Мета: сформувати в учнів поняття про класифікацію тварин; ознайомити їх з основними систематичними категоріями царства Тварини; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; закріпити індивідуальні вміння складати запитання; виховувати культуру спілкування.
Урок № ___
Біологія
7 клас
Тема: Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо).
Мета: сформувати в учнів поняття про класифікацію тварин; ознайомити їх з основними систематичними категоріями царства Тварини; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; закріпити індивідуальні вміння складати запитання; виховувати культуру спілкування.
Очікувані результати: учні називають основні систематичні категорії царства Тварини; порівнюють систематичні категорії царства Рослини і царства Тварини.
Обладнання: зошит, підручник, схеми, роздавальний матеріал
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).
2.2. Вправа «Розумний куб».
(«Розумний куб» — це метод, для застосування якого виготовляється куб для індивідуального чи фронтального опитування. На кожній із граней написане одне із запитань, за яким можна дати характеристику чого-небудь, провести аналіз тощо. Учень кидає куб і відповідає на запитання, яке йому випало на верхній грані. Така робота дає можливість створювати на уроках ігрові моменти і дуже позитивно сприймається учнями.)
Запитання на гранях куба:
1. Що таке орган?
2. У чому полягають принципи побудови органів?
3. Що таке система органів?
4. Які системи органів характерні для тварин?
5. Яка система забезпечує узгоджену діяльність усіх органів?
6. У чому полягає функція травної системи?
2.3. «Хрестики-нулики».
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.
1 трахеї |
2 кишечник |
3 мозок |
4 скелет |
5 зябра |
6 м’язи |
7 глотка |
8 нирки |
9 легені |
Відповідь: 1–5–9; дихальна система.
1 сечовід |
2 глотка |
3 нирка |
4 м’язи |
5 кишечник |
6 скелет |
7 серце |
8 шлунок |
9 ротовий отвір |
Відповідь: 2–5–8; травна система.
1видільні трубочки |
2 легені |
3 зябра |
4 глотка |
5 нирка |
6 мозок |
7 серце |
8 вени |
9 артерії |
Відповідь: 7–8–9; кровоносна система.
2.4. «Закінчи схему»
(Схема зображена на дошці або спроектована на екран.)
Системи органів та їхні функції
2.6. «Коло ідей».
— Поясніть, що, куди, звідки і для чого переносить транспортна система в організмі тварин.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація їх навчальної діяльності
Вправа «Систематики»
На екран проектується зображення тварин, наприклад: сойка, окунь, ропуха, метелик, ведмідь, перепілка, муха, щука, жаба, кінь, дятел, тарган, квакша, акула, їжак тощо.
Учням пропонується поділити всіх тварин на групи.
Бесіда
— За якими ознаками ви поділили тварин на групи?
Слово вчителя
Спроби класифікувати організми робилися ще в античні часи. Тривалий час у науці існувала система, розроблена Арістотелем (IV ст. до н. е.). Він поділив усі відомі організми на два царства — Рослини і Тварини, використовуючи як відмінні ознаки нерухомість і нечутливість перших порівняно з другими. Крім того, Арістотель поділяв усіх тварин на дві групи: «тварини з кров’ю» і «тварини без крові», що в цілому відповідає сучасному поділу на хребетних і безхребетних. Далі він виділяв ряд дрібніших угруповань, керуючись різними відмінними ознаками.
Звичайно, з позицій сучасної науки система Арістотеля здається недосконалою, але слід ураховувати рівень фактичних знань того часу. У його роботі описується всього лише 454 види тварин, та й можливості методів досліджень були досить обмеженими.
Сучасна класифікація тварин побудована на засадах, запропонованих Карлом Ліннеєм, який першим згрупував види живих істот на основі спільних анатомічних характеристик.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Засвоєння нового матеріалу
Різноманітність тварин та їхня класифікація
Розповідь учителя
Тваринний світ України досить різноманітний. Він налічує до 45 тис. видів, з яких тільки ссавців — 180 видів, птахів — 344, риб — понад 270 видів.
Бесіда
1. Яка наука визначає місце різних організмів у системі органічного світу? (Систематика.)
Для цього використовуються систематичні одиниці (категорії). Уперше систематичні категорії (клас — ряд — рід — вид) запровадив у науковий обіг шведський натураліст Карл Лінней.
2. Пригадайте, які систематичні категорії використовуються в систематиці рослин.
(Вид, рід, родина, порядок, клас, відділ, царство.)
Розповідь учителя
Певний вид тварин у системі органічного світу займає своє положення, що визначається як подібністю будови, так і історичною спорідненістю (тобто походженням, родинними зв’язками). Класифікація тварин, заснована на родинних зв’язках, є природною. Раніше організми об’єднували лише на підставі подібності будови, небагатьох спільних рис (штучна класифікація), що не давало можливості науково систематизувати тварин.
Нині в зоології існують такі основні систематичні категорії:
Складання опорної схеми
Для прикладу визначимо місце шпака звичайного в системі тваринного світу:
Царство Тварини
Тип Хордові
Клас Птахи
Ряд Горобцеподібні
Родина Шпакові
Рід Шпак
Вид Шпак звичайний
V. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Закінчи речення».
1. Наука про різноманітність живих організмів, завданням якої є опис і упорядковування різноманітних видів, їх розподіл на таксони,— це … (систематика).
2. Систематична категорія, що об’єднує споріднені ряди тварин,— це … (клас).
3. Найменша одиниця класифікації — … (вид).
4. Систематична категорія, що об’єднує найближчі родини тварин,— це … (ряд).
5. Систематична категорія, що об’єднує споріднені роди тварин,— це … (родина).
6. Систематична категорія, що об’єднує споріднені класи,— це … (тип).
5.2. «Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку.
«Мікрофон»
— Як би ви оцінили свою роботу на уроці?
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Опрацювати відповідний параграф підручника
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Знайти легенди про гідру.
1