Урок "Т.Шевченко. Творче життя поета. "Мені тринадцятий минало" . Виразне читання віршів

Про матеріал

Відновити в пам'яті учнів матеріал про життєпис поета; розкрити значення його творчості для українського народу; ознайомити з поезією-роздумом про сирітське життя «Мені тринадцятий минало», розвивати навички виразного читання та аналізу художнього твору; виховувати любов до художнього слова.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його життя і творчості, виставка книжок Т.Г. Шевченка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

 

 Урок - подорож

Тема. Т.Г.Шевченко. Творче життя поета. «Мені тринадцятий минало» Виразне читання віршів.

Мета: відновити в пам'яті учнів матеріал про життєпис поета; розкрити значення його творчості для українського народу; ознайомити з поезією-роздумом про сирітське життя «Мені тринадцятий минало», розвивати навички виразного читання та аналізу художнього твору; виховувати любов до художнього слова.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його життя і творчості, виставка книжок Т.Г. Шевченка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій,

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом.

(Т. Шевченко)

І. Організація уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Слово вчителя. Сьогодні ми підійшли до вивчення творчості відомого українського письменника Т.Г.Шевченка. Ім'я якого можна зустріти у назвах вулиць,навчальних закладів. Воно відоме не лише в Україні, а й у всьому світі,пам'ятники Великому Кобзареві є в далекому й близькому зарубіжжі. Чернеча гора під Каневом,де похований видатний письменник стала національною святинею.

Прожив 47 років, а з них 24-у неволі, не маючи засобів на освіту, розвитку таланту, 10 років заслання із забороною писати й малювати. Але йому вдалося стати великим письменником та художником знаним на увесь світ.

Практично все своє свідоме життя Шевченко прожив за межами України, але Тарас не забув мови, не втратив героїчної любові до рідного краю, рідного народу, а став на його захист.

Записують тему уроку

Презентація творчості Т.Шевченка. Портрет Шевченка. Розповіді учнів.

(працюють учні у 2 групах «Пошуковці» «Літературознавці») Отже, гортаючи сторінку за сторінкою, ми дізнаємося про життєвий і творчий шлях письменника, поринувши у буремний 1814 рік.

І таких сторінок життя Т.Шевченка можна знайти ще багато, а однією такою сторінкою є його книга «Кобзар», яка заявила світові, що є такий народ - українці, що хоч вони і поневолені, але горді волелюбні, мають свої звичаї, традиції, багатовікову історію. До цієї збірки і увійшов вірш «Мені тринадцятий минало».

Виразне читання вірша.

Пояснення незнайомих та малознайомих слів

До паю - на обід

Приязно - добре

Рай - благодатне місце

Помарніло - потемніло

Плоскінь - рослина (конопля, з якої робили прядиво)

Учні читають вірш.

Бесіда за твором.

1.Назвіть головного героя поезії Т.Г.Шевченка (вірш автобіографічний)

2.Про які почуття 13 хлопчика йдеться в вірші? (про жаль та смуток хлопчика - сироти.)

З . Як міняються його почуття?

  1.         У який період свого життя Шевченко написав вірш? (1847 р. перебування в Охтирській фортеці.)
  2.         На які думки наводить ця дата, що нового додає для розуміння твору?
  3.          А зараз складіть ланцюжок змін душевного стану маленького пастушка (спокій, лагідність, розчарування, образа, утіха, радість.)

Слово вчителя: Ми спостерігаємо за цим ланцюжком змін емоційного стану героя поезії, де автор використовує прийом контрасту.

Записуємо визначення.

Контраст - стилістична фігура, де спостерігається протиставлення явищ, предметів, характерів.

Бесіда щодо змалювання контрасту

Знайдіть елементи контрасту у змалюванні кольорів (сонце почервоніло, село почорніло, небо голубеє і те помарніло).

Елемент контрасту передбачається і уживання антонімів у тексті. Відшукайте антоніми у вірші (Рай - почорніле село) та протиставлення.

(Поглянув я на ягнята - Не мої ягнята! Обернувся я на хати - немає в мене хати).

Робота в групі. Визначити художні засоби у тексті.

І. Перша група знаходить у тексті епітети, порівняння, риторичні оклики

ІІ. Друга група знаходить метафори, синоніми, риторичні запитання.

Визначаємо та записуємо тему та ідеї твору.

Тема: зображення безрадісного дитинства Тараса, коли він будучи кріпаком, пас панські ягнята.

Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика - пастушка, засудження страшних часів кріпацтва.

Слово вчителя. Наступною сторінкою вивчення творчості Шевченка е виразне читання його віршів, які були написані у різний період його життя. Виразне читання поезії Закріплення умінь та навичок Кросворд.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Що вибирала дівчина при дорозі?

2. Як спочатку молилось пастушкові?

  1.                            До кого звертається з молитвою?
  2.                               Що витирала дівчина, щоб втішити хлопчика?
  3.                           Як називається місце, де упокоюються душі людей?
  4.                                     Який художній засіб у виразі «Рай запалило»?

II. А зараз поясніть слова

«Кобзар» -

Кобзар

Кобзар -

Фізкультхвилинка.

Підсумок уроку.

Слово вчителя. Отже, повертаючись до нашого епіграфа, дайте відповідь на запитання.

  1.     Яке значення творчості Шевченка?
  2.     Чи пам'ятають Шевченка як поета в нас на Україні? Я хочу сказати, що з року в рік здалека з лівого берега Дніпра видне вкритий деревами парк, де розташована гора-могила, яку бачать усі, хто пливе повз Канів Дніпром. Мільйони людей з Півдня і Півночі, Заходу і Сходу пливуть сюди. На це святе місце національної прощі, яке вибрав сам поет серед мальовничих Дніпровських круч.

Друге століття дивиться наш пророк на всю Україну, якій віддав усе своє життя, свій талант, своє серце «Все йде, все минає!»..., але поки буде Україна, доти не згасне у пам'яті народній світлий образ Шевченка.

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку