План-конспект уроку з біології у 11 класі Дата:
Вчитель: Попеску С.В.
Тема уроку: Симбіоз та його форми
Мета уроку:
Освітня: поглибити знання про адаптації живих організмів, а саме про симбіоз та його форми;
Розвиваюча: розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення;
Виховна: виховувати розуміння єдності біологічних систем та значення процесів адаптації для існування живих організмів.
Основні поняття: симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм, хижацтво.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Література:
1. https://ru.osvita.ua/vnz/reports/biolog/26050/
2. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D0%BC%D0%B1%D1%96%D0%BE%D0%B7
3. https://uk.warbletoncouncil.org/simbiosis-11707
Структура уроку:
№ етапу |
Етап уроку |
Час (хв.) |
1 |
Організаційний момент |
3 |
2 |
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів |
10 |
3 |
Вивчення нового матеріалу |
25 |
4 |
Узагальнення і систематизація вивченого |
5 |
5 |
Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок |
1 |
6 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку
Епіграф до уроку:
«Завжди обирайте найважчий шлях – на ньому ви не зустрінете конкурентів»
Шарль де Голль
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
«Розумний куб»
Запитання на гранях куба:
1. Завдяки чому деякі риби, що живуть в прибережних водах Антарктиди переносять температуру1,8-1,9° нижче нуля? (У класі риб чимало видів живуть і розмножуються в суворих кліматичних умовах, але своєрідним рекордистом серед них є мешканці Антарктики трематомуси, зокрема пістряк і смугастик, та широколоби. Ці риби не замерзають, бо засобом пристосування до таких умов є наявність у плазмі їхньої крові особливих речовин, що відіграють роль антифризів, знижуючи точку замерзання до - 2,07° С. Цікаво, що ці риби не виносять значного підвищення температури: так, при +6°С вони гинуть.)
2. Яка тварина найкраще переносить арктичні морози? Чому?( В Арктиці сильні морози найкраще переносить білий ведмідь - цей велетенський напівводяний мешканець полярних морів і островів. У пошуках своєї основної поживи - нерп - білі ведмеді долають значні відстані на полярних крижинах і по чистій воді. Довга і густа шерсть з густим підшерстком, до того ж добре змащена жиром, не намокає у воді і не вкривається льодом на морозі. Товстий шар підшкірного жиру захищає від холоду у воді і на повітрі, зменшує питому вагу звіра, полегшуючи плавання. Широкі лапи з плавальними перетинками між пальцями вкриті густою шерстю не лише зверху, а й знизу, на підошвах, що дає можливість не провалюватись у снігу, не ковзати на льоду і не обморожувати лап.)
Що об’єднує даних тварин? Можна назвати їх : вівцебик, чистун, песець, нерпи. (Це тварини Арктики).
3. Які тварини є рекордсменами з висоти? До яких умов вони повинні бути пристосовані? (Рекордистами з висоти вважаються грифи: їх бачили з літаків на рівні 12 км. Невідомі жодні інші тварини, які б підіймалися на таку висоту. Дані птахи пристосовані до низьких температур та низького тиску.)
4. Чому у верблюдів виділяється з організму набагато менше води, ніж у людини за тих самих умов? (Пояснюється це тим, що верблюди виділяють піт лише після того, як температура їх тіла, повільно підіймаючись, досягне 40° С, а в людини потовиділення починається одразу, як тільки температура навколишнього повітря стає вища за температуру тіла. До того ж у верблюдів у літню спеку значно коливається температура тіла: вночі падає до 34°, а вдень доходить до 40° С. Втраті води під час виділення поту у верблюдів перешкоджає густий волосяний покрив завтовшки від 5 до 10 см, котрий захищає шкіру від впливу прямих сонячних променів. До того ж жировий горб також відіграє захисну роль, бо, як відомо, жир - поганий провідник тепла. Крім того, горб є джерелом так званої метаболічної води, яка виділяється в процесі розкладу жирової тканини. )
5. Чи можуть живі організми переносити температуру 150 °С? ( Таку температуру можуть переносити лише спори і цисти деяких видів найпростіших і червів. Відомий дуже цікавий вид прісноводного рачка, що живе в одному з теплих джерел Тунісу. Температура у цьому джерелі постійна - 45° С; якщо ж температуру знизити до 30° С, то рачок гине від "холоду".)
6. Які організми є мешканцями гарячих джерел? ( Це переважно безхребетні тварини: найпростіші, нематоди, деякі молюски і нижчі ракоподібні, різні комахи (жуки, личинки мух і комарів).
