Тема: Деформація. Сила пружності.
Мета: формувати компетентності:
предметні: сформувати знання про явище деформації, про причину виникнення сили пружності;
ключові: уміння вчитися впродовж життя (застосовувати набуті знання з попередньої теми для оволодіння новими, для їх систематизації та узагальнення); спілкування державною мовою (розуміти інформацію з підручника, усно й письмово тлумачити фізичні поняття, факти, явища, закони, теорії); інформаційно-цифрова (відбирати необхідну інформацію з підручника, оцінювати, аналізувати, перекодовувати).
Обладнання: динамометри, гумові шнури, шматочки пластиліну, мочалка, вантаж;
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
.
Перебіг уроку
І. Організація класу
(Створення робочої атмосфери уроку. Обговорення епіграфу до уроку).
- Яка головна думка цього висловлювання? (Фізика – опора і основа всіх без виключення наук)
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Старт. Яку силу називають силою тяжіння? |
Сила тяжіння – це сила з якою Земля притягує до себе тіла, які перебувають на їй або поблизу. Якою літерою позначають силу тяжіння? |
Силу тяжіння літерою позначають F. У яких одиницях вимірюють силу тяжіння в системі СІ? |
Силу тяжіння в системі СІ вимірюють Н (Ньютонах) Чим характеризується сила? |
Точкою прикладання, величиною, напрямком. Що є причиною падіння всіх тіл на Землю? |
Причиною падіння всіх тіл на Землю є сила тяжіння. Яка сила тяжіння діє на камінь масою 2,5 кг? |
Сила тяжіння, що діє на камінь масою 2,5 кг дорівнює 25Н. Фініш. |
«Використовуючи тільки літери слова «Взаємодія» складіть протягом 1 хвилини якомога більше слів». Варіанти правильних відповідей, які можуть запропонувати учні: мова, мода, дамо, відома, дія, вода, доза, мазі, діва …..
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Демонстрація дослідів з постановою проблемних запитань.
Демонстрація № 1. Мочалка стискується в руці учителя. Після дії руки мочалка набуває попереднього вигляду.
Демонстрація № 2. Розтяг гумового шнура. Після дії на нього, шнур набуває попереднього вигляду.
Демонстрація № 3. Шматок пластиліну скатати у кульку. Після припинення дії пластилін не набуває попередньої форми.
Демонстрація № 4. До пружини динамометра підвисити вантаж. Після зняття вантажу пружина набуває попереднє значення.
Що відбувалося з мочалкою, з гумовим шнуром, з пружиною? Чому?
IV. Формування нових знань та вмінь.
!!!! Деформація. Відповідь на питання, що таке деформація, ви можете знайти в підручнику на ст. 126, прочитайте, будь ласка.
!!!! Дослід. Візьмемо гумку і будемо її згинати, або резинку розтягувати, зіжмакаємо поліетиленовий пакет, а потім припинимо дію сили.
- Що стане з гумкою, резинкою і пакетом? (Ці тіла відновлять свою форму)
!!!!!! Висновок: Деформація зникає
Знайдіть правило, як називається така деформація ст. 126 внизу (пружною)
!!!! Дослід . Візьмемо пластилін і будемо його стискати, зіжмакаємо папір.
- Чи відновлять пластилін і папір свою попередню форму? (Ці тіла не відновлять своєї форми)
!!!!! Висновок: Тіло залишається деформованим
- Як називається така деформація?
Відповідь на це запитання ви зможете дати, прочитавши правило на ст. 127
(пластичною)
(малюємо схему в зошитах)
Спробуйте привести власні приклади пружних і пластичних деформацій.
!!!! Види деформації. Розгляньте табличку і назвіть, які існують види деформації ст. 126 (розтягнення, стиснення, вигин, кручення, зсув)
(Пояснюю механізм утворення деформації за допомогою приладу для демонстрації деформацій).
- Назвіть свої приклади деформацій.
!!!! Сила пружності.
- Що ж таке сила пружності?
Знайдіть і прочитайте на ст. 127.
- Як її позначають? Fпр
- Вимірюють її, як і будь-яку силу в Ньютонах.
- Як ще можна позначати силу пружності? Прочитайте матеріал підручника на ст. 127-128 : (N - сила нормальної реакції опори; Т - сила натягу підвісу)
!!!!Як виникає сила пружності?
Прочитайте матеріал підручника на ст.129
V. Осмислення навчального матеріалу.
VI. Підбиття підсумків уроку:
Зміна форми тіла - це… (деформація)
Деформація, яка зберігається після припинення дії сили, називається… (пластичною)
Деформації, які повністю зникають після припинення дії сили, називається… (пружними)
Прилад для вимірювання сили -… (динамометр)
Гни дерево, поки молоде, учи дітей, поки малі!
Він під начальством гнеться, як лозина під вітром.
Характер, як сира глина.
Нерви натягнуті, мов струни.
Оцінювання учнів.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати §19,
Повернемося до епіграфу сьогоднішнього уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»