Мета: ввести поняття сили тяжіння як результату взаємодії тіл із Землею; ваги тіла та невагомості; встановити залежність сили тяжіння від маси тіла, суттєві відмінності між вагою тіла і його масою, між вагою тіла та силою тяжіння; розвивати логічне мислення; формувати навички самостійної роботи.
Мотивація навчальної діяльності
Дослід: - кинути олівець, зошит… - вони впадуть на Землю
Чому ж тіла падають на Землю?
Відповідь на це та на інші запитання ми з'ясуємо на сьогоднішньому уроці.
Урок у 7 класі
Тема: Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість.
Мета: ввести поняття сили тяжіння як результату взаємодії тіл із Землею; ваги тіла та невагомості; встановити залежність сили тяжіння від маси тіла, суттєві відмінності між вагою тіла і його масою, між вагою тіла та силою тяжіння; розвивати логічне мислення; формувати навички самостійної роботи.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація знань
Вправа «Встанови відповідність»
ρ сила пружності Н
F жорсткість тіла кг/м3
R маса Н/м
Fпр рівнодійна сила кг
m густина Н
k сила Н
Вправа «Коректор»
ρ =…/ V m2 /… =… / υ2 m=… V
V = … /ρ … =F1 +F2 Fпр =… x
k =… / x x = ׀… - l0 ׀
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дослід: - кинути олівець, зошит… - вони впадуть на Землю
Чому ж тіла падають на Землю?
Відповідь на це та на інші запитання ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Дослід: - тягарець на нитці, нитка натягується
Чому?
Чому стріла випущена з лука не летить увесь час прямо, а врешті падає на землю?
Чому Місяць рухається навколо Землі? (відповіді учнів)
Отже, на всі ці тіла діє певна сила, яка тягне їх до Землі
Робота з підручником: ст..136, рис..20.1.
Земля притягує до себе всі тіла, але і тіла також притягують до себе Землю.
П–д: притягання Місяця спричинює на Землі припливи та відпливи (рис.. 20.2)
У 1687 році Ісаак Ньютон сформулював закон, згідно з яким між усіма тілами Всесвіту існує взаємне притягання. Таке притягання називають гравітаційною взаємодією або всесвітнім тяжінням.
Провівши ряд дослідів і розрахунків Ньютон виявив, що інтенсивність гравітаційної взаємодії збільшується зі збільшенням мас тіл, які взаємодіють.
У фізиці таку взаємодію називають силою тяжіння.
Запис у зошит: ст..136
Сила тяжіння – це сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї.
Демонстрація: динамометр з тягарцями, чим більша маса, тим більша сила тяжіння. Отже, Fтяж пропорційна масі тіла
Fтяж =mg
g – прискорення вільного падіння
g = 9,8 Н/кг
Fтяж зображається (рис.. 20.3)
У побуті часто замість поняття маси використовують поняття ваги ( н-д: «спортсмен підняв штангу вагою 150 кг», «зважте 1 кг цукерок»… )
В чому ж різниця?
Сила тяжіння визначається як сила, з якою тіло притягується до Землі.
А що ж таке вага?
Демонстрація: 3 бруски, лінійка, тягарці.
Висновок: отже, важок подіяв на лінійку і змінив її форму – деформував. А при деформації виникає що? (- сила пружності, яка зрівноважила силу тяжіння і тягарець припинив рух до Землі.)
Демонстрація: до гумової нитки прикріпимо тягарець.
Висновок: нитка розтягуватиметься доки сила пружності не зрівноважить силу тяжіння.
В обох випадках на важки діяла сила тяжіння, а тому вони, у свою чергу, діяли на лінійку чи на гумову нитку.
Запис у зошит: ст..137
Сила, з якою внаслідок притягання до Землі тіло тисне на горизонтальну опору або розтягує вертикальний підвіс називається вагою тіла Р.
[Р]= 1Н Р = mg (якщо тіло перебуває в стані спокою або прямолінійного рівномірного руху, то його Р=Fтяж за значенням і напрямком)
рис..20.5.
Між вагою і силою тяжіння є суттєві відмінності
1.
2. Коли тіло і опора вільно падають під дією сили тяжіння, то вага зникає і настає стан невагомості.
Робота з підручником: ст.. 138 самостійно прочитати пункт 4.
Запис у зошит: Невагомість – це такий стан тіла, за якого тіло не діє на опору чи підвіс.
Бесіда: - Що таке невагомість?
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з підручником:
Вправа 20.1; 20.2 (усно)
20.3; 20.4; 20.5 (письмово біля дошки)
VII. Підсумок уроку
Вправа «Кошик знань»
Сьогодні на уроці….
VIII. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати параграф 20. Виконати вправу 20.7.
Підготувати презентацію: «Тертя в природі і техніці» (за бажанням)