Розробка уроку допоможе розглянути поезію в прозі «Моє слово»; дати тлумачення поняття «поезія в прозі»; розвивати навички ідейно-художнього аналізу твору; формувати вміння працювати з науково-популярною літературою, виділяти головне; виховувати вміння знаходити єдино правильний шлях.
СПОВІДЬ НАБОЛІЛОЇ ДУШІ
Тема. В.Стефаник. Поезія в прозі «Моє слово» як духовний маніфест, кредо письменника. Роздуми в ньому автора про призначення художнього слова.
Мета: розглянути поезію в прозі «Моє слово»; дати тлумачення поняття «поезія в прозі»; розвивати навички ідейно-художнього аналізу твору; формувати вміння працювати з науково-популярною літературою, виділяти головне; виховувати вміння знаходити єдино правильний шлях.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Наочність, обладнання: портрет В.Стефаника, збірки творів, епіграф.
Форми, методи, прийоми роботи: «Це цікаво!», словникова робота, «Ланцюжок», «Лото», проблемне запитання, «Займи позицію», «Незакінчене речення».
Теорія літератури: поезія у прозі, автобіографія, голосіння, замовляння, контраст.
Епіграф:
Я сотворив собі свій світ.
В.Стефаник
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Перед вами - портрет письменника, якого ще за життя називали окрасою нашої літератури. Василь Стефаник – загальновизнаний письменник, творець і неперевершений майстер стислої соціально-психологічної новели в Україні. Горе народне й протест трудящих знайшли могутній відгомін у творах письменника, які звучать прокляттям соціальному й національному гніту та антилюдяному буржуазному суспільному ладу взагалі. Вони відзначаються яскравістю змальованих картин і соціальною гостротою піднесених проблем, психологічною заглибленістю і ніжним ліризмом, винятковим лаконізмом і самобутністю.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Теорія літератури
Поезія у прозі – невеликий прозовий твір, який своїм змістом, ліризмом, емоційністю і навіть елементами ритмічності наближається до поезії, але не розбитий на віршові рядки.
(В. Стефаник «Амбіції», «Дорога»).
«Це цікаво!»
«Дорога» - своєрідний переспів поезії «Моє слово». Обидві поезії написані не для друку, а на іменини Євгенії Гаморак-Калитовської, у котру В.Стефаник був закоханий і яка для нього була ідеалом жінки.
Євгенія Калитовська – мій найвищий ідеал жінки.
В Стефаник
Євгенія була старша за Стефаника на 7 років. Перебуваючи у шлюбі, Геня не могла відповісти на почуття письменника.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄНЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Словникова робота
Лексема – слово як структурний елемент мови в усій сукупності своїх форм і значень.
Сугестивний – 1. Який впливає на кого-небудь, викликає у когось певний настрій, уявлення.
2. Пов'язаний з навіюванням.
Субстанція – 1. Єдина основа всього існуючого, основа буття. 2. Сутність чого-небудь.
Теорія літератури
Автобіографія – опис автором свого особистого життя; художній життєпис.
Теорія літератури
Голосіння – давні за походженням, переважно імпровізовані поетичні твори, виконувані під час похорону плакальницями чи ріднею померлого; поетичний вияв горя.
Замовляння – один із найстародавніших жанрів фольклору: магічні поетичні вислови й віршовані формули, які за забобонними уявленнями наших предків мали чудодійну силу впливу на природу й людей.
Я пішов від мами у біленькій сорочці, сам білий.
З білої сорочки сміялися. Кривдили мене і ранили.
І я ходив тихонько, як біленький кіт.
Я чув свою підлість за тихий хід, і кров моя дівоча з серця капала.
А спав я у наймленій хаті посеред брудних ту ловищ, сплетених розпустою.
Листочок білої берези на сміттю»).
Теорія літератури
Контраст – різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ.
Контраст
Білий світ Світ новий і чорний
Білі губи брудні туловища
Біленька сорочка сміття
Сам білий чорне каміння
Біленький кіт болото
Біла береза
«Свій світ» |
|
Праворуч |
Ліворуч |
«Синє море» |
«Чорна машина, що з червоного рота прокльоном стогне». |
«Чорні скиби» |
|
«Білий плуг» |
|
«Пісня» |
|
Піт солений» |
|
«шовком тканий»
Серце ------ «мій світ» «сріблом білим мережаний»
«перлами обкинений» «своє царство»
«Ланцюжок».
Побілілі губи «біленька сорочка» «біленький кіт»
крайній ступінь чистота, незайманість вразливість, незахищеність
емоційної напруги
листок білої берези, що опинився на смітті
відірваність від рідного середовища, загибель.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
- Що ви помітили у творі? (Незвичні художні засоби).
- Які саме? (Ускладнені і надумані метафори).
- З якою метою їх використовує автор? (Для передачі внутрішньої боротьби душі героя).
«Лото» (робота з картками).
Сильний |
Слабкий |
Визначений |
Невизначений |
Цілісний |
Суперечливий |
Вольовий |
Безвільний |
Типовий для свого часу і соціального середовища |
Нетиповий |
Проблемне запитання.
«Займи позицію».
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
«Незакінчене речення»
Орієнтовні відповіді
VII. ОЦІНЮВАННЯ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове: у тезисній формі визначити головні думки твору.
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА