Тема: Природознавство. Степ.
Математика. Знаходження дробу від числа. Задачі на знаходження дробу від числа.
Мета:
Вид уроку: інтегрований урок – подорож з елементами інтерактивних методів навчання.
Обладнання: карта «Природні зони України», відео - фрагменти про зону степу України на комп’ютері, карта - схема «Орієнтування на місцевості», математичні картки із завданнями для роботи в парах і групах, схеми задач, «ключ» для перевірки завдання з математики, мікрофон.
Хід уроку
І Організація учнів для роботи на уроці
Вчитель: Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Любих гостей привітайте,
І на місце тихенько сідайте.
-З яким настроєм ви прийшли на урок (гарним, сумним, веселим)? (використовую таблицю).
Я розраховую на вашу підтримку і допомогу. І вам бажаю бути
«У» – усміхненими «С» – спокійними «П» – працьовитими «І» – ініціативними
«Х» – хоробрими «У» – умілими
Інакше кажучи – УСПІХУ!
-А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте собі і мені успіхів .
ІІ Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала й чарує, хвилювала й хвилює людину.
Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квіток – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю.
ІІІ Повідомлення теми й мети уроку
Вчитель: Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо наше спілкування з природою. Ми відправимося у незвичайну подорож. Куди саме? Ви відгадаєте, якщо правильно визначите напрямок на місцевості.
ІVВивчення нового матеріалу (природознавство)
Закріплення вивченого матеріалу (математика)
відстань час швидкість відстань час швидкість
150 км 3 год ? 124км 2 год ?
( Дізнатися скільки км проїжджає кожен автобус за 1 год. Запис дій у зошитах.
124:2=62км/год
150:3=50 км/год
На якому автобусі ми доїдемо швидше?
Сідаймо обережно в автобус і відправляємося у подорож. (Слайд автобуса)
|
3 10 |
хвилини |
9 10 |
|
|
2 3 |
години |
3 4 |
|
|
2 3 |
доби |
3 4 |
|
|
3 10 |
кілометра |
3 10 |
|
Короткий запис завдань вчитель показує на слайдах.
Поміняйтеся зошитами в парах, перевірте за поданим «ключем» відповіді, поставте на полях відповідні позначки. («Ключ» показано на слайді)
Фізхвилинка
Ось так непомітно ми й доїхали до степу. Давайте вийдемо з автобуса, потягнемося до сонечка, повернемося ліворуч – праворуч і підемо далі пішки.
Степова зона займає близько 250 тис. км2 .
До неї входять Донецька, Луганська, Дніпропетровська,Запорізька, Херсонська, Миколаївська , Одеська області. Це становить 40 відсотків території України.
Безлісі степові простори нашої країни розкинулися на території Приазовської височини, Донецького кряжу, Причорноморської та Приазовської низовин. Поверхня степу рівнина, подекуди з горбами, ярами і балками, що поросли деревами й кущами.
4. Робота з картою природних зон України.
Сонце тут піднімається вище на небосхилі, тому зона степів отримує найбільшу кількість тепла.
Літо в зоні степів жарке опадів випадає мало, часто бувають посухи. Осінь тепла. Зима коротка, холодна, вітряна, малосніжна. Весна настає рано, швидко тепліє.
Степи край багатий чорноземними ґрунтами. Які дають можливість вирощувати майже половину всього зерна, що збирають в країні.
Основними зерновими культурами зони степу є: пшениця, кукурудза, рис, просо. Тут багато овочевих: помідори, огірки, баклажани, перці.
В цій зоні майже повністю зосереджено вирощування соняшнику. Також з технічних культур вирощують: льон, тютюн, цукровий буряк.
Тільки степ дає високі врожаї кавунів та динь.
Славляться степи своїми садами у яких вирощують вишні, сливи, персики, черешні; є тут і виноградники та інші ягідні культури. Розв’яжемо задачу
Довжина ділянки 50 м, а ширина 48. 1/3 від всієї площі засаджено малиною, а решта – полуницею. Яку площу відведено для кожного виду ягід ?
Через нестачу вологи в зоні степу ростуть переважно трав’янисті рослини. Упродовж року степ кілька разів змінює вигляд. Рано на весні в ґрунті ще достатньо вологи ,тому розцвітають ранньоквітучі рослини: півники, тюльпани, горицвіт, півонія вузьколиста. Ці рослини до настання посухи встигають утворити насіння й накопичити поживні речовини в підземних органах.
Багато рослин пристосувалися до життя в степу. Деякі мають довге коріння , щоб діставати вологу з глибини., інші ростуть навесні, і коли настає спека , у них уже достигають плоди і надземна частина відсихає. У ґрунті лишилися цибулинки, бульби, з яких і з’являться наступного року рослини.
Тюльпан - степова рослина . Як тільки насінина тюльпана потрапляє в грунт, вона починає проростати в глибину. Виростає цибулинка, з якої навесні з’явиться квітка. Потім зелень відмирає ,а цибулинка продовжує рости і заглиблюватись. Про цю властивість тюльпана знають садівники. Цибулинки тюльпана під час викопування виявляються на більшій глибині , ніж їх садили. Це пристосування з’явилося ще й тому ,що під час літньої посухи ховрахи і миші шукають соковитої цибулинки і їдять замість води .До речі тюльпан Шренка ,який росте у степу, занесено до Червоної книги України. Так само півонію тонколисту.
У степових рослин , таких як ковила, костриця, тонконіг, житняк, полин, є ще одне пристосування до життя в посушливому кліматі. Розгляньте ці рослини , що ж спільного у їх будові?
У них листки вузькі, дрібні,жорсткі або вкриті волосками. Для чого? (зменшується випаровування води) А така рослина як полин може деякий час обходитись без води. Під час засухи скидає листя й ніби завмирає .Гіркий полин має гіркі речовини ,які рятують його від травоїдних тварин. Навіть багато рослин не можуть жити біля полину. Один з видів полину є лікарською рослиною – ліки від глистів. Коли полин скидає насіння ,його із задоволенням їдять тварини.
Цікавими рослинами є родина перекоти поле. Це кремер, миколайчики (як конюшина) .У всіх видів цих рослин міцна корнева система, вони пристосовані до нестачі вологи. На початку осені, коли дозрівають плоди у всіх рослин перекоти – поля стебла загинаються і утворюється кулька. Вітер відриває високе стебло і котить,розсіваючи насіння .
4.2 Розгадування кросворду
|
с |
|
|
|
|
|
||
т |
|
|
|
|
|
|
||
|
е |
|
|
|
||||
п |
|
|
|
|
||||
1.Рослина схожа на вогник з іскрами. (Костриця)
2.Рослина,що любить зариватися в землю.(тюльпан)
3.Рослина з чорними ягодами,про неї складено пісню.(терен)
4.Дуже гірка рослина з різким ароматом. Худоба її не їсть.(полин)
Фізхвилинка
5. Ознайомлення із тваринним світом степу
– Тваринний світ досить різноманітний. У степу живуть рослиноїдні комахи – сарана, джміль, метелики, бджоли, а також хижі – богомоли, дибки, туруни. Ховрахи, хом'яки, миші, бабаки живуть у норах. Серед густої трави гніздяться жайворонки, перепілки, куріпки
Але є певна особливість. Зверніть увагу на розміри тварин. Чи є тут великі тварини? Чому? Яке ще пристосування дрібних тварин допомагає вижити? (Забарвлення). Малі розміри і таке забарвлення допомагає їм вижити.
Птахи (жайворонки, перепілки)) гніздяться на землі , тому мають бути менш помітні. Перепілка (120-150г) перелітає Чорне море в Африку,куріпка (500г) кладе від 12 до 24 яєць, які вилуплюються протягом 1-2 тижнів.
Є також і хижі птахи: степовий орел(занесений до Червоної книги), болотяна сова(знищує гризунів).Є ще один цікавий птах – дрофа . Це найбільший птах. Розміром з індика (маса від 16до 21 кг) . Вона добре бігає, непогано літає, хоч піднімається в повітря важко. Щоб під час спеки охолонути, дрофи лягають на землю і, розпустивши крила , посилено дихають..А ще під час дощів вони дуже намокають , бо у них немає спеціальної жирової залози. Тому після пізніх осінніх дощів, якщо температура повітря нижча за нуль , птахи гинуть. Вони занесені до Червоної книги.
Звірі степів теж дрібні , крім сайгаків. Сайгак має досить цікаву зовнішність . Його морда закінчується невеликим хоботом з двома ніздрями . Вони йому потрібні для того ,щоб взимку зігрівати холодне повітря. Люблять рівні простори (краще видно ворога) ,вміють швидко бігати.(70-80 км\год)
Лисиці – корсаки – родичі лисиці , але менші за розміром. У них великі вуха і чорний кінчик хвоста, колір шерсті сіро-рудий. Харчується гризунами ,птахами.
А найдрібніші жителі – це полівки, ховрахи, хом’яки. Досить цікавими є тушканчики –у них задні ноги в4 рази довші за передні. Це тваринка , яка впадає в сплячку.
Зайці- русаки –крупніші за біляків. Забарвлення на зиму не змінюють.
Робота в групах
- Розділи ілюстрації тварин степу за групами: Звірі. Птахи. Комахи. Плазуни.
Лисиця, борсук, метелик, сарана, ховрах, тушканчик, гадюка степова, ящірка, перепілка, стрепет, бабак,коник, жайворонок,богомол,одуд.
Серед природних зон степи зазнали найбільше змін від господарської діяльності. Вони найбільше заселені людиною. Усі ділянки де колись були степи розорені. Справжній степ можна побачити лише в заповідних ділянках, які перебувають під охороною держави. Тепер лише заповідники можуть дати уявлення про те різноманіття рослинного і тваринного світу, яке було колись. У заповідниках охороняють не лише рідкісних рослин і тварин світу,а ділянки не розореного так званого цілинного степу, яких ніколи не торкалася людина.
Першим заповідником, створеним в Україні ще в 1898 році,був заповідник Асканія – Нова, одне із семи природних чудес України.
5.2.Перегляд відео Асканія – Нова
V. Підведення підсумку роботи на уроці
Трудитися ми будемо продовжувати і вдома:
З природознавства:
З математики (диференційоване завдання):
І група – Рівняння 8 ст 146
ІІ група – Задача 6 ст 146
ІІІ група – Задача 6 ст 146 Рівняння 8 ст 146