Мета: розкрити фольклорну основу твору; проаналізувати образи – персонажі,
підтвердивши прикладами з тексту; розвивати творчу уяву учнів; вміння
бачити переваги високої духовності над буденністю; виховувати любов
до природи і бережливе ставлення до неї.
Тема. «Лісова пісня» - шедевр української драматургії. Характеристика образів. Художні особливості твору
Мета: розкрити фольклорну основу твору; проаналізувати образи – персонажі,
підтвердивши прикладами з тексту; розвивати творчу уяву учнів; вміння
бачити переваги високої духовності над буденністю; виховувати любов
до природи і бережливе ставлення до неї.
Хід уроку
Мотивація навчальної діяльності (прослуховування буктрейлера до твору пісня Вакарчука – до 2 хв. 19с., .але не до кінця). https://www.youtube.com/watch?v=bq4bk5ZraG8
Це персонажі якого твору?
Розкажіть про історію написання драми. (написала в 1911році, за три тижні в м. Кутаїсі на Кавказі. Леся Українка дуже сумувала за Батьківщиною, крім того, знову загострилася хвороба). Зачитати спогади Лесі Українки з підручника…
Ст. 221.
Отже, не з античних сюжетів, а на «місцевому» матеріалі написаний геніальний твір Лесі Українки «Лісова пісня».
Оголошення теми та мети уроку.
Цілі уроку:
-проаналізувати образи;
-визначити художні особливості твору;
-зробити висновки
Слово вчителя. «Лісова пісня» - прекрасний твір про любов і зраду, про силу і незахищеність, безборонність природи. За своєю оригінальністю драма не має аналогів у вітчизняній та світовій літературі. М. Рильський назвав цей твір «діамантовим вінцем Українки» і сказав такі слова : «Лісова пісня», як чарівний заквітчаний острів, височіє в творчій спадщині Лесі Українки»
-У чому ж полягає особливість композиції твору?
( склад. з прологу і трьох дій)
-Чому твір називається драмою-феєрією?
- Які два світи поєднані у творі? (реальний і міфічний )
Назвати представників реального світу ( Лукаш, Килина, дядько Лев, мати Лукаша, діти Килини).
А міфічний світ хто представляє? ( Мавка,Лісовик, Перелесник, Водяник, Русалка Польова, Той, що в скалі сидить, Той, що греблі рве, Доля, Потерчата).
Тепер об’єднайтеся в чотири групи і проаналізуємо образи твору.
1 група – Лукаша, 2 – образ Мавки, 3 –образ дядька Лева, 4 – образ Килини. На роботу дається 3 хвилини. Потрібно зачитати портрет, визначити риси характеру персонажа.
1 група зачитує портрет Лукаша і робить висновок,що це зовсім молодий, гарний, чорнобривий, стрункий парубок. Риси характеру Лукаша (лагідний, щирий, працьовитий, любов до природи (коли повернувся додому, то запитує у Килини, де подівся дуб), музикальність (від його гри на сопілці прокинулася вся природа, також Мавка,, зачитати текст на ст..457) ; нерішучий (не бореться за своє щастя, не йде за покликом серця); непослідовний у вчинках і діях, відсутність внутрішньої гармонії.
- Мавка сказала такі слова до Лукаша: «Не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись». Як ви пояснили б ці слова ? (не розумів, у чому його поклик, щастя, що наймиліше і найдорожче у житті, і перетворився на вовкулаку).
- Коли Лукаш сказав такі слова: «Тепер я мудрий став» (зрозумів, що не зазнав щастя з Килиною).
- Що символізує цей образ? (уособлює людину, дві грані її душі – матеріальну і духовну. Коли переважає духовна грань, вона втілюється в образах дядька Лева й згодом Мавки, коли переважає матеріальна, утілюється в образах матері, а згодом Килини, є архетипом людини)
2 група зачитує портрет Мавки ст.457 і робить висновок, що це молода дівчина в ясно-зеленій одежі і з розпущеним чорним волоссям. Риси характеру (волелюбна, добра, щира, добра (не дає сточити сік із берези, бо вважає її своєю сестрою; врізала серпом руку, щоб не вжати Русалку Польову); здатна до до самовідданого кохання (покидає ліс і йде жити до людей,скидає свої розкішні шати й одягає інший одяг); довірлива, безкорислива, м’яка.
- Поясніть слова Мавки, сказані до Лукаша: «Я за те тебе люблю найбільше, чого ти сам в собі не розумієш» (оцінила його талант – музику, мистецтво, яке він занедбав задля дріб’язкових інтересів і турбот).
- Поясніть слова Мавки: «Я жива! Я вічно буду жити ! Я маю в серці те, що не вмирає». ( духовну велич і нездоланне кохання)
- Це сильна чи слабка натура?
Отже, Мавка – це не звичайна міфологічна чи казкова істота, яка вміє, подібно до людей, кохати, думати, працювати, радіти, сумувати. Це символ чого? (честі, краси, вірності; є втіленням всього доброго, гарного, світлого). Це витворений уявою поетеси ідеал гармонійної людини, яка живе у повній злагоді з природою. Саме тому їй не судилося ні смерть, ні забуття.
А зараз послухайте останній монолог Мавки.
(хлопець грає на сопілці, виходить дівчина (Мавка), розказує монолог від слів:
« О, не журися за тіло…» і до кінця).
- Який настрій переважає у монолозі? (сумний за настроєм, але оптимістичний. Він має філософське спрямування).
- Що символізує останній монолог Мавки? ( символізує утвердження невмирущості духовного, вічності краси : попіл із водою зростить нове дерево й «стане початком тоді мій кінець»).
У ньому утверджується безсмертя душі. Останній монолог Мавки доводить, що природа не знає смерті.
Скласти сенкан до образу Мавки, бо це центральний персонаж твору
Мавка
Мужня, справедлива
Розуміє, кохає, страждає
Бореться самовіддано за своє кохання
Красуня
3 група зачитує портрет дядька Лева ст.454 і приходить до висновку, що це людина похилого віку з певним життєвим досвідом. Риси характеру (добрий, чуйний, спостережливий, щирий, вірний своєму слову)
- Чи поважали дядька Лева створіння, які жили у лісі? За що? (не дав зрубати столітнього дуба)
- Яку важливу проблему порушила Леся Українка на прикладі цього образу?
(людина і природа) Він є живим прикладом гармонії у взаємовідносинах людини і природи.
-Що символізує дядько Лев? ( уособлює глибоку народну мудрість, чесність, правдивість)
Дядько Лев – реалістичний образ мудрого й щирого селянина – трудівника.
4 група зачитує портрет Килини на ст.. 507 і приходить до висновку, що це молода повновида молодиця, одягнена у розкішне вбрання. Риси характеру: метка, працьовита, хитра, підступна, нещира, егоїстична, черства.
- На кого з персонажів твору М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» вона схожа? (Палагну) Чим саме? ( пихатістю, прагненням збагатитися)
- Як Мавка характеризує Килину? (лукава, «як видра», хижа «наче рись»)
- Чому погодилася вийти заміж за Лукаша? Що її привабило в ньому? (грунт і хата)
- Чому мати саме її хоче бачити за невістку? (бачила у ній робочу силу і мала корову «турського заводу»)
Висновок. Не вміла жити у злагоді з природою, тому «лісові сили» помстились їм і, нарешті, вигнали з лісу. Природа не дарує грубого насильства над нею.
Визначаємо художні особливості твору
-У якому стилі написаний твір?
1.За стилем – неоромантичний твір.
2. У творі зіставляються два світи – гармонійно-досконалий (утілюється в панорамі одухотвореної природи) і дисгармонійно-примітивний (утілюється в способі життя людського суспільства).
3. Наявність символічних образів.
А зараз творче завдання. Створити постер до цього твору. ( Прорекламуйте його).
План
1. Створіть ілюстрацію.
2. Гасло (обов’язково прочитайте, зверніть увагу, рекомендуємо прочитати).
3. Текст (3-5 речень), потрібно дати відповідь на запитання «Як ця книга може зацікавити читача?»
Якщо залишиться час.
А зараз «вільне письмо»
Продовжіть речення.
1.Найбільше мені сподобався образ…
2. Мене вразило…
3. Я б змінив (-ла) у творі…
4. Моє бачення кінця драми.
Висновок. Драма – феєрія «Лісова пісня» - глибоко філософський твір про взаємини добра і зла, прекрасного і потворного. Це гімн єднанню людини і природи, натхненна пісня про порив людини до щастя, її боротьбу за вільне, красиве, духовно багате життя. Твір навчає любити природу, поважати творчу особистість
Домашнє завдання
Написати твір- мініатюру на тему «У чому сенс людського життя?»