Конспект уроку з української літератури "ЗАГАДКА ЯК ВИД УСНОЇ НАРОДНОЇТВОРЧОСТІ. РОЗГЛЯД ЗМІСТУ І ФОРМ ЗАГАДОК" (5 клас)
ЗАГАДКА ЯК ВИД УСНОЇ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ. РОЗГЛЯД ЗМІСТУ І ФОРМ ЗАГАДОК
Мета: розкрити барвистий світ народних загадок, особливості цього оригінального виду фольклору; дати поняття про народну загадку, класифікацію загадок за змістом, розглянути форми загадок; розвивати логічне мислення, пам'ять, уяву школярів; виховувати допитливість, інтерес до фольклору, зокрема до народних загадок.
Обладнання: записи на дошці, ілюстрації, картки із завданнями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
-Що таке фольклор? Які жанри фольклору ви знаєте?
Мотивація навчальної діяльності
-У мене в двох кишенях є гроші; коли з одної перекласти в другу одну гривню, то буде порівну; коли з другої перекласти в першу одну гривню, то в першій буде вдвічі більше, ніж у другій. (П'ять і сім.) (Загадка-задача, математична.)
III. Повідомлення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
І. Бесіда за питаннями.
• Як ви думаєте, чому цей жанр фольклору, тобто загадка, має таку назву?
Від якого слова походить слово загадка? (Від слова «гадати» — думати, здогадуватися). Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Вони були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини.
• Пригадайте прочитані народні казки, де персонажі рятують когось або себе від лиха, відгадуючи поставлені їм загадки. («Мудра дівчина», «Близнята», «Летючий корабель» )
• У сиву давнину відгадування загадок було частиною весільного обряду — своєрідним екзаменом на розумову зрілість молодої чи молодого. У ліричних піснях, широко відомих і нині, живуть спогади про цю давню традицію.
2. Розгляд побудови загадок
1) «Стоїть півень на току у червонім ковпаку». (Мак)
2) «Що то за віконця, що допомагають бачити сонце?» (Окуляри)
• Опишіть предмети, зображені на картині. Що подібне є у зовнішньому вигляді півня і маку?
• Які слова в загадці вказують на схожість предметів, зображених на картині? (Червоний ковпак)
• Що ж допомагає відгадати цю загадку? (Схожість в описі зовнішнього вигляду).
• А яка ж подібність між окулярами і совою?
• Отже, які є способи приховування задуманих предметів? (Опис зовнішнього вигляду, дії, властивостей; на основі протиставлення.)
• То що ж називається загадкою?
Відкрийте підручники на стор. 97 (Загадка-невеликий твір, в якому в прихованій формі описується задуманий предмет, котрий слід відгадати.)
Записи визначення в зошитах.
• А зараз у нас ще цікавіша робота. Подумайте, як можна назвати цю групу загадок?
1)Часто умивається, та рушником не витирається. (Кіт)
2)За горами, за долами ходить свита і кожух. (Вівця)
3)Зимою в білому, як сніг, а літом в сірому гуляє,
Вловить його ніхто не зміг, тому що ноги довгі має. (Заєць)
4)Серед двору стоїть копа, спереду вила, а ззаду мітла. (Корова)
5)Прийшла вона із довгим вінико
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела метлою слід. (Лисиця)
6)Я великий, я красивий,
Як біжу я – в'ється грива.
Хвіст у мене довгий-довгий,
Він у мене, мов шовковий. (Кінь)
7)Не говорить, не співає, а коли хто йде, господаря
сповіщає. (Собака)
3. Робота з підручником (с.108-109)
•Теми (види) загадок дуже різноманітні.Давайте зачитаємо з вами ряд загадок та визначимо їх тематику( по 2 загадки за групами).
І-природа; ІІ- рослини; ІІІ- тварини; ІV-людина;V-предмети побуту; VI-почуття.
4. Форми загадок.
- Діти, давайте з'ясуємо форму загадок. У якій формі складено цю загадку?
Біжить свинка,
Вирізана спинка,
Оглянеться назад,
А й сліду не знать.(Човен)
Робота з роздатковим матеріалом.
- Зверніть увагу. Що ви бачите? Правильно, картинку, проте вона не проста. Це картинка-загадка.
Розгадування загадок за картинками.
Ребуси
-Але найцікавішими є загадки-жарти або загадки-задачі.
Вправа «Відгадай загадку».
VI. Закріплення нового матеріалу
- Одним із способів приховування задуманого предмета є форма запитання.
Давайте й ми прислів’я спробуємо перебудувати в загадку.
Таблиця 1
Загадки |
Відгадки |
Прислів'я |
1. Хто людей годує? |
1. Праця. |
1. Праця людей годує. |
2 Що у світі наймиліше? |
2. Сон. |
2. Сон у світі наймиліший. |
3. Що у світі найшвидше? |
3. Думка. |
3. Найшвидша у світі думка. |
2. Вправа «Я знаю!» (Пригадування або складання загадки ).
- Оскільки ви діти творчі, то я не могла пропустити такого завдання, як пригадування або складання загадки.
На основі поданих слів скласти загадки:
1. Крейда – білий зайчик, дошка – чорне поле, пише – скаче;
Зразок. Білий зайчик чорним полем скаче.
2. Вправа " Я автор" (Презентація міні-книжечок).
V. Підсумок уроку
-Діти, яка ж була мета нашого уроку. Чого ви навчилися, що пізнали? Яку роль відіграють загадки в житті людини, у вашому житті?
-Сьогодні на уроці ви доторкнулися до мовної скарбниці нашого народу, до його чарівного світу мудрості.
VI. Домашнє завдання:1. Скласти самостійно загадки;
2. Намалювати ілюстрації до загадок.
Комунальна установа
Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26,
м. Суми, Сумської області
Загадка як вид усної народної творості.
Розгляд змісту і форми загадок
Конспект відкритого уроку
з української літератури
5-А клас, 29.11.2012 р.
Підготувала вчитель
української мови і літератури
Панченко Тетяна Миколаївна