Урок. "Соціально - психологічна драма «Украдене щастя» - найвизначніший твір Івана Франка"

Про матеріал

Тема: Соціально - психологічна драма

«Украдене щастя» - найвизначніший твір

Івана Франка

Мета: з'ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п'єси; розкрити й проаналізувати його (зміст), учити давати оцінку героям, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; шляхом бесіди підвести учнів до з'ясування основних проблем твору; розвивати образне, логічне та критичне мислення; відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність самостійно приймати рішення; виховувати в учнів загальнолюдські моральні цінності.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть довести, що драма має соціально-філософське підґрунтя; визначати основні проблеми твору; сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями твору; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті; давати відповідь на питання: чи можливо досягнути щастя в житті?; набути навичок роботи в групі, визначаючи та аргументуючи питання;

прогнозувати можливі наслідки.

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору; комбінований урок з комп'ютерною підтримкою.

Обладнання: проектор, комп'ютер.

Перегляд файлу

 

Тема:      Соціально - психологічна драма

          «Украдене щастя» - найвизначніший твір

          Івана Франка

 

Мета: з’ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п’єси; розкрити й проаналізувати його (зміст), учити давати оцінку героям, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; шляхом бесіди підвести учнів до з’ясування основних проблем твору; розвивати образне, логічне та критичне мислення; відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність самостійно приймати рішення; виховувати в учнів загальнолюдські моральні цінності.

 

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть довести, що драма має соціально-філософське підґрунтя; визначати основні проблеми твору; сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями твору; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті; давати відповідь на питання: чи можливо досягнути щастя в житті?; набути навичок роботи в групі, визначаючи та аргументуючи питання;

прогнозувати можливі наслідки.

 

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору; комбінований урок з комп’ютерною підтримкою.

 

Обладнання: проектор, комп’ютер.

 

      Епіграф:          І хоч буває непроглядно гірко,

                                 Не опустись до вовчого виття.

                                О щастя – ти не піднебесна зірка,

                                Ти – кожна мить прожитого життя.

                                                                        Ніна Гнатюк

                               

Драма – п’єса, побудована на серйозному і гострому конфлікті, показує драматичні стосунки особистості з суспільством і тяжкі переживання.

Соціально-психологічна драма – п’єса, побудована на серйозному і гострому соціальному конфлікті, який реалізується через вчинки, думки, прагнення героїв.

 

                                               ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотиваційний етап.

1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

(Учитель зачитує епіграф до уроку (слайд 1) – слова Ніни Гнатюк – і бажає всім удачі у навчальній діяльності протягом уроку)

2.Актуалізація суб’єктного досвіду.

-«Незакінчене речення»: «Прочитавши драму Івана Франка «Украдене щастя», я замислився над тим, що… був здивований…, був вражений…» (слайд 2).

-Укладання асоціативного ряду до слова «щастя» (слайд 3).

Усі ми хочемо бути щасливими. Народна мудрість запевняє: «Кожен коваль свого щастя». «Ніхто не знає, коли йому щастя усміхнутися має», - заперечує інша.

Цікаво, чи може людина творити своє щастя, незалежно від тих умов, у яких вона живе? Чи можливе щастя без страждань? Що таке щастя?

Важко дати однозначну відповідь на ці запитання разом з І.Франком та героями його драми «Украдене щастя». Поміркуємо сьогодні над зазначеними вище питаннями.

-Словникова робота (слайд 4).

Оскільки поняття «щастя» кожен розуміє по-своєму, то і до вирішення проблеми ви будете підходити по-різному. Щоб дотримуватись єдиного взірця, звернемося до словника.

Щастя – це

              1. Почуття або стан найвищого, повного вдоволення.

  1. Сприятливий збіг обставин, талан, успіх.     

ІІІ. Цілевизначення і планування уроку.

1.Оголошення теми, мети уроку (слайд 5, 6).

