Тема уроку «Серце: будова та функції. Робота серця».
Мета:
* Освітня. охарактеризувати будову серця, його функції та особливості роботи; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями серця;
* Розвивальна. розвивати пам'ять, мислення, увагу, мовлення, навички самостійної роботи, уміння аналізувати та узагальнювати інформацію; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки
* Виховна. виховувати спостережливість, культуру спілкування.
Обладнання: мультимедійна презентація, плакати із зображенням серця, його будови, підручник.
Методи:
1. Репродуктивний.
2. Пояснювально-ілюстративний.
3. Евристичний.
4. Метод проблемного викладу.
Поняття: кровоносна система, судини (артерії, вени, капіляри), коронарні судини, серце, перикард, епікард, міокард, ендокард, передсердя, шлуночки, клапани стулкові та півмісяцеві, збудливість, провідність, скоротливість, автоматія.
Тип уроку: Урок формування умінь
План уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Встановіть відповідність
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
V. Підведення підсумків уроку.
1.Рефлексія
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
— Пригадайте, у яких тварин вперше з’являється кровоносна система. (У кільчастих червів .)
— Чи мала кровоносна система кільчастих червів серце? (Ні. )
На дошці записані класи хордових тварин:
Учитель називає певні ознаки будови кровоносної системи, а учні вказують на тих тварин, для яких є характерною така будова:
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Серце! У всі віки воно було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень написано про нього! Хто сильніше, ніж поети, розкрив дивовижні властивості неспокійного, благородного, безстрашного, чистого, холодного, злобного, щирого, ніжного і доброго серця людини? Існує велика кількість ліричних віршів.
Споконвіку люди вважали серце символом кохання. Напевно, це пов’язане з тим, що душевний стан людини впливає на роботу серця людини, яке може завмирати від страху, стискатися в тузі і шалено битися від радості.
Кожна хребетна тварина, яка має кров, має серце. Це сильний, потужний двигун, яке викидає у кров’яне русло поживні речовини, гази і переносить їх до кожної клітини організму.
Прислухайся – у грудях серце стука,
Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця – справжня мука,
І ми без серця жити не змогли б.
(учні висловлюють свої судження, проводиться аналіз цієї інформації, формулюються висновки)
Тема уроку «Серце: будова і функції. Робота серця»
Працювати будемо за таким планом:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Перш ніж розпочати вивчення серця, я б хотіла зачитати уривок із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу»
Діалог батька і сина
– …Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?
– Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене перегородкою навпіл.
– На дві кімнатки?
– На дві двоповерхові квартирки. Над кожною – прихожа. У ліву приходить у гості лише ала кров, а в праву – темна. Коли воно стискається – двері закриваються і гості залишають серце.
– А із правої кімнати куди ж темна кров іде?
– У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.
– Знову в праву частину?
– Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати в праву, а з правої – у ліву?
– Правильно.
– Невже серце таке складне?
– Так, та ще й сильне...
Щоб ефективніше вивчити і засвоїти будову серця, пропоную вам розділити цей матеріал між собою, опрацювавши підручник, розповісти і показати нам на муляжі Будову серця.
Працюємо по рядах:
Орієнтовні відповіді учнів:
Центральним органом кровоносної системи людини є серце. У людини воно завбільшки з кулак. Хоча маса серця незначна (до 250-360 г, що становить близько 1/200 маси тіла людини), проте воно виконує титанічну роботу. У стані спокою серце робить близько 60-80 скорочень за хвилину, за добу воно скорочується близько ста тисяч разів, за 70 років — понад 2,5 млрд разів.
Серце — м’язовий порожнистий орган конусоподібної форми. Розташоване воно асиметрично в грудній порожнині за грудиною (двома третинами — у її лівій половині, а однією третиною — у правій) і майже повністю оточене легенями. Знизу до серця прилягає діафрагма. Серце міститься в навколосерцевій сумці, що утворена сполучною тканиною. На її внутрішній поверхні виділяється рідина, що зволожує серце.
Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою — перикардом, що оберігає його від перерозтягнення під час наповнення кров’ю. Між навколосерцевою сумкою та серцем міститься рідина, зволожуюча серце. Запитання до учнів
• Яке значення має ця рідина?( Зменшує тертя серця під час скорочення обстінки перикарду.)
3.Робота з таблицею.
Розглянемо структурні одиниці серця, їхні функції та особливості будови.
№ п/п |
Структура (частина серця) |
Особливості будови |
Функції |
1. |
Навколосерцева сумка – перикард |
Утворена сполучною тканиною, яка має багато еластичних волокон |
Оберігає серце від пере розтягування і виділяє рідину для зменшення тертя (у нормі містить 30мл ексудату) |
2. |
Зовнішній шар – епікард |
Утворений сполучною тканиною, покритою одношаровим епітелієм |
Забезпечує захист серця |
3. |
Середній шар – міокард |
Утворений серцевою поперечно-посмугованою тканиною |
Забезпечує скорочення серця |
4. |
Внутрішній шар – ендокард |
Утворена сполучною тканиною з еластичними волокнами |
Вистилає камери серця зсередини і утворює клапани серця |
5. |
Серцева перегородка |
Суцільне поздовжнє м’язове утворення |
Розділяє серце на праву і ліву частини |
6. |
Стулкові клапани |
Побудовані із сполучної тканини. Лівий – двостулковий, правий – тристулковий |
Не пропускають кров назад до передсердь |
7. |
Півмісяцеві клапани |
Утворені сполучною тканиною |
Не пропускають кров назад із судин до шлуночків |
8. |
Праве і ліве передсердя |
Складаються з трьох оболонок, мають тонку м’язову стінку |
Забезпечують рух крові до шлуночків |
9. |
Правий і лівий шлуночок |
Складаються з трьох оболонок, мають товсту м’язову стінку |
Забезпечують надходження крові в мале і велике кола кровообігу |
4.Бесіда з елементами розповіді
Послухайте таку розповідь про лікаря, засновника наукової анатомії Везалія: «Одного року Везалій в присутності глядачів зробив розтин трупа людини, щоб з’ясувати причину смерті. Який же був жах всіх присутніх і самого Везалія, коли всі побачили слабко працююче серце! За це лікарю був винесений вирок до страти». Як же пояснити цей факт? Невже Везалій не зміг відрізнити: жива чи мертва людина?
Це сталося через властивості серцевих м’язів. Виділяють такі властивості: збудливість, провідність, скоротливість, автономія
1.Збудливість — це здатність серця переходитизі стану спокою до робочого стану під впливомрізних подразників (механічних, хімічних,електричних). Наприклад, після зупинки серця його функцію можна знову відновити, ритмічно натискуючи руками на грудну клітку.
2.Збудження, яке виникає в будь-якій ділянцісерця, поширюється по всьому серцю. Цю властивість називають провідністю. При поширенні збудження по серцю в ньому виникають електричні струми, що можуть бути зареєстровані за допомогою спеціального приладу — електрокардіографа.
3.Збудження серцевого м’яза супроводжується його скороченням завдяки його властивості, як і скелетних м’язів, до скоротливості.
4.Автоматія серця — це здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці. У серцевому м’язі містяться спеціальні клітини, у яких автоматично виникають ритмічні імпульси. Ці імпульси поширюються по серцевому м’язу й задають ритм його скороченню. Завдяки автоматії серце скорочується незалежно від нервових і гуморальних впливів. Автоматія серця дає змогу підтримувати життєдіяльність організму навіть при порушенні діяльності нервової системи.
Якщо вирізати серце жаби і перемістити на скельце, то воно в деякий час продовжує скорочуватися, але незабаром припиняє свою діяльність. Якщо через це серце пропустити сольовий розчин, що заміняє кров, то воно довгий час працюватиме. Таке серце називають ізольованим. Ще в 1902 році російський учений О. О. Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини.Він оживив серце дитини через 20 годин після його смерті пропусканням через судини серця сольового розчину. Усі ці досліди показують,що причини, які викликають автоматичну діяльність серця знаходяться в самому серці.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Відповіді до кросворду:
1. Перикард; 2. Коронарні; 3. Шлуночки; 4. Кулак; 5. Клапан; 6. Ендокард; 7. Півмісяцеві; 8. Епікард; 9. Передсердя; 10. Міокард.
2. Вправа «Доповни речення»
V. Підведення підсумків уроку.
1.Рефлексія
Я дізнався…
Мені було уже відомо…
Мене зацікавило…
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Опрацювати параграфи § 20, 21.
Скласти сенкан «Серце»
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|