Прийом «Проблемне питання»
Що об’єднує дані рослини ? (Ці типи рослин відомі як мірмекофіти. Вони вступають в симбіоз з мурахами, даючи їм притулок та їжу. )
Діти, а чи знаєте ви, що таке симбіоз?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя.
Симбіо́з — взаємодія й співіснування різних біологічних видів в екосистемі. Німецький ботанік Генріх Антон де Барі вперше вивчив ці взаємозв’язки, запровадивши термін «симбіоз» в 1879 році. Особини, які взаємопов’язані в процесі, відомі як симбіонти. Наука про симбіоз називається симбіологія.
У природі зустрічається широкий спектр прикладів взаємовигідного симбіозу. Від шлункових і кишкових бактерій, без яких було б неможливе травлення, до рослин (часто орхідеї), чий пилок може поширювати лише один, певний вид комах. Такі відносини завжди успішні, коли вони збільшують шанси обох партнерів на виживання. Здійснювані в ході симбіозу дії або вироблювані речовини є для партнерів істотними і незамінними. У взагальненому розумінні такий симбіоз — проміжна ланка між взаємодією і злиттям.
Типи симбіозу
Загальна класифікація способу взаємодії організмів базується на їх фізичній взаємодії. У зв’язку з цим фізичний простір, де симбіонти взаємодіють, розмежований, всередині тіла або зовні.
Коли взаємодія необхідна для підтримки життєвих можливостей одного із симбіотів, ми говоримо про постійні або обов’язкові стосунки. В іншому випадку відносини називаються тимчасовими або необов’язковими.
Типи мутуалізму.
Приклад мутуалістичних стосунків, коли обидва симбіонти отримують ресурс, зустрічається в мікоризах рослин. У взаємодії між ґрунтовими грибами та рослинами гриб забезпечує поживні елементи та отримує вуглеводи.
У випадку видів, які надають та отримують послуги у своїх взаємних стосунках, існує анемона та риба-клоун. Риба захищає анемону від природних ворогів, а анемона забезпечує захист хижаків.
Відносини між бджолами та квітами становлять тип мутуалізму, коли послуга обмінюється на ресурс. Бджоли отримують нектар із квітів, і квіти примудряються розпорошити пилок завдяки втручанню бджіл.
Характеристикою паразитів є їх висока здатність домінувати над іншими видами. У зв’язку з цим вони є організмами, пристосованими до екстремальних умов і переносять раптові зміни, що виникають внаслідок захисних механізмів особин-господарів.
Типи коменсалізму.
Смітники. У пироді такий тип взаємодії поширений між видами, які харчуються відходами інших видів. Так звані види сміттярів, такі як гієни або грифи, які харчуються відходами хижих тварин.
Форезис – коменсальна взаємодія, коли один вид отримує транспорт і захист від іншого.
Оренда житла. В умовах оренди вид залишається і живе в межах іншого виду, отримуючи захист і притулок. Дятли роблять дірку дзьобом у різних породах дерев,отримуючи їжу та притулок, не завдаючи шкоди дереву.
Метабіоз – взаємозв’язок, коли один вид отримує користь від фізичних залишків іншого як інструменту. Прикладом може бути краб-відлюдник, який захищає своє тендітне тіло, вставляючи себе всередину равликової оболонки.
А зараз давайте переглянемо відеоролик «Дивовижний симбіоз»
https://www.youtube.com/watch?v=9PUDgXnHpGQ
Обговорення-дискусія: яка роль симбіозу в еволюції.
IV. Узагальнення і систематизація вивченого.
Вправа «Біологічний футбол»: на екрані появляється фото симбіозу. (Презентацію потрібно створити, або вчитель може назвати організми, які вступають в симбіоз). Учень називає до якого типу належить даний симбіоз та обирає хто далі буде відповідати.
|
Лисиця та бабак |
Хижацтво |
|
Підберезник та береза |
Мутуалізм |
|
Акула та риба-причепа |
Коменсалізм (форезис) |
|
Квітка та запилювач |
Мутуалізм |
|
Гатерія та буревісники |
Коменсалізм (квартиранство) |
|
Гриб і мураха Атта |
Паразитизм |
|
Краб-відлюдник та черепашка молюска |
Коменсалізм (метабіоз) |
|
Тропічні орхідеї та дерева |
Коменсалізм (квартиранство) |
|
Водорості та гриби в лишайнику |
Мутуалізм |
|
Їздець та гусениця |
Паразитизм
|
|
Квітка та запилювач |
Мутуалізм
|
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати 13 параграф, знати визначення термінів.