Урок "Співзвучність і своєрідність патріотичної лірики Володимира Сосюри та Роберта Бернса"

Про матеріал
Урок компаративного аналізу (українська література – зарубіжна література) 8 клас
Перегляд файлу

Урок компаративного аналізу

(українська література – зарубіжна література)

8 клас

Тема: Співзвучність і своєрідність патріотичної лірики Володимира Сосюри та Роберта Бернса

Мета (формувати компетентності): предметні: навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом поезій (виявити загальне й особливе в патріотичній ліриці Володимира Сосюри та Роберта Бернса), культуру зв'язного усного мовлення, мислення, читацькі навички; пошуково-дослідницьку: створювати спеціальні матеріали для презентування результатів дослідження; емоційно-ціннісну: виявлення особистого ставлення до ліричних творів, вміння передавати настрій та враження від поезій; ключові: уміння вчитися; навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативну: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточення; інформаційну: визначати роль художніх засобів у тексті; загальнокультурну: естетичний смак та зацікавленість читанням, удосконалювати вміння аналізувати поетичний твір, виховувати повагу до поетичного слова, почуття відповідальності, усвідомлення власних учинків.

Тип: інтегрований урок компаративного аналізу  (українська література – зарубіжна література).

Унаочнення: портрети Володимира Сосюри та Роберта Бернса, мультимедійна презентація «Життєвий шлях  Володимира Сосюри» .

Форми роботи: фронтальна, робота в групах.

Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, виразне читання та аналіз поезії, порівняльний аналіз, стратегія «Кола Венна».

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Вступне слово вчителя

Кажуть, що глибина людини вимірюється здатністю любити. Є думка , що кожний великий вчинок продиктований любов‘ю або  бажанням її здобути.

Переповнюючи митця, це почуття виливається поетичними рядками, неповторними мелодіями, живописними полотнами.

2. Актуалізація життєвого досвіду учнів

Яке місце у вашій душі займає любов?

До кого або чого ви маєте це почуття?

Чи можете ви з упевненістю сказати, що є люди, які вас люблять? Хто вони? Як ви здогадалися про  їхнє почуття?

Які вчинки переконали в цьому?

Чим відрізняється любов від кохання? Що триваліше?

Чи завжди любов є запорукою щастя?

У якій ситуації може врятувати?

3. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація

У 1944 році В.Сосюра написав  у формі послання вірш «Любіть Україну». Спробуємо визначити, що поет уклав у поняття любов до Батьківщини, до кого звертався і чим заплатив за свою відвертість. Краще зрозуміти патріотичну лірику українського поета нам допоможе її зіставлення з віршем шотландського поета Роберта Бернса.

ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

1. Сприйняття навчального матеріалу

  1. Перегляд мультимедійної презентації (готує вчитель або учень, що отримав завдання заздалегідь). Ознайомлення з життєвим шляхом      В. Сосюри.
  2. Виразне читання поезії «Любіть Україну».
  3. Робота в малих групах.

1 група опрацьовує матеріал підручника про історію створення вірша.

2 група порівнює текст 1944р. та його пізнішу редакцію, знаходить зміни, коментує, як вони вплинули на зміст твору.

3 група аналізує твір за схемою: мотиви – образи – художні засоби.

4 група виконує творче завдання, відповідаючи на запитання.

  • Який пейзаж намалювали б як ілюстрацію до вірша?
  • Які кольори переважають у малюнку?
  • У супроводі якого музичного інструмента поезія «Любіть Україну» звучала б найбільш органічно?
  • Які слова з твору могли б стати лейтмотивом гімну України?

Звітування груп.

  1. Відповідь на поставлене проблемне запитання.

У патріотичній поезії «Любіть Україну», узагальнено звертаючись до всіх українців, Володимир Сосюра закликає любити Батьківщину всеохоплююче, поза простором і часом. За свою щирість митець був звинувачений у націоналізмі, його твори перестали друкувати. Вірш Володимира Сосюри став своєрідним листом у вічність, адже особливу надію поет покладає на молоде покоління.

  1. Виразне читання поезії Роберта Бернса «Моє серце в верховині».
  2.  Колективний аналіз вірша за схемою: мотиви – образи – художні засоби.

Учні визначають мотиви: любов до рідного краю, захоплення його славою; образи та художні засоби їхнього творення: образ ліричного героя (метафора «моя мрія в гори лине», епіфора «моє серце в верховині, де б не був я сам»), образ рідного краю (епітети «любий рідний край», метафори «вольності розмай», «честі й слави батьківщина»).

  1. Порівняння патріотичних поезій Володимира Сосюри та Роберта Бернса. Робота над діаграмою «Кола Венна»: у спільну частину кіл учні записують те, що обʼєднує поезії Володимира Сосюри та Роберта Бернса, а в неспільній – те, що їх різнить.

Площини порівняння:

  1. Країна проживання, епоха.
  2. Мотиви поезії.
  3. Образи, засоби їх творення.

 

 


 

 

 


 

 

 


                

 


             

 

 

 

 

 

 

 

  1. Створення колажу

Колаж передає своєрідність українських образів-символів, використаних В.Сосюрою у вірші «Любіть Україну». Із багатьох зображень учні вибирають тільки ті, про які йшлося в поезії: цвіт вишні, Дніпро, пшеничне поле, зоряне небо, верби, стежка в лісі й под. (не використовують зображення гір, рушників, печі, калини, барвінку тощо). Роботу супроводжує музична композиція  «Так, я люблю Україну» (гурт «ТіК») або «Україно, любов моя» І. Шамо.

ІІІ. Контрольно-корекційний етап

  1.  Рефлексія

Які почуття охопили вас під час уроку?

Що здивувало?

Що було найприємнішим?

  1. Підбиття підсумків. Оцінювання
  2. Домашнє завдання

Обовʼязкове. Вивчити поезію «Любіть Україну» напам‘ять.

За бажанням. Написати лист-відповідь В.Сосюрі «Як я люблю Україну». Розказати, які вчинки про це свідчать.

Зразок виконання домашнього завдання

Вітаю Вас, шановний Володимире Миколайовичу. Прочитавши Вашу поезію «Любіть Україну»,  я замислилася, у яких вчинках може проявлятися любов до рідного краю восьмикласників. Від мене, на перший погляд, мало що залежить, але я хочу бачити свою країну красивою, тому не кидаю сміття на вулиці: і чистоту підтримую, і рівень культури в собі, та й іншим даю позитивний приклад. Моя сім‘я,  подорожуючи Україною, дізнається про визначні місця й видатних людей рідного краю.

Я люблю людей, що живуть поряд зі мною і будую спілкування з ними на основі поваги, розуміння, моралі. Одним словом, намагаюся жити так, щоб Україні не було соромно за те, що я її донька.

 

Використані інформаційні джерела

 

1. http://zaycev.net

2. http://plus-music.org

3. http://zarlit.com

docx
Додано
13 січня 2021
Переглядів
456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку