Мета уроку:
Хід уроку
Перевірка домашнього завдання 1. Презентація онлайн-карти «Персонажі роману «Гордість і упередження». (Створена крос-платформною програмою Mind Mapping Tools (MindMeister, XMind, Coggle)
2. Словесне малювання – характеристика героя (героїні), його (її) еволюція в романі та важливі сюжетні моменти.
Учитель. Персонажі Джейн Остін – представники Англії XIX століття. Щоб зрозуміти їхні думки і вчинки, потрібно проаналізувати тогочасні суворі норми моралі та соціальні проблеми, які піднімає авторка.
Робота у групах. Завдання: обговорити у групах запропонований варіант впливу на англійське суспільство і коротко сформулювати спільну думку.
1 група. В романі прослідковується сувора ієрархія класів: аристократія, середній клас, робітники, селяни. Класове походження впливало на доступ до освіти, вибір професії і можливості для шлюбів.
2 група. Жінки практично не мали можливості самостійно заробляти, а шлюб був єдиним шляхом до фінансової стабільності та соціального захисту. Освіта була доступна переважно чоловікам, особливо тим, хто належав до вищих класів. Дівчата отримували «домашню освіту» – вивчали мистецтво, музику та іноземні мови. До того ж їм не дозволялося займатися професійною діяльністю нарівні із чоловіками.
3 група. Надзвичайно важливими були ввічливість і манери. Вимагалось дотримуватись конкретного стилю розмови, одягу та поведінки в залежності від ситуації і статусу співрозмовника. Розмова мала бути стриманою, а жестикуляція та сміх – обмежені.
4 група. Релігія значно впливала на суспільні норми. Ознакою благородства вважалось прагнення до «християнських чеснот» – милосердя, скромності, доброзичливості. Консервативними були й погляди на особисті стосунки. Репутація сім’ї була надважливою. Будь-які чутки могли негативно вплинути на родину, і люди прагнули уникати поведінки, яка могла б заплямувати їхню репутацію.
Учитель. Ці норми обмежували особисту свободу, особливо жінок, як зазначила в романі Джейн Остін.
(Звучить мелодія Даріо Маріанеллі "Liz on Top of the World")
Характеристика головних героїв (Елізабет Беннет і містера Дарсі)
Учитель. Тема гордості та упередження важлива для розуміння вчинків головних героїв. Подолання цих якостей відкриває шлях до справжнього розуміння та кохання.
Робота з текстом. Читання та аналіз цитат.
Гордість містера Дарсі
«Його характер найперше вразив її гордістю. Він був найбільш гордою, норовливою людиною з усіх, кого їй доводилось бачити».
У Елізабет складається початкове враження про гордість Дарсі, яке засноване на його поведінці, яку вона сприймає як надмірно горду.
Упередження Елізабет
«Я могла б легко пробачити його гордість, якби він не принижував моєї гідності».
Елізабет визнає, що її ставлення до Дарсі формується через власні упередження та його манеру ставитися до інших. Її упередження обумовлені й особистою образою на його зверхність.
Розуміння Дарсі своєї гордості
«Я вихований так, що завжди мав вірити у важливість власного становища. Моя гордість, можливо, забрала забагато в мені».
У своєму листі до Елізабет Дарсі визнає свою гордість і її роль у його житті. Це стає важливим моментом для його зміни як особистості.
Зміна ставлення Елізабет до Дарсі
«Як мало я знала його справжню природу! Як швидко й легко складала судження і як глибоко помилялася».
Коли Елізабет прочитала лист Дарсі, то зрозуміла, що її упередження були необґрунтованими. Отже, важливо пізнавати іншу людину глибше, а не судити за поверхневими враженнями.
Вчитель. Елізабет Беннет постає сильною та незалежною жінкою, яка цінує свою особистість вище від матеріальної вигоди. І Елізабет, і Дарсі проходять шлях внутрішніх змін, усвідомлюють свої недоліки й упередження. Джейн Остін підкреслює, що для справжньої любові необхідно бути готовим змінюватися й визнавати свої помилки. Трансформація Дарсі, який усвідомлює свою гординю і починає цінувати простоту та щирість Елізабет, робить роман історією не лише про любов, але й про духовне зростання. Цікаво стежити за мовою героїв, які віддзеркалюють середовище, в якому живуть.
Читання в дійових особах фрагменту діалогу героїв на балу
— Ви завжди переймаєтеся тим, що відбувається саме в цей момент, чи не так? — запитав Дарсі з виразом сумніву на обличчі.
— Так, завжди, — машинально відповіла Елізабет, бо думки її полинули кудись далеко, а коли вони невдовзі повернулися до неї, то вона несподівано вигукнула: — Пам'ятаю, як колись ви, містере Дарсі, сказали, що майже ніколи й нікому нічого не прощаєте, і що, коли ви вже сформували негативне ставлення, то ніщо не змусить вас його змінити. Сподіваюся, таке ставлення ви формуєте з належною обережністю?
— Так, — упевнено відповів Дарсі.
– І ніколи не дозволяєте упередженості засліплювати вас?
— Сподіваюся, що ніколи.
— Для тих, хто ніколи не змінює своєї думки, дуже важливо, щоб перше судження було правильним.
— Куди це ви хилите, дозвольте запитати?
— Нікуди. Я просто хочу більше дізнатися про вашу вдачу, — відповіла вона, намагаючись не виглядіти серйозною. — Я хочу її збагнути.
— Ну і як — успішно?
— Поки що я не просунулася ані на крок. Я чую про вас настільки різні думки, що це мене просто ошелешує.
— Я з готовністю повірю, — мовив Дарсі серйозним тоном, — що думки стосовно моєї персони дійсно можуть сильно різнитись; і я хотів би, міс Беннет, аби ви наразі не поспішали якось окреслювати мій характер, оскільки існують підстави побоюватися, що моя справжня поведінка може не задовольнити жодну з цих думок.
— Але якщо я не створю вашого портрета зараз, то іншої можливості в мене може більше ніколи не з'явитися.
— Я жодним чином не позбавлятиму вас такого задоволення, – холодно відповів Дарсі.
Обговорення діалогу «На балу». Мова персонажів
Герої дотримуються формальності у спілкуванні. Вибір слів і витончена манера висловлювання свідчать про високий рівень освіченості та обізнаності з етикетом. Елізабет і містер Дарсі спілкуються дуже обережно, підбирають слова, щоб не виходити за рамки пристойного. У словах Елізабет звучить іронія. Мова героїв багатослівна. Довгі, розгорнуті речення і багатий словниковий запас роблять мову роману вишуканою та мелодійною. Індивідуальний стиль мовлення допомагає зрозуміти характер героїв. Містер Дарсі говорить стримано і витончено, що відображає його стриманість і гордість. Елізабет, навпаки, розмовляє жваво, гостро та часто саркастично, що підкреслює її незалежність і впевненість. Дарсі подобається Елізабет, але його справжні почуття ховаються за ввічливими фразами.
На хвилі музики
Учитель. На початку розмови про Елізабет і Дарсі звучав саундтрек до фільму «Гордість і упередження» (2005 р) Даріо Маріанеллі. А яку мелодію обрали б ви?
Класичну музику, що була популярна в Англії кінця XVIII – початку XIX століття, наприклад, сонати Бетховена або рояльні концерти Моцарта;
Мелодії, натхненні британськими народними танцями, які відтворюють атмосферу сільських балів і світських вечорів;
Фортепіанні композиції Клода Дебюссі чи Едварда Гріга – вони не з епохи Остін, але своєю ліричністю і делікатністю викликають схожі асоціації.
Листування в романі
Учитель. Музика, здається, запрошує до розмови про листи в романі, які Джейн Остін майстерно використовує для розкриття характерів і розвитку сюжету. У XIX столітті листування було одним із головних способів комунікації, особливо серед осіб, які мешкали далеко один від одного. У романі є близько двадцяти листів, і кожен із них має свою мету. Листи демонструють елегантність і манери, які були нормою серед англійського дворянства. Такий стиль листування відображає певну дистанцію і стриманість, що дозволяло уникати прямого вираження емоцій. Листування є інструментом для збереження статусу та репутації, і герої надають великого значення формулюванням та ввічливим виразам. Наприклад:
Лист містера Дарсі до Елізабет після її відмови на його першу пропозицію вважається ключовим, оскільки Дарсі пояснює свої мотиви і змінює ставлення Елізабет до нього.
Листи Лідії, зокрема той, де вона повідомляє про своє втечу з Вікхемом, викликають кризу в родині Беннетів.
Роль вторинних персонажів. Як Лідія, містер Коллінз, місіс Беннет та інші герої доповнюють основну тему?
Підсумки уроку. Гра «Лови запитання» – перевірка знань власних назв у динамічній формі. (Усі стають у коло, і один учень кидає м'яч комусь іншому, називаючи власну назву з роману. Той, хто спіймав м'яч, має пояснити, що це за назва, хто чи що за нею стоїть. Після відповіді він кидає м'яч іншому з новою власною назвою).
Домашнє завдання.
Визначити і аргументувати, чи є синонімами слова «гідність» і «гордість». Написати асоціативні кущі до цих слів.
Індивідуальні завдання: 1. Створити «словник Остін»: типові фрази 19 століття, які зустрічаються в романі.
2.За допомогою Google Maps або інших картографічних інструментів створити карту подій роману, позначаючи місця, де розвивався сюжет.