Урок "Спостереження за ростом кристалу"

Про матеріал

Урок "Спостереження за ростом кристалу" можна провести як лабораторну роботу у класі фізико-математичного профілю або як урок з експериментальним завданням. Крім безпосередньо експерименту, розробка містить контрольні запитання, які дозволять перевірити також рівень теоретичних знань учнів про кристали.

Перегляд файлу

Тема: Спостереження за ростом кристалу з розчину

Мета:

-                     Розвиваюча: розвивати вміння працювати з фізичним обладнанням, аналізувати фізичні процеси, робити висновки.

-                     Дидактична: поглибити знання про утворення кристалів та їх ріст, полікристали та монокристали.

-                     Виховна: виховувати спостережливість; естетичне виховання, вміння бачити красу природи. 

Обладнання: мікроскоп, предметне скло, скляна паличка, насичений розчин мідного купоросу (CuSO4) Тип уроку: лабораторна робота.

Прийоми і методи: актуальні поняття, групова робота, прогнозування результатів, рефлексія діяльності.

Актуальні поняття: кристал, кристалічна гратка, вузол кристалічної гратки, насичений розчин, монокристал, полікристал, ізотропія, анізотропія.

План уроку

1.            Актуалізація опорних знань.

2.            Завдання 1. Вирощування кристалів  CuSOта NaCl (звіт про домашній експеримент).

3.            Завдання 2. Спостереження в мікроскоп за зародженням і ростом кристалів CuSO4 .

4.            Відповіді на контрольні запитання.

5.            Підведення підсумків.

Хід уроку

Актуалізація опорних знань

1.            Що таке насичений розчин?

2.            Що називається монокристалом і полікристалом?

3.            Що таке ізотропія і анізотропія, для яких типів кристалів вони характерні?

4.            Що таке зародки кристалізації?

Завдання 1. Вирощування кристалів мідного купоросу (CuSO4) та повареної солі (NaCl).

Учні заздалегідь отримують завдання виростити кристали CuSO4  або NaCl та рекомендації по їх вирощуванню.

1.            Отримати перенасичений розчин солі CuSO4  або NaCl , насипавши таку їх кількість в гарячу воду (80-100оС), щоб подальше розчинення не відбувалося. Для розчину краще використати очищену або дистильовану воду (при великій кількості хлору в воді кристал отримується менш прозорим).

2.            Перелити отриманий розчин в чисту склянку, обережно, щоб осад не попав  неї.

3.            Опустити заздалегідь підготовлену рамку з проволоки, обмотану ворсистими нитками (вовна або бавовна) так, щоб вона була повністю занурена в розчин і не доторкалась до стінок і дна банки.

4.            Після утворення кристалів рамку витягти з розчину і висушити.

5.            Найбільші кристали, що уторилися на дні або стінках  відділити.

6.            Нагріти розчин, досипати таку кількість солі, щоб знову отримати насичений розчин. Занурити отримані найбільші кристали і дати розчину охолонути.

7.            Повторити цей процес декілька разів до утворення великих кристалів, які принести для звіту про роботу.

Завдання 2. Спостереження в мікроскоп за зародженням і ростом кристалів CuSO4 .

1.            Помісти столик мікроскопу предметне скло, відрегулювати освітленість і навести на різкість.

2.            На предметне скло скляною паличкою нанести краплю насиченого розчину CuSO4 .

3.            Скло помістити так, щоб під об’єктивом мікроскопу було видно край краплі, оскільки перші кристали утворюються звичайно на краю краплі.

4.            Проспостерігати процес зародження і росту кристалів. Результати спостереження занести у звіт, який повинен містити опис процесу зростання кристалів і замальовану картину спостереженого в мікроскоп.

Рефлексія

1.            Прийом «поелементний аналіз» (що означає поняття «кристалічне тіло», «кристалічна гратка», «насичений розчин»).

2.            Відповідь на питання: «Що сподобалось на уроці?».

3.            На листочках коротко написати, з якими труднощами стикалися при вирощуванні кристалів самостійно вдома.

Контрольні запитання

1.            Чи можна виростити кристал круглої форми? Чому?

2.            На невеличкі  пластинки слюди і скла нанесли тонкий шар парафіну і доторкнулися однаковими нагрітими цвяхами. В одному випадку слід утворився в формі круга, в іншому – еліпса. Де утворився який і про що це говорить?

pdf
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
12 серпня 2018
Переглядів
1741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку