Урок "Система образів роману Джейн Остін «Гордість і упередження»

Про матеріал
Онлайн-карта, створена крос-платформною програмою; дослідження моральних і соціальних проблем, які впливають на формування героїв роману Джейн Остін "Гордість і упередження"; аналіз листування і мови героїв; набір музики, співзвучної сюжету, – складові уроку-характеристики персонажів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Система образів роману Джейн Остін «Гордість і упередження»

Мета уроку:

  1. Дати характеристику героям та їхній еволюції в романі.
  2.  Проаналізувати моральні та соціальні проблеми, які піднімає авторка.
  3. Визначити роль листів, мови героїв для розуміння образів роману.
  4. Виховувати почуття розуміння, толерантності та поваги до інших.

 

Хід уроку

 

Перевірка домашнього завдання   1. Презентація онлайн-карти «Персонажі роману «Гордість і упередження». (Створена крос-платформною програмою Mind Mapping Tools (MindMeister, XMind, Coggle)

 

2. Словесне малювання – характеристика героя (героїні),  його (її) еволюція в романі та важливі сюжетні моменти.

 

Учитель. Персонажі Джейн Остін – представники Англії XIX століття. Щоб зрозуміти їхні думки і вчинки, потрібно проаналізувати тогочасні суворі норми моралі та соціальні проблеми, які піднімає авторка.

Робота у групах. Завдання: обговорити у групах запропонований варіант впливу на англійське суспільство і коротко сформулювати спільну думку.

  

1 група.  В романі прослідковується сувора ієрархія класів: аристократія, середній клас, робітники, селяни. Класове походження впливало на доступ до освіти, вибір професії і можливості для шлюбів.

2 група. Жінки практично не мали можливості самостійно заробляти, а шлюб був єдиним шляхом до фінансової стабільності та соціального захисту.    Освіта була доступна переважно чоловікам, особливо тим, хто належав до вищих класів. Дівчата отримували «домашню освіту» – вивчали мистецтво, музику та іноземні мови. До того ж їм не дозволялося займатися професійною діяльністю нарівні із чоловіками.

3 група. Надзвичайно важливими були ввічливість і манери. Вимагалось дотримуватись конкретного стилю розмови, одягу та поведінки в залежності від ситуації і статусу співрозмовника. Розмова мала бути стриманою, а жестикуляція та сміх – обмежені.

4 група. Релігія значно впливала на суспільні норми.  Ознакою благородства вважалось прагнення до «християнських чеснот» – милосердя, скромності, доброзичливості. Консервативними були й погляди на особисті стосунки. Репутація сім’ї була надважливою. Будь-які чутки могли негативно вплинути на родину, і люди прагнули уникати поведінки, яка могла б заплямувати їхню репутацію.

Учитель. Ці норми обмежували особисту свободу, особливо жінок, як зазначила в романі Джейн Остін.

(Звучить мелодія Даріо Маріанеллі "Liz on Top of the World")

Характеристика головних героїв (Елізабет Беннет і містера Дарсі)

Учитель. Тема гордості та упередження важлива для розуміння вчинків головних героїв. Подолання цих якостей відкриває шлях до справжнього розуміння та кохання.

Робота з текстом. Читання та аналіз цитат.  

Гордість містера Дарсі

 «Його характер найперше вразив її гордістю. Він був найбільш гордою, норовливою людиною з усіх, кого їй доводилось бачити».
У Елізабет складається початкове враження про гордість Дарсі, яке   засноване на його поведінці, яку вона сприймає як надмірно горду.  

Упередження Елізабет

«Я могла б легко пробачити його гордість, якби він не принижував моєї гідності».

Елізабет визнає, що її ставлення до Дарсі формується через власні упередження та його манеру ставитися до інших. Її упередження обумовлені й особистою образою на його зверхність.

Розуміння Дарсі своєї гордості

«Я вихований так, що завжди мав вірити у важливість власного становища. Моя гордість, можливо, забрала забагато в мені».
У своєму листі до Елізабет Дарсі визнає свою гордість і її роль у його житті. Це стає важливим моментом для його зміни як особистості.

Зміна ставлення Елізабет до Дарсі

«Як мало я знала його справжню природу! Як швидко й легко складала судження і як глибоко помилялася».
Коли Елізабет прочитала лист Дарсі, то зрозуміла, що її упередження були необґрунтованими. Отже, важливо пізнавати іншу людину глибше, а не судити за поверхневими враженнями.

 

Вчитель.  Елізабет Беннет постає сильною та незалежною жінкою, яка цінує свою особистість вище від матеріальної вигоди.  І Елізабет, і Дарсі проходять шлях внутрішніх змін, усвідомлюють свої недоліки й упередження. Джейн Остін підкреслює, що для справжньої любові необхідно бути готовим змінюватися й визнавати свої помилки. Трансформація Дарсі, який усвідомлює свою гординю і починає цінувати простоту та щирість Елізабет, робить роман історією не лише про любов, але й про духовне зростання. Цікаво стежити за мовою героїв, які віддзеркалюють середовище, в якому живуть.

 Читання в дійових особах фрагменту діалогу героїв на балу

— Ви завжди переймаєтеся тим, що відбувається саме в цей момент, чи не так? — запитав Дарсі з виразом сумніву на обличчі.

— Так, завжди, — машинально відповіла Елізабет, бо думки її полинули кудись далеко, а коли вони невдовзі повернулися до неї, то вона несподівано вигукнула: — Пам'ятаю, як колись ви, містере Дарсі, сказали, що майже ніколи й нікому нічого не прощаєте, і що, коли ви вже сформували негативне ставлення, то ніщо не змусить вас його змінити. Сподіваюся, таке ставлення ви формуєте з належною обережністю?

— Так, — упевнено відповів Дарсі.

– І ніколи не дозволяєте упередженості засліплювати вас?

— Сподіваюся, що ніколи.

— Для тих, хто ніколи не змінює своєї думки, дуже важливо, щоб перше судження було правильним.

— Куди це ви хилите, дозвольте запитати?

— Нікуди. Я просто хочу більше дізнатися про вашу вдачу, — відповіла вона, намагаючись не виглядіти серйозною. — Я хочу її збагнути.

— Ну і як — успішно?

— Поки що я не просунулася ані на крок. Я чую про вас настільки різні думки, що це мене просто ошелешує.

— Я з готовністю повірю, — мовив Дарсі серйозним тоном, — що думки стосовно моєї персони дійсно можуть сильно різнитись; і я хотів би, міс Беннет, аби ви наразі не поспішали якось окреслювати мій характер, оскільки існують підстави побоюватися, що моя справжня поведінка може не задовольнити жодну з цих думок.

— Але якщо я не створю вашого портрета зараз, то іншої можливості в мене може більше ніколи не з'явитися.

— Я жодним чином не позбавлятиму вас такого задоволення,холодно відповів Дарсі.

 

Обговорення діалогу «На балу». Мова персонажів
Герої дотримуються формальності у спілкуванні. Вибір слів і витончена манера висловлювання свідчать про високий рівень освіченості та обізнаності з етикетом. Елізабет і містер Дарсі спілкуються дуже обережно, підбирають слова, щоб не виходити за рамки пристойного. У словах Елізабет звучить іронія. Мова героїв багатослівна. Довгі, розгорнуті речення і багатий словниковий запас роблять мову роману вишуканою та мелодійною. Індивідуальний стиль мовлення допомагає зрозуміти характер героїв. Містер Дарсі говорить стримано і витончено, що відображає його стриманість і гордість. Елізабет, навпаки, розмовляє жваво, гостро та часто саркастично, що підкреслює її незалежність і впевненість. Дарсі подобається Елізабет, але його справжні почуття ховаються за ввічливими фразами.  

 

На хвилі музики

Учитель. На початку розмови про Елізабет і Дарсі звучав саундтрек до фільму «Гордість і упередження» (2005 р) Даріо Маріанеллі.  А яку мелодію обрали б ви? 

  Класичну музику,   що була популярна в Англії кінця XVIII – початку XIX століття,  наприклад, сонати Бетховена або рояльні концерти Моцарта;

 Мелодії, натхненні британськими народними танцями, які відтворюють атмосферу сільських балів і світських вечорів;

  Фортепіанні композиції Клода Дебюссі чи Едварда Гріга –  вони не з епохи Остін, але своєю ліричністю і делікатністю викликають схожі асоціації.

Листування в романі

Учитель. Музика, здається, запрошує до розмови про листи в романі, які  Джейн Остін майстерно використовує для розкриття характерів і розвитку сюжету. У XIX столітті листування було одним із головних способів комунікації, особливо серед осіб, які мешкали далеко один від одного. У романі є близько двадцяти листів, і кожен із них має свою мету.  Листи демонструють елегантність і манери, які були нормою серед англійського дворянства. Такий стиль листування відображає певну дистанцію і стриманість, що дозволяло уникати прямого вираження емоцій.  Листування є інструментом для збереження статусу та репутації, і герої надають великого значення формулюванням та ввічливим виразам. Наприклад:

Лист містера Дарсі до Елізабет після її відмови на його першу пропозицію вважається ключовим, оскільки Дарсі пояснює свої мотиви і змінює ставлення Елізабет до нього. 

Листи Лідії, зокрема той, де вона повідомляє про своє втечу з Вікхемом, викликають кризу в родині Беннетів.

 

Роль вторинних персонажів.  Як Лідія, містер Коллінз, місіс Беннет та інші герої доповнюють основну тему?Начало формы

Підсумки уроку.  Гра «Лови запитання» – перевірка знань власних назв у динамічній формі. (Усі стають у коло, і один учень кидає м'яч комусь іншому, називаючи власну назву з роману. Той, хто спіймав м'яч, має пояснити, що це за назва, хто чи що за нею стоїть. Після відповіді він кидає м'яч іншому з новою власною назвою).

  1. Беннет – прізвище родини, навколо якої розгортаються події роману.
  2. Елізабет – ім’я головної героїні роману.
  3. Дарсі – прізвище чоловіка, з яким Елізабет мала суперечності.
  4. Лідія  – молодша сестра Елізабет, яка тікає з містером Вікгемом.
  5. Ханґерфорд – місто, куди Елізабет їздить відвідати своїх друзів, містера і місіс Коллінз.
  6. Пемберлі – дім, що належить містеру Дарсі.
  7. Лонґборн – назва села, де живе родина Беннетів.
  8. Шарлотта – сусідка і подруга Елізабет, яка виходить заміж за містера Коллінза.
  9. Вікгем – головний антагоніст, який обманює людей і намагається нашкодити містеру Дарсі.
  10. Де Бург – прізвище багатої леді, родички містера Дарсі, яка з презирством ставиться до Елізабет.

 

Домашнє завдання.

Визначити і аргументувати, чи є синонімами слова «гідність» і «гордість».   Написати асоціативні кущі до цих слів.

Індивідуальні завдання: 1. Створити «словник Остін»:  типові фрази 19 століття, які зустрічаються в романі.

2.За допомогою Google Maps або інших картографічних інструментів створити карту подій роману, позначаючи місця, де розвивався сюжет.

 

 

docx
Додано
12 листопада
Переглядів
411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку