"Урок справедливості" може бути проведений у класі або у приміщенні суду за попередньою домовленістю. Матеріал чудовий, легко сприймається дітьми початкової школи. Учні отримають корисні знання про професії та спробують відчути важливість справедливих рішень.
«УРОК СПРАВЕДЛИВОСТІ»
(на прикладі мультфільму «Кінь проти Хом’яків»)
Мета: ознайомити дітей з місією суду в суспільстві; розповісти про особливості юридичної професії, про роботу судді, показати одяг судді –мантію та нагрудний знак; простими словами пояснити, як дорослі мирно вирішують суперечки між собою; закріпити знання дітей про їхні права та обов’язки.
Ключове повідомлення: у людей можуть бути різні інтереси, між ними виникають спори і щоб їх вирішувати потрібен суд.
Завдання уроку: продемонструвати на прикладі, що можуть бути різні точки зору на одну ситуацію і для вирішення спору потрібен суд.
Цільова аудиторія: діти 2-В класу.
Форма заняття: інтерактивна гра-дискусія.
Час: 45-60 хвилин.
Місце: судова зала.
Матеріальне забезпечення уроку: файл з анімаційним фільмом «Кінь проти Хом’яка».
Обладнання: телевізор з USB-входом або проектор з екраном для демонстрації відео.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя
-Добрий день! Діти, сьогодні ми завітали в гості. Тож давайте їх привітаємо.
Добрий день!
У добрий час, радо ми вітаєм Вас.
Здоров’я, щастя, радості бажаємо .
« Урок справедливості» розпочинаємо!
-Діти, де ми будемо проводити наш «урок справедливості»?
-Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (цікавим, продуктивним, проблемним)
- А ви на уроці якими повинні бути?(дисциплінованими, уважними, активними, справедливими)
-Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.
ІІ. Основна частина.
1. Вступне слово судді.
2. Дискусія
Суддя задає дітям запитання і залучає їх до дискусії :
- Хтось з вас колись сперечався?
- Чому виникають суперечки?
- Хто вирішує спори між дітьми ?(вчителі, батьки, старші)
- Хто вирішує суперечки між дорослими ?(ведучий має пояснити, що для вирішення суперечки між дорослими, яку не можна розв`язати самостійно, існує суд)
- Як вирішити суперечку? (ведучий підводить дітей до думки, що суперечки вирішуються по справедливості)
- Хто з вас вважає себе справедливим?
- Давайте перевіримо! Уявіть, що ви – судді і вам потрібно вирішити спір!
( пояснює, що зараз буде продемонстровано мультфільм, в якому виникла суперечка між звірами, та пропонує дітям її справедливо вирішити у якості судді).
3. Робота з медіа
Демонструємо мультфільм «Кінь проти Хом’яка» до 3 хвилини 57 секунд, і після слів «Справедливий? Перевір!» робимо паузу . https://www.youtube.com/watch?v=1hMdWwgS7y4&t=116s
Пропонуємо дітям вирішити спір і справедливо розсудити звірів.
4. Робота в групах.
Діти діляться на дві групи: тих, хто за Коня, і тих, хто за Хом’яка.
Діти вільно обирають, на чию користь вирішити суперечку.
Пропонуємо пояснити чому правий Кінь/Хом’як та почергово вислуховуємо аргументи на користь Коня та Хом’яка .
Коли аргументи закінчуються, перепитуємо, чи впевнені діти у своєму рішенні і пояснюємо можливість поміняти свою думку. Діти остаточно визначаються, за кого вони .
Допускається, що хтось із дітей не визначився або має власну думку, відмінну від інших. Пропонуємо дізнатися, як вирішив спір суддя Черепаха. Демонструється фінал мультфільму з 3.57 хв.
Суддя пояснює, чому так було вирішено спір.
(Звертаємо увагу на такі аспекти: - підкова є власністю Коня і право власності має захищатися, однак і власник зобов’язаний дбати про свої речі;
- якщо хтось знайшов чужу річ, то треба повернути її власнику. Якщо він не відомий, зробити все можливе, щоб його розшукати (цим і відрізняється знахідка від крадіжки).
- хом’яки намагалися розшукати власника, але не змогли. Користувалися підковою добросовісно і відкрито;
- протягом довгого часу (літо, осінь, зима – «рік минув») підкова приросла до нори, перетворилась на одвірок і заросла квітами. Вона стала невід’ємною від житла хом’яків. Якщо її відірвати, то житло зруйнується. Хом’як та його велика родина опиниться без житла та у небезпеці;
- Кінь має нову підкову. То ж для нього вона не така важлива, як житло для хом’яків. Але він, як власник, має право на компенсацію. Він отримав від хом’яків сніп жита і задоволений.)
- Суддя Черепаха керувався чинним законодавством України.
- Рішення суду має бути справедливим . Для цього потрібно, щоб справу вирішували професіонали, в мультику – це Суддя Черепаха, а в справжньому житті – професійні судді, які довго навчаються, отримують відповідну освіту, успішно складають іспити і лише потім мають право розглядати справи і вирішувати спори між людьми. (демонструє свій одяг)
-Діти, а чому Кінь програв?( не знав прав)
Розповідь судді про права дітей. ( роздаються пам’ятки).
ІІІ. Закріплення знань.
Повторили всі права
Тож тепер почнеться гра.
Якщо право є в законі
Дружньо плеснемо в долоні.
А якщо ж його нема.
В суді буде тишина.
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
Учитель.
Дитя моє, права дитини,
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам'ять
Порадь і друзям почитать.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
Для учнів за можливістю можна залишати 10 хвилин на запитання до судді.
Робиться спільне фото класу з суддею на згадку.