Урок-тренінг з основ здоров"я для 8 класу на тему "Дотримуйся толерантності!"

Про матеріал

Відкритий урок-тренінг з основ здоров"я про розуміння учнями поняття «толерантність»,сприяння розумінню толерантності як цінності сучасної людини; формування поваги і визнання до себе та інших людей, до їхньої культури. Це урок-гра з елементами проблемного уроку.

Перегляд файлу

Перегляд файлу

Мета:  поглиблювати розуміння учнями поняття «толерантність»; сприяти розумінню толерантності як цінності сучасної людини; формувати повагу і визнання до себе та інших людей, до їхньої культури; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати   рішення, вибирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей; виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на  доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне  спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість  і небайдужість.

Форма проведення: урок-гра з елементами проблемного уроку (робота творчих груп, групова дискусія).

Місце проведення: класна кімната.

Обладнання: Мішечок Толерантності; надувні кульки; смайлики;проектор;  мультимедійна дошка; цукерки для поділу команд на групи; свічка; картки для створення «порад»; зображення дівчинки; листи від  однокласників Маринки;  дерево пізнання з висловами; написи з паролем на столах у команд; картки зі словом ; тестування; листи самооцінки.

Вступне слово

Наша планета, як і наше життя, безумовно, сповнена чарівними і неповторними речами, які приносять людині радість, роблять її щасливою, створюють для кожного з нас  сенс життя.

Але, нажаль, на нашій планеті існують сумні і трагічні речі. Війна, голод, заздрість, нетерплячість.

Тільки уявіть!

 -         Якщо сьогодні зранку ти прокинувся здоровим, ти щасливіший за 1 млн. чол., ЧОМУ? Бо 1 млн людей на нашій планеті не доживе до наступного тижня.

-         Якщо ти ніколи не переживав війну, самотність тюремного ув’язнення, катування або голод, ти щасливіший за 500 млн. чол. у цьому світі. Бо 500 млн. це пережили

-         Якщо ти можеш піти до церкви без страху та загрози ув’язнення чи смерті, ти щасливіший за 3 мільярди людей у цьому світі.

-         Якщо у тебе є їжа, ти одягнений, у тебе є дах над головою та постіль, ти багатший за 75% людей у цьому світі.

-         Якщо у твоєї родини чи  у тебе  - гроші в кишені і трохи дрібних у  карнавці, ти належиш до 8% забезпечених людей у цьому світі

-Найцікавіше, що найкраще в цьому житті і найгірше створюють САМІ ЛЮДИ! Тому, що бувають заздрісні і жадібні, бо не вміють бути терплячими, уважними один до одного, бо не вміють бути толерантними. Якби одного дня раптом всі люди на планеті стали толерантними– давайте уявимо яким би стало тоді життя на Землі? ( Всі люди стали б щасливішими, бо допомагали б один одному, не було б

                                                         -2-

війн, голоду, не потрібні б стали в’язниці, бо не було б туди кого саджати, адже толерантні люди не можуть скоїти злочин, не потрібна б стала зброя і т. д.)

Вчитель

Сьогодні, 16 листопада – міжнародний день толерантності. Ось, послухайте думки учнів нашої школи, що  саме вони знають з цього приводу.

(Інтерв»ю)

Постановка задач

Сьогодні на занятті спробуємо зробити життя на нашій планеті трохи кращим, на скільки в наших силах, постараємось його наблизити до тієї картини, яку щойно намалювали. Я пропоную створити Мішечок ТОЛЕРАНТНОСТІ, де будуть корисні поради для всіх людей, які хочуть зробити життя навколо себе кращим. Але створюючи таку скарбничку, звичайно, необхідно дотримуватись правил толерантної поведінки  самим. Тож давайте складемо і запишемо ці правила:

  • Не  перебивати;
  • Уміти слухати;
  • Відстоювати свою думку;
  • Проявляти доброзичливість;
  • Виявляти повагу один до одного;
  • Бути активним у роботі.
  • бути ввічливими.

Таким чином ви будете розносити поради з нього не тільки словом, але й ділом.

Формування груп для роботи.

Учням пропонується розділитися на групи по 2- 3 учні за власними вподобаннями. Потім кожному учаснику вчитель роздає  цукерку ( двох видів), а учасники тренінгу  об’єднуються в групи за кольором своїх фантиків. Таким чином утворюються групи приблизно рівні за складом.