2.Визначення цілей уроку (усно), опрацювання та доповнення або коригування цілей уроку, запропонованих учителем (слайди 7, 8).

 3.Слово вчителя.

                            Іван Якович Франко

                                     Іван Франко – трибун народний,

                                     Пророк-ватаг, ратай-співець.

                                     І громадянин благородний…

                                         М. Вороний (слайд 9).

 

Творчість цього генія українського  народу багатогранна. Франка називають академією в одній особі, бо перу Каменяра належить близько 5 тисяч праць найрізноманітніших жанрів. Найповніше видання їх у Україні – 50 томів, але все написане І.Я.Франком не вміститься, мабуть, і в 100 томах. мало хто у світовій літературі може зрівнятися з ним у творчих звершеннях.

Талант Івана Франка універсальний.

 

4.Учнівський проект: Іван Франко: універсальність таланту

 

-Поет (11 прижиттєвих збірок)

-Мовознавець (знав 14 мов)

-Перекладач, автор переспівів

-Науковець (доктор наук)

-Фольклорист, етнограф (400 пісень, 1800 коломийок)

-Прозаїк (10 повістей і романів, майже 100 творів малої прози)

-Громадський діяч (очолював філологічну секцію НТШ)

-Політик (у 1890 р. Франко і Павлик організували Русько – українську радикальну партію; балотувався до австрійського парламенту та галицького сейму)

-Драматург (написав понад 10 драм)

-Історик літератури (монографія «Нарис історії українсько-руської літератури»)

-Публіцист

-Філософ

-Видавець (альманахи «Дзвін» і «Молот», журнали «Життя і слово», «Світ», «Літературно – науковий вісник» тощо)

 

-   Яка з Франкових творчих граней істотніша?

-   Чим письменник більше прислужився рідній і вселюдській культурі?

Немає потреби дискутувати. [Поет, прозаїк, публіцист, перекладач, журналіст, учений, активний громадський діяч, патріот-громадянин.]

І сьогодні ще: Франко – драматург.

Мета нашого уроку  - розкрити ще одну   грань таланту Івана Яковича: його драматургічну творчість і проаналізувати найкращу п’єсу «Украдене щастя», з’ясувавши порушені в ній проблеми. А проблеми надзвичайно цікаві:

                         Хто в кого вкрав щастя?

5.Чи можна вкрасти щастя?  (слайд 10).

 

6.Скажіть, які асоціації виникають у Вас, коли ви бачите намальований трикутник. (слайд 11).

Фіксуємо думки учнів:

  • життєва дорога;
  • пересічність долі;
  • конфлікт, який необхідно розв’язати;
  • геометрична фігура;
  • темрява, безвихідність.

Так, це банальний трикутник, що лежить в основі конфлікту «Украдене щастя». Його нам теж треба розв’язати.

 

IV.Робота в групах. Ідейно-художній аналіз драми «Украдене щастя».  (слайд12).

Індивідуальні завдання.

1.Історія написання драми «Украдене щастя». Сценічне народження п’єси.

2.У чому особливість сюжету твору? У чому полягає суть конфлікту та як він реалізується в драмі?

3.Жанр п’єси «Украдене щастя». Аргументуйте відповідь.

 

Перевірка домашніх індивідуальних завдань.

1. Історія написання драми «Украдене щастя».

18 березня 1891 року Крайовий відділ Львівського сейму оголосив закритий конкурс на кращу драму. І.Франко послав на конкурс свою п’єсу «Шандар». На жаль, митцеві присудили лише третє місце. Справедливішим від журі виявився час: драма «Украдене щастя» й досі йде на сценах багатьох театрів, а про ті твори, що в 1891 році зайняли перше й друге місця, ніхто й не згадує.

На вимогу журі автор переробив кінцівку п’єси, замінивши шандаря  листоношею.

 В основі п’єси лежить народна пісня, яку колись для поета записала сестра Ольги Рошкевич (Михайлина  Рошкевич) – «Пісня про шандаря». Ще в 1883 році І.Франко в брошурі «Жіноча неволя в руських піснях народних» дав глибокий соціально-художній аналіз цієї пісні. Зміст такий: прийшов жандарм з Делятина до своєї коханої. Чоловік її – Николайко – зарубав жандарма й сам загинув від руки правосуддя.

 Про пісню Франко писав: «Як бачимо, в новій одежі стара подія – насильний розрив зв’язку родинного. Жінка ломить шлюб церковний і віддається «шандареві» одверто, прилюдно. Муж її, чуючи себе зганьбленим, убиває «шандаря» і сам гине ганьблячою смертю, - от і вся повість». 

Сценічне народження п’єси «Украдене щастя» відбулося 16 листопада 1893 року в львівському театрі «Руська бесіда». На прем’єрі був присутній письменник. Хоч драма йшла в зміненому, як каже автор, скаліченому варіанті, доктору Івану Франкові було присвоєно високий титул талановитого драматурга, справжнього майстра. Це одностайно визнали прогресивний глядач і демократична критика. Бурхливі оплески, увінчання автора лавровим вінком, схвальні відгуки в пресі – усе це вилилося в грандіозне свято перемоги української сценічної культури.

У Києві п’єса вперше з’явилася на сцені 1904 року в театрі братів Тобілевичів. Роль Миколи грав І.Карпенко – Карий, шандаря – М. Садовський, Анни – Л. Лінницька . Лише з 1913 року театри почали ставити «Украдене щастя» за первісним, нецензурним текстом.

Уперше надрукована драма в 1894 році в львівській «Зорі». І того ж року заходом автора видана в Львові окремою книжкою.

1901 року вона була видана вдруге в Львові, а в 1909 році – утретє.  

 

2. У чому особливість сюжету твору? У чому полягає суть конфлікту та як він  реалізується в драмі?

Повідомлення ІІ-ої групи.

Зміст драми «Украдене щастя» нескладний. Скупі й жорстокі брати, щоб не дати Анні посагу за допомогою війта віддали її коханого, Михайла Гурмана в солдати. Потім вони підробили листа, ніби Михайло загинув на війні, і силою видали Анну заміж за бідного чоловіка з далекого села – Миколу Задорожного. Після повернення з цісарської армії Михайло стає жандармом, випадково зустрічається з Анною. Вона намагається повернути своє украдене щастя. Микола боронячи своє родинне щастя, у пориві гніву й обурення, убиває Гурмана.

Убивство Миколою Михайла є розв’язкою.

У центрі п’єси – тема людського щастя. Украдене щастя виростає в своєрідний худ. образ, який є провідником, наскрізним.

Події розгортаються навколо 3-ьох центральних персонажів: Анни, Миколи, Михайла. Тому 3 сюжетні лінії. паралельних сюжетних ліній немає.

У центрі сюжету – Анна – жінка.

Так склалася в трикутник доля трьох героїв.

 

                                                Анна

 

 

 

 

               Микола                                                 Михайло

 

 

Характер конфлікту: гострий соціально-психологічний конфлікт.

Конфлікт розгортається динамічно, навально. Конфлікт закінчується смертю героя – Михайла.

3. Жанр п’єси «Украдене щастя». Аргументовано відповісти.

 

Це трагедія? Ні, бо трагедія – це коли гине головний герой.

Це драма? Це драма, бо гине не головна героїня.

«Украдене щастя» - соціально-психологічна драма.

Психологічні колізії, внутрішнє життя героїв, їх душевні переживання усвідомлюються через складну суспільну опосередкованість, розкриваються через категорії соціального характеру, набувають високого гуманістичного звучання.

Жанр драми – вимагає від драматурга високої професійної майстерності.

Так, «Украдене щастя» - це найдовершеніша драма І.Франка, написана в 1893 році. Це п’ятиактна п’єса з сільського життя. «Я мало знаю у світі творів, написаних з такою простотою й правдивістю, як «Украдене щастя», - зазначав М.Т.Рильський.

  4.Сценічне життя драми (пояснення вчителя). ! (слайд 13).

 …У театрі лунає третій дзвінок і гаснуть свічки. Затамувавши подих, глядачі Національного музично-драматичного театру ім. І. Франка спостерігають за дійством на сцені, адже сьогодні у театрі драма І.Франка «Украдене щастя», яка пережила випробування часом і вже понад 100 років залишається однією з найулюбленіших і найпопулярніших вистав, візитною карткою театру ім. І.Франка.

Якими ж були найяскравіші моменти сценічного життя драми?

16 листопада 1893 рік – прем’єра вистави на сцені Львівського театру – справжнє свято для прихильників таланту І.Франка ! (слайд 14).

1904 рік – прем’єра у Київському театрі корифеїв (слайд 15). У головних ролях: Михайло Гурман – Микола Садовський (слайд 16), Микола Задорожний – Іван Карпенко-Карий (слайд 17), Анна – акторка Л. Лінницька.  (слайд 18).

30-40 роки ХХ століття (слайд 19) – Анна – славетна Наталія Ужвій (слайд 20), Микола – Амвросій Бучма (слайд 21), Михайло – Віктор Добровольський (слайди 22)., режисер – Гнат Юра (слайд 23).

Виконавиця ролі Анни, уславлена Наталя Ужвій писала так (слайд 24): «...Яку хвилю почуттів і нюансів психологічних викликав у моїй Анні Микола—Бучма? Найбільш допомогли мені очі Миколи – то повні покірливої любові, то скорботні, то докірливі та благальні, то безнадійно приречені, то гнівно пристрасні і протестуючі. Тому в четвертій дії, коли Микола питає Анну, чи вона не любить і не любила, і любити не зможе, Анна тричі відповідає «ні». Перше «ні» вона каже, не дивлячись на Миколу, впевнено. Друге, страшне для нього «ні», їй тяжко сказати – вона зустріла його очі, а проте все ж каже це «ні», каже якомога м'яко, так, ніби просить пробачення за те, що не може його любити, і третє «ні» – каже, одводячи од Миколи погляд, як і він від неї, бо Анна не може знести його страждання, хоч у самій іде боротьба за свою любов, за своє украдене щастя. Тільки тому з'явились на ці три «ні» різні інтонації, три психологічні стани. Я взяла цей приклад як найкоротший за текстом діалог, де підтекст говорить більш за слово. Таких прикладів можна навести безліч».

Драма «Украдене щастя» пережила випробування часом, адже проблеми, які піднімає митець, – вічні. Бути задіяним у цій п’єсі – найвища честь і визнання для будь-якого актора. Когорту славетних імен – М.Садовського, І.Карпенка-Карого, А.Бучми, Н.Ужвій, Б.Ступки (слайд 25) поповнюють молоді українські актори, для яких слова театр, мистецтво, майстерність – суголосні. 

Достойне місце драма І.Франка «Украдене щастя» посіла і в кіномистецтві (слайди 26-31).

 V.Дискусія.  (слайд 32).

1.Питання для обговорення.

1.  Микола – один з учасників конфлікту. Хто він: жертва чи злочинець?

  1. Михайло – людина, що деградує. Довести це або спростувати.
  2. Анна – цільна натура. Чи можна осуджувати Анну? Погляд традиційний і феміністичний.

Учні об’єдналися в групи, щоб охарактеризувати героїв п’єси, дати повну оцінку їх вчинкам, сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями драми «Украдене щастя».

У драмі змальовано трагедію особистого життя трьох головних персонажів, у яких украдено щастя.

Хто ж украв їхнє щастя? На це питання дає відповідь зміст п’єси, внутрішній світ її головних героїв – Анни та Миколи і Михайла.

Розкажіть про попереднє життя героїв п’єси, про ті події, що мали вирішальний вплив на їхні долі.

Микола. Це і жертва, і злочинець. Більше жертва. Немає однозначної думки. Чи можна назвати Задорожного найтрагічнішою постаттю в драмі? Чи хотів він убити Гурмана? Чому таке сталося?

Михайло. Душевна рана. Жорстока любов. Є елемент деградації. Деградує, але не до кінця. Винні обставини, чи винен Михайло у своїй смерті? Що змусило його видати вбивство за самогубство. Чи можна назвати  Михайла благородною людиною?

Анна. Чи є вина Анни? Сильна чи слаба натура? Що треба робити було, щоб не допустити трагедії?

Михайло і  АннаАфіша

 

 

 

 

Анна

2.Анна

Традиційний погляд

Анна порушила заповідь Божу; не дотримала слова, дану чоловікові.

«Остатна»

Огидниця!

Погане зілля!

Без серця вона!

«Та чи й не віддала я йому все, все, що може віддати жінка любому чоловікові? Навіть душу свою, честь жіночу, свою і добру славу. Присягу для нього зломала. Сама себе на людський посміх віддала».

Традиційний погляд

Виправдовуємо Анну, бо вона бореться за своє украдене щастя.

Фемінізм – жіночий рух за жіночі права, за зрівняння жінок у правах із чоловіками.

Висновок. Анна – найкращий жіночий образ в українській та світовій драматургії.

Це типовий, високохудожній і глибоко трагічний образ жінки-страдниці, що стала жертвою власницького світу, у якому безроздільно панує людська жадібність і хижацтво.  Цей образ є неперевершеним образом жінки в українській класичній літературі, він вражає своєю неповторною простотою і щирістю. Трагічний образ Анни багатьма рисами подібний до образу Катерини з п’єси М.Островського «Гроза».

 3.Дискусія.   (слайд 33).            

                            Хто в кого  вкрав щастя:

 

                                    Анна в Миколи?

                                    Микола в Анни?

                               Михайло в Миколи?

4.Робота в групах. Аргументовано висловити власну точку зору. (слайд 34).Украдене щастя . Чому така назва?

Щастя украдено у всіх трьох – і в Анни,

                                                     і в Михайла,

                                                     і в Миколи.

 

 

Щастя тут і не було.

герої драми є жертвами світу гноблення й безправності, стихійно протестують проти нього.

Головний винуватець трагедії – тогочасний суспільний лад, що украв щастя в народу, знедолив його.

 «Винне нещасливе гладження наших родинних обставин, котре не дозволяє легально розірвати зв'язок, уже фактично розірваний, котре насилує любов і серце женщини…»

 Авторська позиція.

Автор співчуває кожному.

Він нейтральний.

Глядач сам повинен оцінити героїв.

Це психологічна драма.

Драма  І. Франка – це заклик Каменяра до боротьби проти експлуататорів, за соціальне визволення трудящих. А наш народ має право на щастя, добро і волю.

VI. Робота щодо формування життєвих компетентностей. 

1.Робота в групах.  (слайд 35).

-Що таке щастя?

-Чи можна украсти щастя?

-Чого навчила нас драма «Украдене щастя»?

-Чи актуальний твір сьогодні?

-Чи змінюється з часом ставлення людей до кохання і коханих?

-Які цінності в коханні важливі для вас?

2.Моделювання ситуації.

Юнак іде на службу до війська, дівчина закохалася в іншого.

Ваші дії.

Мирним шляхом, бо сокирою не розв’язати конфлікт, як це зробив Микола.

3.Сформулюйте свою власну думку в сенкані.

Конкурс на краще складання сенкану.

  «Щастя».

VII. Рефлексія.  (слайд 36).

«Незавершене речення»: Драму І.Франка «Украдене щастя» необхідно прочитати тому, що…(слайд 37)

 

VІII. Домашнє завдання: (слайд 38).

Написати есе «Чи може крадене щастя бути справжнім?»

 

doc
Додано
1 грудня 2018
Переглядів
10447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку