Урок "Сучасні космологічні дослідження. Телескопи. Дослідження Землі і Всесвіту за допомогою космічних апаратів. Проблема вивчення темної матерії та темної енергії."

Про матеріал
Розробка уроку з предмету природничі науки. В уроці поєднанні знання астрономії, фізики та історії України. Запропоновані цікаві види колективних робіт, одна з яких створення колажу "Дослідження космосу".
Перегляд файлу

Бериславський педагогічний коледж ім..В.Ф.Беньковського

Херсонського державного університету

Урок з природничих наук (експериментальний інтегрований курс)

Студенти І курсу (ІІ півріччя)

Викладач природничих наук – Ільйонок О.В.

 

Тема: Сучасні космологічні дослідження. Телескопи. Дослідження Землі і Всесвіту за допомогою космічних апаратів. Проблема вивчення темної матерії та темної енергії. Космогонія Сонячної системи.

Мета:

Освітня: продовжити формувати компетентності в природничих науках та технологіях та соціальні і громадянські; сформувати уявлення про космологічні дослідження; ознайомити із найголовнішими досягненнями людства у вивченні космосу; проаналізувати місце України в астрономічних дослідженнях шляхом ознайомлення із історичними даними; проаналізувати особливості комплексу обладнань, що використовуються у космологічних дослідженнях; систематизувати уявлення про розвиток Сонячної системи.

Розвиваюча: вміння самостійно працювати з літературними джерелами; обирати найголовніше в тексті шляхом маркування; навички колективної роботи; розумові здібності.

Виховна: почуття патріотизму та національної свідомості шляхом ознайомлення із здобутками України в межах космічної науки.

Тип уроку:комбінований.

Методи навчання: словесні (розповідь, бесіда, дискусія), наочні (демонстрація, перегляд відео-фрагментів), практичні (вправи в зошиті, робота з літературними джерелами).

Інтерактивні методи навчання: прийом «Маркування», «За і проти», «Рефлексія».

Засоби навчання: ТЗН, підручники, зошити, роздатковий матеріал, маркери.

Здоровязбережувальні технології: фізультхвилинка

Наскрізні уміння:

Екологічна безпека і сталий розвиток – виконання завдання «За і проти» під час якого розглядаються позитивні сторони космічних досліджень та негативні, їх вплив на екологію нашої планети та космічного простору.

Громадянська відповідальність – перегляд відео-фрагменту «Україна-космічна держава», обговорення питання про відповідність твердження «Україна-космічна держава», згадування історичних етапів що пов’язанні із розвитком космічних досліджень  та місце України в цьому процесі.

 

Список використаних джерел

Інтернет-ресурси:

 

  1. Новини науки та техніки. [Електронний ресурс] // Режим доступу : https://ukr.media/science/383838/
  2. Індія та космічні дослідження. [Електронний ресурс] // Режим доступу : https://ua.korrespondent.net/tech/space/4057644-indiia-vyvela-v-kosmos-rekordno-lehkyi-suputnyk
  3. Освоєння космосу: початок космічної ери. [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://ru.osvita.ua/vnz/reports/astronom/25813/
  4. До дня космонавтики: Україна космічна держава. [Електронний ресурс] // Режим доступу :http://www.armyfm.com.ua/do-dnja-kosmonavtiki--ukra%D1%97na-kosm%D1%96chna-derzhava/
  5. Обсерваторія. [Електронний ресурс] // Режим доступу :https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B1%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F
  6. Телескоп Габбл. [Електронний ресурс] // Режим доступу :https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%BF
  7. Темна матерія. [Електронний ресурс] // Режим доступу :https://futurum.today/temna-materiia-zahadky-vsesvitu/
  8. ТАЄМНИЧА ТЕМНА МАТЕРІЯ . [Електронний ресурс] // Режим доступу : https://history.vn.ua/pidruchniki/gilberg-natural-sciences-10-class-2018/56.php

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний етап.

Привітання та перевірка присутніх, налаштування на гарний настрій.

ІІ. Перевірка домашнього завдання практичного характеру, перевірка раніше

 засвоєних знань.

Природничий диктант

  1. Стародавній вчений, який вперше створив свою систему Всесвіту ……
  2. Піонер космонавтики, розробник основи сучасної ракетно-космічної техніки – теорія реактивного руху…..
  3. 4 жовтня 1957 рік – це дата запуску ……
  4. Докази якими підтверджується теорія Великого вибуху …..
  5. Ознаки, що відрізняють планети земної групи від планет-гагантів……
  6. Рух планет навколо Сонячної системи здійснюється по ……орбіті
  7. Наше Сонце, як одна із зірок Всесвіту відноситься до спектрального класу……
  8. В одній із сфер Сонця, а саме в …..відбуваються термоядерні реакції
  9. Термоядерна реакція – це…..
  10. Найгарячіша зірка має …..колір, найхолодніша ……, а зірки що «помирають» мають……забарвлення.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Рубрика «Новини з космосу»

  1. Кільця Сатурна виявилися молодшими за динозаврів. Астрономи, які проаналізували дані апарату «Кассіні», зібрані під час фіналу місії, змогли дати нові оцінки маси і віку кілець Сатурна, які виявилися набагато молодшими, ніж вважалося раніше. У статті, опублікованій в журналі Science, кажуть, що їх вік може складати від 10 до 100 мільйонів років, інформує Ukr.Media.
  2. Індія вивела в космос рекордно легкий супутник. Індійська організація космічних досліджень (ISRO) вивела на орбіту найлегший у світі супутник. Це кубсат, зібраний студентами, повідомляє прес-служба ISRO в п’ятницю, 25 січня 2019 року. У лютому 2017 року Індія встановила світовий рекорд за кількістю супутників, запущених за допомогою однієї ракети, відправивши в космос 104 супутники. Попередній рекорд одночасного запуску належав Росії – 37 супутників у 2014 році.
  3. Розміри чорної діри в центрі Галактики вперше точно виміряли (22.01.2019). Група астрономів вперше отримала конкретні дані про розмір видимої частини гігантської чорної діри, яка розташовується в центрі Чумацького Шляху. Про це пише Astrophysical Journal. Чорна діра Чумацького Шляху перебуває в сплячці, саме тому у неї відсутні видимі джети. Вчені зараз намагаються з’ясувати, коли саме вона заснула, наскільки вона була активною і як її колишня активність впливала на зірки в Галактиці.
  4. Вчені створили ракету з нескінченною генерацією палива (14.01.2019). Група вчених з Університету Центральної Флориди у співпраці з фахівцями компанії Honeybee Robotics розробила прототип космічного корабля під назвою World Is Not Enough (WINE). Апарат здатний витягувати воду з астероїдів і комет, використовуючи її в якості палива. Про це пише Phys.org. Теоретично, перелітаючи від одного астероїда до іншого, апарат може «живитися» нескінченно. Випробування апарату пройшли 31 грудня. Вчені спеціально створили грунт, який аналогічний поверхні дрібних космічних об’єктів.WINE не тільки зміг успішно добути воду, але також зробив з неї ракетне паливо, яке дало йому енергію для здійснення поштовху від поверхні планети.

Викладач: 2019 рік тільки розпочався, а скільки важливих та цікавих досліджень в сфері космології ми з вами почули. Сьогодні на уроці, ми з вами детальніше ознайомимось із дослідженнями космосу. А ще дізнаємось, про внесок українців у астрономічні дослідження.

 

 

 

 

 

ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

План:

  1. Космологічні дослідження: мета та завдання.
    1. Україна як космічна держава.
  2. Технологія досліджень космічного простору.
  3. Поняття про темну матерію та енергію.
  4. Гіпотези виникнення Сонячної системи.

Розповідь викладача з елементами бесіди

Що таке космологічні дослідження?

Це відкриття та розвідка космічного простору за допомогою космічних технологій. Фізичні дослідження космосу ведуться як за допомогою пілотованих космічних польотів, так й автоматичних космічних апаратів. Технічному дослідженню космосу передував розвиток астрономії та створення великих й відносно ефективних ракет на початку 20 століття. Освоєння космосу було одним з напрямків суперництва між СРСР та США в холодній війні. Початком епохи освоєння космосу можна вважати запуск першого штучного супутника Землі — Супутник-1, запущеного Радянським Союзом 4 жовтня 1957 року. Радянська космічна програма була на передових позиціях.

Мета: У науковому плані людство прагне знайти в космосі відповідь на такі принципові питання, як будова і еволюція Всесвіту, утворення Сонячної системи, походження та шляхи розвитку життя.

Від гіпотез про природу планет і будову космосу, люди перейшли до всебічного і безпосереднього вивчення небесних тіл і міжпланетного простору за допомогою ракетно-космічної техніки. В освоєнні космосу людству належить вивчити різні області космічного простору – Місяць, інші планети і міжпланетний простір. Сучасний рівень космічної техніки та прогноз її розвитку показують, що основною метою наукових досліджень за допомогою космічних засобів, очевидно, в найближчому майбутньому буде наша Сонячна система. Головними при цьому будуть завдання вивчення сонячно-земних зв’язків і простору Земля – Місяць, а так само Меркурія, Венери, Марса, Юпітера, Сатурна та інших планет, астрономічні дослідження, медико-біологічні дослідження з метою оцінки впливу тривалості польотів на організм людини та її працездатність.

Чому Україну називають космічною державою?

За словами діючого президента України Петра Порошенко: Україна успішно підтверджує свої позиції космічної держави, Про це він написав на своїй сторінці в Facebook.

«20 років тому в цей день відбулася історична подія для незалежної України – Леонід Каденюк на борту американського космічного корабля «Колумбія» здійснив політ у космос. З тих пір Україна успішно підтверджує свої позиції космічної держави», – заявив Порошенко.

Чи дійсно це так? Давайте в цьому переконаємось?

Перегляд відео-фрагменту «Україна-космічна держава»

Режим доступу: https://www.facebook.com/petroporoshenko/videos/1144856002315457/

«Історичними шляхами»

- Україна є однією з 10 найбільш могутніх космічних держав в світі, тому що ми можемо створити ракети на повному циклі.

- Якщо згадати певні передумови космосу, то варто згадати порохові ракети, які на території України вперше були застосовані в 1516 році. В 16 столітті українські козаки робили перші кроки до того, що пізніше стане одним з видів двигунів.

- В 19 сторіччі українець, який проходив службу в Українській імператорській армії Засядько застосував бойові ракети під час російсько-турецької війни 1828-1829 років.

- Завдяки Корольову людина вийшла у відкритий космос. Він був причетний до запуску першого штучного супутника Землі, який зараз використовується у всіх галузях технологій в світі.

- В американській космічній історії зусилля українців від самого створення NASA  продовжуються і досі. Українець наразі являється зам директором NASA у галузі космічних досліджень – це Стів Юрчук.

- Першим українцем, який побував у космосі, був Павло Попович. Він полетів туди у 1961 року. І на борту корабля виконав одну з улюблених пісень Сергія Корольова «Дивлюсь я на небо, та й думку гадаю».

 

 

 

Прослуховування пісні «Дивлюсь я на небо, та й думку гадаю»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=KnsE9mBSp-U

Дивлюсь я на небо — та й думку гадаю:
Чому я не сокіл, чому не літаю?
Чому мені, Боже, ти крила не дав?
Я б землю покинув і в небо злітав

Поміркуйте! Чому цей космонавт та з яких обставин заспівав саме цю пісню?

Може ще в космосі хтось заспіває й китайською мовою, але, все ж таки приємно, що першою була українська пісня у виконанні українця. Та ще й яка пісня... Ось і така була історія в житті української пісні, слова до якої написав поет-романтик Михайло Миколайович Петренко.

V. Осмислення , узагальнення, систематизація знань.

Як же відбуваються космічні дослідження? Яке обладнання використовують для цього? На ці та інші питання ми зараз вами знайдемо відповіді.

Навіщо потрібно досліджувати космос? Напевно такі думки виникають у кожної людини.  На це питання досить гарну і доцільну відповідь дає нам Леонід Каденюк:

"Космос треба досліджувати для того, щоб покращити життя на Землі. Дуже простий приклад. З 1957 року, коли людина почала займатися космосом, винайдено і запатентовано понад 50 000 технологій, винаходів. Багато таких речей, якими ми користуємося у побуті: замок-блискавка, липучки на спортивному одязі...", – повідомив Каденюк.

Отож, навіщо потрібно досліджувати космос? Щоб винайти ще якусь дрібничку? (задля наукового прогресу, де винайшли маленьку дрібничку там відкриті загадки Всесвіту).

Створення колажу «Дослідження космосу»

Студентам роздаються завдання, вони їх виконують і після чого презентують. Аналізи їх роботи фіксуємо у вигляді колажу.

