Урок-суд "Репресивна політика Сталіна у 20-30 х рр."

Про матеріал
Ми перегорнемо сторінки історії України 20-30-х років, до чого призвів сталінізм, почуємо про масові репресії, про згортання демократії, про індустріалізацію, колективізацію і культурну революцію.
Перегляд файлу

Тема уроку: Урок-суд «Репресивна політика Сталіна

в 20-30 рр. 20 ст.

 

 Мета уроку.

 

   - аналізуючи матеріали попередніх уроків, виявити уміння учнів

       робити висновки;

   - продовжити роботу над развитком у учнів навичок висловлювати

      свою точку зору з даного питання і уміння її доводити;

  - развивати мислення школярів, а також моральні орієнтири, серед

      яких  – здатність співчувати іншим  людям, сприймати

      досвід інших епох і поколінь, поважати 

      права людини, бути терпимими до інших поглядів, поважати

      історичне минуле свого і інших народів.

 

 Тип уроку  – урок застосування знань і формування умінь і навичок.

 

 

 Урок поділений на 3 етапи

 

    I етап – вступ; де акцентується увага дітей на актуальність і

    значення теми.

 

    II етап – основний; безпосередньо гра-суд.

 

    III етап – оцінювання знань; діти,  виконуючи роль присяжних,

    висловлюють свою думку стосовно ухваленого вироку, ведуть  дискусію.

 

 

ХІД УРОКУ:

 

 ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

 

Сьогодні урок пройде у формі суду. Тема на дошці. Вона дуже важлива  для

нас сьогодні, тому що багато явищ того періоду знаходять відгомін і

тепер. І вам, новому поколінню, потрібно проаналізувати і зрозуміти передумови  тих  подій, щоб назавжди очистити від них суспільство, щоб нашу Батьківщину

зберегти вільною, демократичною, відкритою.

 

Ми перегорнемо сторінки  історії України 20-30-х років, до чого призвів

сталінізм, почуємо про масові  репресії, про згортання демократії, про

індустріалізацію, колективізацію і культурну революцію.

 

СУДДЯ

 

Прошу всіх встати! Починаємо судове засідання у справі політики Йосипа

Віссаріоновича Сталіна (Джугашвілі), 1878 року нарождення, що народився в

Місті  Горі. З ім»ям цієї людини пов’язаний цілий період

історії нашої країни. На нашому судовому розгляді ми  спробуємо дати оцінку його діяльності ,а саме позитивне і негативне в політиці  Сталіна.

 

Прошу сідати ! Слово для звинувачення  надається прокурору.

 

ПРОКУРОР:

 

Шановний суддя! Шановні присяжні ! Я звинувачую сталінське керівництво в наступному:  зміцненні тоталітарного режиму, створенні культу особи, фактичній

ліквідації конституційних прав і свобод, в масових репресіях , в зневазі  національних прав українського народу, штучного голодомору, як геноциду українського народу .

 

В 1924 році до влади в СРСР  прийшов диктатор , сповнений особистими амбіціями .

 З його наказу сотні тисяч робітників, селян, службовців, лікарів,

вчителів, військових були відправлені у в’язниці і табори або

розстріляні – вони були визнані"ворогами народу". Постраждали не

тільки вони самі, але і їх родини . Їхні  сім»ї  виселяли

з квартир, звільняли з роботи, виключали з інститутів. Дітей засуджених з

 презирством називали  дітьми "ворогів народу". Від сталінської політики колективізації загинуло від 3 до 10 млн. українців .

 

 СУДДЯ

 

Для надання свідчень запрошується  свідок звинувачення  - В. Затонський , активний учасник жовтневого перевороту, та громадянської війни , пізніше названий «ворогом народу».

 

 СВІДОК  В. Затонський

 

Період  1924-1930 р.р. став  часом утвердження диктатури Сталіна. При цьому  він   використовував найрізноманітніші методи: заключав таємні домовленості, підслуховував телефонні розмови ,

підсилював контроль над каральними  органами, усував небезпечних  для себе людей. Після процесу над «Спілкою визволення України» в республіці «викрили» багато «контрреволюційних організацій», найбільші з яких були «Український національний центр» , «Українська військова організація» , різні «шпигунсько-троцькістські» організації . Майже повністю був знищений обраний на 13 з’їзді КП(б)У  Центральний комітет .Були репресовані : Е. Квірінг , Х. Раковський , С. Косіор , Ю. Коцюбинський  Кількісний склад КП(б)У з 1933 по 1938 р. зменшився на 266,3 тис. чол..- майже на половину.  Сталінське керівництво безжально віддавало на розправу НКВС не лише сотні тисяч незгодних з його політикою безпартійних , не лише всіх тих представників партійно-державного апарату , які могли скласти йому опозицію , а й багатьох сліпих виконавців репресивного курсу режиму . Унаслідок репресій була обезглавлена армія . Був страчений командувач Київського військового округу Й. Якір . Напередодні війни лише 7 % командирів мали вищу освіту . Це стало однією з основних причин поразок Червоної армії у 1941 році.

 

Влітку 1932 року, здійснюючи поїздку по Україні , я бачив  помираючих  від голоду людей  Я збентежений! Якщо таке відбувається  через 15 років  після революції,то для чого вона взагалі була потрібна !

 

ПРОКУРОР

 

  Вельмишановний пане суддя! В. Затонський  один з керівників боротьби за радянську владу в Україні в 1917- 1920 рр. , член ЦК КП(б)У і радянського уряду України .Був звинувачений в належності до неіснуючого «антирадянського українського національного центру» і страчений.

 

 СУДДЯ

 

 Запрошується свідок- селянин для надання свідчень .

 

 СЕЛЯНИН

 

 Було в нашій сімї семеро: з цих семи чоловік  четверо працюючих. В господарстві мали

  коня, корову, кіз, курей, качок. Все надбали тяжкою працею .

 

 Настав 1929 рік. Сталін і його уряд вирішили перетворити наші  дрібні господарства у спільні, об’єднавши їх у колгоспи. При цьому часто можна було почути такі слова:

 

“Хто в колгосп не піде, той ворог радянської влади!”

 

Для створення колгоспів , на  допомогу нашим  сільським керівникам із міста приїхали три хлопці. Вони ходили по хатах, агітували вступати до колгоспу. Потім розповідали про машини на полях, про спільну дружню роботу, про великі врожаї.

 

 Селяни ,спілкуючись між собою , сумнівались: « Як це – працювати всім разом? Як в старі часи працювали на пана? Батько мій крикнув: Значить , я буду на полі пупа рвати, а інші насіння лузати?!

А все що напрацюємо порівну ділити будемо?! Ні , цьому не бути! Не потрібний мені ваш колгосп!»

 

 Тоді прибулий скочив з-за столу і грізно сказав : «Раз в колгосп не

вступаєш, значить, ти - куркуль!»

 

Через декілька днів прийшли нас розкуркулювати. Обнишпоривши всі  кутки, сказали батькові: «Все ваше майно ми забираємо. Як куркулі ви підлягаєте виселенню.»

 

Через декілька днів посадили нас на  воза і повезли в місто. Там нас

погрузили в товарні  вагони і повезли на схід , в Сибір. Їхали ми як івасі в бочці, в страшній тісноті і духоті.Домісця доїхали далеко не всі. Тільки в нашому вагоні декілька чоловік по дорозі померло . А тут нові  біди. В далекому краї, в тяжких умовах, потрібно було починати все з початку.Для багатьох таке випробування було не під силу : ослаблі,заморені  люди,особливо жінки і діти, довго  в Сибірі не витримували, помирали сотнями , тисячами. Поховали ми тут бабу, матір, сестру..

 

ПРОКУРОР:

Вислухав покази свідків, вважаю за необхідне звернути увагу  на те , що відібране у селян зерно сталінське керівництво  продавало за кордон . А створені нещодавно колгоспи і радгоспи не мали необхідної техніки і достатньої кількості елеваторів. Тому більша частина хліба пропала . Почався голод. Особливо страшні часи настали   1932-1933 р.р. В ці роки від голоду загинуло від 3 от 10 млн. людей. Якщо суд виправдає сталінське керівництво , це означатиме,що він виправдовує всі жертви страшного Голодомору .

 

 СУДДЯ

Слово для захисту надається  адвокату.

 

АДВОКАТ:

 

З давніх часів Україна була житницею Європи. Інших джерел надходження коштів для слабкої радянської держави не було. Для того, щоб закупити необхідне устаткування для заводів , отримати кредити з Німеччини для проведення індустріалізації і були запровадженні такі вимушені заходи .

 В 1925 році на ХIV з’їзді  партії вперше пролунало гасло індустріалізації. Країні необхідно все: автомобільні  і залізничні  дороги, водні канали, машинобудування, автомобільний транспорт, армія. Для того, щоб прискорити процес індустріалізації в 1929 році був  прийнятий п’ятирічний план розвитку економіки .

Наслідки індустріалізації:

 Темпи розвитку промисловості  становили від  7 до 13 % в рік (по підрахунках  сучасних економістів).Відкрилися нові галузі: машинобудування, електроенергетика, нафтова промисловість, хімічна промисловість і інше… На карті Європи з’явилась індустріальна Україна . За обсягами виплавки чавуну Україна посіла друге місце в Європі (після Німеччини) , а за видобутком вугілля - четверте в світі . І ,на сьогоднішній день, велику роль в економіці відіграють підприємства: «Криворіжсталь» , «Дніпрогес», ХТЗ  і інші.

 За станом озброєння  Червона Армія в середині 1930-х рр..  стала

найсильнішою  в світі .

 

 СУДДЯ

 

Слово надається  свідку захисту, робітнику шахти  Олексію Стаханову.

 

 СВІДОК  СТАХАНОВ:

 

Я, Олексій Стаханов, безпартійний . 30 серпня 1935  року  видобув

за зміну 102 т. вугілля , замість 7 т. норми. Про мене писали газети!

Зарплата моя становила від 700 до 2000 руб., коли інші отримували

150-200 руб. ... Мене нагородили орденом! Мене впізнавали скрізь! ...

 Людина - найцінніший капітал – говорив  І.В.Сталін. Да,  це дійсно так і було. Нам, робітникам і колгоспникам, були повернуті наші свята: новорічні ялинки ,  танці, джаз, були відкриті парки культури і відпочинку . Відмінили картки на продукти .

Да, жити стало краще, жити стало веселіше!

 

 СУДДЯ

 

 Слухаються свідчення  наступного свідка , колгоспника .

 

 КОЛГОСПНИК

 

 Я погоджуюся з нашим вождем: жити стало краще ... На наших колгоспних полях

Зявився  залізний кінь – трактором називається. Ой, як він нам  допоміг!

 Коней же перерізали! Скоро, кажуть, пришлють комбайни, автомашини.

 Що за звірі не знаю поки!

За відпрацьовані  в колгоспі трудодні, зерно видають. В лютому 1935 року

нам дозволили мати  присадибну ділянку, одну корову, двох телят,

свиню з підсвинками і 10 овець. Відкрили школу: ми  з сусідом  Грицьком разом з дітьми ходимо ; вчимося читати і писати. А  який клуб ми з чоловіками побудували! Ну, просто палац! Кожну неділю  Остап показує кіно. Дуже ж мені сподобався кінофільм про свинарку і пастуха!

 

 

 

 СУДДЯ :

Слово надається письменнику О. Вишні

 

ОСТАП ВИШНЯ

 З кінця 20х рр.. сталінський режим почав швидко згортати українізацію . Жертвами розправи стали члени комісії з українізації : М. Скрипник , С. Косіор, В. Чубар. Навесні 1933 р. розпочалася хвиля переслідувань українських письменників . Був заарештований М. Яловий . М. Хвильовий покінчив життя самогубством , залишивши передсмертного листа , в якому писав : «Арешт Ялового переконав мене , що починається переслідування українських письменників . Кров’ю своєю можу засвідчити , що Яловий ні в чому не винен ..». За абсурдними звинуваченнями були репресовані  О. Слісаренко, О. Досвітній , М. Зеров . З 259 письменників , що друкувалися в 1930 році , після 1938 року залишилось 36 . Згубно сталінізм відбився на творчості діячів мистецтва . Леся Курбаса звинуватили в націоналізмі , звільнили з роботи з театру «Березіль» , а потім ,після арешту в 1933 році, відправили в табір, де він і загинув .

 

 

 АДВОКАТ:

Але не слід забувати про головний успіх культурної революції - ліквідацію неписьменності . Перепис населення , проведений у січні 1939 року, засвідчив, що лише 15% дорослих людей залишаються неписьменними . У 1932-1933 рр. в Україні працювало 22 тис. шкіл , у яких налічувалося 4,5 млн. учнів .В Україні діяла Всеукраїнська академія наук. Був відкритий в Харкові Український фізико-технічний інститут .

 

 Звинувачуючи Сталіна в деспотії , узурпації влади , масових репресіях, ми не повинні  забувати про те, що він зміцнив економічну і політичну стабільність в країні. Його особисті якості стали необхідними певній системі в певній історичній ситуації .

 

 СУДДЯ

 

 Дякую шановному адвокату, шановному прокурору, свідкам. Шановні

 присяжні, судові дебати скінчились і вам потрібно винести судовий вирок, щодо сталінської політики .

 

 Вирок виносять присяжні  (в ролі  присяжних виступають і учні , і

гості уроку). По бажанню кожен може висловити свою думку .

 

 Оцінювання доповідачів .

 

 ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

 

 Ці страшні   явища історичного минулого залишили свій слід у долях багатьох людей нашої країни.  Зараз ми продовжуємо реформувати наше суспільство.

 Крок за кроком ми рухаємося до правової держави з демократичними принципами .  В недалекому майбутньому ви будете брати безпосередню участь у суспільному і політичному житті країни , так намагайтесь робити все необхідне, щоб не допустити помилок нашого історичного минулого .

 

1

 

doc
Додано
29 січня 2023
Переглядів
365
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку