Урок
Тема: Сполучені посудини .Манометри.
Мета: Навчальна: з’ясувати ,як розміщуються рідини в сполучених посудинах, пояснити принцип дії водогону, шлюзів. ознайомити учнів з будовою рідинних і металевих манометрів.
Розвивальна: Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів, показати практичне значення знань про сполучені посудини, розвивати вміння спостерігати й аналізувати фізичні явища.
Виховна: Виховувати відповідальність за ощадливе використання природних ресурсів, готовність до вирішення проблем, пов`язаних зі станом довкілля, виховувати вміння підбирати необхідну інформацію.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань.
Обладнання: дві скляні трубки, з’єднані гумовою трубкою, затискач, ,вода, гас, навчальна презентація, комп`ютер.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
«Мозковий штурм»
1.Як передають тиск рідини і гази? Чому це відбувається?
2.Сформулюйте закон Паскаля.
3.З чого можна зробити висновок , що тиск газу в усіх напрямках однаковий?
4.Використовуючи закон Паскаля, поясніть, чому зубну пасту легко видавити з тюбика?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель ставить проблемне питання:» На великих річках є гідроелектростанції . Для цього були побудовані греблі, які підняли воду на значну висоту. Але на цих річках є судноплавство. Як знайти вихід із цього становища?»
Вчитель проводить дослід: бере дві скляні трубки з’єднує їх гумовою трубкою, яку перекриває затискачем. Наливає воду в одну з трубок і відкриває затискач. Учні бачать, що рідина в трубках розміщується на одному рівні. При підніманні однієї з трубок-рівень рідини в трубках не змінюється. Змінює трубку на трубку з іншим діаметром. Учні разом з вчителем роблять висновки.
Вчитель дає означення сполучених посудин та разом з учнями формулює закон сполучених посудин: у сполучених посудинах вільні поверхні однорідної рідини встановлюються на одному рівні.
Далі виникає проблемне питання: «Як буде розміщуватися вільна поверхня рідини ,якщо в ліве коліно налити воду ,а в праве-ртуть?»
Вчитель спонукає учнів до висунення ідей. Якщо учням повідомити густину води і ртуті, то вони можуть зробити не тільки якісний, але й кількісний висновок з досліду. А саме ,дати відповіді на питання: Чому дорівнює тиск рідини в лівому коліні? в правому? Про що свідчить рівновага рідин у посудинах? Яка залежність між висотою стовпа рідини і густиною ,якщо неоднорідні рідини перебувають у сполучених посудинах у рівновазі?
Згідно з законом Паскаля: р1 =р2
Звідси ρ1gh1 =ρ2gh2 ,з цієї рівності випливає пропорція h1 /h2 =ρ 2/ρ1
Вчитель наводить приклади застосування сполучених посудин в побуті, техніці.
Більш детально розглядаємо роботу шлюзів, водонапірної башти
шлюзи
водонапірна башта
ІV. Закріплення нових знань та вмінь.
Спілкування « питання-відповідь»
1.Яка головна ознака сполучених посудин?
2.Який з чайників ,менш зручний у користуванні: з «низьким «носиком чи «високим»?
Задача: у ліве коліно ,заповнених водою сполучених посудин, налили шар гасу завтовшки 15 см. На скільки підніметься рівень води у правому коліні?
V. Підсумок уроку. Вчитель підводить підсумок уроку . Бесіда:
1 . Які нові знання ви отримали?
2.Де вони можуть бути використані?
VІ. Домашнє завдання. Прочитати § 26, Вправа 26(задача 4), (Бар`яхтар В.Г. Довгий С .О.)
Дати відповіді на питання:
1.Чи справджується закон сполучених посудин в умовах невагомості? Чому?
2.Експеримент: розрахувати силу тиску води на дно склянки.