Урок "Серце: будова та функції"

Про матеріал

ознайомити учнів з біологічним значенням системи кровообігу; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв'язку з функціями, властивості серцевого м'яза; розвивати уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом; удосконалювати практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами та підручником; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров'я, організації здорового способу життя, профілактики серцево-судинних захворювань.

Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з біології

у 8 класі

Тема: «Серце: будова та функції.»

Вчитель: Судак Яна Олегівна

Тема уроку: Серце: будова та функції.

Мета уроку: ознайомити учнів з біологічним значенням системи кровообігу; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями, властивості серцевого м’яза; розвивати уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом; удосконалювати  практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами та підручником; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу життя, профілактики серцево-судинних захворювань.

Педагогічні очікування

Учні: називають: будову та функції серця;особливості будови серцевого м’яза; характеризують: взаємозв'язок будови і функцій серця; застосовують знання:для профілактики хвороб серцево-судинної системи.

Обладнання: Дидактичний матеріал, інструктивна картка до уроку,  мультимедійний проектор,  підручник,  ПК.

Тип уроку: комбінований.

Базові поняття і терміни: ендокард, епікард, міокард, перикард, збудливість, провідність, автоматизм, , клапани: стулкові, півмісяцеві (кишенькові).

Хронометраж уроку

  1.            Організаційний момент (3 хв)
  2.            Перевірка домашнього завдання (6 хв)
  3.            Актуалізація опорних знань (3 хв)
  4.            Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (4 хв)
  5.            Вивчення нового матеріалу (17 хв)
  6.            Узагальнення вивченого матеріалу (6 хв)
  7.            Підсумок уроку (3 хв)
  8.            Виставляння оцінок та їх мотивація (2 хв)
  9.            Інструктаж з домашнього завдання (1 хв)

Хід уроку

І. Організаційний момент (3 хв)

Доброго дня, діти. В аудиторії відчувається невеличке хвилювання, але хвилюватися не потрібно, оскільки у мене сьогодні позитивний настрій і свій позитивний настрій я хочу передати вам, а найкраще позитив передається через посмішку. Тому я вам хочу посміхнутися і чекаю від вас відповідної усмішки. Посміхніться один одному, адже коли людина посміхається вона щаслива і задоволена. Я сподіваюся, що на сьогоднішньому уроці ми будемо щасливими бо досягнемо головної мети – здобудемо знання і отримаємо задоволення від роботи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання (6 хв)

На минулому уроці ми з вами вивчали кров, її склад, функції. Яким же чином ми будемо сьогодні працювати? Зверніть увагу у вас на партах є ось такі картки само оцінювання, тут є вид роботи, максимальний бал за роботу і ваш бал. Підпишіть будь ласка, адже ця картка є індивідуальною.

Також у вас на партах є для кожного завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв)

Фронтальна бесіда:

  1.            що таке кров?
  2.            Назвіть клітини крові.
  3.            Назвіть функції крові.
  4.            Які клітини крові переносять кисень?
  5.            Які клітини крові беруть участь у зсіданні крові?
  6.            Які клітини крові забезпечують захист організму?

ІV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (4 хв)

У нашому організмі  дивовижний механізм, який підсвідомо ми вважаємо центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій, що має свій ритм та своє положення. Зараз звучить мелодія. Напевне ви здогадалися, що це за механізм? Правильно – це серце!

Тема уроку, мета уроку.

V. Вивчення нового матеріалу (17 хв)

Нещодавно в одному із музеїв анатомії людини відбулася виставка картин. Особливо яскрава з майстерно поєднаною гамою кольорів була картина юного художника Бойка «Невтомний двигун». Всі картини були придбані музеєм, крім цієї. Юний художник у відчаї.

Чому картина не привернула увагу знавців анатомії людини?

Що б ви порадили юному художнику?

Щоб виконати дане завдання спочатку треба вивчити будову серця. Працюємо у групах.

1 група: вивчити будову серця та зробити відповідні записи на схемах.

2 група: вивчити оболонки серця і зробити відповідні підписи.

3 група: вивчити клапани серця і підписати

Так що ж би ми порадили юному художнику?

Серце приводить у рух найважливішу рідину людського організму – кров, порушення складу якої впливає на стан здоров’я.