І етап « Побажай мені успіху»

            Після того, як групи розмістилися для роботи, вчитель повідомляє, що команди по черзі  мають сказати пароль, який записано на картках, що знаходяться на столах у гравців.  (Ми всі різні, але мета в нас одна. Ми створюємо мішечок толерантності ).  Після цього діти дотримуються певного ритуалу – звучить музика, запалюється свічка, і кожен гравець зі словами « Мене звати …Я бажаю

 тобі успіху. … На сьогоднішньому занятті я  хочу …» передає свічку іншому гравцеві. Діти можуть передавати свічку по колу, а можуть і вибірково, головне, щоб кожен учень вимовив  ці слова. Коли останній учень в команді вимовив пароль, свічка передається протилежній команді з побажаннями успіху і потім за проханням вчителя задувається.

-3-

Діти діляться своїми враженнями від ритуалу і формулюють

ПЕРШУ ПОРАДУ

 (У всіх людей одна спільна мета – жити в добрі та злагоді, зробити життя на Землі кращим.  Пам’ятайте про це. Якщо ти успішний- допоможи іншому, якщо ти щасливий- зроби щасливим когось поруч, будь щирим у своїх діях)

ІІ етап. Абетка толерантності.

Команди отримують завдання створити абетку толерантності. На листочках, де написано  ТОЛЕРАНТНІСТЬ, кожну букву вони мають продовжити словом, яке тим чи іншим чином можна віднести до поняття толерантність

Створюючи нову  пораду  кожна команда обирає три найголовніших слова зі своєї абетки і продовжують речення.

У ставленні до інших завжди будь…

Діти формулюють  ДРУГУ  ПОРАДУ ( на основі складених слів)

 

ІІІ етап. «Незнайомка»

Наступне завдання учні виконують об’єднавшись двома командами разом.

Вчитель показує кольорове зображення дівчинки, з портфелем і квітами.

-Що ви можете сказати про цю дівчинку?

 (Що вона навчається в школі, бо тримає портфеля, вона охайна, красива і т.д)

- Щось більше ми можемо сказати? Можемо назвати її ім’я, вік, хто її друзі, якою вона є у ставленні до інших людей? ( Ні, бо ми її не знаємо)

-А ось що розповідає нам про цю дівчинку один з її однокласників.

Далі одній команді вчитель віддає зображення дівчинки і просить загинати потроху цей листок, якщо в її адрес будуть лунати погані слова. Учні другої команди отримують лист від її однокласника і читають його вголос.

Маринка зануда та ябеда. Вона вважає себе кращою за інших і весь час задирає носа, тому з нею у класі ніхто не хоче дружити.

-Діти, що нового ми дізналися з листа?

Чи можемо ми з впевненістю сказати, що Маринка є саме такою як її описав однокласник Сергій?

А ось ще один лист. Його написав інший хлопчик про ученицю свого класу.

Маринка чудова дівчинка, з нею дружать майже всі учні нашого класу, адже вона добре навчається, уважна до однокласників, завжди готова прийти на допомогу і поділитися останнім.

-Що ми дізналися з цього листа?

- Але подивіться на зображення Маринки. Від чого воно стало таким?

( Від образливих слів, які виявилися неправдою)

- Чи можемо ми якось виправити ситуацію?

Діти розгинають зображення.

-4-

- Але чи стало воно таким як і раніше? Чому?

Якщо образити людину, можна повністю витерти враження від образи, навіть, щирими вибаченнями?

ТРЕТЯ ПОРАДА  У МІШЕЧОК ТОЛЕРАНТНОСТІ:

 (не поспішай роботи висновки про іншу людину не знаючи її, не можна ображати людей, навіть, якщо тобі здається, що на це є причини, бо рани від образ залишаються глибоко у серці).

Руханка. «Булочка з родзинками»

Мета: сприяти згуртованості групи, зняти напругу після заняття.

Хід вправи.

         Ведучий запитує у всіх: «Хто любить родзинки?» Ті, хто любить, стають посередині кімнати, беруть один одного за руки, створюючи ланцюжок. Ті, хто полюбляє солодощі, гарну компанію і т. д., теж до них приєднуються, аж поки всі не стануть у ланцюжок. Потім ведучий бере останнього учасника за руку і починає, ходячи  навколо першого учасника, «намотувати» всю групу на нього – «пекти булочку з родзинками». Коли всі щільно «намотаються», треба хвилинку так постояти, щоб відчути всіх разом, прислухатися до того відчуття і аж тоді розійтись.

ІV етап.  «Біла Ворона»

Вчитель розділяє учнів на 2  рівних групи (наприклад, коти, собачки).  повідомляючи кожному на вушко одну з 2-х тварин. Всі учні встають і виходять на «галявинку», де мають не говорити ні слова, а тільки вимовляти звуки, які створюють ці тварини. За звуками учням потрібно обєднатися у дві команди- котів і жаб. Одному з учнів повідомляється слово «ворона». Після того як учні знаходять своїх, йде обговорення конкурсу.

  • Як ви знайшли свої групи?
  • Чому на тебе ніхто не звертав уваги?
  • Чи важко було почуватися «білою вороною» відокремленою  від усіх?
  • Діти чому ви не звертали на нього уваги?
  • Чи хотіли б ви опинитись на місці «білої ворони»? Чому?
  • А чи бувають « білі ворони» серед людей?
  • Як ви тепер будете ставитись до таких людей?

 ЧЕТВЕРТА ПОРАДА  У МІШЕЧОК ТОЛЕРАНТНОСТІ:

(Якщо людина вирізняється з поміж інших, якщо вона не схожа на вас або більшість тих кого ви знаєте- це не значить що вона погана. Будьте готові до

-5-

 того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні. Навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається).

V етап. « Стереотип»

Якщо одного разу ви  побачили картину, коли чорношкіра людина була жорстокою до іншої людини, як ви станете ставитись до чорношкірих зустрівши наступного разу їх на вулиці?

 Чи можна робити висновок з одного випадку, що всі афроамериканці можуть буть жорстокими?

 П’ЯТА ПОРАДА В МІШЕЧОК.

(Не можна судити про інших людей за стереотипами. Роби висновки про людину тільки за ЇЇ вчинками).

(НА ЕКРАН )

Пропоную пройти ТЕСТ „НА СКІЛЬКИ ВИ ТОЛЕРАНТНІ?”, щоб дізнатись трохи більше про самих себе.

А – 0 балів;        Б – 1 бал

1. Ви вважаєте, що у Вас виникла цікава ідея, але її не підтримали. Це Вас засмутить

а) так; б) ні.

2. Друзі пропонують розпочати гру. Чому Ви віддасте перевагу?

а) щоб у ній брали участь ті, хто грає добре;

б) щоб грали й ті, хто навіть не знає правила.

3. Чи зможете Ви спокійно сприйняти погану для Вас новину?

а) ні; б) так.

4. Чи дратують Вас люди, які з’являються в громадських місцях в нетверезому вигляді?

а) мені завжди були неприємними люди, які не вміють себе контролювати;

б) якщо вони поводяться пристойно, це мене взагалі не цікавить.

5. Чи легко Ви знайдете контакт з людьми іншої професії, матеріального стану, іншими звичками?

а) ні, це мені важко було б зробити;

б) так, бо я не звертаю на це увагу.

6. Над Вами пожартували. Як Ви на це відреагуєте?

а) мені не подобаються ані жарти, ані жартівники;

б) хоча цей жарт може бути неприємним, відповім сміхом.

7. Чи згодні Ви з тим, що багато людей „знаходяться не на своєму місці” і „роблять не свою справу”?

а) так; б) ні.

8. У компанії Ви з другом (подругою), який стає об’єктом загальної уваги, відвертаючи її від Вас. Як Ви на це відреагуєте?

а) мені неприємно, що мене позбавляють уваги;

б) я лише зрадію за нього (неї).

9. У гостях ви зустрічаєте людину похилого віку, яка критикує сучасне покоління і розхвалює старі часи. Ваша реакція:

а) почнете сперечатися;

б) слухатимете спокійно або підете раніше, зіславшись на якийсь привід.

-6-

10. На уроці ти вже відповідав

а) ти хочеш відповідати ще

б) ти даси змогу відповідати іншим

11. Тобі пропонують листуватися з іноземцями

а) тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

б) тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

Від 0 до 4 балів.

Ви безкомпромісний та упертий. Де б Ви не перебували, створюється таке враження, що Ви намагаєтесь усім нав’язати свої думки. Ви можете виявити агресію, навіть підвищити голос, аби досягти своєї мети, тому з Вами важко підтримувати стосунки тим, хто дотримується іншої точки зору, хто не погоджується з тим, що Ви робите.

Від 5 до 8 балів.

Ви спроможні відстоювати свою точку зору і вести діалог, змінювати свою думку, якщо це необхідно. Хоча іноді можете бути і занадто різким, нечемним до свого співрозмовника. В такі моменти Ви справді можете виграти суперечку з людиною більш слабкого характеру. Але чи варто одержувати перемогу таким чином, якщо цього можна досягти, не принижуючи чиєїсь гідності?

Від 9 до 11 балів.

Твердість Ваших переконань поєднується з Вашою толерантністю. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до неочікуваного вчинку, навіть якщо Ви його не схвалюєте. Ви досить критично ставитесь до своєї думки і здатні з повагою і тактом відмовитись від поглядів, які, як виявляється, були помилковими

VI етап. «Дерево Пізнання»

- Ви мабуть помітили це деревце, яке красується різнобарвними листочками. Воно не просте, це – дерево пізнання. Зірвавши листочок, можна пізнати його мудрість.

 (Учні по черзі виходять до дерева, зривають листочки і зачитують вислови. Після цього кожна група пропонує свої думки з приводу висловлювань про толерантність). 

Толерантність- не поступка, поблажливість чи потурання. Це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання права іншої людини бути несхожим на мене.

Толерантність- єдність у різноманітті.

Толерантність – це мистецтво жити з іншими людьми та іншими ідеями.

Любов виникає з любові, коли хочу, щoб мене любили, я сам першим люблю.

Нетерпимі часто платять дорого за те, що терплячим дістається безкоштовно.

Не засуджуй нікого, поки не станеш на його місце.

Намагайтеся бути хоча б трохи добрішими, і ви побачите, що будете не в змозі здійснити інший вчинок.

Не роби іншому того, чого не бажаєш собі.

Слово вчителя

 

 

-7-

-А тепер кожна команда має обрати одне висловлювання, яке на ваш погляд найбільш важливе і саме його потрібно покласти до мішечку порад. Після того як команди визначаться…

- Діти, нажаль, тільки одне висловлювання з дерева пізнання ми можемо  покласти до мішечку. Ваші команди мають домовитись між собою чиє висловлювання це буде.

Після виконання завдання діти обговорюють:

Діти ,чи змогли вони залишитись толерантним один до одного?

Чи вмієте поважати думку інших?

( Якщо діти впорались з останнім завданням і змогли дійти згоди у виборі вислову- це можна вважати справжньою перемогою толерантності, якщо ні- слід розібрати що завадило дійти згоди, з’ясувати над чим необхідно працювати).

ВЧИТЕЛЬ

Притча про аксакала

 Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!

Підсумок уроку. 

Чи все поклали до мішечка порад?

Чого там не вистачає.

Чи можна передбачити усі ситуації?

Чим потрібно керуватися у спілкуванні з людьми?

А зараз виведемо  золоте правило толерантності –

СТАВСЯ ДО ІНШИХ ТАК, ЯК ХОЧЕШ ЩОБ СТАВИЛИСЬ ДО ТЕБЕ.

Учитель.                               (НА ЕКРАН)

Діти, дошці є квітка, але допоможіть мені зробити її красивою, їй потрібні пелюстки, і не прості, а з рисами толерантності, адже це – квітка толерантності.

(Діти роблять надписи і прикріплюють пелюстки.)

 

Учитель Отже, дуже важливо в будь-якому колективі дотримувати 4 правила толерантного спілкування                       (НА ЕКРАН)

  Бути завжди уважним.

  Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку.

  Бути гуманним і милосердним.

  Не ображати співбесідника.

-8-

VІІ  Етап. «Етап самооцінки».

Кожен учень здає вчителю лист самооцінки участі у груповій роботі за 12- бальною шкалою.

  1. Я уважно вислуховував інших членів команди-___
  2. Я пропонував ідеї-____
  3. Я був тактовний і толерантний до своїх товаришів-___

За результатами такої самооцінки учень може усвідомити в якому напрямку йому слід розвиватися, а вчитель може зрозуміти на скільки учень адекватно оцінює свою участь у груповій роботі.

Учитель.

 Вправа  «Коло Компліментів»

Діти, давайте зараз проголосимо ті цінності, які ми візьмемо з собою в життя.

(Кожен учасник  передає один одному м»яку  іграшку  зі словами подяки, компліментів:

  • Я візьму з собою хороший настрій.
  • Я візьму знання про …
  • На цьому тренінгу я …
  • Я бажаю тобі …)

У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і

демократії. Наш український народ неодноразово виявляв свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства.

 Людство втомилося від постійних воєн, які несуть лише втрати, нещастя та біль. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.

Толерантність врятує світ

 Толерантне ставлення людини

 Збереже планету від негод,

 Розрубає мотлох павутини,

 Переріже нитку перешкод.

 Толерантне ставлення до всього

 Збереже, врятує і спасе,

 Допоможе вгледіть перемогу,

 Допоможе витримати все.

 Будь завжди нестримним вільнодумцем,

 Свої мрії пензлем намалюй.

 Освіти життя яскравим сонцем,

 Толерантний всесвіт побудуй!

 

ВІДЕОРОЛИК

Учитель.

Ось і добігла до кінця наша зустріч. Я гадаю, що конкурсні завдання  для вас не були важкими. У цій грі немає переможених і нема переможців, тому що кожен дбає про своє здоров’я і про здоров’я інших, хто знає, як зберегти наш світ від зла і  ненависті, той завжди є і буде переможцем.

ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ «  Я зичу вам щастя»

Домашнє завдання.

 Створити за висловами, мішечку толерантності стіннівку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                    Підготувала

                                                                                                                    вчитель основ  здоров’я

                                                                                                                    Солянуватської ЗСШ І-ІІ ст.

                                                                                                                    імені Богдана  Цицика

                                                                                                                    Кархут Галина  Миколаївна

 

 

2015 р

 

 

 

Перегляд файлу

ТЕСТ   « НА СКІЛЬКИ ВИ ТОЛЕРАНТНІ? »

 

http://sunveter.ru/uploads/posts/2013-06/1370355673_sun.gif

А – 0 балів;               Б – 1 бал

 

 

1. Ви вважаєте, що у Вас виникла цікава ідея, але її не підтримали. Це Вас засмутить?

а) так;               б) ні.

2. Друзі пропонують розпочати гру. Чому Ви віддаєте перевагу?

а) щоб у ній брали участь ті, хто грає добре;

б) щоб грали й ті, хто навіть не знає правила.

3. Чи зможете Ви спокійно сприйняти погану для Вас новину?

а) ні;              б) так.

4. Чи дратують Вас люди, які з’являються в громадських місцях в нетверезому вигляді?

а) мені завжди були неприємними люди, які не вміють себе контролювати;

б) якщо вони поводяться пристойно, це мене взагалі не цікавить.

5. Чи легко Ви знайдете контакт з людьми іншої професії, матеріального стану, іншими звичками?

а) ні, це мені важко було б зробити;

б) так, бо я не звертаю на це увагу.

6. Над Вами пожартували. Як Ви на це відреагуєте?

а) мені не подобаються ані жарти, ані жартівники;

б) хоча цей жарт може бути неприємним, відповім сміхом.

7. Чи згодні Ви з тим, що багато людей „знаходяться не на своєму місці” ?

а) так;                 б) ні.

8. У компанії Ви з другом (подругою), який стає об’єктом загальної уваги, відвертаючи її від Вас. Як Ви на це відреагуєте?

а) мені неприємно, що мене позбавляють уваги;

б) я лише зрадію за нього (неї).

9. У гостях ви зустрічаєте людину похилого віку, яка критикує сучасне покоління і розхвалює старі часи. Ваша реакція:

а) почнете сперечатися;

б) слухатимете спокійно або підете раніше, зіславшись на якийсь привід.

10. На уроці ти вже відповідав

а) ти хочеш відповідати ще

б) ти даси змогу відповідати іншим

11. Тобі пропонують листуватися з іноземцями

а) тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

б) тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

 

 

 

 

 

 

ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТІВ

 

Від 0 до 4 балів.

Ви безкомпромісний та упертий. Де б Ви не перебували, створюється таке враження, що Ви намагаєтесь усім нав’язати свої думки. Ви можете виявити агресію, навіть підвищити голос, аби досягти своєї мети, тому з Вами важко підтримувати стосунки тим, хто дотримується іншої точки зору, хто не погоджується з тим, що Ви робите.

Від 5 до 8 балів.

Ви спроможні відстоювати свою точку зору і вести діалог, змінювати свою думку, якщо це необхідно. Хоча іноді можете бути і занадто різким, нечемним до свого співрозмовника. В такі моменти Ви справді можете виграти суперечку з людиною більш слабкого характеру. Але чи варто одержувати перемогу таким чином, якщо цього можна досягти, не принижуючи чиєїсь гідності?

Від 9 до 11 балів.

Твердість Ваших переконань поєднується з Вашою толерантністю. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до неочікуваного вчинку, навіть якщо Ви його не схвалюєте. Ви досить критично ставитесь до своєї думки і здатні з повагою і тактом відмовитись від поглядів, які, як виявляється, були помилковими

 

/Files/images/86288095_69576804_8f33840772ac.gif

Перегляд файлу

http://www.arinasorokina.ru/wp-content/uploads/2011/09/ramka-svadebnaya-59.png 

 

 

 

 

  1. Бути завжди уважним.
  2. Бути терпимим в спорі і 

           аргументувати свою думку.

              3.  Бути гуманним і милосердним.

              4.   Не ображати співбесідника.

 

zip
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
4389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку