Урок. "Соціальна мобільність"

Про матеріал
Конспект уроку щодо розкриття духовних і моральних цінностей Української Хартії вільної людини в процесі викладання навчального предмету «Людина і світ» «Бути успішною державою», «Мислити» (новели УХВЛ).
Перегляд файлу

У К Р А Ї Н А

НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС
«ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №2 -

ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД» м.ХОРОСТКІВ

Хоростківської міської ради Гусятинського району Тернопільської області

48240 Незалежності,17 м. Хоростків, Гусятинський р-н, Тернопільська обл.,

тел. (03557) 5-14-10, 5-13-96 e-mail: khorostkiv.2@gmail.com  код ЄДРПОУ 23594723

 

 

Конспект уроку щодо розкриття духовних і моральних цінностей Української Хартії вільної людини в процесі викладання навчального предмету

 

«Людина і світ»

«Бути успішною державою», «Мислити» 

(новели УХВЛ)

 

Тема: «Соціальна мобільність»

 

 

 

 

Вчитель історії: Музика Ірина Михайлівна

066659083

 

 

 

 

План – конспект уроку

ЛЮДИНА І СВІТ 11 клас

Тема VI. СОЦІАЛЬНА МОБІЛЬНІСТЬ

Мета:

  •                 ознайомити учнів з основними функціями та завданнями соціальної мобільності як невід’ємної частини культури сучасного, демократичного суспільства;
  •                 сприяти виробленню навичок дослідницької роботи, соціальній адаптації учнів, розкриваючи роль професії як «соціального ліфта»;
  •                 формувати  в учнів лідерські риси відповідальних громадян;
  •                 розвивати вміння самостійно приймати рішення, вирішувати конфліктні ситуації;
  •                 створити  ситуацію зацікавленості та позитивні емоції до розкриття новели Української Хартії вільної людини «Бути успішною державою»;
  •                 виховувати свідомих, активних вільних громадян, лідерів суспільства

Обладнання: фліп -  чарт маркери, стікери.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  1.                Організаційний момент уроку

Вправа «Компіменти»

Вчитель пропонує учням сказати  своїм сусідам по парті щирі компліменти, подарувати усмішки гарний настрій та налаштуватися на сприйняття нового матеріалу.

Вчитель:  Якщо ти будеш робити навіть маленькі кроки, навіть просто спроби, завтра ти будеш дальше від тих, хто нічого не зробив.

Пам’ятай, що твій успіх на 90% залежить від тебе,  на  10%   - від обставин, які на 99% залежать від тебе самого.

Ти – випускник школи, що стоїш а порозі дорослого життя, ти – частинка соціуму, його доповнення, кожен з вас окремо має стати відповідальною особистістю, а всі разом  - спільнотою людей, які покликані стати відповідальними самоврядними громадянами.

II. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Виступ учнів із тезами за висловлюванням С.Вакарчука: «Не дивіться на Україну, як на землю своїх батьків. Дивіться на неї, як на землю свої дітей. І тоді прийдуть зміни...»

III. Мотивація навчальної діяльності

Запитання

1. Усе в наших руках. Як ви розумієте ці слова?

2. А які цілі перед собою ставите ви?

3. Кожен з вас хоче бути успішним. Як же цього домогтися?

4. Чи залежить соціальне походження людини (бідний, багатий, з міста чи з села) на досягнення нею успіху?

5. Ви бажаєте жити у успішній державі. Від чого  залежить успіх нашої  держави?

Вчитель пропонує учням записати на стікерах умови успішності та поклеїти на фліп – чарті.

Вчитель: мабуть, повністю готових рецептів успіху немає.  Успіх – не є щастям. Щастя – це те,що ти робиш.

Успішна людина – це щаслива людина, адже вона досягла успіху  своєю працею. Це людина, яка, насамперед, мислить, тобто ламає стереотипи, ламає звичку простих відповідей, постійно рухається вперед.  У Хартії вільної людини прописано «Людина прагне бути вільною, бо саме свобода надає смислу, гідності і цінності людському життю. Аби стати вільною, людині не треба проводирів. Ані найталановитіші лідери, ані інтелігенція, ані жодна соціальна група не здатні привести людину до щастя і свободи. Справжнім проводирем людини є лиш особисте осмислене зусилля. Це не зробить хтось інший. Це можете зробити лише Ви».
Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо відповісти на дуже важливі питання: Що допомагає людині дістатися вищих соціальних щаблів у суспільстві?

Як знайти своє покликання, стати успішним?

Що означає бути успішною державою?

Характеризуючи будь-яке суспільство, ми звертаємо увагу на форми об’єднання людей: це групи, спільноти, які і складають дуже важливу соціальну сферу.

Бесіда

1. Яка наука вивчає соціальне життя суспільства?

2. На минулих заняттях ви вже вивчали поняття «соціальна диференціація». Що воно означає? (Відмінності, поділ суспільства на групи, що мають різне соціальне становище.)

3. На уроках історії та суспільствознавства ви вивчали різні типи суспільних відносин. Чи будь-якому суспільству властиве соціальне розшарування? (Думка вчених про те, що навіть у первісному суспільстві існувала диференціація за статтю, віком, обов’язками, привілеями.)

4. Чи можливо змінити власне місце у суспільстві?

5. Чи створює суспільство можливості для людини, можливість кар’єрного зростання?

III. Вивчення нового матеріалу

  1.               Поняття соціальної нерівності.
  2.               Спілкування і співпраця як перспектива розвитку соціуму.
  3.               Поняття комунікації та соціальної комунікативності.
  4.               Участь у житті суспільства.  Осмислення новели Хартії вільної людини «Бути успішною державою».

 

  1. Поняття соціальної нерівності.

 

Вчитель: Талановиті люди народжуються всюди: і в мегаполісах, і в сільській місцевості. Якщо розвивати у собі навичку мислення, працелюбності, бути відповідальним та відкритим перед суспільством, то можна досягти високого соціального статусу.

Соціальна рівність — це рівність перед законом, рівність прав і можливостей.

Разом з тим рівність можливостей не передбачає однакових результатів. Бесіда

1. А чи можна змінити власне місце в суспільстві?

2. Яким чином це відбувається?

3. Чи завжди суспільство створює можливості, щоб людина мала змогу перейти з однієї соціальної групи до іншої?

Усі переміщення людини або соціальної групи становлять процес соціальної мобільності.

Соціальна мобільність — це зміна місця, яке посідають людина або група людей у соціальній структурі.

Розрізняють декілька типів соціальної мобільності.

1. Вертикальна мобільність — сукупність взаємодій, які сприяють переходу індивіда з одного соціального шару в інший. Графічно вертикальну мобільність позначають↑.

2. Горизонтальна мобільність — перехід індивіда від однієї соціальної позиції до іншої, що перебуває на тому ж рівні (наприклад, зміна місця проживання, перехід з однієї сім’ї в іншу, з однієї релігійної групи в іншу). В усіх випадках індивід не змінює соціального шару, до якого належить.

Суспільство може підвищувати статус одних індивідів і знижувати статус інших.

Завдання

— Зобразіть графічно у зошиті вертикальну та горизонтальну мобільність за такими позиціями:

а) зміна професії: робітник став інженером (↑);

б) переїзд з одного міста в інше без зміни професії (→);

в) підвищення кваліфікації в рамках однієї професії, наприклад, інженер — провідний інженер (↑);

г) підвищення рівня освіти (технік, здобувши вищу освіту, став начальником цеху) (↑);

д) пониження в посаді (↓).

Шляхи, якими відбувається переміщення людей з одних соціальних груп до інших, називають каналами соціальної мобільності, чи соціальними ліфтами.

Прикладами може бути: армійська служба, здобуття освіти, оволодіння професією, укладання шлюбу, придбання майна.

Надзвичайно актуальним сьогодні для вас може стати роль майбутньої професії як соціального ліфта. Вибравши гуманітарний профіль, ви вже визначаєте, що ваша професія буде у сфері взаємин людина-людина. Вивчаючи тему соціальної мобільності, можна замислитись над тим, чи користується попитом обрана вами професія в нашому місті, чи зможете ви пропонувати свої професійні здібності на ринку праці в іншому місті або регіоні.

Соціальна мобільність залежить від структури суспільства і безпосередньо від індивіда.

Приклади «закритого» суспільства з низькою соціальною мобільністю — патріархальне, традиційне суспільство, касти в Індії та деяких країнах Африки, замкнені групи, обмежений доступ до статусної групи.

Індустріальне, «відкрите» суспільство характеризується високою соціальною мобільністю.

Аби досягнути успіху, чи рухатись соціальним ліфтом «вгору» ми повинні налаштовувати себе ну успіх. У одній із новел Української Хартії вільної людини говориться, що успіх повинен бути заслуженою винагородою за працю, і цей принцип мусить увійти в наше життя як норма здорового і справедливого суспільства. Поняття «лідера» стосується не влади, а знання. Бути лідером означає прокладати шлях для інших. Поняття лідерства передбачає й виховання таких чеснот, як уміння чути іншого, відчуття команди і власної виконавчої підпорядкованості задля конкретної мети.

Робота в групах

Клас ділиться на дві групи:

Перша група

Продовжити фразу «Лідери – це  вибрані люди, які народжуються з унікальним набором лідерських здібностей…» запишіть кілька тез.

Сформуйте образ лідера.

Друга група

Продовжити фразу «Лідерами стають за допомогою навчання, розвитку та власного зростання…» запишіть ще кілька тез.

