Урок: "Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів."

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 10-го класу на тему: "Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів". Мета даного уроку навчальна, розвивальна та виховна. Учні як повторяють засвоєний раніше навчальний матеріал, так і вивчають новий на уроці. Наявні розповіді вчителя, конспектування, бесіди із учнями, робота із рисунками, робота в командах, самостійні відповіді учня. Домашнє завдання складається із усного завдання, письмового та творчого (есе).
Перегляд файлу

Тема: Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. 

Мета:
навчальна: систематизувати знання про еукаріотичні організми в природі; вміти користуватися знаннями про еукаріотів при їх обговорені;
розвивальна: розвивати в учнів уміння вчитися, здійснювати самостійну навчальну діяльність, добирати необхідні знання і способи діяльності для виконання навчальних досягнень, використовувати інформацію з різних джерел; розвивати навички самостійного пошуку знань, вміння здійснювати розумові дії, операції різних рівнів складності, формувати наполегливість та старанність у виконанні завдань, охайності у записах, ціннісне ставлення до використання часу;
виховна: виховувати гуманне ставлення та любов до природи, готувати до активної участі в практичній діяльності щодо охорони природи; залучати учнів до активної природоохоронної роботи
Тип уроку: комбінований.
Обладнання і матеріали: робочі зошити, підручник.
 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів

Бесіда з учнями на, подані нище, теми.

Якими є ознаки всього живого?

Будова прокаріотичної клітини.

Чому «евгелену зелену» відносять як до рослини так і до тварини?

 

ІІІ. Вивчення навчального матеріалу
 

Для розуміння сучасних поглядів на систему еукаріотичних організмів є потреба згадати особливості організації еукаріотичної клітини.

Еукаріоти - це організми, клітини яких містять сформоване ядро та мембранні органели.

Еукаріотична клітина має три нерозривно пов’язані складові: поверхневий апарат, цитоплазму та ядро.

Будова еукаріотичної клітини. Зазвичай еукаріотичні клітини більші за розмірами, ніж прокаріотичні - їх середній діаметр становить біля 5-20 мкм, натомість у бактерій та архей - 0,5-2 мкм. Серед еукаріотів є одноклітинні та багатоклітинні організми - рослини, тварини та гриби, клітини яких мають спільний план будови (рис. 46).

Поверхневий апарат складається з плазматичної мембрани, надмембранного та підмембранного комплексів. Клітини містять одномембранні (ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, вакуолі, лізосоми, пероксисоми) та двомембранні (мітохондрії, пластиди) органели. Рибосоми в еукаріотів більші, ніж рибосоми прокаріотів, також відрізняється будова джгутиків. Багато клітин еукаріотів здатно до фаго- та піноцитозу завдяки відсутності клітинної стінки.

 

Рис. 46. Еукаріотичні організми

https://history.vn.ua/pidruchniki/anderson-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/anderson-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level.files/image064.jpg

Амеба протей

 

https://history.vn.ua/pidruchniki/anderson-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/anderson-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level.files/image065.jpg

Дафнія

 

https://history.vn.ua/pidruchniki/anderson-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/anderson-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level.files/image066.jpg

Улотрикс

Робота у командах: розпізнати групи, до яких належать зображені організми. За якими ознаками ви це зробили?

 

Більша частина генетичного матеріалу міститься у хромосомах, що утворені молекулами ДНК та білками (гістонами). Також генетичний матеріал, окрім ядра, міститься в мітохондріях і представлений мітохондріальною ДНК. Майже для всіх рослин характерна наявність у деяких клітинах генетичного матеріалу не лише в ядрі та мітохондріях, а й у пластидах (зокрема в хлоропластах). Гени еукаріотичних організмів мають інтронно-екзонну будову.

На відміну від прокаріотів, у еукаріотів переважає статеве розмноження, яке пов’язане з обміном генетичною інформацією між різними особинами та здійснюється за допомогою спеціалізованих статевих клітин.

 

Сучасні погляди. Поміж еукаріотичних організмів за особливостями будови клітини та процесами життєдіяльності вирізняються рослинні, тваринні та грибні організми (рис. 47). Одноклітинні еукаріотичні організми - цілісні біологічні системи, а тому їх розглядають як окрему групу. Вони нерідко поєднують ознаки, властиві представникам різних груп (пригадайте особливості Евглени зеленої).

До тваринних відносять багатоклітинні організми з гетеротрофним живленням, клітини яких мають глікокалікс. Рослини є організмами, автотрофними за способом живлення, клітини яких містять хлоропласти і клітинну стінку, до складу якої входить целюлоза. Гриби - гетеротрофні організми, клітини тіла яких не утворюють тканин, а клітинна стінка містить хітин. В екосистемах рослини переважно виступають продуцентами, тварини - консументами (рідше редуцентами), а гриби - редуцентами (рідше консументами).

 

До групи одноклітинних еукаріотів належать організми, поміж яких є і автотрофи (хламідомонада, хлорела), і гетеротрофи (інфузорії, амеби). Існують організми, спосіб живлення яких може змінюватися залежно від умов існування - міксотрофи.

Рис. 47. Будова рослинної (а), тваринної (б) та грибної (в) клітин

Відповіді. Біологія 6 клас. Робочий зошит. Андерсон О.А. 2014р. , стор. 96  » Допомога учням

 

IV. Осмислення, узагальнення і систематизація знань. 

Фронтальна бесіда: ознаки схожості та відмінності клітин.

Сформулюапти відповіді на запитання (один учень відповідає, бажаючі доповнюють відповідь):

2. Схожості та відмінності про- і еукаріот. Що потрібно було для їх виникнення?

3. Дайте означення поняття еукаріотів.

4. Опишіть будову еукаріотичної клітини.

5. Поясніть сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VI. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати параграф. Виконати вправи у робочому зошиті по еукаріотам. Есе «В яких умовах перебувають флора та фауна у вашій місцевості? Яких, на Вашу думку, заходів потрібно вжити для покращення їх морфологічного стану?» 

docx
Додав(-ла)
Sopilnyak Anatoliy
Додано
1 листопада 2020
Переглядів
2816
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку