Урок Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи роману.

Про матеріал

Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи роману. Мета: допомогти учням усвідомити виховне значення жіночих образів твору; розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності; виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.

Обладнання: портрети письменника, виставка його творів.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.

Епіграф: Життя прожити – не поле перейти.

(Народне прислів'я)

Перегляд файлу

Урок №10

Тема: Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи    роману.                                                                                                              Мета: допомогти учням усвідомити виховне значення жіночих образів твору;        розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності;                                                                                                        виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.

Обладнання: портрети письменника, виставка його творів.

Тип уроку: урок  застосування  знань, умінь та навичок.

Епіграф:                 Життя прожити – не поле перейти.

(Народне прислівя)

План уроку:

І. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Бесіда:

ІІ.Повідомлення теми й мети уроку.

  1.        Повідомлення теми, навчальної мети.

ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.

   3.1.Слово вчителя

   3.2. Складання плану до вивчення жіночих образів

   3.3. Випереджальне завдання

   3.4. Рольова інсценізація 

   3.5.Слово вчителя   

  3.6.Творче завдання

3.7.Літературний бліц-диктант

ІV. Підсумок уроку

4.1. Робота з епіграфом

4.2. Слово вчител

4.3. Декламування учнем вірша

V. Оголошення і коментар домашнього завда

             Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань учнів

1.1.Бесіда:

  • Чому Чіпка – головний герой роману?
  • Кого, крім баби Оришки, обожнював наш герой?
  • Чому стосунки між матір’ю і ним були поганими?
  • Що рухало ним, коли він мстить своїм кривдникам ?
  • Як ви розумієте вислів : «Чіпка – психологічно складна вразлива   натура»?

1.2.Прочитати план порівняльної характеристики Чіпки та Грицька.

ІІ.Повідомлення теми й мети уроку.

2.1Повідомлення теми, навчальної мети.

Отже, тема нашого уроку: «Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи    роману» . Мета уроку :  усвідомити виховне значення жіночих образів твору, розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності,   виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.                                                                               

 ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.

3.1.Слово вчителя

Попередники Панаса Мирного вже показували скалічене життя жінок у кріпосницькому суспільстві. Трагічно загинула Шевченкова Катерина, не зазнала щастя Олеся з оповідання Марка Вовчка «Козачка», гірко поневірялася Нимидора з повісті Івана Нечуя – Левицького «Микола Джеря». Розповідаючи драматичні історії жінок-селянок, показуючи трагедію матерів, письменники вказували на причину їхньої недолі.

Автори роману внесли новий нюанс у художнє розв’язання одвічної проблеми жіночої недолі. Вивчення нового матеріалу  розпочнемо  із    плану–характеристики жіночих образів.

3.2. Складання плану до вивчення жіночих образів

План

  1. Мотря – один із найтрагічних образів української  літератури.
  2. Баба Оришка – втілення народної мудрості,  чесності і справедливості.
  3. Галя – жертва соціальних умов тогочасної дійсності.
  4. Христя – уособлення народних поглядів на добро і зло.
  5. Явдоха – пропаща жінка.

 

3.3. Випереджальне завдання

 

«Порівняльна характеристика Мотрі і Явдохи».

 

3.4. Рольова інсценізація 

 

Учні знайомлять вас із життєвими пріоритетами жіночих  образів твору .

      З'являється баба Оришка, яка знайомить присутніх із своїм життєвим шляхом. Інша учениця розповідає про страдницьке й неодрадне життя Мотрі. З діалогу 2 –х учениць присутні дізнаються про життєві пріоритети Христі та Галі, а про вибір життєвого шляху Явдохи учням стає відомо із  повідомлення учениці.

     3.5.Слово вчителя

     На нашому уроці ми дізналися про жіночі образи роману. В них є дуже                            багато спільного і відмінного, позитивного і негативного. Ви отримали випереджальне завдання на тему: «Порівняльна характеристика Мотрі і Явдохи». Найкращу  роботу зачитують учні і записують на дошці. 

    3.6.Творче завдання

  • Поміркуйте, прирікаючи сина – вбивцю на каторгу, мати просто карає Чіпку чи таким способом рятує його грішну душу від подальших жахливих гріхів.

 

3.7.Літературний бліц-диктант:

  1. Про кого сказано: «Сама – невеличка, метка й жвава, з веселою усмішкою на виду, вона так і вабила до себе» (Галя)
  2. Вона справді душі не чула в Чіпці:  так його любила й жалувала «…,а їсти – сама не доїсть – йому зоставляє…» (Оришка)
  3. Хто не зазнав щастя змалку, не бачив дівкою, не сподівався замужньою вдовою? (Мотря)
  4. Вона обізвалася, глядя на Чіпку: «Хто ж винуватий у вашому лихові? Мабуть, чи не самі найбільше?» (Христя)
  5. Хто докоряв Чіпці? «Іде ти, Чіпко, ходиш? Де ти бродиш? – Ось до якої пори виходив! Ні корова, ні кобила не наповані, а він блукає…» (Мотря)
  6. Вона мудрою рукою перекладала з своєї старої в молоду Чіпчину голову все, що заховала її шістдесятилітня пам’ять (Оришка)
  7. Чию хижу натуру розкопирсала стара, згорблена Чіпчина мати (Явдошину)
  8. Хто не досипляє ночей і прислухається, як дише її єдина «надія й утіха» (Мотря)
  9. Кому обридла лайка та кривда Грицькова: «А якби тебе взяти в неволю?» (Христі)
  10. Вона в розпачі вигукнула: «Так оце та правда?! Оце вона!» і несамовито заллялася сміхом (Галя)

ІV. Підсумок уроку

4.1. Робота з епіграфом

Прочитайте епіграф і поясніть як ви його розумієте?

4.2. Слово вчителя

Так, людське життя коротке і дається воно тільки раз. Кожному потрібно старатися прожити його так, щоб не було соромно марно прожиті літа. Ви – молоді громадяни України. І саме від вас залежатиме майбутнє, від вашої освіченості, активної життєвої позиції, від власного вибору життєвих пріоритетів.                                                                                                          Отже, кожен з нас по-своєму зрозумів жіночі образи, які пов’язані з долею головного героя – Чіпки. Ми з вами провели кілька уроків життя,  який дав нам цей чудовий твір. Кожному з вас потрібно взяти з собою в життя  те повчальне, що йде зі сторінок роману. Свій життєвий вибір наші герої зробили. Який вибір у житті зробите ви – побачимо. Я вам бажаю, щоб він був правильний, а ще насам кінець уроку послухайте духовний заповіт матері Терези.

4.3. Декламування учнем вірша

Життя – це можливість,

Скористайся ним.

Життя – це краса,

Милуйся нею.

Життя – це мрія,

Здійсни її.

Життя – це виклик,

Прийми його.

Життя – це повинність

Твоя насущна,

Виконай її.

Життя – це гра,

Стань гравцем.

Життя – це багатство,

Не розтрать його.

Життя – це кохання,

Насолоджуйся ним сповна.

Життя – це таємниця,

Пізнай її.

Життя – король лиха,

Побори все.

Життя – це пісня,

Доспівай її до кінця.

Життя – це боротьба,

Стань борцем.

Життя – це прірва невідомого,

Ступи в неї, не боячись.

Життя – це фортуна,

Шукай цю мить.

Життя таке чудове, не згуби його,

Це твоє життя,

Борись за нього!

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

 Підготуватися до контрольної роботи за романом Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

  1. Поспілкуйтесь вдома  з батьками на тему :
  • Чи має право людина робити свій вибір життєвого шляху?
  • Чи можна керувати власною долею?
doc
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку