Урок" Сом-найбільша прісноводна риба"

Про матеріал
Урок з використанням методик розвитку критичного мислення на уроці природознавства у першому класі.
Перегляд файлу

Тема: Сом-найбільша прісноводна риба

Мета: Ознайомити дітей з найбільшою прісноводною рибою України через використання набутих знань шляхом укладання кластера; вчити за допомогою картинок та опорних слів створювати передбачення ключових моментів уроку; формувати соціальну компетенцію через проектування стратегії поведінки з урахуванням своїх інтересів та інших ( складання пазлу, робота в групах); громадянську-через усвідомлення необхідності берегти навколишній світ; розвивати критичне мислення, виробляти навички складання алгоритму (таблиця ЗХД, і «Фішбоун»). Виховувати  бережливе ставлення до навколишнього середовища.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Розгляньте плакат. Що на ньому зображено?  Поміркуйте і назвіть те , що на вашу думку стосується цієї теми.

Кластер

Річка

Яку назву має річка, що протікає біля нашого села?

Чи знаєте ви як називається професія людини яка вміє фотографувати. Сьогодні ми завітаємо на виставку таких фотографів. Вони пропонують переглянути свої знімки зроблені під водою.  На вашу думку, чи легко робити фото під водою? Спробуємо і ми виконати підготовчі вправи для пірнальників.

Фізкультхвилинка (дихальні вправи)

Пропоную переглянути експонати галереї. Розшифрувати назву риб

1.Укащ (щука)

2. Раська (карась)

3. Порок (короп)

4. Куонь (окунь)

 

Ми на уроці познайомимося із одним із мешканців нашої річки, а з ким саме зараз ви мені самі відповісте, якщо складете пазл

 

Складання пазла  (робота в групі)

 

 

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Ви дуже багато знаєте. Спробуємо з вами   укласти таблицю

Пограємо в гру«Вірю – не вірю» 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізналися

Гра «Вірю – не вірю» 

1) Риби живуть у прісній і солоній воді.

2) У риб є тулуб, голова і хвіст.

3) Риби можуть жити на суші.

4) Зябра – основна ознака риб.

5) Тіло риб вкрите лускою і слизом.

6)Вік риби можна визначити за хвостом.

7) Прісна вода буває в озерах, ставках та річках.

 

 

За якою зовнішньою ознакою можна відрізнити сома від інших риб?

 

Чим вкрите тіло сома?

 

 

Якої довжини, ваги може досягати тіло?

 

Чим живиться сом?

 

Розповідь

За зовнішніми ознаками сома легко відрізнити від усіх інших риб. У нього величезна тупа голова, велика паща зі «щіткою» — кількома рядами дрібних загнутих всередину зубів. Сом має двоє вусів на верхній щелепі і чотири вусики — на нижній. Вуса є своєрідними щупальцями, за допомогою яких сом відшукує їжу навіть у темряві.

 

Тіло зверху темне, черево світле. Сом має колір, відповідний типу ґрунту, на якому він мешкає: наприклад, «піщані» соми — світліші, «кам'яні» — темніші. Іноді трапляються соми-альбіноси.Тіло голе, без луски, покрите шаром слизу.

 

Сом звичайний — не тільки найбільший за розміром у роді сом, а й одна з найбільших прісноводних риб на планеті та найбільша прісноводна риба в Україні та Європі. Довжина тіла сомів може сягати 5 м, вага — 100 кг у віці 80–100 років.

 

Останніми роками соми більші за 100 кг не виловлюються. Причиною цьому є значний промисловий пресинг і браконьєрство. Існує чимало інформації про гігантських сомів, що сягають 250–300 кг, але документальних підтверджень існування таких сомів немає.

Молоді сомики живляться донними безхребетними, ікрою і дрібними рибами. Дорослі — типові хижаки: полюють на риб, великих донних безхребетних, часто на амфібій, рептилій, водоплавних птахів і дрібних ссавців. Загалом, здобич сома не є вибірковою, основою його раціону є масові придонні види в певній водоймі. Як і щука, сом — прекрасний санітар водойм: він з'їдає хворих і ослаблих риб. Про сома також відомо, що він поїдає молодь свого виду. Бували випадки нападу на людей, тварин.

Шукає їжу сом за допомогою нюху, дотику, слуху та сприймання електромагнітних імпульсів.

Сом — цінна промислова риба, має ніжне, смачне, жирне м'ясо. Сом звичайний зображений на поштових марках деяких європейських держав: України, Німеччини, Латвії, Угорщини.

 

Вчених дуже цікаве запитання Чому соми не доживають до 100 років?

Пропоную висловити думки.

 

«Фішбоун»

Проблема  Чому соми не доживають до 100 років?

Причина    Забруднена вода

                    Бракон єрство

                    Мілкі водойми

Наслідки     Загибель риби

Висновок    Потрібно охороняти, не забруднювати водойми

Венна (робота в парах)

Голова, тулуб, хвіст. плавники

 

 

 

 

Лепбук

1. У сома величезна тупа … голова

2. Сом відшукує їжу за допомогою … вусів

3. Тіло сома зверху … темне

4. Його черево …світле

5. Забарвлення сома залежить від …місця проживання

6. Його називають санітаром водойм тому, що він … їсть хворих і слабких

риб

7.Тіло сома покрите …слизом без луски

Або Асоціативний кущ

М ясо

Хижий                                        сом

Без луски

 Росте великий

санітар

прісноводний

 

І. Підсумок уроку

На сьогоднішньому уроці для мене було великим відкриттям …

. Мені сподобалось …

 

Бесіда

- Про кого ми говорили на уроці?

- Що ви про нього запам’ятали?

Сом
(Українська народна казка. Поділля)

На дні одного озера жив старий сом. Він вважав себе дуже розумним, адже ні один рибалка не міг його впіймати. В озері жило багато інших мешканців, які дружили і гралися між собою. І тільки сом ні з ким не товаришував і всіх зневажав, особливо карасиків. Сом казав, що вони найдурніші, тому що саме вони найбільше потрапляють до рибалок.

Одного разу рибалки поставили пастку і хвалькуватий сом потрапив до неї. Навколо полоненого сома зібралися всі мешканці озера, дивилися, як сом намагався вибратися, але ніхто не хотів йому допомогти.

Ось настав вечір, сом все ще залишався у пастці і вже не сподівався на порятунок. Декілька маленьких карасиків, які поверталися додому з прогулянки, побачили старого сома і вирішили йому допомогти.

Сому стало дуже соромно, адже він не раз ображав карасиків, а тепер вони виявилися його рятівниками.

З тих пір старий сом змінився, став приємним і добрим для всіх мешканців озера.

- Чому нас вчить ця казка?

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
1250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку