Урок з теми "Системи опрацювання числових даних". Містить кросворд для актуалізації знань та практичну роботу по створенню діаграм в ЕТ.
Тема. Створення та настроювання діаграм, вибір типу діаграми. Побудова діаграм.
Мета:
навчальна:
ввести поняття «діаграма», «об’єкти діаграми»;
розглянути види діаграм, спосіб побудови діаграм, їх характеристики;
формувати навички роботи з діаграмами.
Розвивальна:
показати практичне застосування діаграм у житті;
розвивати аналітичне мислення, пам’ять та увагу;
розвивати культуру мовлення.
Виховна:
виховувати наполегливість у досягненні мети;
формувати навики зібраності, уважності, акуратності в роботі з табличними даними і діаграмами;
сприяти вихованню самостійності учнів під час роботи з комп’ютером;
відповідальне ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: дошка, комп'ютери, програмне забезпечення Ms Excel
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
1. Привітання.
2. Перевірка присутності. Підготовка учнів до уроку.
3. Повторення правил техніки безпеки.
4. Оголошення теми і формулювання учнями мети уроку.
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
Для актуалізації опорних знань використовується рішення кросворду
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кросворд
По горизонталі: 1. На перетині рядка та стовпчика знаходиться… . (комірка).
3. Документ середовища Microsoft Excel – це… (книга). 4. Позначення, в якому спочатку записується ім’я стовпця, а потім номер рядка називається …(адреса).5. Основний тип даних, що опрацьовується в таблиці – (число). 7. Засіб для обчислення суми значень деякого діапазону (автосума). 8. Ця дія прискорює введення даних та поширює дію формули на інші комірки (копіювання). 9. Для виконання дій над вмістом клітинок служить..(формула). 10. При зміні вмісту комірок, у формулах відбувається автоматичне… (переобчислення). 11. В комірці може міститися число, текст, адреса комірки … (функція).
По вертикалі: 2. Вони формують робочу книгу. (аркуш). 6. Цей маркер прискорює введення послідовності значень (арифметичної прогресії, назв днів тижня, місяців тощо)(маркер автозаповнення).
ІІІ. Мотивація вивчення теми
Якщо електронна таблиця містить велику кількість числових даних, то проаналізувати їх (порівняти, оцінити їх зміну з часом, встановити співвідношення між ними та ін.) досить важко. Провести аналіз великої кількості числових даних значно легше, якщо ці дані зображувати графічно. Для графічного відображення та аналізу даних робочого листа використовуються діаграми.
IV. Пояснення нового матеріалу.
1. Визначення діаграм.
Діаграма (з грец. - креслення) - це графічне зображення, в якому числові дані представляються у вигляді геометричних фігур. З усіх типів діаграм найчастіше використовують гістограми, графіки, кругові, лінійні і точкові діаграми. Скільки є видів діаграм, які їх характеристики, ви зможете прочитати в підручнику і переглянути, відкривши Ms Excel.
2.Типи діаграм.
У Excel можна створювати різні діаграми. Всього існує 11 типів вбудованих діаграм, кожен з яких має ще безліч різновидів (видів). Вибір типу діаграми визначається завданнями, які розв’язуються при її створенні. Один із типів діаграм є стандартним, тобто він використовується за умовчанням при створенні діаграм. Зазвичай стандартної діаграмою є плоска гістограма.
Для того, щоб вибрати тип діаграми, потрібно правою кнопкою миші виконати клацання на діаграмі, яку потрібно змінити, і вибрати команду "'Змінити тип діаграми".
3. Створення діаграм
Створення діаграми складається з двох етапів. На першому етапі потрібно виділити діапазон даних, тобто, серії даних, категорію даних разом з підписами даних.
УВАГА: Виділення рядів даних, що не розташовані поруч, здійснюється при натиснутій клавіші Ctrl. Цей етап не є обов’язковим, але його виконання прискорить і дещо спростить побудову діаграми.
