Урок " СПІВІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ В УГРУПОВАННЯХ. ВПЛИВ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ЕКОСИСТЕМИ. ЕКОЛОГІЧНА ЕТИКА"

Про матеріал

Тема уроку: СПІВІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ В УГРУПОВАННЯХ. ВПЛИВ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ЕКОСИСТЕМИ. ЕКОЛОГІЧНА ЕТИКА

Мета уроку: сформувати уявлення про співіснування організмів в угрупованнях. Розглянути вплив людини та її діяльності на екосистему. Розвивати екологічне мислення та виховувати екологічну культуру.

Перегляд файлу

СПІВІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ В УГРУПОВАННЯХ. ВПЛИВ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ЕКОСИСТЕМИ. ЕКОЛОГІЧНА ЕТИКА

В озонову дірку подивився янгол: -

Господи, скажи їм, щоб вони схаменулись!

Л. Костенко

Мета уроку: сформувати уявлення про співіснування організмів в угрупованнях. Розглянути вплив людини та її діяльності на екосистему. Розвивати екологічне мислення та виховувати екологічну культуру.

Основні поняття: симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, конкуренція, паразитизм. Екологічна етика, раціональне природокористування.

Обладнання і матеріали: таблиці «Вплив людини на стан біосфери», картки та фото впливу людини на довкілля, відео симбіозів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Розминка «Епіграф». Прочитайте вислів української поетеси Ліни Костенко. Поясніть його.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Зачитування ланцюгів живлення, підготовлених учнями під час виконання домашнього завдання.

2. Біологічний диктант (вставте пропущене, закінчіть речення).

1. Екосистемою називають ___________.

2. Сукупність особин одного виду, яка займає певну територію та мешкає відносно відмежовано від інших особин свого виду, називається ___________.

3. Абіотичними факторами є ___________.

4. Фотоперіодизмом називають ___________.

5. Білий ведмідь за відношенням до тепла належить до ___________ тварин.

6. До нічних тварин належать ___________.

7. Заєць, гусениця, козуля займають трофічний рівень ___________.

8. Редуцентами в екосистемах є ___________.

9. Ланцюги живлення починаються з ___________.

10. Якщо тварини займають близькі екологічні ніші, то боротьба між ними ___________.

11. Зв'язки організмів в екосистемі за живленням називають ___________.

12. Під час переходу з нижчого трофічного рівня на вищий організми запасають лише _______ енергії.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Моделювання ситуації з життя: учитель моделює ситуацію, у яку можуть потрапити учні. Вони розігрують цю ситуацію. Наприклад.

На вашій вулиці сусіди палять сміття. Відчувається неприємний запах, валить темний дим. Якими будуть ваші дії?

Під час прогулянки ви знайшли гніздо птаха з яйцями на землі. Як ви вчините?

Сім'я - батько мати та син - вирішують питання купівлі побутової техніки для родини. Яку техніку ви порекомендуєте вибрати? На що звернути увагу?

IV. Засвоєння нових знань.

1. Пояснення вчителя: зв’язки між організмами в екосистемах (внутрішньовидові та міжвидові); мутуалізм (жуйні тварини та інфузорії) ; коменсалізм (гієна та лев) ; паразитизм (п’явка та кінь) ; конкуренція (лисиця і вовк) ; хижацтво (павук і муха).

2. Презентація міні-проектів учнів на тему «Вплив людини на екосистеми».

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Вправа «Впіймай помилку».

Прослухайте текст. Знайдіть біологічні помилки та недоречності в тексті та неправильну екологічну поведінку.

На озері

Після уроків ми домовилися поїхати на озеро. Сіли із Сашком на скутер і гайда. Взяли рогатку, вудку, харчі. З голосним співом ми проїхали через ліс до озера. Там побачили табличку: «Тихо, гніздяться білі чаплі, птахи Червоної книги». «Тут колонія білих чапель, - крикнув Ігор. - Пішли дивитися гнізда». Між очеретом знайшли великі гнізда з іще теплими яйцями. Взяли в руки, потрясли. Підійшли до води. «Дивись скільки жаб, ну кидати камінці, хто влучить», - запропонував Сашко. Пограли у веселу гру «влуч у жабу». Потім розмотали вудку, хотіли порибалити. Риба чомусь не ловилась. Поїли, викинули пляшку у воду, а поліетиленовий пакет від їжі та залишки хліба залишили на березі, бо навіщо ж забирати сміття, якщо мурашки все з'їдять. Веселі й радісні поїхали додому.

2. Вправа «Хижаки та жертви». Один учень називає хижака, інший - його потенційну жертву. Наприклад: яструб - жайворонок; сонечко - попелиця; лисиця - миша-полівка тощо.

VI. Підсумки.

 Вправа «Так-Hi»: знаком «+» позначте правильні твердження, знаком «—» — неправильні.

1. Усі карасі, що мешкають в одному ставку, становлять одну популяцію (+).

2. До складу екосистеми входять тільки популяції різних тварин (-).

3. Абіотичними чинниками називають чинники живої природи (-).

4. Освітленість, температура, вологість належать до абіотичних чинників (+).

5. Діяльність людини становить антропогенний фактор середовища (+).

6. Вплив людини на природу завжди тільки негативний (-).

7. До складу біосфери входять усі екосистеми нашої планети (+).

8. Термін «екологія» походить від слів «дім», «житло» (+).

9. Для пристосування до життя в певному середовищі в організмів виробляються відповідні адаптації (+).

10. Відліт птахів восени є приладом фотоперіодизму (+).

11. Вовк, песець, яструб є теплолюбними тваринами (-).

12. До посухостійких тварин можна віднести тритона, жабу та мокрицю (-).

2. Фронтальне взаємоопитування учнів «Бумеранг»: Що називають середовищем життя? Які є чинники середовища життя? Наведіть приклади абіотичних чинників. Біотичних. Антропогенних. Що називають популяцією? Як формуються екосистеми? Які ознаки наземно-повітряного середовища? Водного? Ґрунту? тощо.

 Вправа «Павутинка»: складання ланцюгів живлення певної екосистеми.

2. Складання трофічної сітки яблуневого саду (на аркушах ватману в групах або четвірках чи парах) за описом:

Підбиття підсумків з використанням Т-схеми: в одну колонку учні записують те, що вони знали, в другу - те, про що дізнались.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати §

Навести приклади різних форм співжиття тваринних організмів (паразитизму, коменсалізму, мутуалізму).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2278
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку