Тема: Атмосферний тиск на різних висотах.
Мета:Розглянути як змінюється атмосферний тиск із висотою, закріпити розуміння учнями досліду Торрічеллі,будову і принцип дії барометрів,провести досліди ,які підтверджують існування атмосферного тиску, розвивати логічне мислення, виховувати допитливість і спостережливість.
Хід уроку
І. Організація класу до навчальної діяльності.
Перевірити готовність учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Шановні учні, ви вивчаєте зараз цікаву тему, яка тісно пов`язана з географією, біологією.
Наша планета Земля оточена шаром повітр’я, яке ми вдихаємо, яке захищає нас від різних космічних випромінювань .Ми живемо на дні великого повітряного океану. Напевно що звідси логічно випливає висновок, що якщо ми контактуємо з ним, воно впливає на нас, то треба його добре вивчити. Тож давайте пригадаємо що ви вже знаєте.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Запитання:
1.Чи має повітря вагу і як її визначити?
2. Як називається повітряна оболонка, яка оточує Землю, які її розміри? Як називається тиск, що створює повітря?
3. Чому існує повітряна оболонка Землі і чи є атмосфера на Місяці?
4. Чи можна атмосферний тиск обчислити за формулою подібно як ми обчислювали тиск рідини?
5. Хто вперше і як виміряв атмосферний тиск ? (Описати дослід Торрічеллі).
6.Які одиниці вимірювання атмосферного тиску? Вивести зв’язок між мм ртст. і .
7. Як називається прилад для вимірювання тиску? Які є види барометрів? Пояснити будову. Які переваги кожного з них? Де використовують барометри.
8. Чому в барометрі використовують ртуть? Що було б якби використовували воду?
9.Який цікавий дослід був проведений в ХVIII ст. у Магдебурзі?
ІV . Демонстрація дослідів.
1.Дослід із стаканом, водою і аркушем паперу.
На домашнє завдання вам було самостійно виконати
провести цей дослід. Як ваші успіхи?
(Учні демонструють та пояснюють).
2.Дослід із тарілкою, водою, стаканом, монетою.
1) Покласти тарілку, налити води і поставити монету.
Я Пропоную вам взяти копійку руками, не замочивши при
цьому пальців.
2) Запалити папір і вкинути в стакан, потім різко повернути стакан і накрити воду. Вся вода збереться в стакані .Копійка буде суха.
Яка сила загнала воду у склянку? Пояснити.
Повітря в стакані нагрілося, тиск зріс і частина газів вийшла назовні. Коли вогонь погас повітря знову стало холодним і його тиск вже буде менший, ніж атмосферний.
V. Мотивація навчальної діяльності.
Як було вже сказано, що вимірювання атмосферного тиску має велике значення для метереологічнихдосліджень і для передбачення погоди. Знання атмосферного тиску використовують ще в одній галузі – в авіації. Про це ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
VI. Пояснення нового матеріалу.
Як було вже сказано, для рідини тиск обчислюють за формулою .
Складніше в газах.
Із висотою тиск зменшується, бо зменшується висота стовпа повітря зверху. Біля землі тиск найбільший. Але не тільки через це. Тиск зменшується ще й тому що зменшується густина повітря. Тому залежить тиск від висоти складніший. Спостереження показують що атмосферний тиск на рівні моря 760 мм рт. ст. Це є нормальний атмосферний тиск.
При невеликих підйомах на кожні 12 м тиск зменшується на 1 мм рт. ст. або . Знаючи таку залежність можна за допомогою вимірювання тиску визначити висоту. На барометрі ставлять ще одну школу – шкалу висоти. Такий прилад називається альтиметром. Його використовують в авіації і альпіністи під час сходження на вершину.
VII. Розв’язування задач.
1)
Якому положенні стратостата відповідає
більша висота?
А) Б)
2)
Чи зміниться об’єм кульок якщо,
наприклад, синю опустити.
3) На якій висоті тиск буде 740 мм рт. ст.
Дано: Розв’язання
р=740 мм.рт.ст=20
мм. рт.ст.
h =20*12=240(м)
h - ?
Відповідь: 240 м.
4) На якій висоті летить літак, якщо в кабіні прилади показують атмосферний тиск 100 641 Па.
Дано: Розв’язання
р = 100641
мм.рт.ст
h-? h=4,95*1260(м)
Відповідь: 60м.
5)Задача на самостійне опрацювання учнів(індивідуально).
На земній кулі є птахи безпомилкові-метеорологи. Вони прогнозують погоду на літо. Свої гнізда вони будують у формі конуса, в залежності від того, яке буде літо – дощове чи сухе. Назва цих птахів зашифрована в прикладах. Щоб її розшифрувати вам треба знайти на яких висотах будуть дані атмосферні тиски.
І
300 480
96 288
120 420
360 180
Відповідь: фламінго.
VIII. Підведення підсумку.
ІХ. Домашнє завдання.