На другому етапі потрібно викликати майстер діаграм і заповнити поля відповідних діалогових вікон майстра, задаючи вигляд та параметри діаграми. Робота з майстром складається з 4-х кроків.
1 крок: вибір типу та виду діаграми. На цьому крокі потрібно обрати потрібний тип діаграми (гістограма, лінійчата, графік. тощо) та один із запропонованих варіантів даного типу. Кількість видів залежить від обраного типу діаграми. Тут же наводиться стислий опис обраного виду діаграми. Кнопка Просмотр результата дозволяє попередньо переглянути вигляд обраної діаграми.
2 крок: вибір розташування даних. На цьому кроці вікно містить дві закладки. Перша – Диапазон данных – задає діапазон розташування даних. Крім того, можна змінити підпис даних, адресу комірок кожної серії та адресу діапазону категорії даних.
3 крок: введення параметрів діаграми. Відповідне вікно містить декілька закладок. Вони мають таке призначення:
закладка Заголовки – задає назву всієї діаграми та підписи координатних осей;
закладка Осі – відображає координатні осі. Якщо важливим є лише сам вигляд діаграми без аналізу конкретних значень, то осі можна не відображати;
закладка Лінії сітки – дозволяє відобразити основні та додаткові лінії сітки, що покращує порівняння значень даних. Для деяких видів діаграм можна лінії сітки не відображати, наприклад, для гістограми горизонтальні лінії не потрібні;
закладка Легенда – відображає відповідність між серіями даних та кольорами діаграми; може бути розташована в будь-якому місці діаграми;
закладка Підписи даних – відображає числові значення на діаграмі. Доцільно використовувати для порівняння значень, коли лінії сітки та осі на діаграмі відсутні;
закладка Таблица данных – відображає поруч з діаграмою таблицю з даними, для яких вона побудована. Рекомендується для покращення наочності в тому випадку, якщо ряди даних розташовані в різних частинах електронної таблиці.
4 крок: вибір розташування діаграми. На цьому кроці користувач визначає, де саме буде розташована діаграма: на поточному робочому листкові, чи на окремому . В другому випадку листок з діаграмою створюється автоматично.
Перехід від одного кроку до іншого при побудові діаграми здійснюється натисненням кнопок Далее (до наступного кроку) або Назад (до попереднього кроку). Завершення побудови діаграми можна здійснити натисненням кнопки Готово на будь-якому кроці. Параметри діаграми, які не були задані, встановлюються за умовчанням.
4. Редагування діаграми.
Створену діаграму можна в будь-який момент змінити. Редагування діаграми полягає в:
зміненні способу формування ряду даних: з даних рядка або даних стовпця;
зміненні діапазону клітинок, за даними яких будується діаграма;
зміненні типу, виду або макету діаграми;
вставленні, переміщенні, видаленні або зміненні назв діаграми і осей, легенди, підписів даних тощо;
зміненні відображення осей і сітки;
редагуванні окремих об’єктів діаграми та ін.
Діаграму можна надрукувати. Діаграма, розташована на окремому аркуші, друкується як окрема сторінка. Діаграма, розташована на аркуші з даними, може бути надрукована разом з даними аркуша або на окремій сторінці.
VI. Узагальнення набутих знань.
Практична робота №4. Побудова діаграм.
МЕТА: Закріпити навички побудови діаграм MS EXCEL, використовувати ЕТ для побудови діаграм та графіків.
Інструктаж з техніки безпеки
Виконайте вправи для знаття зорової та м’язової втоми.
Суходіл займає 59 %, вода займає 71 %, земної поверхні. У північній півкулі суходіл займає 39 %, вода - 61 % поверхні, а в південній півкулі суходіл займає 19%, вода - 81 % поверхні. Знайти площу, яку займає суходіл і вода на земній кулі, якщо поверхня земної кулі наближено дорівнює 510 млн. кв. м. Побудувати відповідні діаграми.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати п. 2.7, завдання 7, 9* с.108 (за Рикіндом Й.Я.)
VIII. Пiдбиття пiдсумкiв уроку
Оцiнювання практичної роботи.