Урок Іван Карпенко –Карий, життєвий шлях письменника. Багатогранність діяльності. Загальна характеристика творчості. Жанрова різноманітність творів.

Про матеріал

Іван Карпенко –Карий, життєвий шлях письменника.

Багатогранність діяльності. Загальна характеристика творчості. Жанрова різноманітність творів.

Мета: ознайомити з основними віхами життєвого і творчого шляху

драматурга, його зв'язком із театром «корифеїв», довести до відома

учнів, як і коли в Україні виник цей театр; домогтися усвідомлення

багатогранності літературної та театральної діяльності письменника;

жанрової різноманітності його драматичних творів;

розвивати навички виразного читання, акторські здібності школярів;

виховувати інтерес до творчості митця та любові до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь

та навичок.

Обладнання: портрет письменника, документальний фільм Василя Вітра

«Іван Карпенко-Карий. Тобілевич».

Епіграф: Він був… великим драматургом, якому рівного не має

наша література Іван Франко

Перегляд файлу

Урок № 13

Тема: Іван Карпенко –Карий, життєвий шлях письменника.

Багатогранність діяльності. Загальна характеристика творчості.                     Жанрова різноманітність творів.

Мета: ознайомити з основними віхами життєвого і творчого шляху            

            драматурга, його зв’язком із театром «корифеїв», довести до відома

            учнів, як і коли в Україні виник цей театр; домогтися усвідомлення  

            багатогранності літературної та театральної діяльності письменника;

            жанрової різноманітності його драматичних творів;

            розвивати навички виразного читання,  акторські здібності школярів;  

            виховувати інтерес до творчості митця та любові до рідного краю.

Тип уроку: урок  засвоєння   нових  знань і формування на їх основі  вмінь   

   та навичок.

Обладнання: портрет письменника, документальний фільм  Василя Вітра   

              «Іван Карпенко-Карий. Тобілевич».                                     

Епіграф:       Він був… великим драматургом, якому рівного не має

                 наша література                                       Іван Франко

 

План уроку:

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Тематична вікторина:

ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми, навчальної мети.

2.2. Робота з епіграфом

ІІІ. Засвоєння нових знань, формування на їх основі вмінь і навичок

3.1. Робота з портретом

3.2. Рольова гра. Вистава.

3.3. Перегляд  документального фільму  Василя Вітра «Іван Карпенко-Карий. Тобілевич».

3.4. Бесіда.

3.5. Складання  «доміно» до життєвого І творчого шляху І. К. Карпенка-Карого.

ІV. Підсумок уроку

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

 

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Тематична вікторина:

— Хто був організатором першого театру на Русі?

— Які вистави ставили студенти Києво-Могилянської академії у XVII-XVIII ст.?

— На базі чого виник «театр корифеїв»?

— Хто входив до нього?

— Коли виник «театр корифеїв»?

— Які драматурги забезпечували репертуар цього театру?

— У якому році єдина трупа «театру корифеїв» розпалася? Хто очолив дві новостворені трупи?

Відповіді: 1) скоморохи; 2) інтермедії; 3) завдяки діяльності самодіяльних театрів, а також творчості I. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненки, Т. Шевченка; 4) брати Тобілевичі — Іван, Микола, Панас — та їх сестра Марія; М. Кропивницький, М. Старицький, М. Заньковецька та ін.; 5) 1883; 6) М. Старицький, М. Кропивницький, I. Карпенко-Карий; 7) 1885; першу трупу очолив М. Старицький, другу — М. Кропивницький).

 

ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності

 

2.1. Повідомлення теми, навчальної мети.

      Отже, тема нашого уроку : «Іван  Карпенко-Карий. Життєвий і творчий шлях. Багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів».

Мета уроку: ознайомитися з основними віхами життєвого і творчого шляху драматурга, його зв’язком із театром «корифеїв», домогтися усвідомлення багатогранності літературної та театральної діяльності письменника, жанрової різноманітності його драматичних творів, розвивати навички виразного читання,  акторські здібності школярів, виховувати інтерес до творчості митця та любові до рідного краю.

2.2. Робота з епіграфом

Прочитайте епіграф уроку, запишіть його в зошит. Прокоментуйте вислів  письменника.

 

ІІІ. Засвоєння нових знань, формування на їх основі вмінь і навичок

 

3.1. Робота з портретом

Діти, погляньте на портрет. Які на вашу думку риси притаманні письменнику? Якою могла бути людина з такою зовнішністю?

3.2. Рольова гра. Вистава.

Дійові особи:  

Оповідач-персонаж

Батько

Мати

Сергій Єфремов

Софія Віталіївна

Голос Духу

Суд Совісті

Карпенко-Карий

Оповідач-персонаж: Карпенко-Карий — літературний і театральний псевдонім Івана Карповича Тобілевича. Народився І. Тобілевич 29 вересня 1845 р. в с. Арсенівці, Бобринського повіту на Херсонщині. Дитинство драматурга минуло за кріпацтва.

Батько: Хлопець чув у родині про жорстокість і сваволю панів, бачив тяжку працю кріпаків на панщині і жорстоку розправу над ними. Страждання кріпаків глибоко вражало Івана, бо мати його до заміжжя була кріпачкою.

Опанувавши початкову грамоту, у сільського дяка, Івана віддали до трикласного Бобринського повітового училища, яке він закінчив із відзнакою у 1859 р.  і мріяв стати вчителем або лікарем, але через скрутне матеріальне становище сім’ї з 14 років працював чиновником-канцеляристом. Знання син здобував самотужки, наполегливо працюючи над книгою, завдяки чому і піднявся до рівня високоосвічених людей.

Мати: Ще в дитинстві Іван зацікавився театральним мистецтвом. Цьому сприяли мої хвилюючи розповіді про вистави «Наталка Полтавка», «Енеїда». Своє захоплення театром передала дітям.

Оповідач-персонаж: То ж невипадково з родини Тобілевичів вийшли й такі видатні діячі української сцени, як Панас Саксаганський, Микола Садовський, Марія Садовська (обидва молодші  брати  і сестра обрали собі театральні псевдоніми Садовських — дівоче прізвище матері Євдокії Зіновіївни,  а Панас — псевдонім Саксаганський — на честь містечка Саксагань, звідки мати була родом).

Сергій Єфремов: Батько й мати мали сильні голоси, тому в їх домі часто звучала народна пісня. В родині панувало взаєморозуміння, повага до рідних. Правда, Карпо Адамович хотів, щоб діти були на службі, а не в «тіятрах», але мирився і допомагав, особливо синові Івану.

Оповідач-персонаж: У діяльності Івану Карповичу допомагали дві чудові самовіддані жінки: Надія Карлівна Тарковська — перше кохання і дружина письменника, Софія Віталіївна Дітковська — друга дружина.

Карпенко-Карий:  Із першою дружиною, Надією, були пристрасними театралами, шанувальниками Шевченкового слова. Зіграли головні ролі в п'єсі «Назар Стодоля», а згодом назвали своїх дітей іменами улюблених героїв — Галя і Назар. А іменем дружини назвав хутір Надія. Згодом народилося ще двоє дітей — Юрко та Орися, але родинне щастя було недовгим. Від хвороби помирає Надія Тарковська, а слідом — улюблена старша дочка Галя. Пережити горе допомагає робота в театрі, творче самозабуття і Софія Дітковська, акторка театру.

Софія Віталіївна: Дітям Тобілевича я замінила матір. Доньці, що народилася, дали ім'я сестри Тобілевича — Марія.

Усі діти одержали гарну освіту: Назар став  інженером-хіміком, Юрій, будучи студентом у Львові, заприятелював з родиною Івана Франка, Орися (Ярина) та Марія здобули освіту у стінах Паризької Сорбонни.  З усіма дітьми були теплі, задушевні стосунки.

Голос Духу: «Один з найкращих лікарів є праця! Не дурна, без мети, аби утомить себе, свободу і незалежність!».       (З листа до дочки Ярина).

Сергій Єфремов: Основою життя для Карпенка-Карого була праця: працював ковалем-молотобійцем, палітурником, хліборобом, косарем, робітником нарівні з народом.

Так, довелося йому таки орати і засівати, тільки інше поле, поле української драматичної літератури і театру… І тут рівних йому не було. Прагнув, щоб кожна його п’єса стала потрібна і зрозуміла не лише інтелігенції, але й простому народу.

Голос Духу:«Я дав кілька книжок «Хазяїна» своїм дядькам. Їм сподобався твір. Я рад, що вона буде корисною». (Із листа до С. Єфремова).

Сергій Єфремов: Карпенко-Карий був абсолютно вільний і в мистецьких уподобаннях, і в життєвому виборі — служив Україні талантом, даним від Бога.

Суд Совісті: «Ради України, нам дорогої, ради скривдженого народу, не маючого навіть і порозуміння об нашій праці, — ми зробимо, що в наших силах».                                     (З листа до Саксаганського).

 

3.3. Перегляд  документального фільму  Василя Вітра «Іван Карпенко-Карий. Тобілевич».

 

3.4. Бесіда:

  1. Чому страшні життєві випробування не зламали Івана Карповича?
  2. Проаналізуйте уривок з його листа до дочки Ярини (про працю).
  3. Чим повчальні настанови Карпенка-Карого для вас особисто?
  4. Поставте себе на місце письменника. Як би ви діяли в скрутні хвилини його життя?
  5. Як вшановано пам'ять геніального драматурга на теренах України?

 

3.5. Складання  «доміно» до життєвого І творчого шляху І. К. Карпенка-Карого.

 

І. К. Карпенко-Карий —> драматург —► артист —>• режисер —► вихователь артистичної молоді —► канцелярист —> основоположник українського реалістичного театру —► громадський діяч —►...

 

ІV. Підсумок уроку

Чи справдилися ваші очікування від уроку?

 

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

  1. Доведіть або спростуйте істинність тези: «У діалозі життя важливим є не його запитання, а наша відповідь» (Марина Цвєтаєва).
  2.  Скласти хронологічну таблицю життя і творчості Івана Карпенка-Карого.
  3. Прочитати твір «Мартин Боруля».

 

doc
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку