Семинар з теми «Радіоактивність» 11 клас
Одним з методів інтерактивного навчання є презентація нової теми. Презентація групових рішень навчальних завдань може бути реалізована в різноманітних формах.
Найбільш поширені форми презентації:
1.Спільно-індивідуальна: кожна група подає звіт про свою діяльність; рішення обговорюються, з них вибирають краще.
2.Спільно-послідовна: результат кожної групи є самостійним фрагментом, необхідним для спільного вирішення проблеми.
3.Спільно-взаємодіюча: з пропозицій вибирається певний аспект групових рішень, на основі якого в подальшому роблять загальний для всього колективу висновок (підсумок).
Розглянемо використання спільно-послідовної форми презентації на прикладі вивчення теми «Радіоактивність» в 11 класі.
Семінар на тему «Радіоактивність»
Мета:
-формувати навички спільної групової діяльності;
-впевненість в невичерпності можливостей людського пізнання;
-розвивати вміння аналізувати і систематизувати факти;
-вивчити явище радіоактивності, склад радіоактивного випромінювання; продовжити формувати в учнів поняття про загальні властивості матерії.
Тип уроку: урок формування нових знань і умінь.
Вид уроку: презентація теми.
Матеріальне забезпечення: інтерактивна дошка, презентація уроку, роздатковий матеріал.
Реалізувати цю ідею найкраще на двох уроках, розділених інтервалом часу, достатнім для підготовки самої презентації.
Основні етапи семінару
1. Підготовчий етап
Передбачає складання плану роботи на заняття, вибір питань для обговорення, підготовку списку рекомендованої літератури, здійснення розподілу завдань для самостійного опрацювання учнями в позаурочний час, стимулювання мотиваційної діяльності учнів.
2. Навчальний етап
Або власне самостійна робота школярів, полягає в опрацюванні джерел наукової економічної інформації, її узагальненні та систематизації у вигляді повідомлення, виступу, доповіді, аргументуванні основних положень проблеми тощо.
3. Контрольний етап
Передбачає безпосереднє проведення семінарського заняття.
Дослідницьку роботу учнів у підготовці до семінару організовують індивідуально або у складі груп. Семінар буде цікавим, якщо окрім доповідачів організувати групу опонентів. Опоненти попередньо ознайомлюються з основними положеннями виступів учнів, готують питання, рецензують виступи.
На першому етапі
-Учитель оголошує проблему, формує навчальну задачу, пропонує план роботи, рекомендує літературу.
-Формує мікрогрупи (4-5человек). Кожна група отримує завдання.
-Учитель звертає увагу учнів на загальні правила групової роботи
Орієнтовна тематика для груп.
1 група. Явище радіоактивності. Історія відкриття.
2 група. Альфа-випромінювання
3 група. Бета-випромінювання.
4 група. Гамма-випромінювання.
5 група. Штучна радіоактивність.
6 група. Практичне використання радіоактивних елементів.
2. Навчальний етап
На другому етапі — навчальному — учні формують навички самостійної роботи щодо добування інформації з різних джерел, систематизації її тощо. Для успішного результату семінарського заняття важливо вміло організувати й методично забезпечити самостійну роботу учнів. Формування вмінь і навичок самонавчання школярів забезпечує надійну підготовку до третього етапу семінару. Навчальна самостійна діяльність учнів матиме зміст, а рівень самостійності підвищиться, якщо в кабінеті створити куточок підготовки до семінару. Саме тут учні зможуть дізнатися про тему семінару, коли він запланований, де відбудеться, о котрій годині, а також побачити список сформованих навчальних груп, з’ясувати, кого обрано опонентами. Учитель розміщує план проведення заняття, список рекомендованої літератури, методичні пам’ятки «Як готуватися до семінару», «Як працювати з книжкою», «Як писати виступи», графік групових консультацій тощо.
3. Контрольний етап
Передбачає безпосереднє проведення семінарського заняття.
План проведення
1. Привітання, мотивація слухачів, повідомлення регламенту.
Мотивацію необхідно проводити в формі діалогу з аудиторією.
Питання, запропоновані аудиторії:
-Які асоціації виникають у вас зі словом «радіація»?
-Безпечне або небезпечним явище радіоактивності?
Основною метою презентації в будь-якій сфері є обговорення отриманої інформації. Тому необхідно вивчити широкий спектр застосування радіоактивних елементів (в науці, промисловості, криміналістиці, мистецтві, біології, медицині, археології і т п)
2.Історія відкриття радіоактивності.
Імена вчених і їх портрети (зробити презентацію до виступу).
3. Вивчення радіоактивності.
Опис класичного досліду щодо виявлення складу радіоактивного випромінювання.
4. Альфа-випромінювання.
Природа цих частинок.
Дослід Резерфорда за визначенням маси та заряду альфа-частинок.
Характерні ознаки альфа-частинок
Пояснення альфа-розпаду.
Взаємодія альфа-частинок з речовиною.
Правило зміщення для альфа-розпаду.
5. Бета-випромінювання.
Природа бета-частинок. Механізм бета-розпаду.
Безперервність енергетичного спектра при бета- розпаді.
Пропозиції В. Паулі і теорія Е. Фермі. Нейтрино.
Правила зміщення при бета- розпаді
6. Гамма-випромінювання.
Природа гамма-випромінювання.
Експертне підтвердження (дифракція гамма-променів в кристалах).
Механізм гамма-випромінювання.
7. Природна радіоактивність.
Дослід Фредерік і Ірен Жоліо-Кюрі.
Радіоактивні ізотопи в нашому житті.
Учням можна запропонувати Кинофрагмент «Відкриття штучної радіоактивності» з кінофільму «Радіоактивність і атомне ядро».
8. Рефлексія
1. На яку тему була доповідь?
2. Про що ви дізналися?
3. Які засоби навчання були використані доповідачем?
4. Чи доповідач припустився помилок? (Аналіз помилок та їх виправлення)
5. Які доповнення є у вас?
9. Оцінювання навчальних досягнень учнів
Оцінка відіграє не останню роль. Учитель заздалегідь попереджає учнів, що оцінки виставлятиме лише достатнього та високого рівнів. У разі невдалого виступу роботу учня можна не оцінювати.
Отже, застосування семінарських занять у загальноосвітній школі на уроках сприяє формуванню навичок самоосвіти, зростанню активності учнів на уроці, підвищенню рівня навчальних досягнень, формуванню позитивної мотивації до предмета.