Тема. Складові духовного розвитку особистості. Формування системи цінностей. Моральний розвиток особистості. Піраміда потреб. Планування майбутнього.
Мета: формувати уявлення про духовність особистості та шляхи формування системи цінностей, систематизувати знання про моральний розвиток особистості та потреби людини, вчити планувати власне майбутнє; розвивати аналітичне та логічне мислення; виховувати свідому потребу в духовному збагаченні та моральному самовдосконаленні.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, відео, малюнки та завдання в підручнику.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форми роботи: мозковий штурм, фронтальні, індивідуальні.
Методи навчання: словесні, наочні, практичні.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань
- Що впливає на розвиток особистості?
- Як досягнути поставленої мети?
- Для вирішення складних проблем в підлітковому віці визначені 3 основні ознаки: самопізнання, самовиховання або самовдосконалення , самоконтроль.
ІІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
Обговорення епіграфу уроку
Слова великого педагога та мудрого учителя: «Виховуйте в собі Людину – ось що найголовніше. Інженером можна стати за п’ять років, учитися на Людину треба все життя». (Василь Сухомлинський)
Як ви розумієте цей вислів?
Тема: Складові духовного розвитку особистості. Формування системи цінностей. Моральний розвиток особистості. Піраміда потреб. Планування майбутнього.
Мета та завдання: Розглянути складові духовного розвитку особистості. Сформувати систему цінностей, розуміння норми моральності, потреб та розглянути піраміду потреб. Вчитися планування майбутнє.
ІV. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1. Слухання притчі «Два вовки»
Притча «Два вовки»
Колись давно старий індіанець відкрив своєму внуку одну життєву істину:
— В кожній людині відбувається боротьба, дуже схожа на двобій двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, егоїзм, амбіції, брехню, підступність. Другий вовк представляє добро: мир, любов, надію, істину, доброту і вірність. Онук, вражений словами діда, задумався, а потім запитав:
— А який вовк зрештою перемагає?
Старий посміхнувся і відповів: …
— … А який вовк зрештою перемагає?
Старий посміхнувся і відповів:
— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.
Висновок
Прагнення до самовдосконалення існує стільки ж, скільки існує людство. Усі ми дуже різні. І в кожного є свої спонукання (мотиви) змінювати себе. Почати змінюватися ніколи не пізно.
V. Вивчення нового навчального матеріалу
Духовність – це внутрішній світ людини, її стрижень, творча спрямованість. Джерелом духовності є власний внутрішньо – психічний досвід людини. Духовна людина є перш за все моральною людиною, яка думає і діє відповідно до суспільних моральних правил. Саме духовність одухотворяє людину і вирізняє її від світу тварин; є тим ідеалом, до якого прагне людина у власному розвитку, формуючи для себе вищі цінності, які є сенсом її життя.
Складові духовного розвитку особистості:
І – фізіологічні
ІІ – соціальні
ІІІ – духовні.
Життєві цінності – це те, що люди вважають важливим для свого життя, що визначає мету й мотиви їхньої діяльності, про що вони мріють і чого прагнуть. У кожного своя ієрархія (розташування від найвищого до найнижчого) цінностей.
Цінності:
Тобто цінності – це те,що є важливим для людини, за допомогою чого вона оцінює і звіряє будь що в своєму житті, визначає власні пріоритети.
Формування системи цінностей.
Завдання «Я вважаю так. А ти?» с. 72.
Проранжуйте в порядку значущості життєві цінності.
Моральність - це внутрішня установка індивіда діяти відповідно до своєї совісті і свободи волі.
Моральність — це особисте уявлення про те, що є добрим чи поганим, прийнятним чи неприйнятним.
Духовність — це внутрішній світ людини, її стрижень, творча спрямованість.
Джерелом духовності є власний внутрішньо-психічний досвід людини. Духовна людина є перш за все моральною людиною, яка думає і діє відповідно до суспільних моральних правил. Саме духовність одухотворяє людину і відрізняє її від світу тварин; є тим ідеалом, до якого прагне людина у власному розвитку, формуючи для себе вищі цінності, які є сенсом її життя.
VI. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
Потреба – це прояв необхідності певних речей, бажання володіти ними, відчуття нестачі, якщо це бажання залишається незадоволеним.
Потреби:
Піраміда потреб Маслоу с.71. Обговорення потреб піраміди.
2. Завдання «А вважаю так. А ти?». Письмово дати відповіді на запитання. (с.70).
VIІ. Підбиття підсумків уроку
Поводьтеся так, ніби ви вже щасливі, і це приведе вас до щастя. Кожного разу, коли виходите з дому, йдіть з бадьорим виглядом, високо підніміть голову, ніби вона увінчана короною, дихайте на повні груди, “пийте” сонячне світло, вітайте посмішкою ваших друзів. Намагайтеся зосередитись на думці про те, що вам хотілося б здійснити.
Посміхайтеся! І люди, зігріті вашою посмішкою, будуть тягнутися до вас!
Посміхайтеся! І ваша посмішка створить щастя у вашому домі, атмосферу доброзичливості в спілкуванні. Тільки пам’ятайте: ця посмішка має йти від чистого серця, тоді ви станете багатші з її милості. Посміхайтеся!
2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
3. Рефлексія Вправа «Скріпка» Учням роздають по одній скрипці, пропонуючи її розігнути і скласти в якусь фігурку. Потім просять скласти у початкову форму. Звичайно, зробити це нікому не вдається.
– Отож, уявимо, що наше життя – це скріпка. Ми робимо з ним все, що завгодно, а саме: конфліктуємо, витрачаємо дарма час. Потім ми хочемо повернутися назад та виправити щось у своєму житі, але це вже неможливо так само, як повернути цю скріпку у початкову форму.
Висновок. Ви самі обираєте, яким буде ваше життя і тільки від вас самих залежить ваше майбутнє. Виникнення мети, прагнення її досягти спонукає нас до дій. Цілеспрямована людина обов’язково здійснить задумане й отримає від цього задоволення. За таких умов особистість стає здатною максимально реалізувати власний потенціал.
VIІІ. Домашнє завдання
- Опрацювати параграф 13.
- Скласти пам’ятку «Норми моральності, які потрібно розвивати»