Перелік завдань для дослідження:

  1. Астрономічна обсерваторія як одна з найголовніших структур космічних досліджень. А.обсерваторії України.
  2. Штучні супутники (їх значення, які дослідження здійснюють).
  3. Космічні кораблі (види).
  4. Телескоп та його види. Його наукове значення.
  5. Космічні апарати: зонди.
  6. Космічні телескопи: Хаббл.
  7. МКС (міжнародна космічна станція) – значення в космічних дослідженнях. Місце України на МКС.

Для виконання завдання рекомендую користуватись роздатковим матеріалом (див.Додаток 1) або інтернет-джерелами.

Прийом «За і проти»

Дійсно розвиток науки і техніки не стоїть на місці, як ми вже згадували це в словах Л.Каденюка. Світ невпинно розвивається, людство так «мчиться» у вирій розгадування загадок буття, що інколи ігнорують своєю безпекою в контексті здоров’я та екології. Пропоную вам назвати факти, які підтримують космічні дослідження і навпаки, ті що негативно впливають на наш світ.

ЗА

ПРОТИ

Винайдення нових методів лікування, дослідження впливу космічного середовища на живі організми та розкриття першої загадки буття «Як з’явилось життя?», колонізація планет, добування корисних «космічних» копалин.

 

Космічне сміття (близько 3 тисячі непотрібних апаратів), можливе забруднення земними речовинами космічного простору в тому числі і Місяця (шкідливі бактерії, віруси хвороб та інше), забруднення верхніх шарів атмосфери Землі внаслідок відпрацьованого матеріалу космічних апаратів.

 

Прийом «Маркування»

Студенти отримують роздатковий матеріал з інформацією про темну матерію та енергію. Їм потрібно виділити найголовнішу інформацію, що стосується даного питання. Свої виділені тези оформити у вигляді схеми «Темна матерія та енергія».

Роздатковий матеріал (див.Додаток 2)

VI.  Підсумки уроку.

Прийом «Рефлексія»

Я дізнався…..

Для мене інформація була…..

Я пишаюсь…..

Я хотів(ла) би…..

 

VII. Повідомлення домашнього завдання.

Завдання 1. Самостійно опрацювати питання «Гіпотези виникнення Сонячної системи» користуючись матеріалом підручника (Підручник з Природничих наук. 10 клас. Гільберг) – [Електронний ресурс] // Режим доступу : https://history.vn.ua/pidruchniki/gilberg-natural-sciences-10-class-2018/64.php

Виписати найголовніші гіпотези про походження Сонячної системи.

 

Завдання 2. Поміркуйте!

  1. Від 1970-х автоматичні станції й самохідні апарати неодноразово сідали й успішно працювали на поверхні Венери й Марса. А на Меркурій посадок поки ще не було. Як ви вважаєте, чому?
  2. Для чого Ілону Маску Марс?

 

Завдання 3. Проаналізуйте наведені далі уривки літературних творів та з огляду на вивчене визначте, чи є вони науково коректними:

1) Падает сизый туман на долину, красное солнце зашло вполовину, и показался с другой стороны очерк безжизненно-белой луны. (М. Некрасов «Псове полювання»);

2) Ночь побледнела, и месяц садится за реку красным серпом. (І. Бунін «Жовтневий світанок»);

3) Письменників, у яких немає почуття гумору, мені шкода. Я їм співчуваю від щирого серця. Вони схожі на Місяць, у якого одна половина вічно в темряві. (Н. Думбадзе «З гумором не розлучайтеся!»);

4) Ночь звенела стременами, волочились повода, и Меркурий плыл над нами — иностранная звезда. (М. Светлов «У розвідці»);

5) Почало темніти. Ясна, срібна Венера низько на заході вже сяяла з-за берізок... Лєвін вирішив почекати ще, поки видна йому нижче сучка берези Венера перейде вище його. (Л. Толстой «Анна Кареніна»);

6) Астрономи стверджують, що навіть на Марсі, цій червоній планеті, укритій розпеченим піском, є мохи та лишайники, є рослинність. (Ф. Квілічі «Пригода на шостому континенті»);

7) Уночі він завжди виходив з пивної на вулицю, розглядав зоряне небо, а, повернувшися до шинку, переходив від одного до іншого й повідомляв: «Сьогодні прекрасно світить Юпітер. Ти, хаме, навіть не знаєш, що у тебе над головою! Це така відстань, що якби тобою, мерзотнику, зарядити гармату й вистрілити, ти летів би до нього зі швидкістю снаряда мільйони й мільйони років.» (Я. Гашек «Пригоди бравого солдата Швейка»);

8) На небі тьмяно світив Чумацький Шлях, яскраво горіли сузір’я, іноді, як сірником по коробку, прокреслюють свій шлях метеорити. (В. Чівіліхін «Пам’ять»);

9) Пішли далі. Вже Висожари (тобто Стожари) опускатися стали, до ранку недалеко. (Л. Толстой «Кавказький бранець»);

10) Над їхніми головами в синій безодні тягнувся всипаний золотим пилом Чумацький Шлях. Яскраво мерехтіли Близнюки, прямо над головою Діва несла воду на коромислі, а попереду відзначався Хрест. (П. Панч «Гомоніла Україна»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

Класифікація космічних апаратів.

Розрізняють такі класи космічних апаратів:

Космічні апарати призначені для виконання найширшого спектру наукових, господарських, військових та іншого роду завдань, які зокрема включають:

У силу специфіки виконуваних завдань космічні апарати можуть оснащуватися різними силовими установками на основі ракетних двигунів, до яких відносяться як традиційні реактивні двигуни, так і перспективні (сонячне вітрило, що використовує тиск сонячного світла й так званий «сонячний вітер»; іонні двигуни, ядерні двигуни, термоядерні тощо).

Астрономічні обсерваторії

Обсерваторії звичайно спеціалізуються на проведенні певних видів астрономічних досліджень. Тому вони оснащені різними типами телескопів та інших приладів, призначених, наприклад, для визначення точного положення зір на небі, вивчення Сонця або розв'язання інших наукових завдань. Часто для вивчення небесних об'єктів їх фотографують за допомогою спеціальних телескопів. Положення зір на одержаних негативах вимірюють відповідними приладами в лабораторії. Негативи, що зберігаються в обсерваторії, утворюють «скляну фототеку». Досліджуючи астрономічні фотографії, можна виміряти величину потоків випромінювання від зір, планет та інших космічних об'єктів. Для високоточних вимірювань енергії світлових потоків використовують фотоелектричні фотометри. У них світло від зорі, зібране об'єктивом телескопа, спрямовується на світлочутливий шар електронного вакуумного приладу  фотопомножувача, в якому виникає слабкий електричній струм, що його підсилюють та реєструють спеціальні електронні прилади. Пропускаючи світло через спеціально дібрані кольорові світлофільтри, астрономи кількісно із великою точністю оцінюють колір об'єкта. А за допомогою спектрографів визначають хімічний склад космічних об'єктів.

Україна Україна

Телескоп «Габбл» — унікальна багатоцільова орбітальна обсерваторія, найбільша серед запущених у космос у XX сторіччі. Є першим апаратом із серії «Великі обсерваторії». Попри невдалий початок роботи (телескоп було запущено на орбіту із дефектом головного дзеркала) зусиллями космічної експедиції дефект вдалося майже повністю компенсувати, що надало змогу наблизитися до розрахункових характеристик. Подальші експедиції вдосконалили телескоп і за його допомогою здійснено багато важливих спостережень. Станом на 2018 рік телескоп працює і може використовуватися до 2030–2040. Його наступник James Webb Space Telescope (JWST) запланований до запуску в травні 2020.

Міжнародна космічна станція (МКС; англ. International Space Station, ISS, рос. Междунаро́дная косми́ческая ста́нция, МКС) — пілотована космічна станція на орбіті Землі, створена для наукових досліджень у космосі. Будівництво розпочалось 1998 і тривало в співробітництві аерокосмічних агентств Росії, США, Японії, Канади, Бразилії та Євросоюзу. Маса станції становить приблизно 450 тонн[1]. МКС обертається навколо Землі на висоті близько 415 кілометрів[2], здійснюючи 15,77 обертів за добу, рухається з середньою швидкістю 27 700 км/год, її можна легко побачити неозброєним оком. Спочатку планувалося, що станція пропрацює на орбіті до 2010 року, 2008 називалася інша дата — 2016 або 2020 рік. На початку 2015 року було повідомлено про плани роботи станції до 2024 року. За угодою кожному учаснику проекту належать його сегменти на МКС. Росія володіє модулями «Звєзда» і «Пірс» (див. Російський сегмент МКС), Японія — модулем «Кібо», ЄКА — модулем Columbus. Сонячні панелі, а також інші модулі, належать NASA (див. Американський сегмент МКС). В понеділок, 16 травня 2016 року станція здійснила 100 000-ий оберт на орбіті навколо Землі. Сьогодні Україна відома на світовому ринку своєю космічною продукцією: ракетами-носіями «Зеніт-2», «Циклон-3», «Дніпро»; космічними апаратами «Січ» і «АУОС»; апаратурою стикування «Курс» для Міжнародної космічної станції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

Темна матерія та енергія

Варіант 1.

Темну матерію називають темною не тому, що вона чорного кольору, а тому що вона уособлює собою “темну конячку” в прямому сенсі слова: ніхто досі достовірно не знає що це таке.

Щоб зрозуміти як вчені прийшли до ідеї темної матерії та яку роль вона виконує, давайте уявимо, що галактика – це гігантська карусель, на якій катаються зірки. Щоб не впасти, зірка повинна міцно триматися, інакше вона полетить в космос. В цей процес і підключається гравітація. Але проблема в тому, що сили гравітації від зірок, які ми спостерігаємо, недостатньо для того щоб скріпити цілі галактики. Якщо міркувати логічно, зорі повинні розлітатися з каруселі! Але вони не розлітаються, їх наче тримає якась невидима мотузка. Фізики вважають, що цією мотузкою служить гравітація від чогось невидимого – звідси і назва “темна матерія”. Видимий нами матеріал називають баріонною матерією. Вона представлена протонами, нейтронами і електронами. Небаріонна матерія може включати в себе такі елементи теоретичних моделей: легкі та важкі нейтрино, аксіони, косміони, суперсиметричні частинки тощо. Існує думка, що темна матерія може поєднувати в собі баріонну і небаріонну матерію. Але вчені все ж таки схиляються до думки, що до складу темної матерії входять частинки саме небаріонної матерії, адже якби темна матерія реагувала з баріонами, то ми могли б її безпосередньо спостерігати. На додачу до темної матерії є ще й темна енергія. З’ясовано, що розширення Всесвіту відбувається з пришвидшенням. Звичайна гравітаційна взаємодія не може бути причиною цього пришвидшеного руху галактик. Отже, у Всесвіті є субстанція, спроможна діяти, як антигравітація. І саме вона пришвидшує всі далекі об’єкти. Цю субстанцію назвали темною енергією. Науковці вважають, що одним з пояснень природи темної енергії може бути фізичний вакуум — повністю звільнений від будь-якої речовини простір, заповнений полем. Цьому вакууму властивий від’ємний тиск, тобто антигравітація. Але дотепер проблему пояснення природи й властивостей темної матерії й темної енергії не розв’язано.

Варіант 2.

Темна матерія – це один з компонентів всесвіту, існування якого виявлено лише за гравітаційним впливом на видиму матерію і на фонове випромінювання, оскільки вона не розсіює електромагнітне випромінювання і не бере участі у сильній взаємодії.

Вчені, спостерігачи за структурами галактик та їх інтерпритацією в рамках теорії Великого Вибуху, встановили, що темна матерія становить 21% від сумарної густини усіх компонентів Всесвіту. Для порівняння, звичайна речовина становить лише 4% від сумарної густини Всесвіту, решта густини — 75% припадає на темну енергію. Якщо не брати до уваги темну енергію, то темна матерія становить близько 80% від густини матерії Всесвіту, а звичайна (видима) матерія становить лише близько 20%. Щоб відшукати темну матерію, вчені застосовують різні методи:

  • Великий адронний колайдер.
  • Інструменти, на зразок WNAP і космічну обсерваторію Планка.
  • Експерименти прямого огляду: ArDM, CDMS, Zeplin, XENON, WARP і ArDM.
  • Непряме виявлення: детектори гама-променів (Фермі), нейтрино телескопи (IceCube), детектори антиречовини (PAMELA), рентгенівські і радіо -датчики.

Характерною рисою розподілу галактик у просторі є те, що вони розташовані у Всесвіті у великому масштабі (великомасштабна модель Всесвіту) не хаотично, а утворюють дуже дивні структури. Скупчення й надскупчення галактик зібрані у волокнисті структури — «нитки» завдовжки в десятки мегапарсеків. Ці «нитки» утворюють своєрідні «стіни», які охоплюють порожнини (їх називають войдами). І найцікавіше в цій порожнечі те, що там «захована» темна матерія. Захована, тому що вчені до цього часу не змогли її виявити. Вона не випромінює світла, але виявляє себе силою тяжіння.

docx
Додано
27 січня
Переглядів
285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку