Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи роману. Мета: допомогти учням усвідомити виховне значення жіночих образів твору; розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності; виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.
Обладнання: портрети письменника, виставка його творів.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Епіграф: Життя прожити – не поле перейти.
(Народне прислів'я)
Урок №10
Тема: Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи роману. Мета: допомогти учням усвідомити виховне значення жіночих образів твору; розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності; виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.
Обладнання: портрети письменника, виставка його творів.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Епіграф: Життя прожити – не поле перейти.
(Народне прислів’я)
План уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів
ІІ.Повідомлення теми й мети уроку.
ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.
3.1.Слово вчителя
3.2. Складання плану до вивчення жіночих образів
3.3. Випереджальне завдання
3.4. Рольова інсценізація
3.5.Слово вчителя
3.6.Творче завдання
3.7.Літературний бліц-диктант
ІV. Підсумок уроку
4.1. Робота з епіграфом
4.2. Слово вчител
4.3. Декламування учнем вірша
V. Оголошення і коментар домашнього завда
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів
1.1.Бесіда:
1.2.Прочитати план порівняльної характеристики Чіпки та Грицька.
ІІ.Повідомлення теми й мети уроку.
2.1Повідомлення теми, навчальної мети.
Отже, тема нашого уроку: «Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи роману» . Мета уроку : усвідомити виховне значення жіночих образів твору, розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності, виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.
ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.
3.1.Слово вчителя
Попередники Панаса Мирного вже показували скалічене життя жінок у кріпосницькому суспільстві. Трагічно загинула Шевченкова Катерина, не зазнала щастя Олеся з оповідання Марка Вовчка «Козачка», гірко поневірялася Нимидора з повісті Івана Нечуя – Левицького «Микола Джеря». Розповідаючи драматичні історії жінок-селянок, показуючи трагедію матерів, письменники вказували на причину їхньої недолі.
Автори роману внесли новий нюанс у художнє розв’язання одвічної проблеми жіночої недолі. Вивчення нового матеріалу розпочнемо із плану–характеристики жіночих образів.
3.2. Складання плану до вивчення жіночих образів
План
3.3. Випереджальне завдання
«Порівняльна характеристика Мотрі і Явдохи».
3.4. Рольова інсценізація
Учні знайомлять вас із життєвими пріоритетами жіночих образів твору .
З'являється баба Оришка, яка знайомить присутніх із своїм життєвим шляхом. Інша учениця розповідає про страдницьке й неодрадне життя Мотрі. З діалогу 2 –х учениць присутні дізнаються про життєві пріоритети Христі та Галі, а про вибір життєвого шляху Явдохи учням стає відомо із повідомлення учениці.
3.5.Слово вчителя
На нашому уроці ми дізналися про жіночі образи роману. В них є дуже багато спільного і відмінного, позитивного і негативного. Ви отримали випереджальне завдання на тему: «Порівняльна характеристика Мотрі і Явдохи». Найкращу роботу зачитують учні і записують на дошці.
3.6.Творче завдання
3.7.Літературний бліц-диктант:
ІV. Підсумок уроку
4.1. Робота з епіграфом
Прочитайте епіграф і поясніть як ви його розумієте?
4.2. Слово вчителя
Так, людське життя коротке і дається воно тільки раз. Кожному потрібно старатися прожити його так, щоб не було соромно марно прожиті літа. Ви – молоді громадяни України. І саме від вас залежатиме майбутнє, від вашої освіченості, активної життєвої позиції, від власного вибору життєвих пріоритетів. Отже, кожен з нас по-своєму зрозумів жіночі образи, які пов’язані з долею головного героя – Чіпки. Ми з вами провели кілька уроків життя, який дав нам цей чудовий твір. Кожному з вас потрібно взяти з собою в життя те повчальне, що йде зі сторінок роману. Свій життєвий вибір наші герої зробили. Який вибір у житті зробите ви – побачимо. Я вам бажаю, щоб він був правильний, а ще насам кінець уроку послухайте духовний заповіт матері Терези.
4.3. Декламування учнем вірша
Життя – це можливість,
Скористайся ним.
Життя – це краса,
Милуйся нею.
Життя – це мрія,
Здійсни її.
Життя – це виклик,
Прийми його.
Життя – це повинність
Твоя насущна,
Виконай її.
Життя – це гра,
Стань гравцем.
Життя – це багатство,
Не розтрать його.
Життя – це кохання,
Насолоджуйся ним сповна.
Життя – це таємниця,
Пізнай її.
Життя – король лиха,
Побори все.
Життя – це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя – це боротьба,
Стань борцем.
Життя – це прірва невідомого,
Ступи в неї, не боячись.
Життя – це фортуна,
Шукай цю мить.
Життя таке чудове, не згуби його,
Це твоє життя,
Борись за нього!
V. Оголошення і коментар домашнього завдання
Підготуватися до контрольної роботи за романом Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»