Відповідь учнів

Будова серця. Серце складається з двох частин – правої і лівої. Кожна частина має камери: передсердя і шлуночок. Права частина серця направляє венозну кров з правого шлуночка через легеневу артерію до легень, де вона збагачується киснем. Потім артеріальна кров насичена киснем надходить до лівої частини серця – лівого передсердя та лівого шлуночка, звідки вирушає до всіх тканин організму.

Клапани серця. Передсердя й шлуночки поєднуються між собою отворами, на краях яких розташовані стулчасті клапани серця. Клапани відкриваються тільки в один бік шлуночків і тому пропускають кров в одному напрямку: із передсердь до шлуночків. Відкриватися в бік передсердя стулкам клапанів заважають сухожильні нитки, що відходять від країв клапанів і прикріплюються до м'язових виступів шлуночків. У лівій частині серця міститься двостулковий клапан, а у правій – тристулковий. У місці виходу зі шлуночків легеневого стовбура й аорти розташовані серпасті клапани у вигляді трьох кишеньок, що перешкоджають рухові крові назад.

Будова стінок серця Стінки камер відрізняються за товщиною. Товщина лівого шлуночка в 2,5–3 рази товще стінок правого. Стінки серця складаються з серцевий м'язових волокон : епікарду – зовнішнього сполучнотканинного, вкритого одношаровим епітелієм; міокарда - середнього, мязового; ендокарда – внутрішнього епітеліального.

Випереджаюче завдання.

10 цікавих фактів про серце.

  1.                   Серце дорослої середньостатистичної людини робить за хвилину 72 удари, за день - 100 000 ударів, за рік - 36,5 млн. ударів, а протягом усього життя близько 2,5 млрд. ударів.  
  2.                   Кран на кухні повинен бути повністю відкритий протягом 45 років, щоб еквівалентно показати кількість крові, яку перекачує серце звичайної людини за життя.  
  3.                   Обсяг крові, що перекачується серцем за хвилину, може змінюватись в діапазоні від 5 до 30 літрів.  
  4.                   За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її б вистачило машині, щоб проїхати 32 км. А за життя людини цієї енергії виробляється стільки, що машині б вистачило з'їздити на Місяць і назад.  
  5.                   Через те, що серце може виробляти свої електронні імпульси, воно може функціонувати і битися, якщо навіть буде відокремлене від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.  
  6.                   Наше серце починає битися через чотири тижні після зачаття.  
  7.                   Серце постачає кров у майже всі 75 трильйонів клітин людського організму, кровоносні судини відсутні лише в рогівці ока.  
  8.                   5,7 млн. літрів - такий обсяг усієї крові перекачаної за середньостатистичне людське життя.  
  9.                   У стані спокою крові потрібно: 6 секунд, щоб дійти від серця до легень і назад; 8 секунд від серця до мозку і назад та близько 16 секунд, щоб дістатися до пальців і повернуться назад.  
  10.               Жіноче серце б'ється набагато частіше, ніж чоловіче. Жіноче серце робить за хвилину близько 78 ударів, а чоловіче всього - 70.  

Втомилися? Тож давайте трішечки відпочинемо!

Хвилинка релаксації

Розповідь вителя

Отже, серце в людини, як і в усіх ссавців, чотирикамерне.

Серце людини знаходиться в лівій частині грудної порожнини. Серце є порожнистим м'язовим органом. Верхівка його спрямована вниз і ліворуч .

Маса серця людини коливається в межах 250-360 грамів.

Завдання учням

 Зверніть увагу на зображення серця та визначте, у якій частині найкраще розвинутий міокард. Із чим це пов’язано?

(Міокард особливо розвинений у стінці лівого шлуночка, оскільки на нього припадає найбільше навантаження.)

Розповідь учителя

Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою — перикардом, що оберігає його від перерозтягнення під час наповнення кров’ю.

Між навколосерцевою сумкою та серцем міститься рідина, зволожуюча серце.

Запитання до учнів

 Яке значення має ця рідина?

(Зменшує тертя серця під час скорочення об стінки перикарду.)

Запитання для опрацювання

 Чому кров у серці рухається в одному напрямку — від передсердь до шлуночків, від шлуночків до кровоносних судин?

Очікувана відповідь учнів

Передсердя й шлуночки сполучаються між собою отворами, на краях яких є стулкові клапани. Під час скорочення передсердь стулки клапанів звисають усередину шлуночків. Тому кров вільно проходить із передсердь у шлуночки. Коли скорочуються шлуночки, стулки клапанів піднімаються й закривають вхід у передсердя. Тому кров рухається лише в одному напрямку: від передсердь до шлуночків. Між лівим шлуночком і аортою, правим шлуночком і легеневою артерією розташовуються півмісяцеві клапани, що забезпечують рух крові тільки в одному напрямку — із шлуночків до кровоносних судин.

Які ж фізіологічні особливості має серцевий м’яз?

Серцевому м’язу властиві такі фізіологічні особливості, як збудливість, скоротливість, провідність і автоматизм.

Збудливість – здатність серцевого м’яза збуджуватися від різних подразників, що мають фізичну або хімічну природу. У нормальному стані серцевий м’яз збуджується під дією спеціалізованих клітин.

Провідність – збудження, яке виникло, поширюється по всьому серцевому м’язу.

Скоротливість – це здатність скорочуватися, що притаманна всім типам м’язової тканини. Серце може мимовільно ритмічно скорочуватися.

Автоматія серця – це здатність серця ритмічно скорочуватися без зовнішніх подразнень під впливом імпульсів, які виникають у ньому самому.

У серці людини джерелом автоматизму є особливі м’язові клітини. Вони розташовані у різних відділах серця. У здоровому серці людини головним центром зародження автоматичних імпульсів є м’язові клітини, розташовані в правому передсерді. Серце, що працює автоматично, створює слабкі біоелектричні сигнали, які йдуть по всьому тілу.

В 1903 році голландський фізіолог Ейнтховен створив спеціальний пристрій для запису електричних сигналів у серці – електрокардіограф. Якщо зафіксувати ці сигнали від шкіри рук і ніг, а також від поверхні грудної клітки, то вийде електрокардіограма. Електрокардіограма відображає стан серцевого м’яза й служить важливим показником його діяльності.

Кровопостачання серця.

Серце, забезпечує кров'ю весь організм людини, теж потребує постійного надходження кисню та поживних речовин. Обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини. На живлення серця витрачається 20% енергетичних ресурсів. Кровопостачання серця здійснюється коронарними, або вінцевими, артеріями. За добу по коронарних артеріях протікає в середньому 350 л крові.

Видатнийамериканськийкардіолог Пол Вайтсвого часу сказав: «Серце настільки сильне, що здатне битися до 150 років. Тому його хвороби і коротке життя — наслідок власних помилок».

 Що впливає на роботу серця?

  • Недосипання.
  • Дефіцит руху.
  • Паління.
  • Відсутність контролю за вагою й кров’яним тиском.
  • Надлишок шкідливих жирів у раціоні.

VI. Узагальнення вивченого матеріалу.

Пропоную вам виконати вправу:

  1.            «розірвана шпаргалка».
  2.            «Третій зайвий»
  3.            «Біологічне лото»

Ми сьогодні з вами гарно попрацювали, отримали багато інформації, систематизували її, запам’ятали і в будь-який момент зможемо використати її, оскільки наш мозок – це надійне місце для неї.

VІI. Підсумок уроку (3 хв)

Мені дуже важливо знати наскільки була ефективною наша робота. Пропоную вам залишити після себе долоньку, де напишіть враження від сьогоднішнього уроку.

Хочу завершити урок строками про серце

Прислухайся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця – справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б.

Штовхає кров у плетиво судинне,

Вона ж біжить до мозку, до легень,

Життя дарує в тілі всім клітинам

Щоночі, щосекунди, кожен день.

Така робота серця – титанічна

(Життя триває наше кожну мить).

Але воно – тканинне і не вічне,

Тож, люди, серце ваше бережіть.

Здавалося б, як камінь, серце стука,

Рікою кров судинами біжить,

Але без серця жити – справжня мука,

Тож, люди, серце ваше бережіть!

VІIІ. Виставляння оцінок та їх мотивація (2 хв)

Діти здають картки самооцінювання і вчитель додає бал за активність.

ІХ. Інструктаж з домашнього завдання (1 хв)

1.Опрацювати параграф

2. Скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя». Групи учнів повинні прорекламувати заняття фізичними вправами та їх вплив на покращення і зміцнення серцевого м’яза.

3. Задача: Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків?

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
7618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку