Урок "Складання та виконання алгоритмів з повтореннями та розгалуженнями для опрацювання величин" призначений для учнів 8 класу. Цікаві нестандартні задачі підвищують мотивацію навчання. Урок має міжпредметні зв'язки з літературою, фізикою, математикою.
1
Тема уроку: Складання та виконання алгоритмів з повтореннями та розгалуженнями для опрацювання величин.
Мета уроку:
Тип уроку: Урок застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями.
Налаштування учнів на роботу на уроці.
а) Задано фрагмент коду програми.
int a = 2, b = 10;
int k = 0;
while (a<b)
{
k++;
a += 2;
}
Знайти значення змінної k.
а) Задано фрагмент коду програми.
int b = 1000;
int s = 0;
for (int i = 0; i<5; i++)
{
b /= 5;
s += b;
}
Знайти значення змінної b.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Відомий старогрецький філософ та вчений Піфагор (580–497 рр. до н.е.) запевняв, що мудрість усього сущого у світі можна зашифрувати цифрами. Він вважав, що в житті людини значну роль відіграє так зване «планетне» число, яке визначається за датою народження людини та містить таємний код її долі. Планетне число вказує на планету або зірку — покровительку людини, яка впливає на її особистісні якості, долю тощо. Наприклад, планетне число 1 означає зірку Сонце і такі типові риси людини, як лідерство, імпульсивність; число 2 — Місяць (емоційність, художня обдарованість); 3 — Юпітер (оптимістичність, відповідальність); 4 — Уран (упертість, внутрішня незалежність); 5 — Меркурій (ініціативність, жвавість); 6 — Венера (чуттєвість, 9 любов до життя); 7 — Нептун (філософічність, поступливість); 8 — Сатурн (сприйнятливість, вірність); 9 — Марс (мужність, сильна воля).
Для знаходження «планетного» числа треба виконати ланцюжок таких дій: записати підряд числа, які відповідають даті народження, — день, номер місяця, рік, утворивши таким чином багатозначне число; обчислити суму цифр цього числа; знайдену суму розглядати як чергове число; обчислити суму його цифр і т. д., доки не буде отримане однозначне число, яке і є шуканим «планетним» числом.
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
Діти, тема нашого сьогоднішнього уроку «Складання та виконання алгоритмів з повтореннями та розгалуженнями для опрацювання величин»
Діти, бачу що твердження Піфагора викликали у вас неабияке бажання знайти ваше «планетне число» та його важиливі риси.
Давайте повторимо правила поведінки та безпеки в комп’ютерному класі.
Увага! Під час роботи за комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм.
Зараз перейдемо до виконання практичної роботи.
V. Практична робота.
Завдання1. Скласти програму обчислення планетного числа й характерних рис людини за заданою датою її народження.
Мозкоий штурм. Як знайти «планетне число»?
Учні висловлюють різні ідеї щодо обчислення «планетного числа».
Пояснення. Для знаходження «планетного» числа треба виконати ланцюжок таких дій: записати підряд числа, які відповідають даті народження, — день, номер місяця, рік, утворивши таким чином багатозначне число; обчислити суму цифр цього числа; знайдену суму розглядати як чергове число; обчислити суму його цифр і т. д., доки не буде отримане однозначне число, яке і є шуканим «планетним» числом.
Хід виконання:
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
string ch = textBox1.Text + textBox2.Text + textBox3.Text;
int m = int.Parse(ch);
int z, sum;
int n;
while (m>9)
{
sum = 0;
n = m;
while (n > 0)
{
z = n % 10;
sum += z;
n /= 10;
}
m = sum;
}
label7.Text = m.ToString();
switch (m)
{
case 1:
label8.Text = "Сонце";
label9.Text = "Лідерсто, імпульсивність";
break;
case 2:
label8.Text = "Місяць";
label9.Text = "Емоційність, художня обдарованість";
break;
case 3:
label8.Text = "Юпітер";
label9.Text = "Оптимістичність, відповідальність";
break;
case 4:
label8.Text = "Уран";
label9.Text = "Упертість, внутрішня незалежність";
break;
case 5:
label8.Text = "Меркурій";
label9.Text = "Ініціатиність, жвавість";
break;
case 6:
label8.Text = "Венера";
label9.Text = "Чуттєвість, любов до життя";
break;
case 7:
label8.Text = "Нептун";
label9.Text = "Філософічність, поступливість";
break;
case 8:
label8.Text = "Сатурн";
label9.Text = "Сприйнятливість, вірність";
break;
case 9:
label8.Text = "Марс";
label9.Text = "Мужність, сильна воля";
break;
}
Завдання2.1. У 1928 році був надрукований роман «12 стільців» авторів І.Ільфа та Є.Петрова. Головні герої твору Остап Бендер та Іпполит Вороб'янінов вирушають на пошуки діамантів, які були заховані в одному із стільців.
Скласти програму, яка пропонує користувачеві відгадати, в якому з 12 стільців заховано діаманти. Номер стільця з діамантами задається в програмі випадковим чином. Комп’ютер веде облік кількості спроб, які знадобилися користувачеві для відгадування, і після вдалої спроби виводить на екран відповідний коментар.
Хід виконання:
int k, kil=0;
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
int n = int.Parse(textBox1.Text);
kil++;
if (k == n)
{
label4.Text = k.ToString();
label5.Text = kil.ToString();
}
}
private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
{
Random rnd = new Random();
k = rnd.Next(1, 13);
}
Пояснення: під час завантаження форми генерується випадкове число, яке і вгадує користувач.
Завдання 2.2. Написати консольний варіант програми.
Random rnd = new Random();
int k = rnd.Next(1, 13);
Console.WriteLine("Введіть число");
int n = int.Parse(Console.ReadLine());
int kil=1;
while (k!=n)
{
kil++;
Console.WriteLine("Введіть число");
n = int.Parse(Console.ReadLine());
}
Console.WriteLine("Номер стільця " + k);
Console.WriteLine("Кількість спроб " + kil);
Console.ReadLine();
Завдання3. Дріжджові бактерії за сприятливих умов подвоюються кожні 5 хвилин. У літрову банку покладені бактерії, що займають об’єм 1 см3. Скласти програму обчислення, за який термін бактерії заповнять банку доверху.
Пояснення до задачі. 1 л = 1 дм3 = 0, 001 м3 = 1000 см3. Будемо вважати, що об’єм банки заповненої доверху становить 1024 см3.
Вигляд форми:
Хід виконання:
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
int t = 0;
int v = 1;
for (; v<1000;)
{
v *= 2;
t += 5;
}
label2.Text = "Через " + t.ToString() + " хв"; }
VІІ. Рефлексія.
Методичний прийом «Сенкан»
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
VІІІ. Підведення підсумків. Оцінювання.
IX. Домашнє завдання.
Завдання додому. Задано ціле натуральне число. Знайти чи зустрічається в ньому цифра 1. Якщо зустрічається, то визначити скільки разів.
1