Костяній сорочечці.
Я росту собі в ліску, —
Всім зірвати хочеться.
4. На сонечко я схожий,
І сонце я люблю,
За сонцем повертаю
Голівоньку свою.
5. Поховались за пеньки
Довгоногі хлопчаки.
У картузиках руденьких
Називають їх ... .
6. Вправа «Вільний мікрофон»
- Який із осінніх місяців вам подобається найбільше? Поясніть, чому.
- У кого в родині святкують день народження восени і кому?
VI. Рефлексія
Вправа «Інтерв’ю»
Що нового сьогодні дізнались?
Що найбільше вас вразило і здивувало?
Чи було вам важко?
Якщо так, що саме?
Продовжіть речення. Тепер я знаю, що …
УІІ. Домашнє завдання
Намалювати малюнок до одного з періодів осені, підібрати вірш-опис до нього.