Сформуйте образ лідера.

Виступ груп.

Запитання:

З якими твердженнями ви погоджуєтеся?

 

  1. Спілкування і співпраця як перспектива розвитку соціуму.

Отже, ми ознайомились із терміном «соціальна мобільність», від кожного з вас залежатиме ваша позиція чи будете ви  вільними мислячими, активними громадянами свого суспільства.

Як відомо, існування людини неможливе без співпраці з іншими. Спілкування є дуже важливим для існування людей, адже саме через спілкування відбувається формування людини як соціальної істоти. Спілкування є важливою умовою існування людини в соціумі та один з основних факторів і найважливіше джерело психічного розвитку людини.

Потреба у спілкуванні є тим вихідним пунктом, що пов'язує людину з людьми які її оточують, забезпечує її розвиток як особистості.

Спілкуючись, ми знаходимо людей за спільними інтересами, ми дізнаємося щось нове, робимо певні припущення, висновки.

Робота з підручником. Опрацюйте вислови відомих людей у рубриці «Філософська думка».

Запитання: Чому потреба у спілкуванні — одна з найголовніших потреб людини?

Окремі учні висловлюють своє бачення.

Завдання в групах

Учні одержують завдання скласти рекомендації «Як навчитися успішно спілкуватися».

Вчитель робить записи на фліп – чарті.

 

3.Поняття комунікації та соціальної комунікативності.

 

Комунікація — це процес обміну інформацією (фактами, ідеями, поглядами, емоціями тощо) між двома чи більше особами.

Для здійснення процесу комунікації необхідні наступні умови:

1. Наявність щонайменше двох осіб: відправника — особи, яка генерує інформацію, призначену для передавання, та одержувача — особи, для якої призначено інформацію, що передається.

2. Наявність повідомлення, тобто закодованої за допомогою будь-яких символів інформації, призначеної для передавання.

3. Наявність каналу комунікації, тобто засобу, за допомогою якого передається інформація.

4. Наявність зворотного зв’язку, тобто процесу передавання повідомлення у зворотному напрямку — від одержувача до відправника. Таке повідомлення містить інформацію про ступінь сприйняття й зрозумілості отриманого повідомлення.

Комунікативність — сукупність істотних відносно стійких властивостей особистості, що сприяють успішному прийманню, розумінню, засвоєнню, використанню й передаванню інформації.

Комунікативність може виявлятися через:

гіперкомунікативність — намагання стати центром спілкування, неадекватне усвідомлення позиції партнерів, ігнорування їхніх точок зору (робить співрозмовника надокучливим);

гіпокомунікативність — нездатність нормально контактувати, організовувати зворотний зв’язок зі співрозмовником (розмова зазвичай згасає, партнери в процесі спілкування відчувають внутрішній дискомфорт і незадоволення його результатами).

Запитання: Чи важливо для успішної людини бути комунікативним?

Вправа «Квітка комунікативності».

У нас на дошці є квітка комунікативності. Але пелюстки її пусті. Заповніть ці пелюстки рисами – синонімами комунікативності.

Вправа «Візитівка». Презентація розробника мережі «Facebook”, ідея якої ґрунтується на природній потребі людини у спілкуванні, прагненні бути  популярним, ділитися тим, що для неї важливо.

 

4.Участь у житті суспільства.  Осмислення новели Хартії вільної людини «Бути успішною державою».

 

У процесі взаємодії з іншими людьми кожна людина переймає звички, набуває нових знань, у неї з’являються уявлення про світ і про себе як особистість. Ми набуваємо знань про норми поведінки в суспільстві, про цінності, прийняті у суспільстві.

На наше мислення впивають сім’я, школа, однолітки, соціальні мережі, засоби масової інформації, релігійні вірування, національні традиції.

Проте, як написано у Хартії вільної людини, одним із найважливіших завдань вільної людини — самостійно мислити. Мислити означає працювати, читати і творити, відповідаючи на дух та потреби часу. Мислити означає цікавитися світом і його культурою. Мислити означає разом підтримувати незалежні засоби масової інформації, які мають стати справжнім людським голосом посеред нинішнього інформаційного фальшу.

Мисляча особистість має творити власний успіх від якого залежатиме успіх нашої держави. Успіх нашої держави залежить від виховання влади, яка розумітиме значення й усвідомлюватиме важливість національних цінностей та об’єднання всіх громадян країни.

Складання асоціативного куща «Успішна держава».

ІV. Підсумок уроку

Вправа «Валіза досвіду»

Що корисного ви дізналися на сьогоднішньому уроці й візьмете з собою на майбутнє.

V. Домашнє завдання

Опрацювати ст. 92-98

Написати есе «Моє місце в соціумі», використавши поняття кар’єра, успіх, соціальна мобільність, успішна держава.

 

 

 

doc
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
2304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку