Урок – телепередача з курсу «Я у світі» в 2 класі
з елементами інтерактивних технологій
Ковальова Вікторія Іванівна,
учитель вищої категорії,
старший учитель,
Краматорська
загальноосвітня санаторна
школа – інтернат І – ІІ ст. №10
Донецької обласної ради
Тема. Ніхто не має права ображати людину.
Мета:
Обладнання:
І. Організаційний момент
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, земле прекрасна!
Доброго ранку , небо блакитне!
Доброго ранку, зимонька сніжна!
Доброго ранку, птахи галасливі!
Доброго ранку, люди щасливі!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вступне слово вчителя
- Сьогодні у нас особливий та незвичайний урок, урок – телепередача. Я запрошую вас переглянути телевізійні новини. А ви, діти, будете не тільки глядачами, але й учасниками телепрограми.
- Ви згодні зі мною? Тоді починаємо!
2. Мотивація навчальної діяльності
Девіз нашої програми:
Діяти – активно!
Думати - оперативно!
Сперечатись – доказово!
Творчо мислити – обов’язково!
- У мене для вас є казкова скринька, у ній зараз знаходиться найцінніший скарб нашої планети Земля. Правда ж, цікаво що там? Хто із вас хоче побачити його, може зазирнути, але обов’язково треба посміхнутися тому, кого ви побачите в скриньці. ( На дні скриньки лежить дзеркало. Діти по черзі заглядають у скриньку і бачать там себе.)
- Ви щойно посміхнулися найголовнішій людині на Землі, самому собі!
За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела – охоронця, який охороняє її від біди. Уві сні ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною; в личко – щоб була красивою; в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу.
Коли людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі – плаче, тужить, утрачає свої сили. Я бажаю вам , щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел – охоронець радів і завжди допомагав вам у скрутні хвилини.
- Але не тільки ангел охороняє дітей. Діти – майбутнє країни. Кожна держава піклується про своїх маленьких громадян. Діти, як і дорослі, мають свої права, які записані в Конституції України.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- А тепер – увага! Шановні гості та учасники програми вас вітає «Телевізійна служба новин». У студії працює Вікторія Ковальова. Сьогодні в програмі «Все про доброту та милосердя» ви побачите та почуєте …
Не залежить доброта від зросту.
Як людей полюбиш – пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
Що милосердя Божою справою зветься.
Сьогодні ми прислів’я пригадаємо,
Ситуації життєві розіграємо..
Бо доброта з віками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
Бо діти – це майбутнє,
Їх треба захищати.
Як добрими і милосердними стать.
От і ми часу не гаємо –
Телепередачу починаємо.
ІV.Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Словникова робота
* ДОБРОТА – це чуйне, привітне, доброзичливе, дружнє ставлення до людей.
* МИЛОСЕРДЯ – це добре, співчутливе ставлення до когось.
*СПІВЧУТТЯ – вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти когось.
- Яку людину називають доброю, милосердною?
* ДОБРИЙ – Який робить людям добро, прихильно , чуйно до них ставиться.
* МИЛОСЕРДНИЙ – який готовий надати допомогу, поспівчувати.
* Співчувати – ставитися з розумінням, з жалістю до горя іншого.
Добро - зло, милосердя – жорстокість, байдужість.
2. Розповідь учителя з елементами бесіди.
- Ще з давніх часів доброта і милосердя були в традиціях нашого народу. Природним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість. Добро виховується в наших душах і серцях старанням і бажанням його творити. Найкращу пораду дає нам наймудріша книга Біблія. Вона говорить: «Стався до людей так, як
би ти хотів, щоб ставилися до тебе. А ще Біблія вчить: «Якщо хтось зробив тобі добро, пам’ятай про це завжди і воздай добром за добро, а якщо ти зробив комусь добро – забудь про це і не кричи про це на кожному кроці, і не вимагай винагороди.»
- З чим або з ким можна порівняти добру людину?
- Так, добра людина схожа на ясне сонечко, тому що вона вміє зігріти й освітити своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю і щедрістю. Доброта, як те сонечко робить життя ясним, світлим і радісним.
3. Гра «Мікрофон»
- А зараз вашій увазі пропонується рубрика «Що таке добро?»
- У вигляді кого ви б намалювали добро та милосердя?
- Яким кольором ви б зобразили добро?
- Що є протилежністю добра?
- Чого більше в сучасному світі - Добра чи Зла?
- Чи можна відчути добро? (Це ласкаве, добре, ніжне ставлення , готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу.)
- Хто перший у вашому житті допомагає пізнати суть добра?
4. Складання «Асоціативного куща» (Метод «Гронування»)
- Якщо добро схоже на сонечко, то давайте пригадаємо, які асоціації у вас викликає це слово.
5. Хвилинка релаксації
- А тепер поверніться один до одного, торкніться долонями свого сусіда, усміхніться одне одному й подаруйте чудовий настрій.
- Коли ми даруємо добрі слова, чудовий настрій, тепло своїх долоней іншим, нам також стає добре, тепло і затишно на душі.
6. Робота над оповіданням О.Донченка «Справжні товариші»
- А зараз у студії з репортажем спеціальні кореспонденти ТСН .
- Добрий день! В студії працюють Кузнєцова Анна та Задорога Андрій. Послухайте інформацію про «Справжню дружбу»
- Розгляньте уважно малюнок. Знайдіть у тексті уривок, який відповідає малюнку.
- Чому Павлик не прийшов до школи?
- Що побачили діти, коли прийшли додому до хлопця?
- Що запропонувала Маруся однокласникам?
- Які добрі справи зробили діти?
- Чого вчить це оповідання? ( Дружбі, доброті, безкорисливості, милосердю.)
7. Інсценізація «Іменний обід» (За В.Сухомлинським)
Автор:У Ніни велика сім’я: мати, батько, двоє братів, дві сестри й
бабуся. Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся -
найстарша:їй вісімдесят два роки. У бабусі руки тремтять.
Несе ложку бабуся – ложка дрижить, капельки падають на
стіл.
Ніна: У мене незабаром день народження.
Мама:Так, доню, і на твої іменини у нас буде святковий обід. Ти
можеш запросити на свято своїх подруг.
Ніна: Добре, матусю!
Автор:Ось і настав цей день. Мама накрила стіл білою
скатертиною.
Ніна: Ой, ще й бабуся за стіл сяде!Та в неї ж руки тремтять.
Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі, що у моєї
бабусі руки тремтять. Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не
сідає.
Мама: Чому?
Ніна: Бо в неї руки тремтять. Капає на стіл.
Автор: Мама зблідла. Не сказавши й слова, вона зняла зі столу
білу скатертину і сховала її в шафу. Довго вона сиділа
мовчки…
Мама: У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменного обіду не буде.
Вітаю, Ніно, тебе з днем народження! Моє тобі побажання:
будь справжньою людиною!
8. Знайомство з правилами Доброти
- Діти! На нашому каналі рубрика «Як навчитися бути добрими?»
- Для цього до нас завітала чарівна гостя «Добра фея», яка розповість вам правила добра.
Фея: Любі діти! Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити –
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.
Правила доброти дуже прості, треба тільки навчитися їх виконувати:
9. Фізкультхвилинка
Добре те, що сонце світить. (Руки вгору).
Добре те, що вітер віє. (Коливаються).
Добре те, що ось цей ліс (Присідають).
Разом з нами ріс і ріс. (Підтягуються).
Добре те, що в нашій річці
Синя, не брудна вода. (Купаються.)
І мене матуся рідна
Після школи зустріча.(Стрибають.)
Добре гратися надворі, (Плещуть у долоні.)
Добре вчитися у школі.(Сідають.)
V.Закріплення та систематизація знань.
1. Колективне обговорювання ситуацій (Рубрика « Хай говорять»)
- Ми живемо серед людей, і тому вам потрібно вчитися вирішувати різні життєві ситуації, у які ви можете потрапити. Давайте спробуємо вирішити деякі з них.
Висновок: Гарно, що вирішуючи різні життєві ситуації, ви надали перевагу добру й милосердю. Сподіваюсь, що і в житті ви не поступитесь своїми принципами.
2. Рубрика «Надбання минулих поколінь»
- З давніх – давен люди цінували добро, чуйність, милосердя, порядність. Народ створив багато прислів’їв та приказок про ці риси людини.
- Давайте згадаємо, які прислів’я ви знаєте про добро і милосердя.
3. Складання «Сенкану» (робота в парах)
І ряд – сенкан до слова «Добро»
ІІ ряд – сенкан до слова «Милосердя»
Сенкан «ДОБРО»
Сенкан «МИЛОСЕРДЯ»
4. Складання кінцівки казки «Білка та вовк»
Вовк лежав під деревом і спав. Білка стрибала по дереву та впала на вовка. Вовк прокинувся і хотів її з’їсти. Білка почала прохати відпустити її. Вовк сказав:
- Добре, я відпущу тебе, тільки ти скажи мені, чого ви білки, такі веселі? Мені завжди нудьга, а ви там угорі граєтесь та стрибаєте.
Білка сказала:
- Спочатку пусти на дерево, тоді я відповім, а то я тебе боюся.
Вовк був не голодний, пустив. Білка збігла на дерево і відтіля
відповіла:….
- Тобі тим нудьга, що ти злий. Тобі злість серце палить. А ми
веселі тим, що нам ніколи не хочеться зла робити. (За
С.Черкасенком)
5. Рубрика «Гість в студії»
- Кожна дитина – немов маленьке деревце. І як садівник плекає кожну квіточку, так і держава піклується про своїх дітей. Вона надала вам чимало різних прав. Деякі з них ми вже знаємо. Давайте згадаємо їх.
- Увага, в студії гості, ви їх уважно послухайте і визначте, про яке право дитини вони розкажуть.
Прискакав до школи зайчик,
Вчителів питає:
«Чи у вас і тих навчають,
Хто грошей немає?»
«Ну звичайно, ну звичайно! –
Кажуть зайченяті, -
В нашій школі всіх навчають,
Бідних і багатих.
І читати, і писати
Ми вчимо маляток,
І на лапках рахувати,
І пісень співати».
В темнім лісі зайчик радий
Скликав заячу нараду
І сказав таке :»Освіта
Всім обов’язкова!
І для всіх малят відкрита
Початкова школа».
- Про яке право дітей йдеться в казці? (Право на освіту).
6. Робота над казкою «Попелюшка»
- Наш спеціальний кореспондент Купрієва Аліна підготувала матеріал для ТСН.
Кореспондент:
Давайте переглянемо випуск телевізійного театру.
Інсценування уривку з казки «Попелюшка»
(Попелюшка сидить на підлозі й чистить каструлю).
Мачуха:- Попелюшко, знову сидиш! Підлогу не замела, вогню не розпалила, грядок не скопала!
(Потягуючись і позіхаючи виходять двоє рідних доньок)
- Пташенята ви мої! Уже прокинулися? Як вам спалося любі донечки?
Доньки:- А снідати ще не кликали?
Мачуха: - Зараз питимемо чай. Попелюшко, неси чай! (Виходять).
Попелюшка: - Ой, як мої сестри схожі на свою матір: і обличчям, і вдачею. Усе їм не так… І чому вони мене не люблять? Мачуха змушує мене виконувати всю важку роботу: чистити казани, мити східці, прибирати у кімнатах. І хоч як би я не старалася, ніхто мене не похвалить.
- Усі ви вдома читали казку «Попелюшка».
- Якою була ця дівчинка? (Доброю і привітною)
- Що дівчинка дуже любила? (Танцювати.)
- Хто поміг Попелюшці потрапити на бал? ( Добра Фея).
- Як ви гадаєте чому мачуха і її доньки не любили Попелюшку?
(Вони були злими і бездушними.)
- А чи мали вони право ображати дівчинку?
(Ні, тому що кожна дитина має право на любов і піклування.)
- На що ще мала право Попелюшка? (На відпочинок).
Висновок: усі діти мають рівні права. Вони не повинні залучатися до важкої праці. Дитина не повинна бути скривдженою і має право на любов і піклування.
- ДОБРО – це найголовніше, що є на Землі. Воно як сонечко зігріває нас, пестить своїми промінцями.
- Вдома кожен з вас намалював своє добре сонечко, яке містить стільки промінців, скільки добрих вчинків ви зробили. І от зараз в нашому класі засяє справжня Сонячна Квітка добрих і милосердних справ. Ось так із маленьких сонечок утворилося велике сяюче СОНЦЕ ДОБРОТИ! Поспішайте робити добро, і тоді на серці буде затишно і спокійно, бо так чудово бути добрим, дарувати тепло своїх сердець іншим, як це робив Кіт Леопольд.
Дощик босоніж по землі пробіг,
Клени по плечах плескав.
Якщо день ясний – то лунає сміх,
А коли все навпаки – кепсько.(Двічі)
Чуєш, як дзвенять в небі промінці –
Сонячні ясні струни.
Якщо добрий ти – хороше усім,
А коли все навпаки – сумно.(Двічі).
Кожному свою посмішку лиши,
Радість – тим, кому тяжко.
Якщо заспівать – легко на душі,
А коли все навпаки – важко.(Двічі).
VІ. Підсумок уроку
- Як ви гадаєте, чи знадобляться в майбутньому знання, які ви
сьогодні здобули на уроці?
* Я вважаю, що ….
* На мою думку….
* …..тому що,…..
- Чи важко творити добро?
2. Гра «Мікрофон»
- Як би я була Феєю Доброти, то…..
- Як би я був добрим Чарівником, ….
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона, як сонце світить,
То радіють і дорослі, й діти.
Тож, люди на Землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла.
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
1