Урок-суд за казкою І. Франка "Фарбований Лис"

Про матеріал
Нестандартний урок української літератури в 5 класі.Підійде для проведення відкритого заняття. Містить інтерактивні методи та вправи, елементи інсценізації
Перегляд файлу

Урок - суд у 5 класі за казкою І.Франка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.

Мета:. охарактеризувати образ Лиса Ми­кити, визначити основні риси його вдачі;

розвивати увагу, пам’ять, культуру зв’язного мовлення, вміння логічно ми­слити, наводити переконливі приклади, виховувати найкращі людські якості, інтерес до наслідків власної праці.

 

Форма проведення: урок-суд.

Обладнання: текст казки «Фарбований Лис» (судова справа), відео – мультфільм «Фарбований Лис» (докази у справі).

Істинна гідність подібна річці:

чим вона глибше, тим менше видає шуму.

Хід уроку

План

  1. Визначення емоційної готовності учнів до уроку
  2. Мотивація навчальної діяльності учнів
  3. Актуалізація опорних знань.
  4. Оголошення теми та мети уроку, епіграфу.
  5. Рольова гра «Суд»
  6. Виведення «формули людської гідності».
  7. Рефлексія. Оцінювання.
  8. Оголошення домашнього завдання.

1.Привітання

Любі діти! Добрий день!

Зичу праці і пісень.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день!

Учні:

Добрий день! Добрий день!

Дякуєм за побажання.

На урок берем з собою

Знання, навички й старання

_________________________

 Сьогодні у нас незвичайний урок

 У казку сьогодні ми зробимо крок

 Із казкою ми зустрічались не раз

 І знову вона завітає до нас.

 

  1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Перед тим як розпочати наш урок я пропоную дізнатися з яким настроєм ви сьогодні прийшли і що ви очікуєте від уроку,допоможуть нам у цьому «квіти радості», які знаходяться у вас на партах. Виберіть квітку, яка відповідає вашому настрою і розмістіть її у вазу.

 

  • схарактеризувати образ Лиса Микити;
  • набути умінь і навичок аналізувати художній образ;
  • самостійно працювати з текстом, висловлювати свою думку щодо прочита­ного, ставлення до літературного героя;
  • сформувати власне ставлення до позиції свого «Я» серед людей.

 

 

(діти ставлять квіти-смайлики у вазу)

 

От ми з вами утворили букет очікувань та  настрою на наш сьогоднішній урок.

 

 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Людські чесноти - правда,вірність,доброта

З лиця Землі зникають невблаганно.

Немов стирає їх чиясь важка рука,

Оповиває їх густим, липким туманом.

 

Нема й любові у людських серцях,

І милосердя вже давно забуте.

Лиш гіркота полину у слівцях,

Здається,що добро у кайдани зкуте

 

Не забувайте,що ми люди на землі

І не  давайте кинути себе під ноги.
Бездумно не бредіть  самі в імлі,
А світлі вибирай  лиш дороги.

 

  1. Актуалізація опорних знань

 

Як ви зрозуміли, сьогодні на уроці  ми поговоримо про людські чесноти, а зокрема розкриємо таку рису характеру ,як людська гідність, спробуємо вивести формулу людської гідності, давши характеристику одному з героїв відомої літературної казки. Ім’я цього героя ви дізнаєтесь, виконавши наступну  вправу, в якій міститимуться питання з вашого домашнього завдання.

 

Я зачитую питання – ви записуєте  на картках відповідь одним словом

 

  1. (Портет І. Франка.) Назвіть прізвище ім’я по батькові письменник,зображеного на фото – Іван Якович Франко
  2. Дай те визначення поняттю казка.( Казка-  це твір, в основу якого покладего захопливу розповідь про вигадані події.)
  3. Продовжне речення літературна казка – це ( КАЗКА В ЯКОЇ Є ПЕВНИЙ АВТОР)
  4. Чим відрізняється літературна казка від народної? (Спільні Фантастичне переплітається з реальним; діють казкові герої; відбуваються неймовірні події; казки подібні за будовою (зачин, кінцівка); різні види 
    Відмінні — автор — народ; 
    — розповідь про події лише прозовою мовою; 
    — текст має варіанти, може змінюватись 
    — автор — конкретна особа; 
    — розповідь ведеться прозовою і віршованою мовами; 
    — текст казки не змінюється Назвіть де і коли народився І .Франко. (27 серпня 1856 року в с.Нагуєвичі неподалік міста Дрогобич)
  5. Назвіть які існують  види казок (Фантастичні, соц..побутові, про тварин)
  6. Продовжте речення Головний персонаж –це(дійова особа про яку розповідається протягом усього твору і характер якої розкрито найповніше.)
  7. Літературний портрет –це (опис зовнішності персонажа)
  8. Яку назву мала збірка казок про тварин І.Франка «Коли ще звірі говорили»
  9. Художні засоби (тропи ) –це (слова ужиті в переносному значення, які в художньому творі служать для характеристики певного явища чи персонажа)
  10. Назвіть ім’я автора казки «Хуха –моховинка» Це народна чи літературна казка?
  11. Який твір І.Франко взяв за основу для написання своєї казки «Фарбований Лис»?

Так, тема нашого уроку  «Казка І.Франка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру».

 

Епіграфом до нього стануть такі слова :

Істинна гідність подібна річці:

чим вона глибше, тим менше видає шуму.

  • Як ви розумієте ці слова?(Чим у людини більше чеснот, тим вона менше розповідає про них)

 

  • Сьогодні урок у нас буду незвичайний, адже ми з вами знаходимось у залі судових засідань, відповідно до цього і урок наш буде проходити у формі суду.
  • На нас чекає: (оголошення плану)

 

Зараз я прошу зайняти свої місця всіх учасників судового засідання:

-підсудний

-представники захисту

-представники обвинувачення

 

-Шановні присяжні, у процесі судового засідання ви маєте заповнити анкету-характеристику підсудного. Та заповнити таблицю «Позитивні та негативні риси характеру Лиса»

 

 

Позитивні риси Лиса: хоробрість, винахідливість, спритність, обережність, терплячість, спостережливість, мудрість.

 

Негативні риси: гордість, несправедливість, хвалькуватість, брехливість, лицемірство.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

 

«Анкета головного героя »

Ім’я

Лис Микита

 

Стать

чоловіча

 

Вік

середній

 

Рід занять

полювання

 

Місце проживання

ліс біля міста

 

«Посада», яку займає

цар

 

Вчинки

Захищав та остерігав товаришів, обдурював мисливців, удав із себе царя і став правити всіма звірами лісу

 

 

 

 

 

 

 

Секретар:

Прошу всіх встати, суд іде!(виходить суддя, займає своє місце)

Вимагаємо тиші. Розпочинаємо слухання по справі підсудного Лиса Микити, звинуваченого у протизаконному обдурюванні мешканців лісу,

введенням їх в оману з метою заволодіння владою.

Суддя:

Підсудний, встаньте.  Назвіть ваше ім’я, прізвище, місце проживання та рід занять. Чи визнаєте свою вину?Присягаєтесь ви говорити правду і тільки правду?

 

ЛИС МИКИТА:

Присягаюсь.

Мене звати Микита, народився і проживаю в лісі біля міста, займаюсь полюванням, деякий час був лісовим царем. Своєї вини не визнаю, бо я ні в чому не винен.

Суддя:

Заслухаємо сторону обвинувачення. Пане прокуроре, будь ласка,вам слово.

Прокурор:

Підсудний звинувачується в порушеннях, передбачених ч.1, 2 і 3 статті 185 Кримінального кодексу України  та статті 230 Цивільного кодексу України, тобто у таємному викраденні чужого майна (крадіжці),  крадіжці, вчиненій повторно або за попередньою змовою групою осіб, крадіжці. Спочатку Лис Микита був звичайним лисом, який не відрізнявся від інших своїх сородичів. Але з часом він перетворився на найхитрішого в нашому лісі злодія. Та йому й цього замало. Він ще вихваляється своїми аморальними вчинками і цей шлях призводить до скоєння найтяжчого злочину. Видає себе за іншу особу – царя, обдурює весь наш лісовий народ.

 

Суддя:

Слова надається стороні захисту. Пане адвокате, будь ласка!

 

АДВОКАТ:

Мій підзахисний – чесний Лис, який характеризується позитивно за місцем проживання: неодноразово виручав товаришів, остерігаючи їх від мисливських пасток. Також він був добрим царем, нікому не завдав шкоди, усі жили, як і раніше.

Прокурор:

Лис Микита – нахабний і зухвалий, він дратує мисливців, не поважає громадян і краде у них курей, тобто займається протиправною діяльністю. Також він обманним шляхом прийшов до влади, назвавшись Божим творінням, посланим царювати, зловживав довірою лісових мешканців, нічого не робив для поліпшення життя своїх підданих, не виконав обіцянки про встановлення справедливого порядку, тобто обманув усіх.

Дозвольте представити перший доказ у справі – відео, на якому зафіксовано момент крадіжки

(демонструються перші кадри мультфільму «Фарбований Лис»).

 

АДВОКАТ:

 Заперечую, Ваша честь. У матеріалах справи немає заяви від потерпілого Ведмедя. Тому це відео не стосується даної справи.

СУДДЯ:

 Заперечення приймається. Даний доказ не буде враховано під час винесення вироку.

ОБВИНУВАЧ:

 Дозвольте, Ваша честь, запросити першого свідка у справі – Пса.

( Заходить Пес).

 

Суддя:

Свідок, представтесь!Присягайтесь говорити правду і тільки правду.

 

ПЕС:

Приягаюсь!Я Пес, проживаю в місті.Ми з товаришами слідкуємо за порядком у ньому. Якось недалеко від торговиці вгледіли Лиса, який почав від нас тікати. Він скочив на якесь подвір’я і раптом щез. 

 

Прокурор:

Ваша честь!Дозвольте представити ще один доказ у справі – відео з місця злочину.

Суддя:

Дозволяю.

 

( Перегляд відео – середини мультфільма).

 

АДВОКАТ:

 Свідку, і як Ваша розповідь доводить лихі наміри мого підзахисного?

( Пес мовчить ).

ЛИС МИКИТА:

Ваша честь, дозвольте мені слово. Гуляв я якось містом. Де не візьмись – пси. Мусив тікати. Загнали мене на якесь подвір’я. Моя вина тільки в тому, що я лис і одвічний ворог псів.

 

АДВОКАТ:

Ваша честь, дозвольте провести слідчий експеримент для доказу невиновності мого підзахисного.

 

Суддя:

Дозволяю.

 

Експеримент  (звуки курей - лис крадеться,гавкання собак – лис залазить у діжку)

Фізкультхвилинка.

 

  • Поки лис ховається від псів  і діжці з фарбою, до нас завітала лисичка з хвилинкою відпочинку

(фізкультхвилинка завершилася – Лис вилазить з діжки, вже весь в синій фарбі)

 

Суддя:

Займіть всі свої місця!Шановні присяжні,який висновок зробили переглянувши слідчий експеримент?

 

Присяжні:

Виходячи зі слідчого експерименту  можна зробити висновки, що Лис Микита не злодій, адже курки він не вкрав, а перефарбувався, тікаючи від псів коли  сховався у діжку і не знав, що там синя фарба.

 

Прокурор:

Ваша честь. Дозвольте викликати ще одного свідка у справі – Вовка!

(виходить вовк)

Суддя:

Свідок, представтесь, присягайтесь говорити правду і тільки правду.

Вовк:

Я, Вовк, проживаю в лісі, присягаюсь говорити правду і нічого крім правди.

:

 

Прокурор

 

 

 

Що саме ви знаєте про підсудного? Розкажіть суду.

 

Вовк

Про нього ходила чутка та слава як про найхитрішого злодія. Лис вже як вибереться на лови – чи то до курника, чи до комори, то не було сміливішого, вигадливішого та спритнішого злодія.

 

Прокурор

Коли ви вперше побачили цього звіра, що вас вразило?

 

Вовк

Побачивши нечуваного синього звіра, всього в колючках та з таким здоровенним, мов із міді, вилитим хвостом, він аж завив з переляку, а отямившись, почав утікати.

 

Прокурор

Так, а що було далі?

 

Вовк

Я натрапив у лісі Вовчицю, далі Ведмедя, Кабана, Оленя, та нічого не міг їм пояснити, бо був страшенно наляканий.

 

Прокурор

Тобто ваші слова свідчать про те, що ви були дуже налякані?

 

Вовк

Так, ваша честь.

 

Адвокат

Ваша честь, я протестую. Це погроза в бік мого клієнта.

 

Суддя

Протест прийнято. У захисту є питання до свідка?

 

 

 

Адвокат

Так, ви кажете, що ніколи не бачили підсудного, а лише чули про нього. Але є свідчення, що вчора ви були добрими знайомим нашого Микити. Як ви це пояснюєте?

 

Вовк

Я нічого не хочу мати спільного із злочинцем.

 

Адвокат

Прошу звернути увагу суду на хибні свідчення.

(До Вовка). Ви казали, що не було сміливішого в лісі за нього. А хіба сміливість відноситься до негативних моральних якостей?

 

Вовк

Та...ні

 

Адвокат

Ваша честь, я не маю більше запитань.

 

Адвокат

Ваша честь, панове присяжні, тільки-но ви почули звинувачення у бік Лиса Микити. Зараз я один за одним спростую звинувачення і доведу вам, що не таким злочинцем був Лис, як про нього розповіли. Викликаю ще одного свідка – Олень.

 

Суддя

Присягайтесь говорити правду і тільки правду.

 

Олень

Присягаюсь.

 

Адвокат

Що ви можете сказати про ставлення звірів до нового царя, як вони сприйняли його.

 

Олень

Нечувана радість запанувала у лісі. Зараз кинулися робити порядки, нанесли цілу купу їжі перед нового царя. Він взяв часточку собі, а решту розділив по справедливості між усіма голодними. Лис Микита був добрим царем.

 

Прокурор

Повторіть свідчення стосовно справедливості царя.

 

 

 

Олень

Справедливість його була така: хто був дужий, той кращий, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи.

 

Прокурор

Отже, я прошу звернути на це увагу присяжних.

 

Адвокат

Я гадаю, що незважаючи на зауваження , зроблене звинуваченням, останні слова свідка повністю виправдовують підсудного. Я ще раз хочу підкреслити їх: жили собі під новим царем так, як і без нього. Отже, ми бачимо, хоч Лис Микита і не вніс покращення у життя звірів, але й поганого не накоїв.

 

Дозвольте запросити ще одного свідка у справі.

(заходить мавпа Фрузя)

Суддя у і

Суддя:Свідок, назвіть своє ім’я , присягайтесь говорити правду і тільки правду.

 

Мавпа:  Я Фрузя, мешканка нашого лісу, присягаюсь говорити правду і тільки                   правду.

АДВОКАТ

  • Як змінилося життя лісових мешканців під час царювання Лиса?

Мавпа

  • Жили ми так само, як і раніше: хто що зловив або знайшов, той їв. Але дуже раділи, що в нас не тільки мудрий і добрий цар, а й неподібний до інших звірів.

АДВОКАТ:

  • Ваша честь, прошу взяти до уваги, що звірі, впізнавши у своєму царі Лиса, хотіли вчинити самосуд, відеозапис якого долучено до доказів у справі.

Суддя: Дозволяю

(Перегляд відео – кінцівка мультфільма).

 

Суддя: Слово надається обвинувачеві та адвокатові.

ОБВИНУВАЧ:

Лис Микита – вигадливий, хитрий і гордий злодій, який обдурював мисливців, удав із себе царя і став правити всіма звірами лісу. Тому він заслуговує справедливого покарання.

АДВОКАТ:

Ваша честь, Лис – хороший товариш, розумний, вправний, сміливий. Злочини, в яких його звинувачують, – не зовсім злочини, а спроба прогодувати себе, адже так живе весь його рід. Те, що звірі обрали його царем – це лише їх вибір, яким він просто скористався

 

Суддя

Останнє слово надається підсудному. Лис Микита, встаньте. Що ви можете сказати у своє виправдання?

 

Лис

Микита

Шановний пан суддя і присяжні. Я з надією звертаюсь до вашої справедливості. Я не винен в тому, в чому мене щойно звинуватили. Так, я видавав себе за царя, а чи зашкодило це комусь? Навпаки, був добрим

 

6.Виведення «формули людської гідності».

 

Вчитель

.

Незважаючи на те, яким був цей вирок, давайте спробуємо висловити своє ставлення до Лиса Микити.

Шановні присяжні, ви спостерігали за перебігом судового засідання, в ході якого заповнювали анкету-характеристику Лиса Микити, виділіть позитивні риси характеру героя та негативні риси

(Соценко Т., Баранова З. – називають  по 1 позитивній рисі характеру героя)

Шановні учні, Ознайомившись із казкою І. Франка “Фарбований лис” ми переконались, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушують кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору, Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками?Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку і своїй власній поведінці.

Тож як підсумок, Давайте з вами назвемо риси,якими повинна бути наділена гідна людина

 

 

(Розкривається формула гідності на дошці  в папці)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Як ви думаєте, чи актуальна така риса характеру,як гідність в наш час?

- Так, я з вами згодна! Адже ми – українці, а Україна – європейська держава і ми повинні гідно представляти українську націю усій українській спільноті.

 

7. Рефлексія. Оцінювання.

Заключне слово вчителя.

 

  • На уроці я дізнався…
  • Після знайомства з казкою “Фарбований лис” я мабуть, точно, ніколи …

 

 

Я вам пропоную свої враження від сьогоднішнього уроку висловити за  допомогою вагів гідності та сердець справедливості.Якщо очікування, поставленні вами на початку уроку, виправдались, то прикріпіть своє серце на відповідний бік вагів

Оголошення та коментування оцінок.

 

  1. Повідомлення та коментування домашнього завдання

(висвітлюється на екрані)

1. Написати власне завершення  казки, уявивши, себе Фарбованим Лисом

 

 

Шановні гості, у нас для Вас є невеличкі подарунки. Ми Вам бажаємо, щоб кожен день,прожитий  вами за цим календарем був щасливим,успішним  і прожитим гідно

1

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
1549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку