УРОК."Сполучені посудини .Манометри."

Про матеріал
Навчальний матеріал розділу гідро- і аеростатика в старшій школі не вивчається ,тому його потрібно засвоїти в 7 класі глибоко і свідомо. Основним питанням цього розділу є закон Паскаля. Він дає можливість визначати тиск у нерухомій рідині, пояснити дію гідравлічної машини, рівновагу рідин у сполучених посудинах, існування архімедової сили.
Перегляд файлу

Урок 

Тема: Сполучені посудини .Манометри.

Мета:  Навчальна: з’ясувати ,як розміщуються рідини в сполучених посудинах, пояснити принцип дії водогону, шлюзів. ознайомити учнів з будовою рідинних і металевих манометрів.

Розвивальна:  Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів, показати практичне значення знань  про сполучені посудини, розвивати вміння спостерігати й аналізувати фізичні явища.

Виховна: Виховувати відповідальність за ощадливе використання природних ресурсів, готовність до вирішення проблем, пов`язаних зі станом довкілля, виховувати вміння підбирати необхідну інформацію.

Тип уроку : урок засвоєння нових знань.

Обладнання: дві скляні трубки, з’єднані  гумовою трубкою, затискач, ,вода, гас, навчальна презентація, комп`ютер.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

«Мозковий штурм»

1.Як передають тиск рідини і гази? Чому це відбувається?

2.Сформулюйте закон Паскаля.

3.З чого можна зробити висновок , що тиск газу в усіх напрямках однаковий?

4.Використовуючи закон Паскаля, поясніть, чому зубну пасту легко видавити з тюбика?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель ставить проблемне питання:» На великих річках є гідроелектростанції . Для цього були побудовані греблі, які підняли воду на значну висоту. Але на цих річках є судноплавство. Як знайти вихід із цього становища?»

Вчитель проводить дослід: бере дві скляні трубки з’єднує  їх гумовою трубкою, яку перекриває затискачем. Наливає воду в одну з трубок і відкриває затискач. Учні бачать, що рідина в трубках розміщується на одному рівні. При підніманні однієї з трубок-рівень рідини в трубках не змінюється. Змінює трубку на трубку з іншим діаметром. Учні разом з вчителем роблять висновки.

Вчитель дає означення сполучених посудин та разом з учнями формулює закон сполучених посудин: у сполучених посудинах вільні поверхні однорідної рідини встановлюються на одному рівні.

                     

 

Далі виникає проблемне питання: «Як буде розміщуватися вільна поверхня рідини ,якщо в ліве коліно налити воду ,а в праве-ртуть?»

Вчитель спонукає учнів до висунення ідей. Якщо учням повідомити густину води і ртуті, то вони можуть зробити не тільки якісний, але й кількісний висновок з досліду. А саме ,дати відповіді на питання: Чому дорівнює тиск рідини в лівому коліні? в правому? Про що свідчить рівновага рідин у посудинах? Яка залежність між висотою стовпа рідини і густиною ,якщо неоднорідні рідини перебувають у сполучених посудинах у рівновазі?

                

Згідно з законом Паскаля: р12

Звідси  ρ1gh1  2gh2   ,з цієї рівності випливає пропорція  h1 /h221

Вчитель наводить приклади застосування сполучених посудин в побуті, техніці.

Більш детально розглядаємо роботу шлюзів, водонапірної башти

     шлюзи

     водонапірна башта

ІV. Закріплення нових знань та вмінь.

Спілкування « питання-відповідь»

1.Яка головна ознака сполучених посудин?

2.Який з чайників ,менш зручний у користуванні: з «низьким «носиком чи «високим»?

 

Задача: у ліве коліно ,заповнених водою сполучених посудин, налили шар гасу завтовшки 15 см. На скільки підніметься рівень води у правому коліні?

V. Підсумок уроку. Вчитель підводить підсумок уроку . Бесіда:

1 . Які нові знання ви отримали?

2.Де вони можуть бути використані?

 VІ. Домашнє завдання. Прочитати § 26, Вправа 26(задача 4), (Бар`яхтар В.Г. Довгий С .О.)

Дати відповіді на питання:

1.Чи справджується закон сполучених посудин в умовах невагомості? Чому?

2.Експеримент: розрахувати силу тиску води на дно склянки.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
22 листопада 2021
Переглядів
470
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку