Урок з біології в 10 класі
Тема «Стать. Статеві клітини. Гермафродитизм».
Мета: розкрити суть поняття «стать», «гермафродит», «гендер», дати чітку характеристику чоловічої та жіночої статей; розвивати навички групової та самостійної роботи; виховувати принципи гендерної рівності, повагу до протилежної статі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи: евристична бесіда, створення проблемних ситуацій, проект - асоціативний портрет, ігровий.
Технології: ІКТ, проблемного навчання, проектного навчання.
Структура уроку.
Посмішка на екрані. Дівчат і хлопців розсаджуємо на різні ряди (пояснюємо, що це пов’язано з темою уроку, яку озвучуємо пізніше).
Правила. Кидаю питання будь – якому учневі. Учень відповідає – відбив, пас переходить до нього. Він пасує питання іншому гравцеві. Не відповідає – отримує пенальті – ще одне питання. Не відповідає- жовта картка (попередження), дві жовті картки – червона картка (оцінювання згідно критеріїв).
Починаємо грати. Граємо командами – хлопці проти дівчат.
Гра «Він – вона». Фото на екрані.
Корова – бик, вівця – баран, левиця – лев, півень – курка, індик – індичка.
Евристична бесіда. Що ж таке стать? Опрацювання поняття в підручнику.
А як же відрізнити до якої статі відноситься та чи інша особина?
Згадуємо первинні і вторинні статеві ознаки. Складаємо асоціативні портрети на дошці ( на дошці прикріплюємо силуети чоловіка та жінки – навколо відмінності).
Проблемне питання. А ще чим відрізняється чоловік і жінка з точки зору генетики? Як формується стать? Хто відповідальний за формування статі? (слайд на дошці)
Каріотип людини 46 хромосом – 23 пари: 22 пари – аутосоми і 23 пара – гетерохромосоми. У жінки – XX – дві великі X – хромосоми, а у чоловіка XY.
Вона несе мало спадкової інформацїї, але відповідає за дуже важливий процес – визначення статі.
Вирішення задачі.
Ще ми вивчали успадкування зчеплене зі статтю. Давайте згадаємо цю тему і розберемо задачу на успадкування захворювання гемофілії.
Гемофілія успадковується як рецисивна ознака, зчеплена з X – хромосомою. Дівчина, батько якої гемофілік, а мати здорова і походить із родини, у якій не траплялись згадані аномалії, одружилась із здоровим чоловіком. Чи може в них народитися дитина із хворобою дідуся?
Продовжуємо розглядати тему далі. Погляньте на екран. Визначте стать цих тварин – кільчатий черв’як, ціп’як. Ці тварини – гермафродити. А чи можуть зустрічатися гермафродити серед людей? У ссавців гермафродитизм виникає внаслідок певних спадкових аномалій або порушення розвитку. У людини розрізняють два види гермафродитизму – істинний і хибний. Зустрічаємость – 1 випадок на 2000 народжених (майже всі – хибний гермафродитизм), істинний трапляється дуже рідко.
Працюємо з підручниками – поняття гермафродит, істинний та хибний гермафродитизм. Термін гермафродитизм походить від імені грецького міфічного персонажу Гермафродита – сина Гермеса та Афродити, котрий сполучив в собі ознаки чоловічої та жіночої статі. Не слід плутати з андрогінією – психологічним, а не біологічним явищем.
Істинний гермафродитизм виправляється лише хірургічним втручанням після аналізу (яких клітин більше). Істинний гермафродитизм виявляється на УЗІ на 18 – 20 тижні вагітності.
В 2013 році Німеччина прийняла закон, який дозволяє не заносити в свідоцтво про народження стать дитини. В Австралії існує стать «інакший» - її записують в документи. Тому було введено поняття гендер.
Виступ з випереджувальним завданням «Суть поняття гендер». Після виступу робимо висновки і заповнюємо таблицю.
Ознаки статі |
Ознаки гендеру |
З’являються в момент зачаття. |
Є культурною традицією. |
Є універсальними(незалежно від країни, культури, релігії). |
Істотно відрізняються в різних країнах(роль жінки та чоловіка). |
Ніколи не змінюються в історичному процесі. |
Можуть змінюватися з часом. |
Властиві лише одній статі. |
Притаманні людям різної статі. |
Робота в групах.
Творче завдання. Намалюйте зображення хлопчика (малює група дівчат) та дівчини (малюють хлопці). Придумайте їй або йому ім’я, запишіть чотири основні риси характеру та особливості поведінки, які вважаються характерними для цієї статі. Намалюйте невеличку рамку біля ваших ідей. Презентуйте свою роботу.
Після презентації слово вчителя.
Оці рамочки біля ваших малюнків – це гендерні рамки, тобто гендерні стереотипи, які ми очікуємо від людей, спираючись на поширені в суспільстві уявлення про чоловічу і жіночу поведінку. Вони реально існують, ви довели це своїми презентаціями.
Релаксація.
На завершення я б хотіла провести гру «Не розірви ланцюжок» . Я пропоную по черзі, за ланцюжком, сказати ось такі слова: «Я радий, що я дівчина(хлопець), тому, що …»
Підсумок уроку . Слово вчителя.
Домашнє завдання.
Оцінювання.