Урок Н.Бічуя "Шпага Славка Беркути"

Про матеріал

Матеріал містить розробку, яка під час вивчення твору допоможе з`ясувати актуальні питання впливу стосунків у сім`ї на розвиток особистості.

Перегляд файлу

Тема: Проблеми особистості в сучасному світі. Роль батьків у вихованні дітей. Особливості композиції твору.

 

Мета:

  • продовжити роботу з повістю Ніни Бічуї; допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору, психологію персонажів, значення морального вибору в житті; навчати аналізувати вчинки персонажів, удосконалювати навички аналізу художнього твору, переказу епічних творів, їх коментування, висловлення своєї думки щодо прочитаного, творчо підходити до роботи з художньою літературою.
  •  розвивати організаторські здібності, лідерство, пам'ять, логічне мислення, мовлення, уяву, вміння переказувати тексти, необхідність раціоналізаторської і творчої діяльності, створювати ситуації зацікавленості та позитивні емоції по відношенню до навчальної діяльності.
  • виховувати почуття відповідальності, товариськості, вміння розрізняти добро і зло, почуття гуманізму, милосердя, толерантності у ставленні до інших людей, сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню творчої, працелюбної особистості.

 

Тип уроку: урок формування навичок і вмінь

 

Обладнання: підручник, портрет письменниці, підготовлена дошка, презентація, картки самооцінювання, критерії оцінювання.

 

Епіграф: Ніна Бічуя –  «королева жіночої прози». Її твори пронизані глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й елегантне. Валерій Шевчук

 


ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель: Аутотренінг.

Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Я – учень.
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую.
Я не боюсь висловлювати свої думки.
Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.
Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати.
Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

 

Скажіть, а яка зараз пора року? (Весна). Так, вже хочеться ще більшого тепла і пахощів весни. Зараз я вам пропоную уявно прикрасити дошку квіточками, які є у вас на партах. Оберіть одну з чотирьох поданих.

Ті, хто обрав синього кольору квітку, до роботи готові. Ви не тільки успішно впораєтесь із роботою, але й виявите уміння творчо мислити.

Хто обрав зелений, той значить готовий до активної роботи. Тільки треба допомогти товаришу, бо він без твоєї допомоги не справиться.

Червоний. У цю хвилину ви трошки насторожені, але будете працювати вже через пару хвилин. І у вас все неодмінно вийде.

Жовтий колір означає, що ви готові до розв’язання серйозних проблем. І я не сумніваюся у вашому позитивному результаті.

Тепер ви точно готові плідно працювати.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Вступне слово.

Валерій Шевчук сказав, що твори  Ніни Бічуї пронизані глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й елегантне.

Скажіть, у чому психологізм даного твору? (Авторка заглиблюється у душу персонажів, їх психологію, у творі ми можемо знайти відповіді на запитання, які турбують кожного: «Хто ти є? Чого вартий? І чи маєш сили шукати свій правдивий шлях у житті, а тоді йти по ньому?» .

Пропоную вашій увазі відеоролик «Ідеальна сім`я». 

А потім ви скажете, чи можемо ми провести аналогію  з головними героями твору?

Чи можна таку сім’ю назвати ідеальною?
А яка вона для вас, ідеальна сім’я? (Це було вашим домашнім завданням, давайте заслухаємо ваші повідомлення до цього питання.)

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ (під запис у зошити).

Сьогодні ми з вами продовжимо вивчення творчості Ніни Бічуї. Розгорніть зошити, запишіть тему нашого уроку . Як ви гадаєте, якою буде наша мета? Що ви очікуєте від уроку? Про що б ви хотіли дізнатися? Насправді ми будемо досліджувати образи дійових осіб, поринемо у світ проблем,  у світ життя дітей-ваших однолітків. І кожен з вас зробить для себе якісь відкриття. У вас є картки самооцінювання, за допомогою них у кінці уроку ви себе оціните.

ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1.     Вступне слово вчителя.

Світ письменниці особливий, бо це духовний світ людини, де постійно ведеться боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає. Авторка вміщує велетенських обсяг проблем і моральних виборів. Які, на вашу думку, проблеми порушено у творі? Запишіть їх на листочках дерева проблем, прикріпивши їх до дерева, і таким чином створивши весну у класі.

  1. Дерево проблем
  • дорослішання дітей;
  •  самотність людини;
  •  відсутність повноцінного спілкування з дорослими;
  •  підлість і відкритість;
  •  жорстокість молоді, ставлення до братів менших — тварин;
  • віра у свій талант;
  • стосунки в середовищі дітей;
  •  самовдосконалення й самореалізація дитини;
  •  Відповідальність людини за свої вчинки;
  •  дружба в житті людини;
  •  призначення людини на землі;
  • формування характеру підлітків;
  • протистояння брехні і правди.
  1. Проблемне питання

Назвіть проблему, яка вас найбільше схвилювала. Чому?

(Проблема виховання дітей у родинах)

Учитель: Роль сім'ї у вихованні дітей – велика відповідальність. Батьки є першими вихователями, які зміцнюють і загартовують організм дитини, розвивають її мову і мислення, волю і почуття, формують її інтереси, прагнення, смаки, здібності, виховують любов до знань, допитливість, спостережливість, працьовитість.

Виховання дітей у сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості. Духовний вплив батьківського дому на формування її особистості створюється завдяки щирій материнській ласці, небагатослівній любові батька, домашньому теплу, піклуванню, затишку і захисту, родинній злагоді.

Які стосунки були між дітьми та батьками в родинах?

Робота в групах з таблицею. Представники груп витягують завдання.

  1. Ставлення дітей до батьків і ставлення батьків до дітей(дати характеристику: Вуси, Ващуки, Беркути).
  2. Розташувати карти зі словами, обґрунтувавши, чому саме так.
  3. Як почувають себе хлопці в родинах? Прийом «Займи позицію» (висловити монолог кожного «Я , Стефко…»).

Отже, коротко охарактеризуємо родини: Ващуки – зразково-показна, Вуси – неповна, бідна. Беркути- справжня, дружна.

Передбачення: зробіть висновки, якими хлопці стануть у дорослому житті.

Які чинники впливають на формування особистості?

Давайте визначимо тему повісті, головну думку.

  1. Назвіть основні сюжетні лінії, елементи повісті.
    Тема: зображення становлення життя підлітків, протистояння підлості й порядності, виховання відповідальності за себе та інших./ Розповідь про чотирьох розумних підлітків, зі своєю думкою, на чию долю вже випадали випробування. Всі вони особистості, розвинені, по-своєму талановиті, які шукають свій шлях у житті.

 

  1. Ідея: уславлення загальнолюдських цінностей, засудження гордості, підлості; характер гартується в боротьбі з життєвими труднощами справжньої особистості./пошук свого шляху в житті
  2. Жанр: психологічна повість
  3. Композиція

Експозиція: Пізнання ціни дружби.

Зав’язка: Знайомство з головними героями повісті.
Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі.
Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою, вирок – підтримка класу +байдужіть Юлька.
Розв’язка: Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися…

  1. Сюжетні лінії:  Життя кожного з чотирьох підлітків, Юлько – Славко, Юлько – Лілі - Славко
  2. Місце, час дії: Львів, зима.

Особливості композиції. Зміщення часових площин. Повість починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв повісті окремо від інших – і у їх взаємодії.

Твір має своєрідне обрамлення. Яке саме, яке символічне навантаження несе? (Твір починається лапатим снігом, який укриває місто, і закінчується так само снігопадом. На чистому сніговому полотні кожен пише своє життя, й у тому усі ми рівні і вільні у виборі – герої книги і люди з будь-якого часу. І я всім серцем вірю, що історії життя, які ми напишемо, будуть гідні талановитої оповіді, яка колись допоможе жити іншим.)

 

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Творче завдання.

Продумайте, яким був би фінал повісті, коли б інспектор дитячої кімнати не прийшла до школи або дуже спізнилася.
 

2. Літературна гра «Капелюх».
Про кого з героїв твору сказано?

     «Кукулику мій, сиротя бідне…»(Про Стефка)

    «Стверджую, що ваш син склав іспит на справжнього мужчину.»(Про Славка)

    «Можу відрекомендувати: це…соловей-розбійник з нашого двору…У дворі хлопчаків мало що не ломигає, а тут над сорокою розчулюється! Метаморфоза.»(Про Стефка)

    «О, а ти не тільки спортсмен, спелеолог, ти ще й друг живої природи?»(Про Славка)

    «У тебе все добре, все просто, ти думаєш – два по два – чотири, і ніяких сумнівів…Добре тобі, у тебе все гаразд…»(Про Юлька)

    «Не пройшло й двох тижнів, а хлопчисько знову встругнув штуку! Та ще й яку! Ганьба для всєї школи.»(Про Славка)

     «Бач, який хитрий! Чужими руками жар загрібати!»(Про Юлька)

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

1.Слово вчителя.

Здається мені, що хлопцю потрібна товариська допомога. Чи не дамо йому кілька порад щодо його поведінки? Для цієї роботи у вас лежать заздалегідь заготовлені квіточки, на яких запишите свої поради хлопцям. І таким чином остаточно створимо весну.

Потрібно бути:

  хорошим другом;  

  благородним;             любити своїх рідних;

  сміливим;                  визнавати свої помилки;

  пам’ятати про людські цінності.

Домашнє завдання. Підготуватися до характеристики образів; дати поради батькам; «мій герой навпаки» - характеризувати героя не таким, яким він є у повісті, а таким, яким би ви хотіли його бачити (на вибір).

 

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку