Урок компаративного аналізу
(українська література – зарубіжна література)
8 клас
Тема: Співзвучність і своєрідність патріотичної лірики Володимира Сосюри та Роберта Бернса
Мета (формувати компетентності): предметні: навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом поезій (виявити загальне й особливе в патріотичній ліриці Володимира Сосюри та Роберта Бернса), культуру зв'язного усного мовлення, мислення, читацькі навички; пошуково-дослідницьку: створювати спеціальні матеріали для презентування результатів дослідження; емоційно-ціннісну: виявлення особистого ставлення до ліричних творів, вміння передавати настрій та враження від поезій; ключові: уміння вчитися; навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативну: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточення; інформаційну: визначати роль художніх засобів у тексті; загальнокультурну: естетичний смак та зацікавленість читанням, удосконалювати вміння аналізувати поетичний твір, виховувати повагу до поетичного слова, почуття відповідальності, усвідомлення власних учинків.
Тип: інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – зарубіжна література).
Унаочнення: портрети Володимира Сосюри та Роберта Бернса, мультимедійна презентація «Життєвий шлях Володимира Сосюри» .
Форми роботи: фронтальна, робота в групах.
Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, виразне читання та аналіз поезії, порівняльний аналіз, стратегія «Кола Венна».
І. Організаційно-мотиваційний етап
1. Вступне слово вчителя
Кажуть, що глибина людини вимірюється здатністю любити. Є думка , що кожний великий вчинок продиктований любов‘ю або бажанням її здобути.
Переповнюючи митця, це почуття виливається поетичними рядками, неповторними мелодіями, живописними полотнами.
2. Актуалізація життєвого досвіду учнів
Яке місце у вашій душі займає любов?
До кого або чого ви маєте це почуття?
Чи можете ви з упевненістю сказати, що є люди, які вас люблять? Хто вони? Як ви здогадалися про їхнє почуття?
Які вчинки переконали в цьому?
Чим відрізняється любов від кохання? Що триваліше?
Чи завжди любов є запорукою щастя?
У якій ситуації може врятувати?
3. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація
У 1944 році В.Сосюра написав у формі послання вірш «Любіть Україну». Спробуємо визначити, що поет уклав у поняття любов до Батьківщини, до кого звертався і чим заплатив за свою відвертість. Краще зрозуміти патріотичну лірику українського поета нам допоможе її зіставлення з віршем шотландського поета Роберта Бернса.
ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
1. Сприйняття навчального матеріалу
1 група опрацьовує матеріал підручника про історію створення вірша.
2 група порівнює текст 1944р. та його пізнішу редакцію, знаходить зміни, коментує, як вони вплинули на зміст твору.
3 група аналізує твір за схемою: мотиви – образи – художні засоби.
4 група виконує творче завдання, відповідаючи на запитання.
Звітування груп.
У патріотичній поезії «Любіть Україну», узагальнено звертаючись до всіх українців, Володимир Сосюра закликає любити Батьківщину всеохоплююче, поза простором і часом. За свою щирість митець був звинувачений у націоналізмі, його твори перестали друкувати. Вірш Володимира Сосюри став своєрідним листом у вічність, адже особливу надію поет покладає на молоде покоління.
Учні визначають мотиви: любов до рідного краю, захоплення його славою; образи та художні засоби їхнього творення: образ ліричного героя (метафора «моя мрія в гори лине», епіфора «моє серце в верховині, де б не був я сам»), образ рідного краю (епітети «любий рідний край», метафори «вольності розмай», «честі й слави батьківщина»).
Площини порівняння:
Колаж передає своєрідність українських образів-символів, використаних В.Сосюрою у вірші «Любіть Україну». Із багатьох зображень учні вибирають тільки ті, про які йшлося в поезії: цвіт вишні, Дніпро, пшеничне поле, зоряне небо, верби, стежка в лісі й под. (не використовують зображення гір, рушників, печі, калини, барвінку тощо). Роботу супроводжує музична композиція «Так, я люблю Україну» (гурт «ТіК») або «Україно, любов моя» І. Шамо.
ІІІ. Контрольно-корекційний етап
Які почуття охопили вас під час уроку?
Що здивувало?
Що було найприємнішим?
Обовʼязкове. Вивчити поезію «Любіть Україну» напам‘ять.
За бажанням. Написати лист-відповідь В.Сосюрі «Як я люблю Україну». Розказати, які вчинки про це свідчать.
Зразок виконання домашнього завдання
Вітаю Вас, шановний Володимире Миколайовичу. Прочитавши Вашу поезію «Любіть Україну», я замислилася, у яких вчинках може проявлятися любов до рідного краю восьмикласників. Від мене, на перший погляд, мало що залежить, але я хочу бачити свою країну красивою, тому не кидаю сміття на вулиці: і чистоту підтримую, і рівень культури в собі, та й іншим даю позитивний приклад. Моя сім‘я, подорожуючи Україною, дізнається про визначні місця й видатних людей рідного краю.
Я люблю людей, що живуть поряд зі мною і будую спілкування з ними на основі поваги, розуміння, моралі. Одним словом, намагаюся жити так, щоб Україні не було соромно за те, що я її донька.
Використані інформаційні джерела