Мета: актуалізувати знання учнів щодо такого виду мистецтва, як скульптура, навчити розрізняти її види; ознайомити з творами скульпторів; навчити створювати власні скульптурні твори; розвивати вміння насолоджуватися спогляданням скульптурних творів, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу, виховувати зацікавленість скульптурними творами.
Тема. Що таке скульптура. Види скульптури.
Мета:
• навчальна: актуалізувати знання учнів щодо такого виду мистецтва, як скульптура, навчити розрізняти її види; ознайомити з творами скульпторів; навчити створювати власні скульптурні твори;
• розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням скульптурних творів, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу;
• виховна: виховувати зацікавленість скульптурними творами.
Оснащення
• Матеріали та інструменти: солоне тісто, глина, полімерна глина, стеки, дощечки для ліплення, серветки для витирання рук, клейонки.
• Зоровий ряд: презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день вам, любі учні!
Я вітаю весь ваш клас
Та запрошую ласкаво
У зимову казку вас...
А тепер давайте, діти,
Домовлятись -— не шуміти,
На уроці не дрімати,
Активно й творчого працювати,
І, щоб не було мороки,
Чи всі готові до уроку?
Ну тоді часу не гаймо,
Урок образотворчого мистецтва розпочинаймо!
Сьогодні зима подарувала нам чудовий і радісний день. Як майстерно вона працювала у природі.
Ви йшли до школи, що помітили цікавого довкола?
Земля відпочиває під снігом, дерева без листя, не помітно птахів, під ногами порипує сніг, в повітрі відчувається подих зимового вітру, мороз пощипує ніс та щоки...
Давайте ми в класі створимо зиму. Пропоную вам зіграти в сніжки: кому я кину сніжку, той одним або двома словами відповідає на моє запитання. Згода?
П. Мотивація навчальної діяльності
Гра «Сніжки».
1. Тобі подобається зима?
2. А чому тобі подобається ця пора року?
3. Що діти роблять, коли випадає багато снігу?
4. До якого виду мистецтва належить зліплена снігова баба?
5. З яких матеріалів можна ліпити?
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Отже, тема нашого уроку «Що таке скульптура. Види скульптури»
IV. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Назва цього виду мистецтва виникла від латинського слова sculpo — вирізаю; часто скульптуру називають також пластикою (грецьк. plaste — ліплю). Ці дві назви одного виду мистецтва свідчать про існування різних технік створення скульптурних образів.
Скульптура — це тривимірне зображення, що має реальні форми, які розміщені у реальному просторі. Розрізняють два основних види скульптури — рельєф та круглу. Її можна висікати з каменю, виливати з гіпсу, вирізати з дерева, тобто з твердих матеріалів, та ліпити з м’якого матеріалу – глини, пластиліну, солоного тіста.
1. А зараз відгадайте загадку
У двох матерів по п’ять синів, і всім одне ім’я. (Пальчики)
Подивіться кожен на свої пальчики. Що ви там бачите? (Лінії) Ці лінії в кожної людини індивідуальні і не повторюються і більше ні в кого. Зараз ми з вами зробимо талісман за допомогою відбитка пальчика.
Інструктаж.
Подивіться що в нас вийшло. Чи бачите ви відбиток свого пальчика. Цей від биточок заглиблений. А рельєф, зображення якого заглиблено називається контррельєфом.
Скульптурний твір, в якому опукле зображення виступає над плоскою поверхнею менш як на половину його об'єму називається барельєфом.
2. Колективна робота.
Щоб розпочати роботу над наступним завданням нам потрібно об’єднатися в групи. А об’єднуватися будемо за допомогою карточок. Як ви думаєте. Що це за кольори?
Рельєфне виконання скульптурної композиції, деякі частини якої можуть виступати над площиною не тільки більше ніж на половину висоти зображення, а майже відділятися від тла називається горельєфом.
Отже, зараз ми з вами виготовимо горельєф з солоного тіста «Котик»
Інструктаж.
Представлення колективних робіт.
3. Слухання казки
«Шматочок Глинки»
- Одного разу шматочок Глинки закотився під шафу. Він довго пролежав там серед бруду та пилу й засумував: «З усіх моїх братів зробили такі красиві фігурки, а я, гарного червоного кольору, один лежу в смітті, і навіть миші не хочуть зі мною гратися».
Настала ніч, і мати Миша привела до шматочка Глинки своїх шістьох мишенят.
- Це хто? - спитало найменше Мишеня.
- Це щось велике, м'яке і несмачне, - сказала мати.
- Ой, а хто в ньому живе? – знову запитало Мишеня.
- Не знаю, - відповіла мати, - але воно не кусається.
Мишенята оточили шматочок Глинки, і кожен намагався до нього доторкнутися.
- Фу, який несмачний і нецікавий, -- вирішили мишенята.
Шматочку Глинки стало образливо, він зібрався з силами, піднатужився і згорнувся калачиком.
Ой! - запищали мишенята й кинулися навтьоки, а шматочок Глинки покотився за ними, наступаючи на хвостики, та, ударившись об ніжку стола, зупинився. Допитливі мишенята знову підбігли до нього.
Я не знаю, як тебе звуть, - сказало найменше, - але ти пограйся, будь ласка, з нами.
І шматочок Глинки перетворився на товсту червону мишку з коротеньким хвостиком і з шістьма лапками.
- Ой, яка смішна мишка, - закричали мишенята. І зовсім не схожа на нас. Чому в неї шість лапок?
А глиняна мишка тим часом згорнулася у трубочку, потім перетворилася на красиву чашку з блюдцем і фігурною ручкою. Мишенята були в захваті. Вони бігали по краєчку блюдця, заглядали в чашку, поки не розламали її навпіл. Шматочок Глинки веселився від душі. Він перетворювався на шматочок сиру, на футляр для окулярів та багато інших чудернацьких предметів. Усім було дуже весело.
Раптом із сусідньої кімнати крадькома підкрався Кіт Воркіт і причаївся під бабусиним комодом. Добре, що шматочок Глинки вчасно побачив його блискучі очі. Шматочку Глинки сподобалися маленькі мишенята, а кіт збирався кинутися на них,тож Глинка хутенько перетворився на дзвінкий свисток і щосили свиснув: «Рятуйся, хто може!» Мишенята кинулися урозтіч, а кіт залишився ні з чим.
Кіт Воркіт у нас вже є.
А хто ще є головним героєм казки.
Зараз ми виготовимо круглу скульптуру з глини «Мишку».
Інструктаж.
Подивіться на свою скульптуру. Чи можете ви уявити свою скульптуру збільшеною? Де б ви її розмістили?
V. Підсумок уроку
Гра «Дай 5»
5. Чи зацікавила вас робота з глиною.
Будьте всі щасливі,діти,
З усмішкою у світ ідіть.
Хай вам щиро сонце світить,
Всі здоровими ростіть
Мої любі, щирі друзі!
Я бажаю вам усім, щоб бажання ліпити виникало у вас завжди!
А іще бажаю вам:
Розвивайте свій талант:
Вирізайте і малюйте,
Вишивайте і ліпіть,
Знаменитістю своєю
Світ широкий звеселіть!..