Урок. Що вплинуло на розселення африканського населення на материку

Про матеріал
До вашої уваги надається урок для учнів 7-го класу, на якому здобувачі освіти ознайомляться із населенням та деякими державами континенту Африка
Перегляд файлу

Тема уроку: «Що вплинуло на розселення африканського населення на материку»

Мета:

навчальна: сформувати в учнів знання про склад, численність і розміщення населення Африки; познайомити учнів з особливостями політичної карти Африки; дати загальну характеристику країн африканського континенту; показати взаємодію України з країнами Африки.

розвиваюча: розвивати у школярів інтерес до історії та традицій народів Африки; продовжити роботу з додатковою літературою та політичною картою світу;

виховна: забезпечити моральне виховання учнів, формувати почуття патріотизму, інтересу до особливостей населення материка Африки.

Обладнання: карта «Раси та народи», політична карта Африки, підручники, атласи, контурні карти, комп’ютер, мультимедійний проєктор, мультимедійна презентація.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні зможуть знаходити та показувати на карті ключові держави материка; характеризувати головні риси населення; оцінювати наслідки соціальних та економічних проблем у державах континенту.

ХІД УРОКУ

  1.                ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

     ( Привітання, побажання хорошого настрою)

  1.            ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ПОПЕРЕДНЬОГО МАТЕРІАЛУ.

Перевіримо як ви зрозуміли попередній матеріал.

«Географічні рекордсмени»
Найдовша річка материка ________________________________________
Найбільша пустеля Африки________________________________­­­­_______
Найвища вершина материка_______________________________________
Найбільший острів біля берегів Африки_____________________________
Найповноводніша річка Африки­___________________________________
Найбільший  водоспад Африки ____________________________________
Найбільше озеро Африки _________________________________________
Найбільший півострів Африки ______________________________________
Найсолоніше море у світі, що знаходиться біля Африки_________________
Наймолодші гори Африки _________________________________________
Найглибше озеро Африки _________________________________________
Найвищий водоспад материка ______________________________________

Повідомлення теми

Ми повторили минулу тему, а сьогодні тема буде пов’язана з попередньою темою, а саме з продовженням вивчення континенту. Отже відкриваємо зошити і записуємо тему уроку «Що вплинуло на розселення африканського населення на материку» (тему записують в зошит)              

Про Африку можна говорити дуже багато, але мета нашого уроку наступна:                                        

  1. дізнатися про особливості населення континенту;
  2. познайомитися з політичною картою Африки;
  3. виявити перспективність зв'язків України з країнами Африки.

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Зміст курсу передбачає не тільки вивчення природи материків,  але й ознайомлення з характеристиками населення материків та його господарською діяльністю. Саме розповсюджене запитання географії « Чому? Що ж вплинуло на розселення африканського населення на материку?

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

          П л а н:

1. Кількість і розміщення населення.

2. Раси та народи.

3. Політична карта.

4. Зв'язок України з африканськими державами.

  Давайте пригадаємо з минулих класів:

  1. Яка чисельність населення світу?
  2. Що таке густота населення?
  3. Чому люди різні за зовнішнім виглядом?

1. Кількість і розміщення населення.

Розповідь учителя. Багато які з учених уважають Африку батьківщиною всього людства. У Східній Африці були знайдені знаряддя праці та залишки скелетів істот, що по праву можуть уважатися першими людьми на нашій планеті. Вік цих знахідок перевищує 3 млн років. Вважається, що саме звідси перші люди почали розселятися по всіх материках.

Африка посідає друге місце у світі серед інших материків за кількістю населення —1,4  млрд осіб. Щорічно населення континенту збільшується на 10 млн осіб.

При цьому середня тривалість життя в Африці дуже низька — не перевищує 54 років. У багатьох країнах майже половину населення становлять діти.

Якими причинами, на вашу думку, обумовлені невисока тривалість життя та велика кількість дітей в африканських родинах?

Висновок. Через бідність у більшості африканських країн спостерігається антисанітарія, неякісне харчування, погане медичне обслуговування, поширення хвороб, відсутність заходів планування сім’ї.

Досередини ХХ ст. намітилося помітне зростання населення. Цьому сприяли заходи проти епідемій, поширення навичок гігієни і санітарії, допомога лікарів. Високі темпи зростання збережуться і в найближчі роки, оскільки традиції багатодітності і ранніх шлюбів дуже сильні.

    Середня густота населення Африки — 45 осіб на 1 км2, найбільша густота — 1500 осіб на 1 км2 (долина Нілу). Також густо заселені узбережжя Ґвінейської затоки і Середземного моря.

На півдні Африки, у пустелях, густих лісах і високогір’ях густота населення дуже низька — менш як 1 особа на 1 км2.

Якими причинами обумовлений нерівномірний розподіл населення на території континенту?

Висновок. Розміщення населення Африки нерівномірне. Причинами виникнення територій із високою густотою населення є сприятливі природні умови, багатство природних ресурсів, контакти з європейською цивілізацією, особливості історичного розвитку.

2. Раси та народи.

Відомий філософ Сенека говорив: «Про свої здібності людина може довідатися, тільки спробувавши застосувати їх на ділі». Отже, пропоную застосувати свої здібності на практиці під час дослідження народи, раси та розміщення населення, а також ознайомимося із політичною картою континенту. Досліджуючи, ми побудуємо таблицю, куди будемо заносити отримані результати.

Прийом «Картографічний практикум»

Завдання. Установіть особливості розміщення рас і великих народів на африканському континенті за тематичними картами атласу. Учні працюють в групах. В допомогу покликання на карту:

https://edufuture.biz/index.php?title=%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Narodiafriki.jpg

Раси

Народи

Розміщення на материку

 

 

 

Представники південної гілки європеоїдної раси — араби та бербери — проживають переважно на півночі Африки. Південніше від Сахари проживають представники негроїдної раси. У саванах північної частини материка живуть нілоти, тутсі, хіна. Центральні райони займають народи банту, а в екваторіальних лісах невеликими групами проживають пігмеї. У напівпустелях і пустелях Південної Африки живуть бушмени та готтентоти. Північно-східна частина Африки — батьківщина ефіопів, яких відносять до проміжної раси. У них темна, як у негроїдів, але з червонуватим відтінком шкіра, а риси обличчя подібні до європеоїдів. Населення острова Мадагаскар — малагасійці — утворилися внаслідок змішування монголоїдної та негроїдної рас.

Прийшле населення європейського походження становить незначну частину населення материка. Уздовж узбережжя Середземного моря проживають нащадки французів, на Канарських островах — іспанців, а на крайньому півдні материка — африканери або бури,— нащадки переселенців із Нідерландів, англійців. Усього в Африці проживають кілька тисяч народів.

Висновок.  Аналіз карти «Раси» свідчить про перебування в Африці представників європеоїдної, негроїдної та мішаних рас.

3. Політична карта.

Робота з політичною картою Африки

Політична карта — це тематична карта, яка показує розташування країн та їхніх столиць. Найдавніші держави Давнього Єгипту, Аксуанське та Мероїтське царства, Ефіопія, Карфаген та ін. Із XV ст. починається колонізація материка європейцями. Колонія — країна або територія, яка перебуває під владою іноземної держави (метрополії). Панування європейців в Африці закінчилося в середині XX ст., коли колонії одна за одною почали здобувати незалежність. Зараз на континенті 54 держав. Найбільша за площею країна — Алжир (2,4 млн км2 — майже у 4 рази більша за Україну), найменша — острів Святої Олени (0,4 тис. км2). Африка стоїть на першому місці серед материків за кількістю країн, які не мають морських кордонів. Здобувши волю, африканські держави зіткнулися з безліччю проблем, породжених колоніальним минулим, — безграмотністю, бідністю, слабкорозвиненим господарством, міжнаціональними та релігійними конфліктами. У світі немає іншого континенту, який так само постраждав би від колоніального гноблення та работоргівлі, як Африка.

Висновок 4. Сучасна політична карта материка сформувалася в другій половині XX ст., коли значна частина африканських колоній стала незалежною.

Завдання. Нанесіть на контурну карту назви держав та їх столиці (Єгипет (Каїр), Судан (Хартум), Алжир (Алжир), Лівія (Тріполі), Нігерія (Абуджа), Демократична Республіка Конго (Кіншаса), Ефіопія (Аддіс-Абеба), Південна Африка (Преторія)). Учні виконують самостійно.

В допомогу покликання на карту

https://edufuture.biz/index.php?title=%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Politkarta.jpg

  1.                   Зв'язок України з африканськими державами

Більшість країн Африки (51) визнали Україну як незалежну державу і встановили з нею дипломатичні відносини.

В Алжирі, Єгипті, Південній Африці діють українські посольства.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Експрес-опитування».

  1. Яке плем’я проживає у вологих екваторіальних лісах?  (Пігмеї)
  2. Мову якого племені можна чути, але неможливо записати? (Бушмени)
  3. Який народ проживає в басейні р. Ніл?  (Нілоти)
  4. Люди якого племені мають дуже низький зріст (до 145 см.)? (Пігмеї)
  5. Хлопці якого племені обирають собі дружину на базарі? (Бербери)
  6. Народ, нащадками якого були переселенці з Голландії?  (Бури)
  7. Який народ проживає у складних умовах пустелі Калахарі? (Бушмени)
  8. Який народ проживає на острові Мадагаскар? (Малагасійці)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Цікаві факти про населення та держави материка.

  1. Найбільша країна Африки – Алжир, його територія – 2,381 млн км².   Площа найменшої африканської держави — Сейшельських островів – 453 км²
  2. 27 серпня 1897 року в Африці відбулась найкоротша війна – вона тривала 40 хвилин. Уряд Занзібару оголосив  війну Англії, але  його військо було повністю розбито
  3. Ефіопія і Ліберія – єдині країни, які залишилися незалежними у часи так званої «боротьби за Африку». Всі інші були колонізовані.
  4. Найбільшого поширення на континенті отримала арабська мова з кількома її діалектами. Народи Африки  використовують близько 2000 мов
  5. Лише 31% жителів континенту має середню освіту.
  6. Узбережжя Гани – “Золотий берег”
  7. Частина Ліберії – “Перцевий берег”
  8. Держава Кот-д’Івуар – “Берег Слонової Кістки”
  9. Узбережжя Гвінейської затоки – “Невільничий берег”
  10. Африканські танці https://youtu.be/SgYVsDD3m3o?si=ZPCZo3Gr0cmOBiRs

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Вивчити параграф 25.

2. Поміркуйте, з яких причин на територіях Північної Африки немає представників мішаних рас?

Покликання на презентацію:

 https://docs.google.com/presentation/d/1exvtq85nJ0cJHN8u6Qtxe-5GnIVuRvSk/edit?usp=drive_link&ouid=111845147773111712525&rtpof=true&sd=true)

 

 РОСКОЛІЙ ВОЛОДИМИР ГРИГОРОВИЧ, УЧИТЕЛЬ ГЕОГРАФІЇ БОБРОВИЦЬКОГО ЛІЦЕЮ БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 жовтня
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку