Урок. Силуетна графіка. Виражальні можливості графіки: пляма, силует, контур, виявлення характеру форм.

Про матеріал
Інтегрований урок з використанням комп’ютера має на меті закріпити знання учнів про основні засоби виразності графіки, розвивати навики роботи з різними графічними матеріалами, навчити розуміти зміст та засоби художньої виразності, уміння аналізувати, збагачувати словниковий запас учнів, формувати емоційно-естетичне ставлення до зображуваної дійсності, виховувати вміння бачити прекрасне.
Перегляд файлу

 

Тема. Силуетна графіка. Виражальні можливості графіки: пляма, силует, контур, виявлення характеру форм. Вправи на створення силуетів птахів, тварин, дерев на кольоровому тлі

Мета: Засвоїти засоби виразності графіки, розширення знань про графіку як вид образотворчого мистецтва, удосконалення графічної техніки зображення;  розвиток умінь працювати з графічними матеріалами, розвивати абстрактне мислення, уяву, фантазію; виховання акуратності в роботі, спостережливості та любові до навколишнього світу.

          Обладнання: альбоми, фарби, склянки для води, пензлі, олівці, гумки, мотузка, папір, малюнки, музичний супровід, обладнання для театру тіней.               

Поняття та терміни: графіка, пляма, силует, контур, стилізація. 

          Методи та прийоми що використовуються вчителем на уроці: розповідь, бесіда,  демонстрація наочності, порівняльний аналіз.

Тип уроку: комбінований, урок-мандрівка

Техніка виконання: графіка

Хід уроку

І.Організаційний частина

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь

- Які види ОМ ви знаєте? (живопис, графіка, скульптура)

- Якими художніми матеріалами виконуються графічні роботи? (олівці, фарби, вугілля, крейда)

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

У графічному мистецтві реальні форми й уявні образи можуть передаватись спрощено, дрібні незначні деталі відкидаються, зображувані об’єкти ми пізнаємо за характерними властивостями і індивідуальними рисами, така методика зображення називається стилізацією.

IV. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні ми вирушаємо у мандрівку за новими знаннями. Після закінчення нашої подорожі ми навчимося створювати силуети птахів, тварин графічними матеріалами.

V. Робота над темою уроку

        1. Слово вчителя

    Контур - лінія , що окреслює силует предмета. А що ж таке силует?

Група «Дослідники»

    Мистецто силуету виникло в Китаї, де здавна мали поширення картинки, виконані лише чорною фарбою і лише силуетом. В Європі їх називали - китайські тіні.

          2. Дослідницька робота

              Повідомлення учнів. Зупинка «Інформаційна»

             1-й учень

Серед художників досить поширена й улюблена техніка силу­етної графіки. Щоб говорити про цю техніку, необхідно визна­чити, що ж ми називаємо силуетом. Силуетне рішення у творах мистецтва має багатовікову історію. Попередниками сучасних майстрів силуету були селяни, які у вільний час вирізали з кольо­рового паперу композиції.

     2-й учень

 Сама назва «силует» бере свій початок у XVIII ст. від прізвища Етьєна Силуета, міністра фінансів при дворі Людовика XV. Але сам він не був художником, а лише час від часу вирізав крихітні фігурки з чорного паперу. Слову «силует» нада­вали значення дріб'язковості, простоти. Якщо порівнювати силу­етну графіку з мальовничими полотнами, то, на перший погляд, вона здається простуватою.

Вчитель:

- Влітку ми всі милуємося чистим небом і захоплюємося чудернацькими малюнками, що створюються легкими хмаринками. Тут і коники, і дракони, фантастичні тварини, і казкові палаци.

  3. Вправа на розвиток творчої уяви

 Вчитель пропонує з бiлого паперу змоделювати (методом «відривання») силуети коникiв чи iнших тварин, iмiтуючи хмарки.

Вчитель:

Якщо бути спостережливим, то на кожному кроцi ми можемо спостерiгати силуетнi зображення, що створила сама природа (хмари, крони дерев i кущiв, предмети у сутiнках).

Отже, однотонне зображення фігури і предмета називають силуетом, а лінію, що окреслює силует і виражає характерні деталі, контуром.

4. Організація сприйняття творів мистецтва

У цій техніці працював великий художник-графік Г. Нарбут. Він захоплювався мистецтвом XIX ст., колекціонував порцеляну, купував антикварні меблі, носив фрак і зачісував баки по моді пушкінського часу. Саме на XIX ст. припадає розквіт техніки силуету, яку художник обрав для створення ілюстрацій до байок І. Крилова. Художник із величезною наснагою передав не тільки сюжет байок, але й відтворив дух епохи. Давайте розглянемо композиційні особ­ливості графічних робіт Г. Нарбута.

 Учитель демонструє ілюст­рації Г. Нарбута

 Масивний силует великої фігури І. Крилова на тлі ліричного осіннього пейзажу створює оригінальний контраст. Давньогрецький меандр виступає як характерний елемент стилю епохи ампіру і вносить почуття ритму до неквапливої ходи байкаря. В ілюстрації до байки «Вовк на псарні» художник зобразив Напо­леона, Кутузова і козака Платова, легендарного героя війни 1812 року. На тлі нічного неба комета, яку автор бачив у Мюнхені. Це видовище настільки його вразило, що знайшло відображення в ба­гатьох подальших творах.

Крім сюжетних графічних композицій, Г. Нарбут створив величезну галерею силуетних портретів.

5. Розгадування загадок про птахів

Не боїться ця пташка зими, 
Сало любить вона, так як ми. 
Жовта грудка та сиві крильца. 
Здогадались, хто це?
                                 (Синиця) 

Птаха ця живе на морі, 
Там літає на просторі. 
Дзьобом рибу ловить влучно, 
А співає різко й гучно. 
                                    (Чайка)

Його дзьобик – молоток, 
В лісі чути: „ток-ток-ток”.
Він з кори комах виймає, 
Про дерева щиро дбає. 
                                    (Дятел) 

6.Словникова робота. Зупинка «Словознайка»

1. Повідомлення групи «Етнографів»

Силует -  площинне однотонне зображення постаті або предмета, форма яких зарисовується тільки контуром. Звичайно силует виконується чорною тушшю на білому, витинається з темного паперу й наклеюється на ясне тло (може бути й навпаки)

Контур - у загальному випадку, замкнута лінія, обрис деякої геометричної фігури, предмета.

Стилізація  - це спрощення і декоратизування форми.

7. Прослуховування віршів про тварин. Зупинка «Поетична»

   4-й учень

Знайомтесь! Жирафа! Живе у савані.
З дерев ніжне листячко їсть.
Для неї умови життя непогані,
Вона там господар — не гість!

Найвища у світі казкова тварина
Шість метрів сягає на зріст.
А шия три метри, якраз половина.
І виріс на метр її хвіст  (Н.Красоткіна)

5-й учень

Руда білка, з гілки на гілку
Скаче-стрибає,
Жолуді, шишки, всілякі горішки
Нишком збирає 
Скаче, збирає,
надійно ховає
В дупло-комірчину
Запаси на зиму! ( О. Кротюк)

Динамічна пауза. Зупинка «Спортивна»

Трава низенька-низенька.(присідають)
Дерева високі-високі. (здіймають руки вгору)
Вітер дерева колише-гойдає. (обертаються)
То праворуч, то ліворуч нахиляє. (нахиляються праворуч, ліворуч)
То вгору, то назад. (потягуються вгору й назад)
То вниз нагинає. (нахиляються вперед)
Птахи летять, відлітають. (махають руками-"крилами")
А діти тихенько за парти сідають. (сідають за парти)

   8. Педагогічний малюнок

( З коментарем учителя)

   9. Етапи виконання роботи: 

1. добре обмірковуємо силует того, кого ми хочемо створити;

2. чорною фарбою чи олівцем наносимо загальні обриси птаха (тварини, дерева) на кольоровий папір (Виконуючи силуетний малюнок, чітко уявіть абрис форми й акуратно намалюйте контур);

3. розглядаємо заготовку;

4. фантазуємо, уявляємо обраного нами птаха (тварину, дерево);

5. допрацьовуємо роботу, промальовуючи дрібні елементи;

6. зафарбовуючи силует чорним кольором, прагніть до рівно­мірного зафарбовування форми.

VІ. Практична робота. Зупинка «Творча»

 Кожен із вас приніс на урок свої улюблені графічні засоби зображення. Сьогодні ви зможете максимально ними скористатись

      1. Виконання тренувальних вправ

Завдання потребують проявити багату фантазію, творче мислення.

      2. Постановка практичних завдань

           Завдання

       Створення силуетів птахів, тварин, дерев.

       У ході роботи вчитель проводить індивідуальний інструктаж.

      VІ. Підсумок уроку

       1. Оцінювання робіт

 Учні розглядають виконані роботи, обирають найкращі та презентують їх коментарями щодо правильності виконання, оригінальності створення образу.

2. Аналіз дитячих малюнків

3. Прибирання робочих місць

 

Список використаних джерел

Література:

1.  Ластовенятко: Вірші, оповідання, казки/ Упор.: Н. Кир’ян.– К.: Веселка, 1995

2. Масол Л. Методика навчання мистецтва в основній школі: методичний посібник для вчителів – К.: Шкільний світ, 2012.

3. Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва. – К.: Освіта України, 2010.

4. Самоцвіти: Вірші педагогів України. У 2–х кн. Кн.1. –К. :Молодь, 1996

5. Уроки образотворчого мистецтва: 5 – 7 класи/ упорядник: Л. Шелестова, О.Гайдамака. – К.: Шк. Світ, 2010.

6. Шкільний світ. –2001.–№ 21.

Інтернет-ресурси:

           http://uk.wikipedia.org/wiki

          http://sasl.at.ua/publ/16-1-0-35
          http://www.skarby.org.ua

 

 

Завантаження...
doc
Додано
3 серпня 2019
Переглядів
3611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку